is dit normaal? pony die half flauwvalt als ie een praam om

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

Re: is dit normaal? pony die half flauwvalt als ie een praam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:46

hij wist dat deze nog niet voetjes kon geven. Maar hij kon best respect tonen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:56

lailapri schreef:
bah waarom zou je hulpmidelen moeten gebruiken, Als je weet hoeveel paarden bang van hun oren zijn geworden enzo door die onzin. Mijn mening, moet je een praam gebruiken doe je iets niet goed. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, kan me indenken dat als je paard half open ligt en niet rustig wil worden je hem opzet, maar Als je zoiets moet gebruiken.... Zal ik toch eens gaan twijfelen aan de manier hoe de beestjes beleerd worden....

En als je weet hoeveel paarden er bang zijn geworden voor dingen die voorkomen hadden kunnen worden door het gebruik van een praam! Let wel, een praam doet geen pijn, dit komt door de endorfine die vrij komt. Ze worden er lekker rustig van, en angstige dingen kunnen ze zo over zich heen laten komen, en vaak zijn ze een volgende keer niet angstig. Werkt zo'n beetje hetzelfde als Sedalin. Maar daarbij zie je alleen een spuitje wat er gegeven wordt, is maar 10 seconde, dus ziet dat er niet eng en zielig uit.
Lailapri, loop eens een dag met een hoefsmid mee en denk er dan ook aan dat het je kostwinning is en je 10 paarden moet kunnen beslaan op een dag om rendabel te zijn. Eens kijken of je respect voor die mensen en hun pramen hebt. Hoefsmeden hebben respect voor paarden, maar ook voor hun eigen lijf en portemonnee (en dat is eigenlijk ook lijf, hij moet toch voor brood op de plank zorgen).

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:02

ik zou absoluut gelijk een nieuwe hoefsmid nemen.
En als een hoefsmid een paard van mij zou slaan zou ik gelijk tegen hem schreewen : Rot op man vind je het normaal om mijn paard te slaan ofzow"???

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:12

Neonlight schreef:
En als je weet hoeveel paarden er bang zijn geworden voor dingen die voorkomen hadden kunnen worden door het gebruik van een praam! Let wel, een praam doet geen pijn, dit komt door de endorfine die vrij komt. Ze worden er lekker rustig van, en angstige dingen kunnen ze zo over zich heen laten komen, en vaak zijn ze een volgende keer niet angstig. Werkt zo'n beetje hetzelfde als Sedalin. Maar daarbij zie je alleen een spuitje wat er gegeven wordt, is maar 10 seconde, dus ziet dat er niet eng en zielig uit.
Lailapri, loop eens een dag met een hoefsmid mee en denk er dan ook aan dat het je kostwinning is en je 10 paarden moet kunnen beslaan op een dag om rendabel te zijn. Eens kijken of je respect voor die mensen en hun pramen hebt. Hoefsmeden hebben respect voor paarden, maar ook voor hun eigen lijf en portemonnee (en dat is eigenlijk ook lijf, hij moet toch voor brood op de plank zorgen).

Dankjewel, eindelijk iemand op Bokt die ook nog reëel kan nadenken!

Misschien is je hoefsmid wel een beetje ruw geweest, maar hij is druk en moet meerdere beesten op een dag kunnen doen en dus geen uren met het bekappen van een jaarlingetje bezig zijn, dat kan er gewoon niet uit (bekappen is daarbij ook nog hetgene wat hem het minst opbrengt, als het vierkant beslaan was was het nog weer ietsje anders).
En een beetje bloed in de mond bij praamgebruik kan wel eens gebeuren, kom op daar gaat hij niet dood aan hoor.
En dat hij bij steigeren naar een praam grijpt vind ik ook niet zo raar, hij zal een tik krijgen en een paar weken geen beest meer kunnen beslaan!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:13

Loenz schreef:
ik zou absoluut gelijk een nieuwe hoefsmid nemen.
En als een hoefsmid een paard van mij zou slaan zou ik gelijk tegen hem schreewen : Rot op man vind je het normaal om mijn paard te slaan ofzow"???

En als jouw paard nou lekker op hem staat te hangen, of maar heen en weer blijft drentelen?
Dan geef ik mijn paard zelf ook een tik, dus waarom zou hij dat niet mogen?
Mijn smid is over het algemeen heel rustig, maar die doos van mij die wil nog wel een keertje door blijven drammen, op hem blijven hangen of maar dom heen en weer blijven lopen, of constant het been van de bok aftrekken, dan krijgt ze een tik, ik vind het prima hoor!

Sjongejonge, overdrijven is ook een vak hoor

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:24

Hee, met jou kan ik praten.
En bovendien, TS zegt zelf dat de jaarling geen voetjes kan geven. Waarom laat je de smid komen als de jaarling dat nog niet kan? Om de smid daarna de schuld te geven? Sorry hoor. Eerst voetjes leren geven, en dan de smid erbij. Als ik smid was geweest had ik hem nog eens niet bekapt.