Dringend (juridisch)advies nodig, zaak tegen handelaar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bohjal

Re: Dringend (juridisch)advies nodig, zaak tegen handelaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:46

liousca schreef:
De man had op dat moment ca. 10paarden staan waarvan er zeker 6 in slecht tot zeer slecht conditie. Heel erg slecht!!

Als dat zo is, dan begrijp ik toch niet waarom je daar een paard hebt gekocht. Als je dat in een eventuele rechtzaak ter sprake brengt, zal de rechter je daarmee om de oren slaan, daar kun je donder op zeggen.
Ik snap heel goed dat het een banketstaaf situatie is, maar zou me er toch bij neerleggen als ik jou was. Dan kun je dit tenminste achter je laten en je op de toekomst richten met je paardje.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:52

Even over naar de rechter gaan...

Dat waren wij al nooit van plan. We hebben alleen rechtsbijstand ingeschakeld, welke de wederpartij (advocaat vd handelaar) op de hoogte heeft gebracht van het probleem en ons voorstel.
Na het voorstel van ons om een schadevergoeding ipv ontbinding van de koop, heeft de wederpartij al sinds maart niets meer laten weten!!
Dus van gang naar de rechtbank is nog heel geen sprake geweest....

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:23

Oke, duidelijk.
Trouwens, als de handelaar niets meer heeft laat horen, heeft je advocaat hem dan niet gerappelleerd?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:35

Wat je kunt doen is je beroepen op dwaling, en vervolgens in plaats van vernietiging van de overeenkomst (waardoor het paard terug zou moeten) wijziging van de overeenkomst vragen in die zin dat nadeel dat jij geleden hebt wordt opgeheven. Dat nadeel bestaat in jou geval uit het teveel betaalde geld. Op die manier kom je dus terrecht bij de kooprijs die je eigenlijk had willen betalen.

Punt twee is dat je eventuele schade (stallingskosten bij de strainingsstal, da kosten) die is voortgevloeid uit de wanprestatie van de handelaar (die je dus eerst aan moet tonen, maar nu het paard niet geschikt is om op te rijden denk ik niet dat dar een groot probleem zit) verhalen op de handelaar (7:17 jo 6:74 BW)

Die twee maanden termijn is mij een groot raadsel, dus ik ben erg benieuwd waar die weg komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:47

Om te beginnen moet je wel een advokaat hebben die er zin in heeft om hier iets mee te gaan doen.

Komt je paardje nooit meer goed? Kan hij niet met behulp van revalidatie toch bereden worden?

Jammer dat je zoveel leergeld hebt betaald. Mag ik weten hoeveel je voor dit paard betaald hebt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:53

Ik mis eigenlijk wat. de wet voorziet in twee dingen:
1) de verkopende partij heeft MELDPLICHT
2) de kopende partij heeft ONDERZOEKPLICHT

Met name die tweede kom ik nergens tegen. Je kunt het wenden en keren zoals je wilt, je zult aannemelijk moeten maken dat je al het redelijke (keuring o.i.d.) hebt ondernomen om zeker te zijn dat het paard aan je eisen kan voldoen.
Heb je het paard bereden voordat je het kocht? Een rijpaard kopen zonder erop te gaan zitten (of laten zitten) zal niet erg als redelijk worden gezien.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:06

Het woord van de tegenpartij zou in dit geval wel eens genoeg kunnen zijn.
Wij hebben ook een dergelijk verhaal meegemaakt en toen wel gelijk gekregen. Als het paard door een slechte voedingstoestand niet uit te proberen was en de handelaar heeft verzekerd dat hij wel te berijden is dan sta je in je recht.

MAAR: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Het zal ook zijn woord tegen dat van jullie zijn en dat maakt deze zaken altijd moeilijk.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:31

Misschien is het inderdaad verstandiger om eieren voor je geld te kiezen, dus knetterhard zijn: paard laten slachten en in iedergeval nog de slachtwaarde als troost houden, en dan (weer) sparen voor een ander paard. En weet.. in de paardenhandel zijn er geen koopjes, een handelaar weet donders goed hoeveel ie kan vragen en zal je nooit matsen om je lieve blonde koppie. Dat kan ook niet, hij moet er van eten (niet van je koppie natuurlijk).
Oh en koopcontracten geven ook nauwelijks bescherming, de wet gaat altijd boven een contract en als er problemen komen zal je óók met een koopcontract weer tussen de advocaten belanden.
Voor goedkope redelijke paarden: vraag waar een goede manege bij jou uit de buurt de paarden vandaan haalt, heb je in ieder geval 1 referentie.
Voor dure paarden: neem een expert mee als je gaat kijken, zorg dat het paard bij aankomst koud op stal staat (dus niet al aan de longe of in de stapmolen), laat de verkoper 'm monsteren, opzadelen, berijden, stap er zelf op, zeg NIETS ten tijde van dit alles, en op het eind zeg je dat je erover na gaat denken. Bespreek eenmaal rustig weer thuis pas met je expert wat je ervan vond. Heb je belangstelling dan ga je nogmaals kijken en over de prijs praten, eventueel de koop sluiten maar ALTIJD onder voorbehoud van goedkeuring bij een door jou gekozen paardenarts. Betaal evt ongeveer 10% handgeld als teken van goodwill. De rest wordt pas overhandigd als het paard na goedkeuring op je erf of in je trailer staat.
Er zijn écht zat betrouwbare handelaren, maar die hebben geen magere paarden staan, of 'opknappertjes', in ieder geval niet in het zicht. Een goede handelaar zal je ook eerlijk zeggen als hij denkt dat een paard niets voor je is, te moeilijk of te snel bijvoorbeeld, hij heeft namelijk helemaal geen zin in ontevreden klanten en een naam hoog te houden.
Maar er is helaas nooit 100% zekerheid....
En met die filosofosche zin het einde van deze bijdrage.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 16:44

Ik heb vandaag met de advocaat gebeld en kwam wel een hoop verder met de door jullie verkregen informatie, dus bedankt!! (o.a. paardenadvocaat.nl)
Die 2maanden geldt in het algemeen voor alle gekochte zaken, waaronder dus ook paarden... Hij kwam nu terug op de term 'verloren zaak' omdat we dus pas 4½maand na aankoop 100% zeker wisten dat het paard niet berijdbaar was en is... En na 5maanden heb ik rechtsbijstand gecontacteerd. Maar het blijft daardoor wel moeilijk.
Ook mijn advocaat had het over dat ik hem had moeten rijden, maar volgensmij als je een 3-jarige als toekomstig sportpaard aankoopt, welke nog niet zadelmak is en deze blijkt zo'n zelfde aandoening te hebben kan dit niet als argument aangedragen worden lijkt me...
De handelaar in kwestie wist dat ik hem voor de dressuursport wilde aanschaffen en verzekerde mij dat hij daar zeer geschikt voor zou worden... Hij had hem (naar eigen zeggen) zo mager van iemand terug gehad die niet genoeg ervaring had voor een jong paard. Hij had nu zelf de zin en tijd niet om hem op de knappen en wilde dus snel geld zien, en daarmee dus ook niet al te veel (over de prijs laat ik me niet uit.). Op zich voor een handelaar vrij logisch, ik heb er nl. zelf jaren bij 1 gewerkt. Maar zelfs dit gebrek komt niet uit een klinische keuring, omdat hij pas link wordt als er iemand opzit... Kan gewoon aan zn rug zitten/voelen/op hangen etc. Maar rijden, wanneer hij 'm moet gaan gebruiken kan gewoon absoluut niet... En daarmee had ik volgens mij dit probleem ook absoluut niet kunnen voorzien.
Helaas heeft mijn vorige advocaat , welke vertrokken is bij de rechtsbijstand tijdens mijn zaak, vrij weinig onderzoek verricht en weet ik nogsteeds niet of ik nu te maken heb met een consumenten aankoop. Wat mijn zaak stukken sterker maakt (wat ik nu weet dankzij jullie advies!! Maar mijn nieuwe advocaat ging dat nog uitpluizen en heeft nogmaals om reactie m.b.t. een schadevergoeding aan de wederpartij gevraagd en wacht tot eind volgende week op reactie.

Als mensen nog interessante weetjes hebben zijn ze altijd welkom!!
En verder zal ik jullie op de hoogte houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:53

Heb je wel je paardje los zien lopen in de bak toen je hem kocht? Was er toen niet te zien dat hij niet goed liep, dat er iets met zijn rug aan de hand is?

Stel dat dat niet te zien is en stel dat het paard ook zonder ruiter op zijn rug en normaal gezond leven kan hebben, is het niet een idee om hem voor de kar te beleren en hem als zodanig te verkopen? Ik ken iemand die graag ment, maar absoluut nooit op een paard zal gaan zitten, wil hij niet kan hij niet (durft hij misschien ook niet). Zijn paarden zijn alles voor hem. Zo zou iets kunnen zijn. Beter dan de slacht en jij verdient misschien hierdoor je aanschafprijs voor terug. De schadevergoeding wordt misschien een middeling en ben je er niet te veel mee ingeschoten.

Je hebt trouwens wel een gaaf paard in je profiel staan, een joekel.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:25

russel schreef:
Heb je wel je paardje los zien lopen in de bak toen je hem kocht? Was er toen niet te zien dat hij niet goed liep, dat er iets met zijn rug aan de hand is?

Stel dat dat niet te zien is en stel dat het paard ook zonder ruiter op zijn rug en normaal gezond leven kan hebben, is het niet een idee om hem voor de kar te beleren en hem als zodanig te verkopen? Ik ken iemand die graag ment, maar absoluut nooit op een paard zal gaan zitten, wil hij niet kan hij niet (durft hij misschien ook niet). Zijn paarden zijn alles voor hem. Zo zou iets kunnen zijn. Beter dan de slacht en jij verdient misschien hierdoor je aanschafprijs voor terug. De schadevergoeding wordt misschien een middeling en ben je er niet te veel mee ingeschoten.

Je hebt trouwens wel een gaaf paard in je profiel staan, een joekel.

Zeker heb ik hem los zien lopen in de bak
Ik heb zelfs buigproeven met hem gedaan en aan zn rug gezeten en vanalles met hem geprobeerd. Ik vond hem alleen absoluut niet in de conditie om erop te rijden... Hij zag het echt zo uit als de paarden van de Brooke Hospital folders.
Ik heb hem ook aangeboden om te mennen, maar bijna geen enkele ziel wil een paard met zo'n afwijking en er al helemaal niet voor betalen. Ik kan hem het ook niet leren om voor een kar te lopen, ken ook niemand die het kan en anders moest ik hem daarvoor weer in training zetten wat me weer zwaar geld zou kosten... Daarbij ken ik inmiddels een vrouw die ment en die zij dat ze daar zeker ook wel hun rug bij moeten gebruiken en gezien zijn afwijking dat toch hoogstwaarschijnlijk wel voor problemen zou zorgen... Toch bedankt voor het idee

Maar ik heb hem inmiddels hier niet meer staan ook. Ik heb hem gedoneerd (onder voorbehoud) aan een alternatief genezer. Welke hem nu aan het trainen is in de hoop er misschien ooit nog iets van te maken (hetzij voor de kar, hetzij iets anders...?) Ze geeft hem 3jr de tijd om via deze alternatieve wijze (van zowel rijden als behandelen) nog een functie/doel in het leven te krijgen en anders wordt hij toch geslacht waarschijnlijk. Maar zover zijn we nog lang niet en wie weet wat hij over 3jr kan. Ik heb dit alleen voor mn eigen gemoedsrust en het paard gedaan. Omdat ik het super zonde vond een 4jarige naar de slager te doen, vooral omdat hij geen last heeft als er niet op gereden wordt... En omdat ik hem dus niet terug wilde brengen...

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 17:26

Russel, Dankjewel, ja die is ruim 1,8m en super lief ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:30

Super dat je zo iets doet. Als weidemaatje dan maar he? Zonde hoor dat dat zo kan lopen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:38

Knavia schreef:
Toch geen handelaar uit Dordrecht toevallig?

.

Ik weet wie dat is.......hebben wij ook een beessie vandaan gehaald....

Brrrr, sommige handelaren maken misbruik van mensen en weten dat ze er meestal mee weg komen omdat men toch al gehecht is aan het dier.
En anders bieden ze je heel makkelijk een ruil aan, of overbluffen je met straffe taal.

Aanpakken die hap........
Als je kan bewijzen dat de vorige eigenaren het dier hebben terug gebacht omdat er een chronisch probleem was heb je wel degelijk vaste grond.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 19:06

Ik ben heel benieuwd wie die handelaar is gezien mijn vader erkend paardenhandelaar is, net als Natasha.
Misschien wil je die naam naar me pb'en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 19:37

Ik denk dat je ijzersterk zit als je er wel een zaak van maakt
Maar of je dan je paard terug moet geven weet ik niet
Onkosten vergoeding heb je dan iig bovenop het aankoop bedrag.

Ik ken soort gelijke zaak alleen van de andere kant.

Hobby handelaar, goudeerlijk.
Verkoopt een paard, wat nooit wat heeft gemankeerd (en dat klopt 100% zeker)
Het was alleen een vluggerd, geen beginnerspaardje
Wat wel 10 keer vermeld is.

Paard werd klinisch gekeurd en was goed.
Koop ging door.

Na een maand of wat wilde ze hem ruilen, maar die man had niks staan wat voor hen gewild was. (ze wilde perse een kleine en hij had er alleen boven de 170 staan die zadelmak waren)
Toen werd hij al voor alle lelijke dingen uitgemaakt.

Toen verandere het verhaal en werd er verteld dat het dier kreupel was. En de handelaar hem terug moest nemen.
Ja dat kan, maar dan zal de nieuwe eigenaar er zelf wel wat mee uitgespookt hebben, was zijn reactie. En nam hem niet terug.
echter werder er toen foto's gemaakt en was er een 3tje te zien.
Maar hoe kon die handelaar dat weten?
paard was altijd goed, nooit gekeurd.

Om het verhaal korter te maken
er kwam een rechtzaak en de handelaar heeft verloren, het was een verborgen gebrek wat aanwezig was met de verkoop

Handelaar had rontgen ogen moeten hebben denk ik??

Dus de andere kant van het verhaal, bij mensen die graag van hun paard afwillen, omdat ze er waarschijnlijk geen zak mee kunnen, omdat ze toch meer beginnend waren, dan dat ze zeiden.

Maar daarom denk ik, dat jij wel sterk staat, zeker omdat het paard al vaker terug is gegaan.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:00

Hoe dan ook, RunningKwa, als het paard een 3-tje had is er sprake van een geleverde zaak die niet aan de verwachtingen voldoet. Dit ook omdat de huidige manier van keuren nog steeds de enige geaccepteerde is.
Daarom zal een goede handelaar nooit tegen een aankoopkeuring zijn, dat is immers zijn bewijs dat het paard ten tijde van de overdracht wél gezond was.
Persoonlijk vind ik de huidige regelgeving te ver gaan in bescherming van de consument. Je wordt nu eenmaal niet bedonderd maar je laat je bedonderen. Wij hebben al de ervaring met iemand die een paard naar de handelaar wou terugbrengen omdat de merrie achter zich niet liet bekappen (sloeg de smid aan gort), terwijl op het klinische aankoopskeuringsformulier van de dierenarts zéér duidelijk vermeld stond dat de buigproeven achter vanwege het karakter van het paard onuitvoerbaar waren, en het paard letterlijk was omschreven als een zeer zure eenkennige merrie die voor zover het uit te voeren onderzoek had plaatsgevonden geen lichamelijke gebreken bezat. De koper was ten tijde van het onderzoek aanwezig geweest. De handelaar had met nadruk (helaas alleen mondeling, maar wel ten overstaan van meerdere onafhankelijke getuigen) gevraagd of diegene waar het paard voor bestemd was ervaring had met probleempaarden. Dus letterlijk PROBLEEMpaarden, niet pittig of karaktervol of een andere verbloemende term. De koper had bevestigd dat zijn zoon uitstekend kon rijden en geen problemen met de merrie zou hebben. En dan later nog te zeuren hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:13

Hij is daar ook nooit tegen geweest, sterker
Hij betaald netjes de Rontgologische keuring, als het paard afgekeurd is.
Echter vonden de mensen foto's niet nodig omdat het paard niet zo duur was.

daarom vind ik het ook ze krom.
De verkoper heeft toch geen rontgen ogen?
Hoe kan hij dit weten als het paard nog nooit 1 pas verkeerd heeft gezet?

nee sorry, ik vind die wet niet hemelaal kloppen.

het is idd heel mooi als er idd opzettelijk een hoop verzwegen is.
Maar er bestaan ook nog gewoon eerlijk handelaars, die graag horen dat de nieuwe eigenaar helemaal happy is met het paard.
Want uiteindelijk doen daar de meeste handelaars het toch voor.

Dus als je al een paard als eerlijke handelaar terug moet nemen + de gemaakte foto's en stalkosten moet betalen, dan zou je in het geval van ts zeker zeggen dat het moet kunnen

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:48

Ik ben het ook niet met je eens knavia, dat je niet bedonderd wordt maar je LAAT bedonderen. Zeker in dit geval nniet... Ik ben het met running kawa eens, ik had ook nooit met röntgenogen in dit paard zijn rug kunnen kijken en het aankoopbedrag was geen röntgenkeuring waard... Omdat hij eventueel zo verzekerd zou kunnen worden. En het is niet dat ik weinig ervaring heb met paarden en dat dit mijn eerste paard is wat ik koop. Ben inmiddels al bij de aankoop van zeker 25 paarden geweest en heb er nog meer bekeken...
Het gaat er mij om dat de handelaar wist dat het paard niet berijdbaar was, want hij had 'm immers al zeker 2x terug gehad. En dan toch mij vertellen dat het een rijdpaard vind ik pure oplichting!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:48

Ik denk dat je een enorme gok hebt gewaagd door een verwaarloosd paard te kopen. Dit moet je toch al iets gezegd hebben over de handelaar, laat staan de toestand van het paard. Helaas is hij na verzorging bij jou niet goedgekomen.

Ik denk dat je niet zo'n sterke zaak hebt. Dit voornamelijk vanwege het feit dat het paard in een slechte conditie was toen je het kocht. Dit in verband met de verwachting die je van het paard mocht hebben voor de toekomst. Je hebt het paard ook niet aangereden kunnen bekijken begrijp ik.

Uit ervaring weet ik dat de 'garantie' periode van een paard (een speciuskoop) op ongeveer een half jaar ligt. In deze 6 maanden moet een 'verborgen' gebrek dan naar voren gekomen zijn. Het is dan wel van belang dat je dit aan de handelaar zo snel mogelijk kenbaar maakt (de eerder genoemde twee maanden) en dan heb ik het niet over een telefoontje, maar door middel van een aangtekende brief. Volgens mij heb je alleen gebeld? Helaas kan een rechter daar weinig mee. Met een aangetekende brief had de handelaar er niet meer onderuit gekund dat hij op de hoogte was van het gebrek.

Het ontstane verborgen gebrek moet afdoen aan het gebruik wat je voor je paard voor ogen had en dan zou je eventueel de koop kunnen laten ontbinden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, laat ons in ieder geval even weten hoe het gaat aflopen! Succes!

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 12:00

Nogmaals, ik heb alleen gebeld vanwege die droes, omdat ik toen baalde...
Ik wist eind november (na de nodige trainingen) pas dat het paard niet bereden zou kunnen worden en heb na wat beraad in december rechtsbijstand ingeschakeld. Die hebben de verkoper op de hoogte gebracht, simpelweg omdat ik niet eens wist dit zelf eerst te moeten doen...
Daarbij vind ik nog steeds dat het kopen van een slecht gevoerd paard (mager dus) absoluut niets te maken heeft met de rugafwijking (welke waarschijnlijk zelfs aangeboren is...) te maken heeft.

Maar om eerlijk te zijn heb ik dat nu wel vaak genoeg gehoord, dat ik zelf het risico heb genomen enzo... Mijn beweegreden om dat risico te nemen staan elders in dit topic vermeld en wie dit niet kan/wil begrijpen vraag ik om me er s.v.p. er niet telkens weer op te attenderen.

Daarnaast wil ik iedereen nogmaals bedanken voor al het advies!!! Ik heb hier zeer veel van opgestoken!!
Er is 20juli weer een brief gestuurd naar de wederpartij en ik zal jullie zeker op de hoogte houden omtrend de reactie hierop en de vorderingen!!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:20

Maar voor welke vordering geldt die twee maanden? Voor dwaling in elk geval niet. En voor zover ik weet is dat ook niet nodig als je een vordering uit wanprestatie in wilt zetten. Tenizj er algemene voorwaarden in het spel zijn, maar dat neem ik niet aan bij een handelaar.

Over de onderzoeksplicht: Je hebt alleen een onderzoeksplicht als je een reden hebt om te twijfelen aan het 'normale gebruik'. Hier is uitdrukkelijk gezegd dat er gereden kon worden, daar mocht jij op vertrouwen. Daardoor kan de handelaar geen beroep doen op jou onderzoeksplicht.

Veel succes verder.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 12:32

laurae schreef:
Maar voor welke vordering geldt die twee maanden? Voor dwaling in elk geval niet. En voor zover ik weet is dat ook niet nodig als je een vordering uit wanprestatie in wilt zetten. Tenizj er algemene voorwaarden in het spel zijn, maar dat neem ik niet aan bij een handelaar.

Over de onderzoeksplicht: Je hebt alleen een onderzoeksplicht als je een reden hebt om te twijfelen aan het 'normale gebruik'. Hier is uitdrukkelijk gezegd dat er gereden kon worden, daar mocht jij op vertrouwen. Daardoor kan de handelaar geen beroep doen op jou onderzoeksplicht.

Veel succes verder.

Dat laatste is handig om te weten, TNX!!

Die 2 maanden geldt voor de constatering vh gebrek. Mijn advocaat beweert dat je daar 2 maanden voor hebt zelf en dan nog eens 4 maanden om een gerechtelijke procedure te starten. En aangezien ik het pas na 5maanden wist en toen gelijk rechtsbijstand heb ingeschakeld, zou daar moeilijk over gedaan kunnen gaan worden... is mij verteld

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:13

Die 2 maanden geldt voor de constatering vh gebrek. Mijn advocaat beweert dat je daar 2 maanden voor hebt zelf en dan nog eens 4 maanden om een gerechtelijke procedure te starten. En aangezien ik het pas na 5maanden wist en toen gelijk rechtsbijstand heb ingeschakeld, zou daar moeilijk over gedaan kunnen gaan worden... is mij verteld [/quote]

Volgens mij verwoord je het niet helemaal goed. Je hebt ongeveer 6 maanden waarin je een verborgen gebrek op de verkoper zou kunnen verhalen. Op het moment dat je wist dat het dier iets had, bij jou dan volgens mij na 5 maanden, dan moet je na het ontstaan van het gebrek de eigenaar snel op de hoogte stellen, dus na jouw 5 maanden had je 2 maanden om de verkoper op de hoogte te stellen. Zo moet het volgens mij zijn.

De opmerking over het risico dat je genomen hebt door het paard in verwaarloosde toestand te komen is niet bedoeld om je persoonlijk aan te vallen. Ik snap dat je hier je beweegredenen voor hebt. Maar het is voor een rechter natuurlijk wel zo dat je het paard alleen maar hebt zien lopen en er pas een aantal maanden na koopdatum achter bent gekomen dat het paard moeilijk onder het zadel was. Je kunt dan waarschijnlijk alleen nog de medische redenen aan gaan voeren, dat het karakter van het paard na zoveel maanden anders is dan de verkoper je verteld heeft is voor een rechter moeilijk mee om te gaan.
Verder is het alleen maar mooi dat er mensen zijn zoals jij die zo'n paard ook nog een kans willen geven, maar je hebt het paard niet in de conditie gezien op het moment van koop dat je over de rijtechnische eigenschappen van het paard zelf kon oordelen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 14:40

Oh met dat laten bedonderen verwijs ik naar het geval waar ík het over had, niet over jou geval!
Misverstandje.