Slim om te kopen?? FOTO´S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster

Re: Slim om te kopen?? FOTO´S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:31

is het niet egiosties hem mee te nemen naar NL ??
Het is hier heel anders dan daar he, nu staat hij 24/7 op een groot stuk land, hij is het gewend al die vrijheid, als je hem mee naar huis neemt, dan komt hij dus `savonds binnen te staan, op een stukje van 4 bij 4 meter,
Ik denk dat dit een hel word voor het diertje, ik begrijp dat je zeker goed voor hem zal zorgen, maar denk is na over hoe hij zich zal voelen??

Altijd de ruimte, en dan opeens door een smal paadje in een kleine ruimte staan, waar je hoogstens je kont kan draaien....
en de rit hierheen is ook niet alles..

Maar als jij hem wil hebben hou ik je niet tegen, leuk beestje, je zal je handen vol aan hem hebben
succes met je beslissing

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:08

@ monster : wie zegt dat ze hem op een landje van 4 bij 4 gaat zetten en misschien blijft hij nog steeds dag en nacht op de wei...?!!

vanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:11

ja dat vind ik een beetje egoistisch dat je dat zo tegen iemand zegt terwijl je het niet zeker weet.........

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:26

mag ik gewoon uit nieuwschierigheid vragen hoe je hem naar huis gaat brengen? Het is wel een mooi dier. Ik kan je alleen geen raad geven ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar weet je wie zijn ma en pa zijn dan kan je eens naar hen gaan kijken. Of ze braaf zijn en eventueel goed berijbaar. Ik heb in Spanje ook al op enkele dieren gereden en er zit telkens toch wat temprament in. Ik heb ook een keer geweten dat we er waren als het regende en de dieren kennnen dit niet en werden er stapelgek van. Ze schrokken van elke drup water en plas op de weg.
Maar als je het doet wens ik je veel succes!!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:28

ik vind het zéker een heel leuk dier om te zien, lieve uitstraling Kijk, het klimaat enz is hier heel anders dan in Spanje, maar toch, daar went ie wel aan jah (wat miekedar zegt: dat ie schrikt van een drup in een plas, zou dat niet wennen na een poosje?) ik heb net alles gelezen, en ik denk dat jij er wel aan toe bent, ik denk dat jij dat wel kan. Als jij écht goede begeleiding hebt (en ik vertrouw je op je woord als je dat zegt) en hulp vraagt als iets niet lukt, dan moet het helemaal goed komen. Je zegt zelf ook dat je niet echt een sportpaardje van hem wil maken (geloof ik ) maar lekker een recreatief paardje. Dat moet zeker lukken, daarna kun je altijd nog verder gaan in de sport! Mocht je dat willen.

Je wil hem ook zelf in gaan rijden met je moeder, zorg dan wel dat je ook dan goede begeleiding hebt, een instructeur bijvoorbeeld. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt, je niet te snel gaat, het paard alles goed leert enz enz

ehmm... Nouja, ik zou zeggen: als je het geld hebt (ook voor transport, laat je hem overvliegen, of met de auto mee naar NL??) en voor verzorging en dergelijke, je er veel tijd voor over hebt (je zegt dat je álles ervoor over hebt) en geduld hebt voordat je erop kan (reken 1,5 jaar voor het wennen enz) dan zou ík ervoor gaan, dus, DOEN!!

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:32

ik zou het gewoondoen!!

mijn paard paard ok 2,9jaar toen ik der kreeg en die kende nog minder dan deze( zelfs geen halster haha)

succes!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:12

Monster schreef:
is het niet egiosties hem mee te nemen naar NL ??
Het is hier heel anders dan daar he, nu staat hij 24/7 op een groot stuk land, hij is het gewend al die vrijheid, als je hem mee naar huis neemt, dan komt hij dus `savonds binnen te staan, op een stukje van 4 bij 4 meter,
Ik denk dat dit een hel word voor het diertje, ik begrijp dat je zeker goed voor hem zal zorgen, maar denk is na over hoe hij zich zal voelen??

Altijd de ruimte, en dan opeens door een smal paadje in een kleine ruimte staan, waar je hoogstens je kont kan draaien....
en de rit hierheen is ook niet alles..

Maar als jij hem wil hebben hou ik je niet tegen, leuk beestje, je zal je handen vol aan hem hebben
succes met je beslissing

Slaat nergens op! Paarden die jaren op het land of opfok hebben gestaan worden ook verkocht en komen dan waarschijnlijk op stal en soms buiten. dus dat zal wel loslopen hoor?
ik ben het wel met je eens dat het beste voor een paard natuurlijk lekker buiten is. Maar niet iedereen heeft het geluk dat dichtbij huis te hebben.
Wie weet heeft de TS dat wel!

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:07

Dat er 3 jaar niets met het paard gedaan is, is erg normaal in Spanje. (en ook bij veel grote opfok stallen in Nederland overigens)
Het is in Spanje gebruikelijke om jonge paarden tot hun derde levens jaar op een groot suk grond nagenoeg ongestoord rond te laten lopen.
Ik vind het juist veel zorgelijker om te lezen dat hij een tijd lang alleen op een weiland heeft gestaan.

Ik heb in Spanje met paarden gewerkt en daar jonge hengsten ingereden die zo uit de opfok kwamen. Binnen een maand of 4, kon ik met een van de hengsten die als 4 jarige uit de opfok kwam (en die niet eens gewend was een halster om te hebben en behoorlijk fors van postuur was), onder begeleiding van een ervaren paard een buitenrit maken. En met een ander ben ik na ca. 6 maanden op concours geweest.

Paarden kunnen zich opmerkelijk snel aanpassen. En er worden jaarlijks tientallen paarden naar Nederland gehaald vanuit Spanje. Dus dat is ook geen onmogelijk probleem. Bovendien heb ik PRE's in het algemeen als zeer vriendelijke, werkwillige paarden leren kennen.

Maar of het een goede koop is, kan je niet vanaf die foto's en dat beetje informatie afzien. Het is wel een leuk paard.
Ik zal zeggen, neem contact op met mensen die ook een PRE uit Spanje hebben gehaald. Bijvoorbeeld via de vereniging vrienden van de PRE.
Laatst bijgewerkt door Suzan op 17-07-05 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:32

Als je er zelf achter staat
je ouders erachter staan
je hulp hebt van mensen die weten wat ze doen en er verantwoordelijk mee omgaan
je hem een goed tehuis kan bieden met weidegang enz

zie ik nu direct geen reden om dit leuke paardje niet te zullen kopen
wat je beslissing wordt ben ik wel naar benieuwd

groetjes bren

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 06:18

Suzan schreef:
Paarden kunnen zich opmerkelijk snel aanpassen. En er worden jaarlijks tientallen paarden naar Nederland gehaald vanuit Spanje. Dus dat is ook geen onmogelijk probleem. Bovendien heb ik PRE's in het algemeen als zeer vriendelijke, werkwillige paarden leren kennen.

Wat betreft omgang wel maar wat betreft voer niet hoor. Veel Spaanse en Portugese paarden krijgen toch gezondheidsproblemen omdat ze hier veel te rijk gevoerd worden!

Mooie hals zit erop, maar zijn benen lijken op de foto erg raar: zowel voor (weekgekoot en kromme kniën) als achter (koehakkig). Misschien is de foto erg slecht?

Informeer goed wat de kosten zijn voor transport (dacht ik rond de 800-1000 euro) en tel dat bij de prijs op. Laat hem wel keuren voor aankoop! Succes met je keuze!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:26

Ik vind hem er nog wel een beetje peuterig uit zien voor een 3 jarige, als je hem mee neemt zou ik hem eerst nog even laten staan tot dat het wat meer paard word en dan beginnen met inrijden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:45

Leuk beestje, maar of het slim is? Kan ik niet zeggen, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt. Ikzelf zou het wel doen maar ik weet dat ik voldoende ervaring heb met beleren van jonge paarden en ook veel met hengsten werk. Toch zou ik hem niet kopen (jaja, klinkt tegenstrijdig) omdat ik zijn rechtervoorhoef niet vertrouw. Hij staat op ongelijke ondergrond, maar heb uitvoerig gekeken met lineaal en zo, hij staat rechter op die hoef. En verder, ik zou nooit een impulsinkoop doen zoals dit is. Als je een paard koopt, kijk dan ook naar andere paarden en staar je niet blind op dit ene paardje.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:35

Even terug naar aarde.....

Heb je enig idee wat er bij een jong paard allemaal bij komt kijken?
Ik ga zelf een nieuw paard kopen,maar begin absoluut niet aan een 3-jarige.
Dit omdat ik te weinig ervaring heb met jonge dieren,en hier mijn vingers niet aan wil branden.
Dan lees ik dat je zlf 13 jaar bent....

Hoeveel ervaring heb jij zelf hiermee?(ook al heb je een goede achterban)

Is het niet verstandiger om een paardje te kopen die je niet nog van alles hoeft te leren?

En is dit niet gewoon een vakantieliefde ?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:36

Neonlight schreef:
Leuk beestje, maar of het slim is? Kan ik niet zeggen, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt. Ikzelf zou het wel doen maar ik weet dat ik voldoende ervaring heb met beleren van jonge paarden en ook veel met hengsten werk. Toch zou ik hem niet kopen (jaja, klinkt tegenstrijdig) omdat ik zijn rechtervoorhoef niet vertrouw. Hij staat op ongelijke ondergrond, maar heb uitvoerig gekeken met lineaal en zo, hij staat rechter op die hoef. En verder, ik zou nooit een impulsinkoop doen zoals dit is. Als je een paard koopt, kijk dan ook naar andere paarden en staar je niet blind op dit ene paardje.

Knap van een foto hoor

Flower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:47

Als je veel ervaring met paarden hebt, kun je het doen. Maar als je echt zeker een goed en lief paard wil, kan je beter een ander kopen....Trouwens wel een mooierd, zeg!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:21

Soow heftige uitdaging wel heel leuk, als je er tijd/geld enz. voor heb zou ik het wel doen denk ik, als dit je absolute droompaardje is en geen ander wilt! Zou in ieder geval een professioneel iemand zoeken die je erbij kan helpen..

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:32

wat een mooi beestje! ik kan je verder eigenlijk niet echt veel raad geven omdat ik er zelf geen ervaringen mee heb maar goed , als jij mensen achter je hebt staan met verstand van paarden en je wilt dit zelf heel graag dan zou ik het doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:52

niet aanvallend bedoeld, amar je bent pas 13 en dna een compleet groene 3 jarige hengst willen kopen...

geen idee wat je moeder aan ervaring heeft, maar hoe dan ook, als je hem wil kopen laat hem iig castreren en op een goede africhtingsstal inrijden! voorkomt een heeeele hoop problemen!

ben zelf 23 en mijn 2 jarige wordt volgend jaar door anderen ingereden, teriwjl ik als werk zelf paarden heb ingereden en altijd veel verschillende dieren heb gereden, en dit alweer mn 3e eigen paard is
merk nu wel dat je geluk of pech kan hebben qua karakter van zo'n jong dier en no way dat ik mijn peuter zelf ga inrijden, veel te bang dat t fout gaat en dan is zo'n dier voor t leven verpest

hengst laten lijkt me ook niet echt verstandig...

maargoed, als je er toch voor wil gaan, castreren & door mensen met ervaring (en dan bedoel ik veeeel ervaring en niet iemand die al 20 jaar wat rondhobbelt op brave paardjes) laten inrijden en dan komt t wel goed

wel vind ik het echt nog een baby voor een 3 jarige, dus geef hem iig de tijd

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:35

Waar slaat het op dat je een paard perse door andere moet laten inrijden als je 13 bent .... het kan echt wel als je goed kan rijden en iemand hebt die je erbij helpt ! dus laat dat gezeur nou maar van , weet je wel zeker hij is groen en een hengst en dit en dat..maar geef even advies op haar vraag !

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:49

mooi beesie
onwijs mooi
dat het een hengst is tja das een tegenvaller naja hakkie sjakkie weg zakkie
klikt het??
misschien toch je hart volgen meid

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:53

Ehmm Misz_Do... wat Renske20 bedoelt is meer: ik lees dat je pas 13 bent... over het algemeen hebben de mensen gewoon niet zoveel ervaring als ze 13 zijn, puur omdat ze nog niet zo veel jaartjes leven. (En nee... ik zeg daarmee niet dat ik met mijn 16 jaar wel ontzettend ervaren ben, want dat ben ik niet en dat weet ik)

Ik zou er erg goed over nadenken... Ik heb ook weleens een andalusische hengst gereden en op die stal stonden meerdere hengsten. En het is gewoon erg moeilijk. Je hebt het inderdaad over een gevoelig ras. Dit is wel een hengst, daar moet je al mee kunnen omgaan én je moet ervaring hebben met inrijden. Je zei zelf eerder dat je dat niet echt had. Zelfs met de goede begeleiding gaat dit heel moeilijk worden, aangezien de omgang met een groene hengst, toch echt iets anders is dan met een brave/opgevoede pony.

En eerlijk is eerlijk: stel dat het je niet lukt (en die kans is er), dan wordt het en voor de mensen die het recht moeten zetten en voor het paard niet grappig.

Dit is dan wel een leuke uitdaging, maar als je faalt, is dit paard er de dupe van. En ik persoonlijk zou dat zelf het er daarom niet op gokken.

Maar de keuze blijft aan jou...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:34

idd wat spoekie zegt bedoelde ik, als je pas 13 bent heb je gewoon nog geen jaaaaren echte ervaring, simpelweg omdat je nog niet lang genoeg rondloopt om die ervaring te kunnen hebben
en zeg nou eerlijk, hoeveel 13 jarigen kunnen een groene hengst alles aanleren en correct inrijden...tuurlijk zal je best leuk kunnen rijden en moeilijke pony's etc gewend zijn, maar vergis je niet! een euke uitdaging vind je het, prima, maar ga die uitdaging alleen aan als je 100% zeker weet dat je het ook echt kan(had overigens hetzelfde gezegd als het om een merrie ging )

ik ben 23 heb al tig paarden zadelmak gemaakt en verder doorgereden, en begin volgend jaar echt niet zelf aan mn jonge merrie(heb jaaaren fulltime in de paarden gewerkt, handelsstallen springstallen etc dus ervaring genoeg, vandaar dat ik aan de ervaring van een 13 jarige twijfel..)

heb het al ZO vaak fout zien gaan, en een verpest paard corrigeren is alles behalve leuk en makkelijk!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:40

Danielle_1 schreef:
Neonlight schreef:

Knap van een foto hoor

Nee hoor, als je lijntjes trekt en hoeken nameet zie je duidelijk dat hij steiler op de rechterhoef staat. Sorry, ik heb een ws-en natuurkunde achtergrond, met het motto "meten is weten". En ja, dit soort dingen kun je vanaf een foto meten en berekenen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:57

pfff jezus wat een lekker topic als zij hem toch geweldig vind dan laat haar toch ik vind het een pracht beest
en dat zij 13 is wil nog lang niks zeggen over het feit of zij wel of geen paarden kan inrijden als zij toch de uitdaging aandurft en denkt dat ze het kan en hulp krijgt dan laat haar dat lekker doen
als het haar niet lukt komt ze wel zelf op de koffie
ik heb vroeger regelamtig pony's ingereden er werd dankbaar gebruik gemaakt van het feit dat ik licht was en echt plakken bleef en inmiddels ben ik zelf mijn eerste eigen paard aan het belern maar wel met hulp ! dat vind ik wel belangrijk
dus meis GO FOR IT

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:01

'bijven plakken' en 'wat ponys hebben ingereden' is heel wat anders dan een 3 jarige hengst inrijden en klaarmaken voor een 'sportcarriere' en als 13 jarige heb je nou eenmaal lang niet zoveel ervaring als iemand die al jaaaren meegaat in de paarden! simpelweg omdat ze nog zo jong is!

t kan best goed gaan, t kan ook heeeel erg fout gaan, en dat laatste gebeurd vaker dan het eerste!