dochter verzorgt pony: wat moet je hiervan denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CCTexanAngel

Re: dochter verzorgt pony: wat moet je hiervan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:43

lorie schreef:
@CCtexanangel waren jullie niet bang dta je het paard naar een jaar toch weer weg zou moeten doen dan? om finacieele redenen oid

Nee! juist niet eerder bang als het niet meer zou lukken dat we ons huis zouden moeten verkopen Nee mijn paardje gaat nooit meer weg! Gelukkig gaat alles helemaal toppie

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:18

Je zou er ook over kunnen denken om een ziektekostenverzekering voor de pony af te sluiten, kost ook het eea maar een tweede hypotheek moeten nemen omdat de pony ziek wordt lijkt me ook niet echt een financieel gezonde beslissing. Ik denk dat ik wel weet over welke pony het gaat en het zal wel niet de meest dure pony zijn, maar toch lijkt het me een behoorlijke last iedere maand, ook voor je dochter, ze moet dan hard werken en alle geld gaat op aan de pony, er zijn nog zoveel andere leuke dingen te doen op die leeftijd.
Een veulen fokken bij de merrie klinkt leuk, maar zoals gezegd is dat echt een vreselijk dure optie, en ben je bang dat je met lege handen komt te staan als de pony iets overkomt kun je haar ook verzekeren zodat je in ieder geval iets nieuws kunt aanschaffen mocht de pony onverwachts overlijden.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 15:33

@ellebel ja jij weet id over welke pony het gaat.
wij kopen de pony en betalen de helft van stalling ook ziektekosten zijn een groot deel voor ons. Het is namelijk niet onze bedoeling dat ze blut raakt door dat ze een pony heeft. zoon verzekering is niet eens zoon gek idee maar de pony is 14 dus ik weet niet of ze dan nog wordt toegelaten. deze pony heeft eerde nooit iets gehad dus we hopen dta dit nu ook niet gebeurd. We gaan nu in de omgeving naar verschillende stallings mogelijkheden zoeken en dan eens verder kijken. volgens de begroting kunnen we het inprinciepe wel.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 15:34

de prijs van de pony is 1500 euro dus dit is zeker nog te doen *zadel was duurder dan de pony*

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:08

Ach bij Vos was het zadel ook duurder dan t hele paard volgens mij ...in ieder geval in het begin dan. Als je haar onder een bepaald bedrag verzekerd hoeft ze niet gekeurd te worden en accepteert de verzekering haar over het algemeen zonder meer. Ik dacht dat het om een bedrag onder de 2000 euro ging. Dit gaat dan over de levensverzekering, over de ziektenkostenverzekering weet ik het eerlijk gezegd niet. Het zal ook wel varieren per maatschappij

sjoukjetwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:28

tis een moeilijk besluit, dat kan k me voorstellen. Ik weet hoe het voelt om verzorger te zijn, het kan zijn voordelen hebben, maar met een vervelende of onberekenbare eigenaar is het niks! Zelf zou ik, als ik u dochter was, het beesje wel kopen, wanneer er genoeg tijd en geld is natuurlijk. u dochter verzorgt het paardje al een lange tijd en kent hem waarschijnlijk door en door! Mischien doet een vaste eigenaar het paard wel goed!! Wel belangrijk om er goed over na te denken, want je zit er wel aan vast!!
laat me even weten wat jullie besloten hebben!

lorie schreef:
Ik zal bij het begin beginnen.
Ik heb een dochter die al van kleins af aan helemaal gek is van paarden. Ze heeft nu al een aantal vervelende ervaringen gehad met eigenaren van verzorgpaarden. Ze verzorgt nu een fjord en deze mag ze uitbrengen op wedstrijden etc. Deze fjord is echt alles voor mijn dochter en eigenlijk ook voor mij we zijn er erg gek mee. Nu is alleen de eigenaar vrij onvoorspelbaar en raar. Aan de ene kant mag mijn dochter alles met deze pony aan de andere kant is de eigenaar heel moeilijk. Mijn dochter gaat van de zomer op kamp met de pony en de eigenaar zit in geld problemen, nu vroeg ze of mijn dochter mensen kende die graag buiten wilde rijden. Dus had mijn dochter een vriendin mee genomen die wel behoorlijk goed kan rijden *de eigenaar heeft 6 paarden waarvan alleen de pony waar mijn dochter mee rijd wordt bereden*. Vandaag werd haar vriendin benaderd door de eigenaar en werd er even meegedeeld dat ze in het vervolg 10 euro per uur moest betaalen als ze op de merrie wilde rijden, de merrie is niet eens van die persoon maar de vriendin van mijn dochter mocht er van de echte eigenaar wel gratis op rijden. Nu vraagt de eigenaar elke keer waneer ze nu op kamp gaat met dit paardje, mijn dochter vind dit alleen zo raar om dat je verwacht dat iemand dit op een gegeven moment wel weet.
De eigenaar wil niet meer op dit paardje rijden omdat ze haar te slim af is. Mijn dochter is nu erg bang dat ze deze pony zo snel mogelijk wil verkopen en daarom willen wij nu eigenlijk alles op alles zetten om haar te kunnen kopen.
Dit houd in dat mijn dochter of iemand moet zoeken die mee wil betalen aan de kosten, of dat ze zelf extra werk gaat zoeken om haar te kunnen onderhouden.
Nu vraag ik mij af wat JULLIE bokkers zouden doen als jullie in de schoenen van mijn dochter zouden staan.
om even een situatie schets te maken:
Mijn dochter rijd de pony iedere dag, de pony is niet makkelijk te rijden en heft zeker een hoop bloed zweet en tranen gekost, de pony is buiten niet makkelijk te rijden staakt vel steigert bokt etc etc..
Mijn dochter kreeg een vraag of de pony zwanger was, is ook veel te zwaar en dit heeft ze meerdere malen aangegeven maar hier wordt niks mee gedaan. de pony heeft inmiddels erntsig overgewicht en dat is gewoon echt gevaarlijk.
mijn dochter wordt regelmatig afgekat door de eigenaar van het paard ze doet dingen verkeerd volgens de eigenaar, ook heeft het paard slecht passens tuig van de eigenaar gekregen mijn dochter heeft al wel ander hoofdstel singel gekocht maar heeft het geld voor een goed zadel helaas niet.
nou graag reacties!

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:47

en?? al een beslissing genomen?

Ik denk dat je nooit in de toekomst kan kijken. Ik wachtte altijd op het juiste moment om een paard te kopen maar denk dat het juiste moment hiervoor niet bestaat. Je kan nooit in de toekomst kijken en je weet nooit hoe het in de toekomst met je financien zal zijn.

Ik heb ruim een jaar geleden toch de keuze gemaakt een paard te kopen. Ik had wel een heel fink bedrag gespaard zodat ik niet hoef te vrezen voor ziektekosten. Ik heb haar niet verzekerd.

Ik wil mijn paard noooooooooooit meer kwijt en heb er veel voor over. Luxe dingen voor mezelf vind ik niet zo noodzakelijk. Als het zou moeten kan ik altijd nog zuiniger gaan leven maar zelfs dat is gelukkig niet echt nodig gebleken.

Succes met je beslissing!! Wat wil je dochter zelf eigenlijk??

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 22:07

Toen deze pony bij haar eerste eigenaar te koop stond wilde mijn dochter gaan stoppen met school en full time gaan werken om de pony te kunnen kopen en onderhouden, ze verzorgde haar toen net een half jaar en wij hielden haar tegen. Het heeft haar ook veel pijn gedaan en heeft daardoor op school ook een extra jaar achter haar opleiding gedaan omdat ze zo vaak afwezig was met haar gedachten dat ze een hoop gemist had. Nu is ze 1 jaar verder een 2 eigenaaren en nu zijn mijn man en ik bang dat de eigenaar van de pony af wil, ze kan er niet oprijden schenkt er nog minder aandacht aan dan aan de andere paardjes (7) en loopt steeds te vitten. Ook vinden we het zo raar dat de eigenaar geen andere spullen voor de pony wilde kopen deze heeft mijn dochter nu van haar spaargeld gekocht omdat ze vond dat de pony zo niet kon blijven lopen. de eigenaar zit mijn dochter konstand in de weg. de beslissing is er nog niet maar we gaan wel rond kijken voor een mogelijke stalling etc.

Djuukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:38

Nou het lijkt me makkelijk hoor.. Ik heb alles zo'n beetje gelezen, en je bent de hele tijd positief enz.. Why not ? .. Je hebt de keuze eigelijk al in je gedachten gemaakt

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 01:48

Zoals Djuukie al zegt: Je hebt de keuze eigenlijk al gemaakt.

En waarom niet?
Je hebt overal over na gedacht, je zou er uit komen, je dochter wil het dolgraag en je wil haar graag helpen daarbij en haar die kans geven.

Ook fjordies kunnen een aardige wedstrijd lopen, dus daar zie ik ook het probleem niet.

Hardstikke leuk toch?

Succes

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 20:01

Mijn man en ik hebben besloten het niet te doen. we zijn bang dat we over een paar jaar geen werk mee hebben, mijn man werkt in de bouw en ik in de thiszorg mijn man heeft geen opleiding gehad dus zal niet makkelijk meer werk terug vinden. mijn dochter zal de moeilijk heden van de eigenaar voorlopig nog moeten slikken.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:55

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:39

Ik zou er ook geen 1500 voor betalen.. Ik denk echt rond de 1200 euro..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:57

aisie schreef:
Als het financieel kan en jullie staan erachter dan zou ik het doen. Ze zijn helemaal aan elkaar gewend en doen het goed op de wedstrijden dus ik zou er gewoon voor gaan. Anders heb je kans dat de pony weer in andere (misschien verkeerde) handen terecht komt en krijg je misschien spijt dat je het niet gedaan hebt.

Veel succes met de beslissing!

Ik zou het ook doen.
Als het finacieel er uit kan en je dochter fleurt er gigantisch van op!
En misschien met passend zadel en een beetje afvallen (wat dus kan als ze van jullie is) kan ze ook een beetje veranderen in de omgang en daardoor (hoop ik) minder staken.
Als jullie er goed over nagedacht hebben.

*EDIT* ik zie helaas dat jullie het niet doen.
Reden vind ik een beetje jammer.
Want dit geld voor iedereen met een paard.
Ik denk dat niemand hier in de hele omgeving zonder werk hun paard of pony kunnen houden.
Wij in iedergeval niet.
En toch hebben wij het gedaan en ik geniet nou al z'n 10 jaar van mij eigen beesten.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 23:43

Ik ga toch wel wat met Daantje mee, snap dat het een hele moeilijke keus is en onverwachts.
Maar iedereen kan zonder baan komen te zitten, en dan zal je dochter of zelf het paard moeten onderhouden of het paard verkocht moeten worden.

Hoe dan ook blijft het altijd ene keuze die mensen maken, en misschien ben jij uiteindelijk nog wel verstandiger dan ons die het wel doen.

Hoop voor haar dat de eigenaar een beetje redelijk blijft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 00:38

ja dat bedoelde ik ook maar jij legt het duidelijk en kort uit.
Ik maak een keuze om niet in de toekomst te leven, maar van dag tot dag.
Wat de toekomst zegt zien we wel.
Ik kan wel ernstig ziek worden of mijn vader en dan heb ik ook niks meer, maar dat is niet iets waar ik mijn leven op afstem.
Ik leef niet in het heden, niet in toekomst maar NU!

Maar goed het is jullie keuze niet de mijne.
Dus succes en ik hoop ook dat de eigenaar redelijk word en blijft!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 10:54

als mijn dochter daalijk werk heeft gevonden zodat ze een deel mee kan betalen willen we de keuze nog een keer overwegen maar we durven het nu gewoon niet aan. als we haar eenmaal hebben willen we haar ook kunnen houden

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:52

Goede Keuze +:)+

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:12

hmmm....... ik zou in ieder geval geen 1500 euro voor een 14 jarige fjord betalen ( een met ernstig overgewicht) zat eerder aan 750 euro te denken. tot 16 jarige leeftijd worden ze in de verzekering opgenomen mits ze klinisch goedgekeurd zijn
Ik begrijp dat jullie zekerheid willen ( financieel gezien) maar dat heeft niemand. misschien kunnen jullie met de eigenaar een soort lease afspraak maken??

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:26

tja wat een verhaal.eerst wel dan niet,ik denk dat je dit soort dingen gewoon zelf moet beslissen en ja je kan hier een topic van maken en vragen hoe andere mensen hier over denken maar jullie zijn de enige die diet doormaken.ik kan me voorstellen als moeder van 2 pubers dat je je kind gelukkig wil maken maar ten koste van wat?er zijn ook eigenaren van pony's die niet zo moeilijk doen .en hoe erg het ook is voor de pony , maar als je alle slecht verzorgde dieren wil kopen ben je nog wel een tijdje bezig.en mag je wel 3 hypotheken op je huis nemen!!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:33

ik heb ff geken naar wat foto's en hij is inderdaad niet de vraagprijs waard!!zit de huidige eigenaar in geldproblemen?waarom wil ze hem eigenlijk wegdoen?heb ik niet goed gelezen?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 18:57

Nee de eigenaar heeft helaas juist geld genoeg!
Dat is het groote probleem. Ik ben door mijn man aangespoord om toch een begroting te gaan maken omdat hij bang is dat als de pony zo blijft door lopen mijn dochter haar heel snel kwijt is. De pony moet echt niet dikker worden want dan zit hij zeker aan de hoefbevangenheid! De eigenaar heeft een jaar geleden 1500 voor deze pony betaald, de pony was toen nog gezond en in uitstekende conditie! Helaas is dat nu wel anders. toch wil mijn man alles op alles gaan zetten om de pony zelf te kunnen kopen en onderhouden. Mijn dochter is ook bereid om er alles aan te doen om de pony weer op haar gewoone gewicht te krijgen. dus nog steeds die twijfels bij mij. De eigenaar wil de pony alleen verkopen voor die 1500 euro anders doet ze het niet...

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:12

ik zou niet alles op alles zetten want je steekt je nek uit voor een pony die niet fit is en het kost vrij veel tijd en energie om zo een pony in topconditie te krijgen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:58

ik begrijp je man wel.
Mijn paard is bijvoorbeeld ong 4000 euro waard maar voor mij is hij wel 100.000 euro waard.
Ik zou voor mijn droom beest ook alles op alles zetten.
Wij gingen opzoek naar een paard voor mij en mijn ouders en ik wouden eerst ook niet meer dan 3000 betalen, maar ik had mijn droompaard gevonden en had er toen ook ineens 1000 euro meer voor over.
Wij hebben ook alles op alles gezet.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 12:26

@kees2 het paardje kan het kwa uiterlijk mischien wel niet 'waard' zijn maar haar karakter telt zeker erg mee. Ik heb vandaag een begroting gemaakt en we gaan het waarschijlik toch wel doen. ze is het voor ons zeker waard en mijn dochter heeft haar in een korte tijd al behoorlijk soepel gereden. het is nu even wachten op de solicitatie van mijn dochter en we gaan dit pas door zetten naar dta ze met de pony op kamp is geweest. de pony gaat overigens wel linea recta naar borculo naar een pensionstal waar ze aan het werk gezet gaat worden. we hebben een sallings plek van ene kennis aangeboden gekregen voor 150 euro per maand hier zit in:
warm douche water, stal van 4 bij 4, 1 kilo brokken per dag *komen wij nooit aan* buitenbak voor het hele jaar, verlichting van de buitenbak. zadelkast, weidegang met anere paardjes. we hebben een paardenkliniek met een binnenbak in de buurt en mooie uit rij mogelijkheden ook mogen we gebruik maken van de trailers en een springwei. Idiaal dus. we moeten nu alleen nog 3 weken wachten.