Paarden in stends, is dit erg slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

adnil

Re: Paarden in stends, is dit erg slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:33

Djuukiej schreef:
Manon_S schreef:
Frans, de eigenaar van de manege vertelde me dat in 2007 het verboden word, maar dat wist hij niet zeker. Ik heb van een meisje op MSN gehoord dat hij een bouwplan heeft voor zijn nieuwe stallen en dat het er wel mooi uit gaat zien!

Oeii, dan krijgt mijn oude manege een groot probleem

Ik denk dat ik weet welke manege jou oude manege is dan haha

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:39

Op een stal waar ik vroeger reed stonden de pony's tussen hun werkuren en voeruren ook in stends. Voor de rest kregen ze weidegang, en als het weer minder was konden ze gewoon naar hun schuilstal gaan. Lijkt mij toch best aangenaam?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:52

En hoeveel maneges die hun paarden in stands hebben staan hebben beschikking over voldoende weiland om de manegepaarden daar op te zetten? Ik kan er zo al drie opnoemen in mijn omgeving die die gelegenheid NIET hebben.

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:02

Opzich is het niet slecht voor ze. bij ons op de manege staan ook sommige paarden in stands. Alleen ze moeten natuurlijk wel beweging krijgen , door 1 a 2 uur in de les te lopen. en smorgens + sávonds in de wei.

Dat is beter dan sommige maneges die hun paarden dag en nacht in een stal laten staan .. zo zielig

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:03

Voorop gesteld, ik ben geen fan van stands.

Toch vind ik er al een groot verschil in zitten of het smalle of vrij brede stands zijn. Hier op de manege hebben ze vrij brede stands voor de pony's, nou die kunnen daar goed in bewegen hoor, liggen kunnen (niet geheel met de benen wijd om het zo even te zeggen, maar ze komen een end) ze en ze hebben contact met de buren. Nou vind ik dit echt niet optimaal voor ze, maar heel slecht ook weer niet. Ze komen toch iedere dag buiten, 's nachts gaan ze wel weer naar binnen, hun beweging krijgen ze wel

De manege is overigens wel bezig om van de stands boxen te maken, de paarden staan al in boxen.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 15:05

L0veR0sanna schreef:
Opzich is het niet slecht voor ze. bij ons op de manege staan ook sommige paarden in stands. Alleen ze moeten natuurlijk wel beweging krijgen , door 1 a 2 uur in de les te lopen. en smorgens + sávonds in de wei.

Dat is beter dan sommige maneges die hun paarden dag en nacht in een stal laten staan .. zo zielig

Het lijkt me erg logisch dat in de winter de paarden dag & nacht op stal blijven staan, onze manege kan niet voor elk manegepaard een deken kopen, dat kunnen ze zich niet veroorloven. En sommige paarden kunnen ook niet zonder deken staan in de winter..

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:08

bij ons staan de pony's in een grote stand die eigenlijk bedoeld is voor 2,alleen staan hun er alleen in.Ze kunnen makkelijk 180 graden draaien en languit liggen!En 's zomers gaan ze 's middags na de lessen het weiland in en 's ochtends komen ze weer naar binnen.Natuurlijk gaan ze er ook uit voor de les

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 15:27

Dus de conclusie?

IS het slecht of niet ?

miss_replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:27

ik houd hellemaal niet van stends maar ik ken een stal die heb zeg maar een helle gr0te stand van 8meter en dicht gemaakt en daar staan 2 paarden in en lkkr los zodat ze kunnen liggen..!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:31

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van stands. (van boxen ook niet trouwens ) Maar als ze verder ook een groot gedeelte van de van de dag buiten staan gaat het nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:49

bliksemluver schreef:
IndianRose schreef:

Pff,als het verboden word,jammer dan,wij blijven ze houden in stands.
Stands zijn super makkelijke en kij fijn!Er is helemaal niets slechts aan!

Super makkelijk en fijn??? Probeer zelf maar eens een hele tijd achter elkaar stil aan een touwtje zonder je kont of wat te keren Ik zou het echt super vinden als het verboden zou worden!

Pff,nou,ik niet!Wat maakt het uit of ze in een stand of in een box staan.De pony's die bij ons in de Stands staan krijgen dagelijks beweging en staan de meeste uren van de dag op de wei!

@Cassidy;Een muurtje er voor zetten zou geen mogelijkheid zijn.Als ze dan gaan liggen zouden ze niet meer overheen kunnen komen,ze hebben dan niks waar ze zich aan af zouden kunnen zetten en ze zouden dus klem gaan zitten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:00

Die vat ik even niet: in een box hebben de paarden toch ook een muur waar ze vast kunnen liggen?
Overigens heb ik het niet over een muur, maar over een gewone deur, achter in de stand waar je normaal de stand inloopt. Die je desnoods open kunt doen als er eentje overdwars in de stand of tegen die deur mocht gaan liggen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:27

Cassidy schreef:
Een stand is niet meer van deze tijd. En een stand kan ook makkelijk omgebouwd worden tot een smalle box, zodat het paard iig kan draaien en niet iedere keer met het hoofd naar de wand toe staat.
Gewoon achterkant van de stand dichtmaken, en het paard kan er los instaan! Maakt al een wereld van verschil.

k ken een manege waar ze dat gedaan hebben...
Maar het is toch nog steeds een wonder dat die paardjes kunnen draaien!
Maar ze hadden wel een tussenschot maar daar boven geen tralie's.
Dat vond ik wel goed want dan hadden ze nog steeds contact met andere paarden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:00

Wij hebben een merrie op stal staan (maatje D-pony) die niet achterwaarts uit de trailer wil. Het enige wat lukt om haar weer uit de trailer te krijgen is haar in de trailer te draaien. Dat kan dus alleen in een twee paards trailer waar je ook het tussenschot uit kunt halen. Maar ook dat lukt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:42

Cassidy schreef:
Wij hebben een merrie op stal staan (maatje D-pony) die niet achterwaarts uit de trailer wil. Het enige wat lukt om haar weer uit de trailer te krijgen is haar in de trailer te draaien. Dat kan dus alleen in een twee paards trailer waar je ook het tussenschot uit kunt halen. Maar ook dat lukt.

Mijn E pony stond tijdens sgw wedstrijden altijd los in de trailer en kon makkelijk keren.

Ik ben wel falikant tegen stands, zeker in de winter.
Mijn verzorgpaard ( 1.75) stond in een standje van 1 meter breed. Is bijna verongelukt in dat ding omdat hij met zijn been over de balk kwam en achter over viel.

Staan ze min. 12 uur op de wei dan is het minder erg maar dan zou ik voor de oplossing van Cassidy gaan.
Mijn paard staat ook in een te kleine box (2,70) maar ze kan er in liggen en loopt alle dagen buiten. Ook in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:48

Als het alleen voor na/ tussen de les is, is het oke
Dus als ze verder zomer en winter de hele dag buiten staan.

Anders vind ik het dus wel slecht.

maar ik ben ook tegenstander van mensen die denken dat een paard wel genoeg heeft aan een halfuurtje stapmolen en een uurtje longeren of rijden.

En dan maar klagen dat hij heet is

Ze moeten ff kunnen spelen, bokken rollen of wat ook buiten.

En staan ze snachts op stal, dan is lekker languit kunnen gaan liggen toch wel een 1e vereiste.

En voor het mesten vind ik het onzin, dat moet je er als paardeneigenaar maar voor over hebben.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:01

Manon_S schreef:
Dus de conclusie?

IS het slecht of niet ?

Dat kan je dus zo niet stellen. Het hangt er van af hóe je je paarden in een stand houdt.
Twee van onze paarden staan in een stand in de winter en ik vind dat niet slecht. Zij ook niet, alhoewel ze natuurlijk heus liever in een grote wei zouden staan of in een loopstal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:13

Niet om je aan te vallen Jantina, een paard berust redelijk snel in een bepaalde situatie, is in mijn ogen dus geen graadmeter of iets goed is of niet.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:15

bij ons op de manege staan 6 fjorden naast elkaar op een stukje van 6 meter naar er zit geen tussenschot tussen en kunnen makkelijk liggen.
en dat is alleen voor 's winters, 's nachts.
wat vinden jullie daar dan van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:17

Niet voldoende ruimte, probleem dat er geen tussenschotten tussen zitten is dat een paard makkelijk op een ander paard kan gaan staan als hij ligt. Er hoeft er maar een dwars te gaan staan of liggen en de rest kan geen kant uit. Kan dus echt niet!

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:25

ik weet niet als het slecht is maar ik vind het wel zielig.....
een paard moet ook eens lekker kunnen rollen in zijn stal als je altijd maar vast staat lijkt me dat geestelijk ook niet goed.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:34

je moet er wel bij bedenken dat ze alleen in de winter 's nachts op stands staan, en voor de rest altijd buiten of los in de bak of in de wei.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:19

runningkawa schreef:

maar ik ben ook tegenstander van mensen die denken dat een paard wel genoeg heeft aan een halfuurtje stapmolen en een uurtje longeren of rijden.

En staan ze snachts op stal, dan is lekker languit kunnen gaan liggen toch wel een 1e vereiste.

En voor het mesten vind ik het onzin, dat moet je er als paardeneigenaar maar voor over hebben.

Helemaal mee eens.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:51

runningkawa schreef:

Ben ik het mee eens, die paarden staan de hele dag maar tegen een muurtje aan te kijken. En geloof mij, veel manegepaarden gaan gewoon nooit de wei in. Er zijn ook vaker ongelukken met touwen om benen enz. Nee geef mij maar een box EN heel belangrijk weidegang!

Polkadot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:09

anydale schreef:
Ben ik het mee eens, die paarden staan de hele dag maar tegen een muurtje aan te kijken. En geloof mij, veel manegepaarden gaan gewoon nooit de wei in.
Er zijn ook vaker ongelukken met touwen om benen enz.

Nee geef mij maar een box EN heel belangrijk weidegang!

Ja, laatst is er op de manege ook een pony in een touw blijven hangen en een paar weken kreupel geweest... Had een hele wond op haar been