Paard scheren in winter of niet ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Paard scheren in winter of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:17

Tinne; Begin oktober en daarna niet meer.

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:39

Wij hebben 2 jaar geleden onze pony voor het eerst geschoren, en met het voorjaar heeft ze ineens veel haar aangemaakt, omdat het weer minder was, en wij te laat met een dekentje begonnen zijn (vorig jaar mei was een koude en natte maand)
Ze had dus veel winterhaar in de zomer, echt niet fijn.
We hebben haar afgelopen jaar in september geschoren en nu gaat het beter dan vorig jaar. Als het echt wat kouder wordt gelijk een regendekentje op als ze buiten staat en we hebben geen last meer van dat ze winterhaar gaat aanmaken in de zomer

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 15:45

ik kan als ik het goed begrijp mijn pony het bests cheren zodra het kouder begint te worden dus rond oktober/november en voor die tijd al een dun dek op doen en na het scheren een dikker dek en als het echt koud wordt het dikste.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 15:46

en dan is zeker het beste model een deken model of helemaal ? Sorry voor zoveel vragen, maar wil graag goed geinformeerd zijn

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:50

Mijn paardje wordt ook geschoren, vorig jaar ook,
eerst in oktober, dan in december nog een keer .

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:06

Ik had vorig jaar gewoon helemaal geschoren . wel had ik zo'n vierkantje waar het zadel dan op komt te liggen voor drukkings ofzo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:11

Ik scheer mijn oudere merrie helemaal (ook waar het zadel normaal komt te liggen) , de jongere heb ik nog niet hoeven scheren. De oudere is zo rustig dat ik niet hoef te verdoven. Ik heb geen enkele verandering in vacht gezien, in het voorjaar zijn ze sneller door hun wintervacht, en het scheelt uren met droogstappen. Beide paarden staan in de winter binnen, geen weidegang. De oudere merrie komt uit Canada, heeft een hele dichte vacht die ieder jaar ook erg lang wordt. Ik kom gewoon niet om scheren heen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:12

Ik scheer de benen en hoofd niet, wel hals. Laat zadelstuk over, dat scheer ik niet, rest wel. Jachtpatroon dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:15

Een stukje bij het zadel laat ik ook staan.
Ten grote van een gelpad zeg maar Geen vierkant, dat vind ik lelijk Maar dat is persoonlijk

Mijn paard staat overigens ook in de winter de hele dag buiten

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:20

ik scheer mijn haf meestal rond sept. voor de eerste keer (uitrijdekenmodel) en in jan doe ik het nog een keer als je maar warme dekens op doe kan het geen kwaad en het is lekker makkelijk want ze zweten lang niet meer zo!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:09

runningkawa schreef:
Als het warmer word dikker in het haar?
Heb je de da haar al eens laten onderzoeken, want om eerlijk te zijn vind ik dat maar een eng idee.

Heb inderdaad onderzoek laten doen door de DA. Kwam niets uit. Het rare van al is dat mijn paard er last van krijgt zodra het weer omslaat. Bijv. eind april was het schitterend weer. Eigenlijk te warm om een dekken buiten op te doen. Vervolgens koelt het die week daarna af en de haren van mijn paard staan echt rechtovereind. Het lijkt wel of dat mijn paard door de verandering van het weer van slag is met zijn vacht en om hem nu het gehele jaar met een deken op te laten staan. Maar goed we hebben hem nu weer geschoren en hij zit super in zijn vel. Gelukkig kun je mijn paard probleemloos scheren. Ik ga er ook geen probleem meer van maken. De DA weet er geen raad mee en het scheren is zo gepiept.