kleine hengst of grote ruin? Of toch de grote zwarte? *help*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke vinden jullie nou het best?

De kleine bruine hengst?
Geen stemmen
De grote zwarte ruin?
Geen stemmen
De grote vosse ruin?
Geen stemmen
De grijze dressuurpony?
Geen stemmen
Of zoek ik toch beter nog even verder...?
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Antgillya

Re: kleine hengst of grote ruin? Of toch de grote zwarte? *h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:12

ik zou ook voor de vos gaan.
Ik heb zelf ook een calvados ruin (zie avatar) die nu een half jaar onder het zadel is en ik start hem in de dressuur.
zie onderschrift voor het resultaat, zijn vind ik allemaal (Heb er meer gereden inmiddels van calvados) hele fijne paarden met een SUPER karakter, dan lees ik ook nog eens dat het met jou ook klikt.

als je foto's of karakter wil pb maar calvados vererft sterk kleur en karakter en extrieur door!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:16

hoewel ik een echte hengstenliefhebber ben zou ik je de hengst ( als hengst zijnde) ook niet aanraden. Hij kan nu geweldig lief zijn en oprecht,maar hengsten hun gedrag hangen af van de omgeving. het kan zijn dat wanneer je hem ooit op een andere stal wil gaan zetten dat hij moeilijker wordt. Nu heb je je instructice nog, maar wat als die om een of andere reden uit je leven valt?
Vooral als eerste echte wedstrijdpaard zou ik geen hengst aanraden.
De tweede met scheef voetje zou ik ook niet doen. Het is een ruin en hoewel hij voor jou geweldig kan zijn, moest je hem ooit weer moeten verkopen kan je er wel eens flink problemen mee krijgen.
De pony zou ik ook niet doen, zitten altijd limiten aan wanneer je verder in de sport raakt.
De vos is een twijfel geval... zeer aantrekkelijk,maar aangezien het een jong paard is zou ik niet aanraden om meerdere personen erop te laten rijden en vooral niet als je er mee wil gaan starten...
Moest je nou echt heel erg veel begeleiding krijgen zou die vos geen slechte keuzen zijn...

Maar waar het idd allemaal op neer komt... als je bij die paarden bent, bij welke voel je je het meest comfortable en met welke heb je de beste klik?
Maar ga nou niet alleen je hoop vastleggen op deze paarden, kijk eerst eens heel erg goed rond wat er allemaal te krijgen is voor het bedrag dat je uit wil gegeven... En goed paard kan je overal vinden, maar een goede combinatie vergt zoekwerk...

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:38

ik zou proberen nog even opde vos te stappen, kijken hoe dat voelt. En anders voor de hengst. Die is al op een luek niveau, en als ie te druk wordt haal je gewoon z'n zaakie eraf haha.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:55

ik zou verder kijken als ik jou was.
een hengst lijkt me niet erg handig en hij is temperamentvol.
De zwarte lijkt me niks omdat hij een scheef voetje heeft,kan een zwak punt blijven.
De pony lijkt me wat klein en de vos juist te groot.
Misschien kom je na verder zoeken nog wel een veel leukere tegen!
Hou je niet teveel vast aan deze 4, er zijn meer paarden te koop.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:59

amondi schreef:
Ik zou er maar eens goed over nadenken. Zo te horen heb je zelf weinig ervaring met wedstrijden en/of eigen paard.
Zowel de hengst als de jonge Calvados klinken niet als geschikt voor eerste eigen paard.

Ik zou gaan voor een wat ouder ZZ zwaar paard, kosten weinig en fantastisch om het gevoel van de dressuur op te krijgen.
Een dekkende hengst zou ik überhaupt nooit aan een amateur verkopen, dat is vragen om ongelukken, hoe braaf ook, het blijft een hengst.

Ik heb al 3,5 jaar een eigen paardje. gekocht als 3jarige. Een volbloed merrie. Ben altijd de enige geweest die er ooit heeft mee gereden. Ik sta ook op een stal waar we jonge paarden zadelmak maken, verder trainen en doorverkopen. Van het temperament schrik ik niet terug. Integendeel, ik hou wel van wat vuur. Ook met jonge paarden heb ik al redelijk wat ervaring. Dus een echte amateur ben ik niet echt meer hoor! En ik ga sowieso niet voor een paard boven de 10. Ik hou het liever bij jonge beestjes

De hengst is al op ander terrein geweest. Dit is geen probleem. Hij kent perfect het verschil tussen dekken en werken. Onder het zadel is hij erg rustig.

manonutjuh: Als ik een van de paarden koop blijf ik sowieso de enige die er zal mee rijden. Buiten mijn instructrice die hem ook zal trainen. Ik heb dagelijks begeleiding en heb 5x op 7 les. Moest ik evt de jonge vos kopen zou dit wat minderen omdat hij zoveel neit aankan.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:49

Hmm..
wil je nou dressuuren of springen?
Je hebt het over dressuur, hogere dressuur, maar ook springen. In mijn ervaring (en nou vind ik verder dan de Z2 pas het 'hogere dressuur') kan je die twee maar tot de Z (als je geluk hebt) combineren.
Je hebt een paar tussen die zeker goed kunnen dressuuren, maar ook een die spring is gefokt. Nou vraag ik me af wat je precies wilt.

En tja, wil je een pony of een paard?
Ik weet niet hoe oud je bent maar als je al over of dicht bij de 18 bent, zou ik maar geen pony meer kopen.

En tja, hengsten kennen inderdaad het verschil tussen werken en dekken, allemaal wel, maar soms vergeten ze dat. Het is maar net hoe goed je ze aan het werk kan zetten, zodat ze geen tijd hebben om te gaan lopen 'ku-tten'.
Je moet ze inderdaad goed aanpakken, en als je die nodige ervaring hebt, is er niks aan de hand.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:48

als ze toch nog niet officieel tekoop staan mag je ze niet eens een maand uit proberen zoals het ook zal gaan wanneer ze van jou zouden zijn? Ik bedoel.... de hengst bijvoorbeeld een maand echt alleen door jou gereden worden en er alles mee doen wat je zelf ook zou doen en dit dan ook een maand met de ruin doen?
Op deze manier kan je het beste beslissen wat het beste bij je past...
Zo te horen heb je genoeg begeleiding en second opinions rond je en heb je ook genoer ervaring om aan de hengst te beginnen...
Vergeet niet, al haal je het zaakje van die hengst af, zijn karakter is definitief. Hengsten streken verdwijnen niet meer op die leeftijd als hij actief heeft gedekt ( bij een enkeling misschien, maar denk dat bij deze het niet het geval zal zijn aangezien je vertelde dat hij een actieve vent is).
Dus denk dat ze allebei best goed kunnen vallen bij je, maar wees zeker voordat je aanschaft...
Het enigste bijkomstige geval bij een hengst is ook nog, moest je van stal veranderen, niet elke stal accepteerd hengsten en is ook niet zo makkelijk dat wanneer je met m ergens naartoe gaat om hem in de weide te zetten bij andere paarden ( ongewenste babies en zo...)...
Maar nogmaals, zo te horen weet je waar je aan begint bij beide dieren en je kent ze... ik vind de hengst heel erg mooi, maar ( hoewel ik geheel niet voor vos ben) vind de vosruin er ook bijzonder netjes uitzien...
Dus weeg de voor en nadelen van hengst / ruin tegen elkaar af en kijk ofdat je die maand op proef mag proberen... in die maand kan je nog dingen tegen komen die je een definitief besluit kunnen geven... probeer ook nog even rond te kijken buiten de stal waar je traint, al is het gewoon om erachter te komen hoe geweldig de ruin of hengst in werkelijkheid zijn...