Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik sta nu met mijn paard op een stal waar ze appaloosa's fokken en het komt daar vaker voor dat uit appaloosa's wel effen kleuren komen (vos en zwart)
mhartog schreef:Citaat:Wat grappig. Ik zit ook met de vraag of mijn paardje schimmel wordt, vm=schimmel, mm bruin en de moeder is roodschimmel of roan? Ze is wit/grijs met appels en roodbruin stekelharig en roodbruine vlekjes.
Zijn vader is een zwarte, veranderlijke schimmel, hij word steeds witter wel met donkere manen. Daar de vader van is bruin geloof ik, moeder weet ik niet..
Haar zoon is nu bruin met zwarte manen, maar heeft overal witte enkele haren (stekelharig?), ook in zijn manen, en een witte streng met haar in zijn staart.. wordt hij dan nog witter??
Brendageene schreef:Ik heb namelijk een bruin stekelharige ('s winters zeer donkerbruin, tegen zwart aan, zomers lichtbruin met witte haartjes in de flanken, enkele op zijn rug en witte haren door zijn manen en staart) Dit stekelharige is pas vorig jaar begonnen op zijn 2e, met 3 of 4 haren in zijn staart en de haren in de flanken. Dit jaar is het toegenomen.
Citaat:En dan zijn ouders:
Moeder is een zwartbonte schimmel
Vader een panterbonte appaloosa (weet niet of het zwart of bruin bont is)
Dus mijn vraag is hoe daar ooit een bruin stekelharige uit kan komen?
}> !Citaat:Als bont en schimmel beide dominant zijnIk sta nu met mijn paard op een stal waar ze appaloosa's fokken en het komt daar vaker voor dat uit appaloosa's wel effen kleuren komen (vos en zwart)
Citaat:Oh ja nog even wat, mijn paard heeft een veulentje en die is uit een bonte moeder en die is wel gewoon bont geworden. Ben dus wel heel benieuwd of dat veulen later misschien wel bont stekelharig wordt
QuirA schreef:ik geloof dat ik het begin te snappen, dus alle genen kunnnen wel met elkaar voorkomen, omdat ze allemaal 'appart' zijn behalve het creme gen? Daar zijn er 2 van nodig om dus de cremello, perlino of smoky cream te krijgen?
En hoe zit het dan dat dubbel roan dodelijk zou kunnen zijn?
En roan is dus weer dominant over alles, maar schimmel weer dominant over roan?
Of klopt roan weer niet?
Gr. QuirA
) De moeder staat ook op mijn profiel, alleen niet echt een gunstige foto. Maar de moeder is bont geboren en is schimmel (schimmel overheerst dus het bonte gen, dus die snap ik nu ook weer)

QuirA schreef:Dus om een bonte te 'krijgen' moet er dus 1 van de ouders Tobiano zijn?
En dus is Tobiano het zo genaamde Bont gen?
Of is dit weer een andere vorm van kleur?
en de andere kleuren hoe zien die er ongeveer eigenlijk uit..?
Sorry ben echt heel erg nieuwsgierig hierna, en heb sinds een paar maanden hier ook grote interesse in..
Gr. QuirA

QuirA schreef:Trouwens nog 1 vraag...
Als 1 van de ouders homozygoot schimmel is, is het veulen ALTIJD schimmel?
Maar een ander gen zorgt voor de kleur bij de geboorte, dus een zwart paard met het schimmel gen wordt zwart geboren en later een schimmel..
Klopt dit?
Cassidy schreef:QuirA schreef:Trouwens nog 1 vraag...
Als 1 van de ouders homozygoot schimmel is, is het veulen ALTIJD schimmel?
Maar een ander gen zorgt voor de kleur bij de geboorte, dus een zwart paard met het schimmel gen wordt zwart geboren en later een schimmel..
Klopt dit?
Homozygoot schimmel geeft idd altijd schimmel.
Maar schimmels worden altijd donker geboren, en krijgen later die overjas. Alleen bij homozygoot schimmel krijgen ze altijd die overjas. Bij een heterozygote kan die jas weleens niet komen.

Peterina schreef:Roan is dominant over alles behalve schimmel, Schimmel is dominant over alles zonder uitzondering.
*

) dus dat is zeker geen sabino. QuirA schreef:de mijne is een valk, maar heeft wel een aalstreep, die in de winter bijna niet zichtbaar is en in de zomer heel erg goed zichtbaar is, in de winter is die donker bruin in de zomer pik zwart...
Haar benen, manen en staart zijn ook pik zwart en ze heeft
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YMCEELME[/img]
Hier is ze echt op haar lichts... haar hoofd is nu en in de winter zeker donker bruin en de rest van het lichaam ongeveer dezelfde kleur als nu...
Is zij dus een valk, zoals mij altijd gezget is...?
Gr. QuirA
Peterina schreef:QuirA schreef:de mijne is een valk, maar heeft wel een aalstreep, die in de winter bijna niet zichtbaar is en in de zomer heel erg goed zichtbaar is, in de winter is die donker bruin in de zomer pik zwart...
Haar benen, manen en staart zijn ook pik zwart en ze heeft
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YMCEELME[/img]
Hier is ze echt op haar lichts... haar hoofd is nu en in de winter zeker donker bruin en de rest van het lichaam ongeveer dezelfde kleur als nu...
Is zij dus een valk, zoals mij altijd gezget is...?
Gr. QuirA
Zij ziet eruit als een bruin gekleurd paard. Maar valk komt ook in verschillende tinten.
Om valk te zijn MOET een van haar ouders de creme gene hebben gedragen!
Welke kleur hadden/hebben haar ouders? Welke ras? Welke afstamming? Creme slaat geen generatie over maar wordt geerfd in direct lijn.
@Dennis: uw bruin heeft gewoon countershading.
De aalstreep van Dun 'verdwijnt' niet met de seisoenen maar is overduidelijk zichtbaar het hele jaar door.