Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lailapri schreef:bah waarom zou je hulpmidelen moeten gebruiken, Als je weet hoeveel paarden bang van hun oren zijn geworden enzo door die onzin. Mijn mening, moet je een praam gebruiken doe je iets niet goed. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, kan me indenken dat als je paard half open ligt en niet rustig wil worden je hem opzet, maar Als je zoiets moet gebruiken.... Zal ik toch eens gaan twijfelen aan de manier hoe de beestjes beleerd worden....
Neonlight schreef:En als je weet hoeveel paarden er bang zijn geworden voor dingen die voorkomen hadden kunnen worden door het gebruik van een praam! Let wel, een praam doet geen pijn, dit komt door de endorfine die vrij komt. Ze worden er lekker rustig van, en angstige dingen kunnen ze zo over zich heen laten komen, en vaak zijn ze een volgende keer niet angstig. Werkt zo'n beetje hetzelfde als Sedalin. Maar daarbij zie je alleen een spuitje wat er gegeven wordt, is maar 10 seconde, dus ziet dat er niet eng en zielig uit.
Lailapri, loop eens een dag met een hoefsmid mee en denk er dan ook aan dat het je kostwinning is en je 10 paarden moet kunnen beslaan op een dag om rendabel te zijn. Eens kijken of je respect voor die mensen en hun pramen hebt. Hoefsmeden hebben respect voor paarden, maar ook voor hun eigen lijf en portemonnee (en dat is eigenlijk ook lijf, hij moet toch voor brood op de plank zorgen).
Loenz schreef:ik zou absoluut gelijk een nieuwe hoefsmid nemen.
En als een hoefsmid een paard van mij zou slaan zou ik gelijk tegen hem schreewen : Rot op man vind je het normaal om mijn paard te slaan ofzow"???