Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

karoliena schreef:in de winter is hij vos met af en toe een witte haar, in de zomer zit hij onder de witte haren. In de winter zitten ze ook alleen op zijn kont en en paar op zijn rug. In de zomer zitten er zelf witte haren op zijn oren.
@ Pert : Wat zijn flaxen manes en sabino dan precies?

karoliena schreef:Is het ook nodig dan dat ik bij de dekinformatie dat uitleg over dat gen en wat er dus kan gebeuren als hij een roan dekt?
Ibbel schreef:Als ik deze winterfoto zie is het echt gewoon een vos (in de variant 'tan' (van 'black and tan') wat gekenmerkt is door lichter vos rond de buik en benen - veel Haffies hebben dat ook) en beslist geen roan. Roans zijn over het algemeen ook 's winters nog wel te herkennen aan een lichter dek bóvenop de rug (en juist niet aan de buikzijde).
Zet er eens een zomerfoto naast?

schaapjuh schreef:Pert schreef:ik denk dat hij roan is, maar dat een kenmerk (egaal hoofd) onder het kenmerk van sabino zit. hij is volgens mij dus roan én sabino.
Omdat roan niet levensvatbaar is in homozogote toestand is de jouwe (als hij roan is, ik kan het natuurlijk ook mis hebben) dus heterozygoot. Rnrn dus. Er is dan een kans van 50% dat hij roan doorgeeft. Als de merrie dan ook roan (Rnrn) is de kans dat je geen veulen krijgt 25%.
Roan is 100 % erfelijk.