Help!! Kom er niet uit, Kleurgenetica..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Re: Help!! Kom er niet uit, Kleurgenetica..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:18

[quote]Wat grappig. Ik zit ook met de vraag of mijn paardje schimmel wordt, vm=schimmel, mm bruin en de moeder is roodschimmel of roan? Ze is wit/grijs met appels en roodbruin stekelharig en roodbruine vlekjes.

Zijn vader is een zwarte, veranderlijke schimmel, hij word steeds witter wel met donkere manen. Daar de vader van is bruin geloof ik, moeder weet ik niet..

Haar zoon is nu bruin met zwarte manen, maar heeft overal witte enkele haren (stekelharig?), ook in zijn manen, en een witte streng met haar in zijn staart.. wordt hij dan nog witter??

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:21

Tja ik begin het steeds iets beter te snappen, die kleuren genetica. Alleen bij mijn eigen paard natuurlijk weer niet

Ik heb namelijk een bruin stekelharige ('s winters zeer donkerbruin, tegen zwart aan, zomers lichtbruin met witte haartjes in de flanken, enkele op zijn rug en witte haren door zijn manen en staart) Dit stekelharige is pas vorig jaar begonnen op zijn 2e, met 3 of 4 haren in zijn staart en de haren in de flanken. Dit jaar is het toegenomen.

En dan zijn ouders:
Moeder is een zwartbonte schimmel
Vader een panterbonte appaloosa (weet niet of het zwart of bruin bont is)

Dus mijn vraag is hoe daar ooit een bruin stekelharige uit kan komen? Als bont en schimmel beide dominant zijn Ik sta nu met mijn paard op een stal waar ze appaloosa's fokken en het komt daar vaker voor dat uit appaloosa's wel effen kleuren komen (vos en zwart)

Oh ja nog even wat, mijn paard heeft een veulentje en die is uit een bonte moeder en die is wel gewoon bont geworden. Ben dus wel heel benieuwd of dat veulen later misschien wel bont stekelharig wordt
Laatst bijgewerkt door Brendageene op 21-07-05 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:23

De (nu dubbelgeplaatste) bovenstaande post van mij wilde ik dus in deze post doen:

De zoon is nu 2 jaar oud. Hij heeft inmiddels een kolletje gekregen.

Moe is dus een grijzige (appel)schimmel met een rode waas, dwz rode vlekjes en rode haren. Niet in haar manen! In de winter wordt ze witter.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 09:34

ik geloof dat ik het begin te snappen, dus alle genen kunnnen wel met elkaar voorkomen, omdat ze allemaal 'appart' zijn behalve het creme gen? Daar zijn er 2 van nodig om dus de cremello, perlino of smoky cream te krijgen?

En hoe zit het dan dat dubbel roan dodelijk zou kunnen zijn?

En roan is dus weer dominant over alles, maar schimmel weer dominant over roan?

Of klopt roan weer niet?

Gr. QuirA

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:36

mhartog schreef:
Citaat:
Wat grappig. Ik zit ook met de vraag of mijn paardje schimmel wordt, vm=schimmel, mm bruin en de moeder is roodschimmel of roan? Ze is wit/grijs met appels en roodbruin stekelharig en roodbruine vlekjes.

Zijn vader is een zwarte, veranderlijke schimmel, hij word steeds witter wel met donkere manen. Daar de vader van is bruin geloof ik, moeder weet ik niet..

Haar zoon is nu bruin met zwarte manen, maar heeft overal witte enkele haren (stekelharig?), ook in zijn manen, en een witte streng met haar in zijn staart.. wordt hij dan nog witter??

Vader is schimmel, moeder is schimmel en aangezien dat zoon al een lichte verspreiding heeft van witte haartjes door vacht en in manen en staart, denk ik dat je kan aannemen dat hij ook schimmel aan het worden is. Dit wel zonder foto te zien.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:51

Brendageene schreef:
Ik heb namelijk een bruin stekelharige ('s winters zeer donkerbruin, tegen zwart aan, zomers lichtbruin met witte haartjes in de flanken, enkele op zijn rug en witte haren door zijn manen en staart) Dit stekelharige is pas vorig jaar begonnen op zijn 2e, met 3 of 4 haren in zijn staart en de haren in de flanken. Dit jaar is het toegenomen.

Het is best mogelijk dat hij schimmel wordt maar de 'ticking', zoals het heet in het engels (mn de lichte verspreiding van witte haartjes door het vacht, net alsof het vloeien heeft), kan ook een indicatie zijn van de aanwezigheid van de sabino of rabicano gene.

Citaat:
En dan zijn ouders:
Moeder is een zwartbonte schimmel
Vader een panterbonte appaloosa (weet niet of het zwart of bruin bont is)

Dus mijn vraag is hoe daar ooit een bruin stekelharige uit kan komen?

Om bruin te krijgen hebt je de Agouti gene nodig en in dit geval kwam dat van de vader, die moet een bruin panterbonte appaloosa zijn.
De 'stekelharen' kunnen een aanwijzing zijn van de aanwezigheid van de schimmel gene, of zoals boven al gezegt, een aanwijzijng zijn van een andere (bonte) gene, mn sabino of rabicano.

MAAR ... aangezien dat je hier ook rekening moet houden met de Leopard gene (appy gene), is het ook best mogelijk dat de zg "stekelharen" het begin zijn van het 'uitkleuren' van appaloosa tekens. Deze 'uitkleuren' kan jaren duren ... echte toverballen }> !

Citaat:
Als bont en schimmel beide dominant zijn Ik sta nu met mijn paard op een stal waar ze appaloosa's fokken en het komt daar vaker voor dat uit appaloosa's wel effen kleuren komen (vos en zwart)

Bont is dominant EN schimmel is dominant, maar schimmel 'overheerst' en 'overtreft' ALLES! Als een bonte gene aanwezig is dan toont het, als de schimmel gene aanwezig is dan toont het (hetzij misschien jaren later). Denk aan die overjas voorbeeld van boven.

Citaat:
Oh ja nog even wat, mijn paard heeft een veulentje en die is uit een bonte moeder en die is wel gewoon bont geworden. Ben dus wel heel benieuwd of dat veulen later misschien wel bont stekelharig wordt

De bont van het veulen komt waarschijnlijk van zijn moeder die bont is. Bij het geboorte is meestal te zien of een veulen schimmel gaat worden maar ik denk dat je hier met twee niet schimmels te maken hebt. Dit wel zonder foto analyse.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:01

QuirA schreef:
ik geloof dat ik het begin te snappen, dus alle genen kunnnen wel met elkaar voorkomen, omdat ze allemaal 'appart' zijn behalve het creme gen? Daar zijn er 2 van nodig om dus de cremello, perlino of smoky cream te krijgen?

En hoe zit het dan dat dubbel roan dodelijk zou kunnen zijn?

En roan is dus weer dominant over alles, maar schimmel weer dominant over roan?

Of klopt roan weer niet?

Gr. QuirA

Nee het creme gene kan ook met alle combinatie mee doen in enkel vorm of dubbel vorm. Aparte van deze gene is dat het twee verschillende 'uitwerking' heeft naarverlang de vorm. Daarom wordt het een 'incomplete' dominante gene genoemd. Het 'verandert' wel de basis kleur ... is dus dominant over de basis kleur ... maar heeft een dubbele lading nodig om de basis kleur compleet te 'overtreffen' of 'overheersen'.

Wetenschappelijk zijn ze nog niet helemaal uit in het onderzoeken van de roan gene. Maar aangezien dat ze geen homozygoot roan kunnen vinden en dat na onderzoek bij het fokken van roan x roan, zijn ze tot de conclusie (wetenschappelijk ondersteunt) dat de vrucht blijkbaar niet levensvaatbaar is en 9 op de 10 keren gewoon niet tot ontwikkeling komt (reabsorption of abortus). Een vrucht met een dubble roan (RnRn) komt gewoon niet tot ontwikkeling en dus bestaat een homozygoot roan niet.

Roan is dominant over alles behalve schimmel, Schimmel is dominant over alles zonder uitzondering.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:33

Nou ik weet wel zeker dat hij geen schimmel wordt, want hij heeft op zijn hoofd alleen een kolletje en absoluut geen wit rond de ogen. In mijn profiel staan anders wel een hoop foto's waarbij je ook goed de verschillen in zomer en winter kunt zien (om ze nou allemaal hierneer te zetten ) De moeder staat ook op mijn profiel, alleen niet echt een gunstige foto. Maar de moeder is bont geboren en is schimmel (schimmel overheerst dus het bonte gen, dus die snap ik nu ook weer)

Mijn paard heeft in de winter dus helemaal geen witte haren, maar hij is pas 3 dus wie weet wat het nog wordt als hij ouder wordt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:07

QuirA schreef:
Dus om een bonte te 'krijgen' moet er dus 1 van de ouders Tobiano zijn?
En dus is Tobiano het zo genaamde Bont gen?
Of is dit weer een andere vorm van kleur?

en de andere kleuren hoe zien die er ongeveer eigenlijk uit..?

Sorry ben echt heel erg nieuwsgierig hierna, en heb sinds een paar maanden hier ook grote interesse in..

Gr. QuirA

Je hebt twee verschillende hoofdpatronen bij bont:

Tobiano: donkere vlekken op een in principe wit paard. Wordt ook wel platenbont genoemd.

Patronen zien er zo uit:

Tobiano:

Afbeelding

De uitwerking van Tobiano kan meer of minder uitvallen, tot een compleet donker paard met een minieme vlek, of een heel wit paard met een kleine vlek. Het wit loopt bij een Tobiano doorgaans over de rug. Tobiano is dominant, een van de ouders moet altijd Tobiano zijn als het veulen dit toont.

Overo:

Afbeelding

Een donker paard met witte, grillige vlekken, donkere benen (of aftekeningen aan de benen) en een wit hoofd. Ook Overo kan heel miniem uitvallen of heel extreem uitvallen. Het wit loopt onder de buik door. Bij extreme gevallen kan het paard er uitzien als een wit paard met een randje. Dit heet dan ook Frame overo. Overo is recessief en het vlekkenpatroon kan zomaar een paar generaties overslaan, terwijl het paard wel gewoon het gen draagt. Gelinkt aan het Frame Overo gen is het OLWS gen (Overo Lethal White) dat dodelijk is voor veulens. Ze worden wel geboren maar niet ouder dan 1 of 2 dagen. Er is een test voor OLWS. Overo komt vermeerd voor bij Paint horses, altijd Ouderdieren laten testen voordat je een combinatie maakt.

Tovero:

Tovero is een combinatie van het vachtpatroon van Overo en Tobiano, en kan soms erg moeilijk te herkennen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Sabino behoort tot het Overo gen, en kan ook meer of minder extreem uitvallen. Soms zelfs leiden tot een haast wit veulen bij geboorte dat verward kan worden met een albino of een lethal white. Ook Sabino is recessief en erg moeilijk te voorspellen (selectief op te fokken)

http://www.equusite.com/articles/basics ... hite.shtml

Sabino kan voorkomen samen met ander patronen of alleen.

Afbeelding

Afbeelding

Rabicano:

Rabicano toont witte stekelharen bij de flank, en wit in de staart (zogenaamde Skunk (=satinkdier) tail) Tobiano komt niet bij Arabische Volbloeds voor maar het overo gen wel (zijn zelf specifieke Arabische bloedlijnen van Engelse Oorsprong die vermeerd gevlekte veulen kunnen geven). Rabicano is Overo en dat kan dus wel. Onderstaande foto is van een Arabische Rabicano Hengst.

Afbeelding

Splashed White.

Splashed White is ook een Overo gen, met andere uitwerking van het kleurpatroon dan een Frame Overo. Qua patroon deze aftekening eerder bij de Tobiano's willen zetten, maar het is recessief en het is erg moeilijk om er selectief op te willen fokken. De paarden zien er uit alsof er iemand een verfemmer over heeft omgedraaid.

Een heel bekende Splashed White is de Paint Hengst Gambling Man:

Rechterkant:
Afbeelding

Linkerkant :
Afbeelding

En nog wat voorbeelden voor Splash.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Splashed White paarden kunnen doof zijn. Een van de beste Reiningpaarden in Amerika, de hengst Colonels Smokinggun oftewel " Gunner" is stokdoof.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 11:16

oke, ik begin eht te begrijpen...

In ieder geval heel erg bedankt

Trouwens nog 1 vraag...
Als 1 van de ouders homozygoot schimmel is, is het veulen ALTIJD schimmel?
Maar een ander gen zorgt voor de kleur bij de geboorte, dus een zwart paard met het schimmel gen wordt zwart geboren en later een schimmel..
Klopt dit?

QuirA

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:29

In tegenstelling tot homozygoot roans die niet geboren worden (dus worden geabsorbeerd) is de dracht en geboorte bij een lethal white veulen wel normaal. Het probleem begint pas als het veulen is geboren. OLWS is een erfelijke recessieve aandoening die er voor zorgt dat bepaalde voorlopercellen bij een veulen tijdens de ontwikkeling niet naar hun plek toewandelen. Deze voorlopercellen zijn verantwoordelijk voor niet alleen de kleurcellen maar ook zenuwcellen in de darmen. Het veulen komt daarom niet alleen wit ter wereld maar mist soms ook een stuk darm/verbining met de anus, en de zenuwcellen in de darm die belangrijk zijn voor het transporteren van het voedsel in die darm. Opereren is niet mogelijk, de verbinding met de anus kan wel worden gemaakt, maar de zenuwen zijn niet te repareren. Als de veulens niet worden ingeslapen sterven ze aan interne verstopping op leeftijd van 1-2 dagen.

Overo lethal white veulen:

Afbeelding

Afbeelding

Een OLWS veulen is tegenwoordig niet meer nodig omdat er testen zijn voor de ouderdieren. Overo is gelinkt aan het frame overo gen, als je vermoeden hebt dat je paard frame overo is, ook al heeft hij geen vachtpatroon, en je wilt ermee gaan fokken: laat merrie en hengst testen. Twee dragers met elkaar combineren is NIET te adviseren, je speelt echt russisch roulette! OLWS komt alleen voor als het veulen het OLWS gen van beide ouders heeft meegekregen, een drager mankeert niets. Dus vader en moeder kunnen drager zijn zonder zelf wat te mankeren. Het OLWS gen verdunt zich niet en kan er ook niet " uitgefokt" worden (of je moet helemaal op Tobiano fokkerij overstappen. Ook een Tobiano kan drager zijn. Niet alleen naar uiterlijk kijken, laat testen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:31

QuirA schreef:
Trouwens nog 1 vraag...
Maar een ander gen zorgt voor de kleur bij de geboorte, dus een zwart paard met het schimmel gen wordt zwart geboren en later een schimmel..
Klopt dit?

Homozygoot schimmel geeft idd altijd schimmel.
Maar schimmels worden altijd donker geboren, en krijgen later die overjas. Alleen bij homozygoot schimmel krijgen ze altijd die overjas. Bij een heterozygote kan die jas weleens niet komen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 11:38

Cassidy schreef:
QuirA schreef:
Trouwens nog 1 vraag...
Klopt dit?

Homozygoot schimmel geeft idd altijd schimmel.
Maar schimmels worden altijd donker geboren, en krijgen later die overjas. Alleen bij homozygoot schimmel krijgen ze altijd die overjas. Bij een heterozygote kan die jas weleens niet komen.

Oke nu snap ik het helemaal, in ieder geval tot nu toe
Als ik iets weer niet snap dan weet ik bij wie ik te recht kan..

Gr. QuirA

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 11:40

wacht heel even he, kan een valk of een bruine (zwarte met Agouti gen) ook een aalstreep hebben??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:24

De aalstreep op de rug is een teken van wildkleur, en komt meestal in combinatie met zebrastrepen op de benen en een overdwarse streep/donkere zone op de schouders. De kleur Dun/valk kan in verschillende kleurenschakeringen opduiken maar heeft een heel ander gen dat aan het werk is dan bijvoorbeeld bij de dilutes. Sommige Duns zien er uit als een valk met een aalstreep, maar hier is dus een ander gen aan het werk (howel ze beiden aan het werk kunnen zijn)

Kijk even voor de foto's voor de markings van Dun:

http://www.duncentralstation.com/DunMarkings.html

En de verschillende schakeringen van Dun (met en zonder creme)

Zonder zebrastrepen en dwarse donkere zone over de schouders, kan er wel een soort aalstreep opduiken, maar deze heet dan countershading.

Voor verschillende soorten countershading (en op de rug) kijk even hier:

http://members.aol.com/battyatty/count.htm

http://www.duncentralstation.com/FalseDuns.html

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:59

Zoals je kan zien in de tweede link vermeld hierboven kan de aalstreep zeker voorkomen bij paarden die geen Dun gene dragen. Om een echte Dun te zijn moeten ook de andere kentekens aanwezig zijn.
Aalstrepen kunnen bij een derwelke kleur of patroon voorkomen en heeft meestal dan te maken met 'countershading'. Alle veulens worden met een aalstreep geboren, in minder of meer mate, maar deze verdwijnen als ze ouder worden. Deze laatste twee voorbeelden, countershading en veulens, hebben te maken met een 'geerfd' overblijfsel van de oerpaard, mn camouflage.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:56

Persoonlijk klop ik met dit soort vragen altijd bij CJG op bokt aan, die is daar echt een expert in

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:02

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:42

Peterina schreef:
Roan is dominant over alles behalve schimmel, Schimmel is dominant over alles zonder uitzondering.

En wit is overheersend zelfs boven schimmel *

Meet Houston
Afbeelding
Houston is geen wit paard (albino) en ook niet de eerste OLWS-veulen dat is blijven leven, maar hij heeft geen enkel gekleurd haartje op zijn lichaam.

Genetisch is Houston: Ee, TOto, FRfr, SAsa, SPsp
Moeder is Ambers Romance eenn APHA Tri-color Tobiano en vader is "Sonnys Zippin It" APHA sorrel Frame Overo.

Het verhaal van Houston is hier te lezen en is een waarschuwing voor eigenaren van witte veulens (OLWS) om ze niet té snel te laten afspuiten.

*Natuurlijk zou dat ene voshaartje als het er geweest was mettertijd wit geworden zijn vanwege het schimmelgen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:02

Dennis, mijn 'saaie' bruine, heeft ook een hele lichte 'aalstreep' die je duidelijker ziet in z'n zomer vacht dan in z'n wintervacht. Is dat dan countershading of is dat weer iets heel zeldzaams? Het enige van zijn ouders wat ik weet is dat zijn moeder vos is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:03

Jimmy heeft het ook, maar hij is dus sabino

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:37

Dennis heeft verder helemaal geen wit(ja een oude drukking ) dus dat is zeker geen sabino.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 19:48

de mijne is een valk, maar heeft wel een aalstreep, die in de winter bijna niet zichtbaar is en in de zomer heel erg goed zichtbaar is, in de winter is die donker bruin in de zomer pik zwart...

Haar benen, manen en staart zijn ook pik zwart en ze heeft

Afbeelding
Hier is ze echt op haar lichts... haar hoofd is nu en in de winter zeker donker bruin en de rest van het lichaam ongeveer dezelfde kleur als nu...

Is zij dus een valk, zoals mij altijd gezget is...?

Gr. QuirA

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:23

QuirA schreef:
de mijne is een valk, maar heeft wel een aalstreep, die in de winter bijna niet zichtbaar is en in de zomer heel erg goed zichtbaar is, in de winter is die donker bruin in de zomer pik zwart...

http://www.mijnalbum.nl/Foto=YMCEELME[/img]
Hier is ze echt op haar lichts... haar hoofd is nu en in de winter zeker donker bruin en de rest van het lichaam ongeveer dezelfde kleur als nu...

Gr. QuirA

Zij ziet eruit als een bruin gekleurd paard. Maar valk komt ook in verschillende tinten.
Om valk te zijn MOET een van haar ouders de creme gene hebben gedragen!
Welke kleur hadden/hebben haar ouders? Welke ras? Welke afstamming? Creme slaat geen generatie over maar wordt geerfd in direct lijn.

@Dennis: uw bruin heeft gewoon countershading.
De aalstreep van Dun 'verdwijnt' niet met de seisoenen maar is overduidelijk zichtbaar het hele jaar door.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 20:30

Peterina schreef:
QuirA schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=YMCEELME[/img]

Gr. QuirA

Zij ziet eruit als een bruin gekleurd paard. Maar valk komt ook in verschillende tinten.
Om valk te zijn MOET een van haar ouders de creme gene hebben gedragen!
Welke kleur hadden/hebben haar ouders? Welke ras? Welke afstamming? Creme slaat geen generatie over maar wordt geerfd in direct lijn.

@Dennis: uw bruin heeft gewoon countershading.
De aalstreep van Dun 'verdwijnt' niet met de seisoenen maar is overduidelijk zichtbaar het hele jaar door.

haar vader is donker bruin haar moeder is echter perlino (is dit de juiste?) Creme gen op agouti.. is toch perlino??

Kan dirt dus valk zijn?

QuirA