Paard op dieet; ervaringen en foto's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Re: Paard op dieet; ervaringen en foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:57

Nou, ik heb toch niks nuttigs te doen, het kostte even wat tijd (aangezien mijn pc overhoop lag) maar heb hier een voor en na foto;

Eind maart:

Afbeelding

Nu:

Afbeelding

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:12

wauw wat een verschil seg

Mijn paard is ook te dik (voor en na foto's volgen nog) Wat ik er aan ga doen? Ze staat nu op stro en vreet haar hele stal leeg, ik ga het stro afpakken en ze op schavelingen zetten en in de plaats van het stro extra hooi bijvoeren. Heb altijd gehoord dat ruwvoer in onbeperkte mate gegeven mag worden, dus dan voeren we dat op.
En daarnaast veel beweging geven, geen rustdagen meer (lees stilstaan) elke dag minstens een uur buiten en als ik rij minstens een uur rijden (opbouwend natuurlijk)

Maar bij mijn paard begint het dus met het afpakken van het stro en vervangen door schavelingen...

groetjes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:31

Wiro; Minstens een uur buiten, betekend toch niet minstens een uur in de volle wei?
En ruwvoer kan je alleen onbeperkt geven als er heel erg weinig in zit, anders worden ze er alleen maar voller van.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:39

dit was zo'n 3 maand geleden
Afbeelding

Dit was eind juli
Afbeelding

sorry duidelijkere foto kon ik nie vinden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:07

Afbeelding

3 maand later;

Afbeelding

Echt slank is ze nog steeds niet maar het vet zit iig niet meer in de weg.

Het dieet was beperkte weidegang en oud hooi. Veel beweging in de vorm van longeren en wandelen. Dat laatste was ook goed voor mijn eigen lijn

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:44

Tja, ik mag nog gaan proberen er weer wat spek af te krijgen bij mijn pony. Mijn paardje staat 24/7 op de wei. Niet heel lang, maar lang genoeg om haar dik te houden. En zo gauw de boer dènkt dat het gras kort wordt dan ligt er al weer kuil bij.
Ze staat nu 5 maanden stil vanwege mijn zwangerschap. Over een paar weken zal ik dus ook aan de slag mogen om haar wat minder dik te maken. (en mijzelf )
Ik gok toch snel dat mijn pony zo'n 100 kilo te veel weegt ...
Foto's van haar dikte : http://home.wanadoo.nl/m.ernst/Kolla.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:53

bij mijn pony:

die heb ik van de volle wei geplukt. toen 4 keer in de week laten werken (wat eerst 3 keer was) dat hielp 4 maanden lang niet, dus toen het voer verminderd: geen brokken meer. alleen kuil of hooi. dat heeft z´n vruchten afgeworpen

Afbeelding
in januarie oid

Afbeelding
nu

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:27

hoi hoi

je moet je paardje op een landje zetten met heel kort gras echt heel kort gras. (als je nog niet zoveel met 'm/haar kan doen)
als dat wel weer kan:
intesieve beweging dus zet 'm echt aan het werk. niet paar rondjes stap, draf en galop neeeeeej veel figuren, tempo wisselingen enz.......
als dat nog niet kan moet je met 'm gaan longeren. en dan niet slapjes neeej heel consequent.
paar jaar geleden met mijn merrie gedaan en dat hielp echt!!!!
ze heeft toen op stal gestaan,

(ze kon niet op een klein landje, dan moest ze weer bij de kudde die stond op een paar hectare dus was geen succes, veel veulens dus veel gras)

iedere dag aan het werk en na een weekje mocht ze een uurtje naar buiten. en zo bouw je dat op.
nu hou ik haar bij door niet te veel gras en nog steeds veel werken.
maar hou wat afwisseling dan is het voor jezelf en je paard nog leuk ook!
( af en toe dressuur, springen,buitenrit verzin het maar)

ik heb er toen geen foto's gemaakt maar het is iets dat leuk is en werkt.

veel succes!!!!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 16:29

Wat sneaky allemaal!Ik heb een paar dagen geen computer tot mijn beschikking en ineens heeft iedereen foto's neergezet!!!Dank je wel! Hartstikke leuk!

Enne, het is wel een akelige taak he? Je paard af laten vallen..

Oh ja Wouterpaard, jouw paardje lijkt qua bouw en omvang wel wat op die van mij..

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:10

Ik haal dit topic even weer omhoog; ik heb namelijk een vraagje:

Bovenaan pagina 2 staat mijn pony die ontzettend veel moest afvallen ivm gezondheidsredenen enz.. Is dus ontzettend goed gelukt..maar hoe hou ik dit bij in de winter?
Hij staat nu overdag een paar uur op het land en de rest in de paddock met een klein beetje hooi én genoeg beweging natuurlijk.

Moet ik gewoon door blijven gaan zoals nu of toch anders? Ik vind het niet erg als ie wat aankomt- het is tenslotte dan winter -maar toch, het is niet de bedoeling dat het weer terug gaat naar af.

Iemand een idee hierover? Ik heb er niet zo heel veel verstand van..

@femskie: het valt best mee hoor, zoals het met mijn pony gegaan is, gaat het best snel (ongeveer 4 maanden) en hij is beter dan ooit tevoren!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:46

Ik zou gewoon zo doorgaan als dat je nu door gaat. In de natuur krijgen ze 's winters ook geen extra eten, minder zelfs en worden ze heel dun. Als jij je paard hetzelfde blijft geven als zomers is dat prima.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:55

mijn paard was te dik geworden na 4 maand vakantie ik heb hem toen minder hooi gegeven (krijgt hij 2 keer per dag) en dat hielp goed buikje werd gelijdelijk aan minder

voor
Afbeelding

nu
Afbeelding

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:21

Anouar15 schreef:
Ik zou gewoon zo doorgaan als dat je nu door gaat. In de natuur krijgen ze 's winters ook geen extra eten, minder zelfs en worden ze heel dun. Als jij je paard hetzelfde blijft geven als zomers is dat prima.

Bedankt voor je reactie.
Ik heb altijd het idee (vraag me niet waar het vandaan komt) dat ik ze in de winter extra moet voeren . Maar oké, dan blijf ik dit gewoon aanhouden.
Het enige verschil is dat ie dan wel ander hooi krijgt; ik heb nu nog hooi van vorig jaar zomer wat ik opmaak en straks voor de winter krijg ik hooi van dit jaar. Maar dat zal toch wel niet zo heel veel uit moeten maken?
Daarnaast staat ie als het heel slecht weer is op stal, dus dan krijgt ie ook extra.