volwassen hengsten in kuddeverband

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: volwassen hengsten in kuddeverband

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:59

@Huertecilla, de foto ziet er zomers uit maar ik zie geen veulens erbij, is dit het eerste jaar dat ze bij elkaar lopen?
En laat je de 2 jarige bewust dekken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:08

Dennis schreef:
En ook als je geen merries van buiten af krijg wil je niet dat je hengst gebleseerd raakt(en je merries ook niet!).

??

Als er geen ijzers onder zitten en geen van de paarden een gedragsstoornis heeft gaat er echt niets fout.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:04

Nou dan heb jij nog nooit twee paarden echt zien vechten. Om gewond te raken hebben ze geen ijzers nodig hoor.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:42

karoliena schreef:
Nou dan heb jij nog nooit twee paarden echt zien vechten. Om gewond te raken hebben ze geen ijzers nodig hoor.

En zeker geen twee hengsten die vechten op leven en dood. En geloof me....uit ervaring, da's niet zo fijn!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:47

karoliena schreef:

Ach, twee volwassen hengste in een wei met een hengstige merrie bijvoorbeeld?? Maarreh gaat het daar hier om dan? Ik dacht dat we het over een familiegroep hadden.

Een merrie en hengst die op een paardgerichte manier in een groep zijn geïntegreerd zullen elkaar bij een hengstigheid níet in de haren vliegen. Indien wel is minimaal één van beiden gedragsgestoord.

MarijeR merkte eerder al helemaal terecht op dat de merreis de hengst vakkundig manieren bij zullen brengen. Die hengst is verder ook niet gek: hij heeft een stijve, geen doodswens.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:51

Ik denk dat Dennis meer bedoeld heft als je meerdere hengsten bij elkaar houd. Tuurlijk gaan een hengstige merrie en een hengst neit vechten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:40

Huertecilla schreef:
Dennis schreef:
En ook als je geen merries van buiten af krijg wil je niet dat je hengst gebleseerd raakt(en je merries ook niet!).

??

Als er geen ijzers onder zitten en geen van de paarden een gedragsstoornis heeft gaat er echt niets fout.

Ik reageerde daarmee vooral op het geen 'beroeps' of niet ivm met blesseren.

Dennis heeft dus wel ooit een merrie(die altijd alleen gestaan had en dus niet sosiaal was) gedekt op het land die hem kreupel en onder de builen gemept heeft(ik heb ze een half dagje bij elkaar gehad). Die merrie heeft hij sindsdien alleen uit de hand en gekluisterd gedekt en er zijn 2 prachtige veulens uit voort gekomen. Maar dat is een ander verhaal.

Verder heb ik nooit gekkigheid mee gemaakt. Dennis heeft een paar keer een ruin wat toe getakeld(in de zin van wat schrammen en schaven) en een keer een ruin de stuipen op het lijf gejaagt dat die al weg renden als Dennis boos keek(op 50 meter afstand).

Maar als je gewoon paarden heb die in een groep zijn op gegroeit is er niets aan de hand. De merries voeden je hengst echt wel op!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:37

Dennis schreef:
Maar als je gewoon paarden heb die in een groep zijn op gegroeit is er niets aan de hand. De merries voeden je hengst echt wel op!

_/-o_

...en daarom concluderen ethologen dat dit eigenlijk de manier is waarop je paarden zou moeten houden

Merries met veulens/jaarlingen bij een haremhengst, overige hengsten e/of ruinen in een vrijgezellengroep.