Veulens: opfok versus thuis op laten groeien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Veulens: opfok versus thuis op laten groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:48

Ik fok (zoals je weet) al jaren paarden, en heb altijd geprobeerd 2 veulens tegelijkertijd te hebben - juist vanwege het spelen. Als daar echter meer dan 1 maand tussen zat, speelden ze eigenlijk al nauwelijks met elkaar. Op dit moment heb ik ook weer 2 jaarlingen lopen, in de groep van 5 in totaal. Die 2 jaarlingen spelen vaker met de 11 jarige ruin uit de groep, dan met elkaar. Ook eerdere jaarlingen (ik heb mijn veulens zelden als veulen verkocht, maar altijd als jaarling of ouder) speelden eigenlijk weinig. Ze staan aan huis, ik zie ze dagelijks, dus die speelmomenten missen zou wel heel toevallig zijn. Merries of hengsten maakte ook niets uit.

Kortom, naar mij idee praat iedereen elkaar na over dat jonge paarden met leeftijdgenootjes moeten kunnen spelen, maar is er ooit gedegen onderzoek naar gedaan of ze dat wel doen, en daar wel zo'n enorme behoefte aan hebben? Ik betwijfel dat ten zeerste...

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een gemengde groep, een jaarling leert veel meer van een oudere merrie, qua opvoeding, dan van een leeftijdgenoot. Dus liever 1 jaarling bij oudere paarden, dan 10 jaarlingen bij elkaar zonder oudere paarden (wat in de opfok het geval is).

Dus Faas, laat jouw jaarling straks maar lekker in de groep opgroeien. Komt helemaal goed.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:55

Klinkt allemaal goed. Ben zo benieuwd naar als het volgend jaar is . En ik moet nog 10 maanden en een beetje .

Ibbel: hoe gaat dat eigenlijk in de natuur. HIer zet men inderdaad een groep jaarlingen samen maar leren ze dan van elkaar? In mijn ogen zou het toch juist logisch zijn dat ze in een gemengde groep (zoals ook in de natuur) van ouderen leren. Zoals ik laatst in een docu zag waar een jonge hengst van de pappa veel leerde, met hem speelde etc. etc. tot hij uitgeleerd was en toen mocht ie gaan met een paar andere jonge hengsten.

@mist: klinkt heerlijk jouw verhaal. Ik zal mijn camera maar standby leggen tzt.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:59

Ik heb hier ook over gedubt. Net als jij nu doet.

In eerste instantie had ik een opfok geregeld (bij kenissen) die veulens van dezelfde leeftijd als kensa hebben plus oudere merrie's en ruinen erbij. Dus een gemengde groep. Lekker hele dagen( winter en zomer) buiten lopen. Enkel wel 120 kilometer verderop.

Toen ik vorig jaar november plotseling ging verhuizen met mijn drachtige merrie zijn mijn plannen geheel omgeslagen. Dit doordat de nieuwe pensionstal meerdere mogelijkheden heeft.
De nieuwe pensionstal heeft namelijk ook een opfokweide. Daar komen vanaf 1 mei t/m 1 nov de jonge paarden plus oudjes (20+) in. In de winter gaan ze teug naar de eigenaren. De mijne gaat dus in de zomer in de opfokweide en daarna naar de pensionstal. In de winter staat ze in de nachtelijke uren op stal en komt ze overdag buiten.
Mijn geluk is dat zich een nieuwe pensionklant heeft gemeld met een veulen die drie dagen ouder is dan Kensa. Dus ook in winterseizoen loopt kensa met een leeftijdsgenootje rond in de wei. Helemaal top!
En ik heb haar dus in handbereik wat ik persoonlijk erg fijn vind omdat kensa mijn toekomstige rijpaard zal zijn.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 21:48

Kan goed begrijpen dat je dat prettiger vindt Hannelore.

Overigens dub ik niet hoor. Al lang voor we Paint lieten dekken wisten we dit al.

Overigens lopen ze bij ons 24/7 buiten. Ze hebben wel stallen maar we zien ze het liefst zoveel mogelijk buiten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:40

mijn 2 jarige staat gewoon lekker thuis 24 uur per dag op de weide met een 14 jarige Fjord. mijn veulen van dit jaar gaat ongeveer een jaar in de opfok, en komt dan weer terug.
overdag gaat ze dan naar buiten ( minimaal 8 tot 10 uur per dag) en s'nachts op stal, maar ja dat is in de opfok ook zo, dus vandaar dat ik haar gewoon thuis wil hebben.
ik heb hier een kudde van 5 paarden in verschillende leeftijds groepen, dus dat kan prima, en ik heb haar dan lekker in de buurt. dat jaartje doe ik puur voor de verandering van de omgeving, sociale contacten en scheiding van de merrie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:00

Faas schreef:
Ibbel: hoe gaat dat eigenlijk in de natuur. HIer zet men inderdaad een groep jaarlingen samen maar leren ze dan van elkaar? In mijn ogen zou het toch juist logisch zijn dat ze in een gemengde groep (zoals ook in de natuur) van ouderen leren. Zoals ik laatst in een docu zag waar een jonge hengst van de pappa veel leerde, met hem speelde etc. etc. tot hij uitgeleerd was en toen mocht ie gaan met een paar andere jonge hengsten.

Er is een verschil tussen jonge hengsten en jonge merries. Hengsten worden meestal als ze 1,5 zijn door de vader de kudde (meestal bestaande uit 8-10 merries + wat jonge merries) uitgegooid. 't Is wel romantisch om te denken, hij heeft alles geleerd van z'n pa, en nou mag-ie gaan, maar zo is het echt niet. Welnee: met 1,5 jaar wordt zo'n jonge hengst teveel concurrentie voor z'n pa, dus het is ga je weg of ik sla je weg.
Die jonge hengsten sluiten zich op termijn aan bij bestaande hengstengroepen (ongeveer 15-20 paarden per groep). Dat zijn dus ook gemengde groepen qua leeftijd. Een groep van alleen jaarlingen is kwetsbaar, die hebben onvoldoende ervaring. Vandaar dat de uitgestoten jaarlinghengsten zich ook bij een grotere bestaande kudde aansluiten.

Jonge merries blijven in de kudde en worden in de eigen kudde verder opgevoed. Ze worden ook wel door hun eigen vader gedekt als ze eenmaal 2 of 3 zijn. Maw, vader gooit z'n eigen dochters niet de kudde uit. Weet zo'n hengst veel van inteelt...

Verder proberen de oudere hengsten uit zo'n hengstengroep regelmatig merries te stelen uit bestaande kuddes, zodat ze hun eigen kudde gaan vormen. Alleen de sterkste en dominantste hengsten lukt dat, natuurlijk. Op die manier wordt al te veel inteelt voorkomen, omdat op die manier de dochters uiteindelijk ook wel weer bij een andere hengst terechtkomen.

Alle andere hengsten hebben pech, en zullen hun leven slijten in een hengstengroep. De kuddehengst op leeftijd wordt op een gegeven moment verslagen door een jonge hengst, en zal of als solitair verder leven (kort, meestal), of sluit zich dan ook bij een hengstengroep aan.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-07-05 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:02

Ik fok momenteel mijn 3e veulen aan huis op. Ik kies daar heel bewust voor omdat ik te vaak bij opfok stallen geweest ben waar ik paarden met niet verzorgde wonden e.d. zag staan. Natuurlijk is dat vast niet op elke opfok zo, maar thuis weet ik in elk geval 100% zeker dat er iemand (ikke ) elke dag meerdere malen naar de paarden zal kijken en ze zal verzorgen zoals ik dat wil.

Ik denk dat de kudde die jij gaat hebben prima is voor het veulen, imo hebben ze veel meer aan oudere dieren dan aan leeftijds genootjes.

Ik denk niet dat het een ramp is als ze geen leeftijdsgenotjes hebben (Simply is enkel met Jeddah opgefokt vanaf 6 maanden oud en gewoon normaal sociaal). Maar ik denk dat het ook per paard en ook per geslacht verschilt. Merrie veulens spelen wat minder dan hengst veulens. Ik heb ervoor gekozen een hengstveulen erbij te kopen omdat ik merk dat Rocky graag wil spelen met de anderen.
Hij mag alles met ze, maar er wordt niet met hem gespeeld. Ik denk dat ie later er geen trauma's aan over zou houden, maar wel dat het fijner zal zijn als ie een leeftijdsgenootje heeft. Vooral als jaarling en twenter, dan spelen ruinen en hengsten nu eenmaal erg veel (het "oefenen" voor het gevecht, merries doen dat niet).

Ik ben dus 100% voor thuis opfokken en in handen hebben, juist leker normaal dingen met ze doen, ook tuttelen als je dat leuk vind en ze maar concequent opvoedt. Maar ik denk dat je je ook moet kunnen aanpassen en daar eventueel op voorbereidt moet zijn. (spannend he? veulentje erbij!)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:19

als je een beetje goede veulenopfok hebt dan moet dat het hele jaar rond zijn.
de groepen het liefst van leeftijdgenoten en van het zelfde ras.
ik heb nu al 4 jaar een veulenopvang waar je je veulen kan brengen als ze 4 maanden oud zijn en je mag ze dan 2 jaar bij me laten.
ze gaan zomers en s'winters de wei op en worden er met de hand naar toe gebracht en gehaald ze staan 's nachts in groeps hokken van max. 8 tot 10 veulens en als ze 9 maanden oud zijn worden de merrie's van de hengstjes gescheiden.
wat mijn ervaring wel is dat je niet alle rassen door elkaar heen kan zetten, en zeker geen 2jarige bij veulen, de veulens leggen het af tegen de oudere dieren en worden bij het voer weg gejaagd.
goed ze leren dan vechten voor hun eten, maar wat schiet jij als eigenaar van een veulen daarmee op als je veulen daardoor magerder wordt.
dus ik maak altijd groepen van leeftijd genoten die even sterk en oud zijn om ongelukken te verkomen.
ik ben misschien een pietlut in dat soort van dingen, maar ik wil wel dat als er een jong veulen bij mij wordt afgeleverd ze ook weer ongeschonden naar huis gaan zonder verwondingen of blijvende littekens.
veuelen opvang is niet alleen geld vangen het is het overnemen van de verzorging van het veulen van een ander en er net zo zuinig op zijn als op je eigen veulen en misschien nog wel zuiniger.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:21

Mijn veulen staat nu bij mijn 2 jarige gespeend te worden en zij jaagt hem helemaal niet weg! Maar ze hebben bij mij dan ook altijd voldoende hooi liggen en krijgen meerdere malen per dag voldoende brok (muesli).

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:22

Ibbel ik ben het volledig met je eens!
wij hebben de veulens ook altijd thuis (op grote stukken land) staan gewoon tussen een gemengde groep.
wat ik zelf prettig vindt is dat ze wat vaker in handen komen dan bij de opfok.
Dat scheelt weer een hoop stress met beleren, want ze zijn al veel gewend dan.
Mijn hoefsmid is ook erg blij dat ze wat vaker in handen zijn....

Piggeljay, ik denk dat jij wel een goede opfok hebt, zo te horen!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:50

Sjonniej schreef:
Ik zou ook niet weten wat ik in jouw situatie zou doen.
Aan de ene kant, je hebt de ruimte. Dus waarom voor een weide betalen om je veulen daarin te zetten, terwijl je zelf een weide hebt?
Maar aan de andere kant, vind ik het ook wel heel belangrijk dat ze met leeftijdsgenootjes opgroeien de eerste 2-3 jaren.

Ik heb hetzelfde.

Thuis heb ik 10 hectare grond tot beschikking, in de zomer iets minder, doordat de koeien van mijn oom ook op dat land moeten. Maar dan heeft Ivanka een groot stuk voor zichzelf nog. In de winter is alles voor Ivanka als ze wilt (en het veulen ) .

Aan de andere kant vind ik het ook belangrijk dat het veulen een leeftijdsgenootje zou hebben.

Nou ja, ik denk er nog even over na... Maar ik denk dat die van mij gewoon thuis blijft.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:10

Ik heb een hengst van 1 jaar en een bijna 2 jarige merrie, dit ging geweldig samen. Ze zijn onafscheidelijk, ze hebben de hele winter ook samen doorgebracht met hun moeders erbij.
Toen van de winter het hengstje in de sloot lag en ik hem nergens meer kon vinden, reargeerden de merries nergens op maar z'n vriendinnetje trok me nog net niet aan m'n jas mee om me naar de plek des onheils te brengen!.

Alleen het nadeel, het waren toch een hengst en een merrie en dit gaat natuurlijk alleen maar tijdelijk goed. Dus ik had 2 opties, of ik liet de hengst castreren op 1 jarige leeftijd of hij ging naar de opfok om nog even hengst te zijn.

Ik heb voor een hengstenwei gekozen, de bedoeling is om hem in het najaar te laten castreren zodat ze weer samen kunnen zijn.

Deze hengstenwei is trouwens zo dichtbij dat ik nu hij ziek is gewoon elke dag bij hem langs kan gaan, ik kan gewoon de wei in maar hij mag er niet uitgehaald worden om onrust te voorkomen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:24

Faas & Tinne, is het niet een optie om bij jullie een plek aan te bieden voor een ander veulen? Zeker als jullie toch plaats genoeg hebben !

Ik hoefde gelukkig niet voor de opfok te kiezen, omdat wij genoeg ander jong spul hadden staan, waar ze bij ingeschaard kon worden .

*Piggeljay, wat is voor jou de reden dat je alleen dezelfde rassen bij elkaar zet? Mijn Friesen-meisje stond samen met QH´s en dat is echt perfect gegaan. (Mijn Jaike kan nu ook een prachtige sliding-stop maken !)
Jaike was bijna 6 mnd. toen ze in de groep kwam; de andere waren zo 9-10 mnd. Ze waren in de zomer al wel met hun moeders met elkaar op de wei geweest.
Voor het afspenen, hebben we veel tijd besteed aan het "echte" laten wennen aan elkaar. Ieder dag hebben we de kleintjes in de binnenbak gezet en ben ik met mijn merrie aan het halster, de bak in gegaan. Jaike liep dan gewoon los mee. In het begin vond ze het doodeng, 3 van die nieuwsgierige dames die steeds naar d´r toekwamen . Maar na de derde dag, won haar eigen nieuwsgierigheid van d´r angst . Vanaf toen ging ik nog maar steeds 5 min. met de merrie de bak in; dan ging ik eruit en liet Jaike met de andere alleen lopen. Ze vond dat in het begin maar niks, dus haalde ik ze er na 10 min. weer uit . Na in het totaal ong. 3 weken, heb ik definiief afgespeend

Ze is nu bijna 2 en heeft tot mrt. dit jaar met die andere meiden gestaan; nu staat ze samen met haar moeder (6jr) en mijn ruin (15 jr).
Vooral van mijn ruin heeft ze best wat te lijden .
Vanaf sept. komen de paarden aan huis te staan en dan zoek ik óf een leeftijdsgenootje voor d´r, óf een andere ruin, zodat de heren dan bij elkaar komen te staan en de dames op een eigen stuk wei/paddock.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 13:35

jeddah schreef:
Mijn veulen staat nu bij mijn 2 jarige gespeend te worden en zij jaagt hem helemaal niet weg! Maar ze hebben bij mij dan ook altijd voldoende hooi liggen en krijgen meerdere malen per dag voldoende brok (muesli).

Dat is bij ons idem dito. Bovendien blijf ik er altijd even bij als ze hun emmer eten krijgen. Voor zover dat zo is want de welsh krijgt bv. een aurakoek en Raak als hij niets gedaan heeft (omdat hij in verhouding nog weinig doet). Paint wordt getraind dus die krijgt een emmer voer. Ik weet dat Raak dat eten graag wil hebben. Dat geduld breng ik dan maar even op. Alhoewel er van echt jagen geen sprake is. Ze accepteren elkaars voedsel maar goed, ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Verder is het zo dat wanneer ze geen grasjes meer hebben er voldoende hooi/kuil beschikbaar is. Met hooi was dat onbeperkt, met kuil ben ik bang dat dat iets teveel van het goede is. Maar of dat zo is weet ik niet.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 13:38

Zou een optie zijn Sterre maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om die risico's te dragen en bovendien wil ik geen 'opvang' worden. Klinkt een beetje egoïstisch maar ik heb geen zin in aanloop zeg maar.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:42

mijn veulen gaat dus niet naar een opfok. Ik heb geen zin om een verwilderd paard over een paar jaar te hebben die niet gewend is om op stal te staan want uiteindelijk word ze als rijpaard gebruikt en zal ze dus op stal komen. Zoiezo zijn de opfokbedrijven hier niet echt in de buurt, en ik wil mijn kleine meid toch wel dagelijks in handen hebben.
Wij hebben er dan ook voor gekozen dat ze op stal komt bij me vriend zijn paarden. Helaas kan ze swinters niet de wei in, maar er zijn genoeg mogelijkheden om ze zo vaak mogelijk buiten te zetten. Waarschijnlijk komt ze in een loopstal te lopen waar ze in en uit kan lopen samen met een haflingertje van een jaar ouder en 2 shetlanders. Daarnaast wil ik haar zo veel mogelijk bij de 2 paarden van mijn vriend zetten.
Zomers gaat ze gewoon lekker in een kudde dag en nacht naar buiten, daar lopen verschillende paarden in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:22

ikzelf kies voor thuis
ik heb al 3-jarigen uit de opfok zien komen, die amper handelbaar waren
poetsn was een zelfmoordactie, aan de hand geleiden was nog erger.
die paarden werden als 3 jarige uit het land geplukt en in een box gedumpt,kwamen half zot,nee, niks voor mij.

ik kies dan zoals bij men bijrijpaarden.
de oudste merrie is 9 (belgisch trekpaard)
er zit een 2-jarige fries en een 2-jarige boulonnais.
sinds kort ook een shire-jaarling
en volgend jaar komt er een veulen bij van de oudste merrie.
heel mss komt er dan nog een trekpaardveulen bij om het veulen gezelschap te houden.
het is ook de bedoeling dat de fries en de boulonnais volgend jaar drachtig worden.
hoe groot de groep ook wordt, ze blijven samen
ze staan dag en nacht op de wei, en komen allemaal dagelijks in handen, voor het voeren.

als je ze roept komen ze allemaal afgelopen
de 3 jonge paarden komen de (oude koeienstal) binnen, en wachten tot ze hun halster omkrijgen en aan de muur geketend worden.
dan sluit ik de deur, en krijgen ze hun biks.
ik haal de oudere merrie uit de wei, en maak ze klaar om te gaan werken.
als ze opgezadelt is laat ik het jonge grut weer los, en vertrek.
ze worden dus maximum een kwartier-halfuur per dag geketend om hun biks te eten.
hooi en dergelijke krijgen ze op de wei, of over de 2 stallen verdeelt.

alle paarden zijn te hanteren.
de 2 jarige boulonnauis heeft inmiddels 3 keer voor de kar gestaan voor 10 minuutjes,voor de rest nog niks
de fries kan aan de hand stappen en draven, en voetjes geven
de shire kan aan de hand stappen.
voro de rest kennen ze niks, en ze moeten nog niks kennen ook.
maar ze zijn allemaal braaf, en behalve de shire bomproof...

helemaal het tegenovergstelde van de paarden die ik uit de opfok zag komen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:35

Voor mij staat opgroeien met leeftijdsgenootjes met stip op nummer 1.
Daar spelen ze mee, daar hebben ze 'concurentie' van en daar groeien ze gezond mee op.
Als er nog oudere dieren bij staan, is dat mooi meegenomen.
En zo veel mogelijk buiten, hooguit in de winter 's nachts op stal als het echt niet anders kan en dan ook nog in ruime stallen waarbij de afgespeende veulens met 2 in de box staan.

Als veulen leren ze de basisopvoeding en na het afspenen komen ze regelmatig in handen. Om de 2,5/3 maanden is regelmatig zat. Dan krijgen ze een halster om en worden ze ontwormd en bekapt.
Meer is niet nodig.
Wel is er dagelijks toezicht, worden ze gecontroleerd op verwondingen en in de winter worden ze bijgevoerd.
Maar als het even kan, gaan ze na het afspenen in een groep op de wei en komen dan met 3 jaar pas weer op stal.

En iedere keer blijkt weer dat ze de basisopvoeding die ze in de eerste 5 maanden hebben gehad toen ze nog bij hun moeder liepen nog precies onthouden hebben.
Dus netjes meelopen aan het halster, vrachtwagen op en af, vaststaan, afspuiten enz.
Als ze met 3 jaar thuis komen, hebben ze even een paar dagen nodig om weer aan het ritme te wennen en daarna kunnen ze zonder problemen worden beleerd.
Niks niet onhandelbare dieren

Vroeger stonden de jonge dieren dus in een opfok elders. Tegenwoordig heb ik zelf de ruimte voor de opfok en zorg ik er voor dat ik met het afspenen groepjes heb van zo'n 3-6 jonge dieren. Eigen dieren en indien nodig aangevuld met jonge dieren van anderen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:26

marijeR: als ze zo weinig in handen komn, en dan enkel nog om een wormenspuit in hun bek gedouwd te krijgen, en lang moeten stil te staan om aan hun voeten te laten frutsen, dan gaan die paarden toch niet graag komen?
zo kweek je volgens mij schuwe paarden van!?

als je ze ieeere dag, of iedere week eens even een halstertje aandoet, effe borstelt, hoeft niet lang te zijn, of gewoon even een halster aandoet en naar binnen halen voor het voeren, komen ze toch tammer van?

deze middag bv heb ik de koudbloed van 2 even uitgehaald, een borsteltje over gehaald, en even opgezadelt.
(dus zadeldoek erop, boomloos zadel erop, singel vast, belonen, zadel er weer af.
paardje stond muisstil, was geinteresseerd wat ik deed,en vond de snoepjes enkel maar leuk.
ze is 15 minuten uit de wei geweest.

de sire dat we pas hebben is nauwelijks in handen geweest
ze is nu als jaarling al ruim 1 m 65.
om et te geleiden moet je met 2 zijn, als ze langer dan 5 minuten aangebonden staat slaat ze alles kort en klein
voeten nemen mogen we vergeten.
hoe zal dat dan zijn als 3-jarige? als ze ruim 1 m 86 zal zijn, 1000 kilo vlees?
dan liever iedere dag 10 minuten in handen, dan 3 jaar niet en dan men nek breken omdat het paard geen manieren heeft of doodsbang is.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:44

Ja ze worden er heel schuw van en rennen altijd snel naar de andere kant van de wei als ze mij zien

Afbeelding
Afbeelding

Ze zijn juist altijd erg nieuwsgierig en komen graag een aai halen. Schuw zijn ze dan ook absoluut niet.
Ze zijn misschien wat rilleriger dan een dier waar iedere dag mee getut wordt maar ze zijn goed handelbaar en dat vind ik tot 3 jaar voldoende.

Dit voorjaar heb ik weer een paar 3 jarigen naar huis gehaald. Even een weekje 's nachts op stal, hoefsmid erbij, toiletteren en de stemcommando's leren met longeren.
Daarna zijn ze gedekt en ze lopen nu weer 24/7 buiten.
En ik haal ze aan een halstertje zo over de weg weer naar huis waar ze alles nog weten wat ze als veulen hebben geleerd.

Veel mensen denken dat paarden maar domme dieren zijn en dat alles dagelijks herhaalt moet worden omdat ze het anders vergeten. Die dieren zijn juist vreselijk slim en onthouden heel veel...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 17:54

Ja maar jij hebt de weide bij huis Marije . Dat verschilt toch. Jij bent ook een heel ander paardenmens volgens mij dan de nuchtere boer die wat centen verdiend aan het los laten lopen van een kudde op zijn land. Correct me if I am wrong. Het is niet verkeerd bedoeld.

Maar ik denk dat het bij jou toch iets anders is dan de gemiddelde opfok. Eigenlijk ook thuis alleen heb jij wat meer paarden .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:16

De opfokgroep loopt buiten het dorp op de wei dus die zie ik 's zomers 1x per dag en 's winters 2x per dag met voeren.
Meer niet.
Vaak komen ze gewoon naar het hek en dan check ik ze even snel en dat is het.
Niets meer of minder dan de opfok waar ik vroeger het jonge spul had lopen toen we zelf nog geen land hadden. Daar werden ze door de boer dagelijks netjes gecheckt.

Het grote verschil is waarschijnlijk dat ik (net als die nuchtere boer ) geen tijd heb om iedere dag 10 of meer paarden te borstelen en vanalles mee te doen.
Dat is ook niet nodig. Het maakt die jonge dieren echt niet uit of ze klitten in de manen hebben of niet. En mij ook niet, met 3 jaar komen ze thuis en wordt alles weer in model gebracht.
Wat jonge dieren nodig hebben is goed voer (niet veel maar goede kwaliteit) en beweging.
En met leeftijdsgenootjes lopen ze nu eenmaal veel meer te donderen in de groep en zijn ze veel meer in beweging dan met alleen volwassen dieren. En met leeftijdsgenootjes hebben ze onderling een gelijke concurentie qua spelen. Met oudere dieren niet.

En of dat dan op eigen grond is of niet maakt mij niet uit.
Eigenlijk is het opfokken bij een ander wel net zo handig. Je hebt er geen werk aan en je ergert je niet zo vaak aan die lelijke jaarlingen
Maar goed, met het aantal wat ik heb lopen is het goedkoper om dat zelf op te fokken en met wat opfokklanten erbij drukt dat ook nog wat de kosten.
En als ze een goede plek hebben waar ze lekker op kunnen groeien, hoef ik ze niet dagelijks te zien. Ze kunnen prima zonder mij groeien

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:38

Ben het helemaal met je eens Marije... het is alsof ik mezelf hoor praten. Mijn nu 3-jarige is ook in de opfok gegaan, lekker veel beweging, dagelijks weidegang, ook in de winter een aantal uren en zomers 24/7. Eerst in een groep met merrietjes en hengsten van hetzelfde jaar en in januari van het eerste jaar apart. Ze bouwen in zo'n groep enorm veel weerstand op en voeden elkaar 24/7 op. Wandelen aan de hand, voetjes geven en vaststaan etc. heb ik 'm allemaal geleerd in de maanden dat hij nog bij mams stond en daarvan is hij nog niets vergeten. Ze hebben ons bij het opgroeien helemaal niet nodig. Natuurlijk zou ik ook liever een opfok in de buurt hebben, maar belangrijker is dat het paard het goed heeft en je een goed gevoel hebt bij het bedrijf waar je je paard in de opfok zet. Het zijn geen kasplantjes, en redden zich prima. Dagelijks een serieuze blik erop werpen is genoeg hoor. Afgelopen winter heb ik hem naar huis gehaald om wat grondwerk te doen, en in mei is hij weer voor de hele zomer naar zijn koppel gegaan. Thuis ging het op zich prima, hij kan overdag de hele dag in de bak met de dames, maar we hebben daar in totaal 4 paarden, hij was dus de jongste en dan nog een van 17 en twee van 23 (waaronder zijn moeder). Spelen deden ze niet echt met 'm terwijl hij dat wel graag wilde. Ze zijn nog jong tenslotte. In het najaar haal ik hem weer thuis en hoop er dan volgend voorjaar op te kunnen zitten. De volgende zomer mag hij dan weer lekker een maand of 2 het koppel in. Ik heb geen haast en hij denk ik ook niet....Veel plezier volgend jaar, komt vast goed!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:47

Marije

Zoals jij de opfok noemt, ken ik het ook.

Ook de paaren, die komen echt niet verwilderd uit het land.
De basis opvoeding is echt voldoende en onthouden ze voor altijd
En wat je zegt, zonder gedonder kun je gewoon beginnen als ze 3 zijn.
Je hebt dan hele fijne eerlijke, niet bange of dominante paarden.

Ook ik zag geen bange paarden omdat ze ontword, geent of bekapt moesten worden.
En in de winter moesten ze bijgevoerd worden, dus was de mens echt wel een maatje, dat bekappen is zo erg dan niet.
Als de jeep er aankwam, kwam de hele kudden van achter naar voor gegaloppeerd

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:49

gewoon "thuis"op stal, in de wei dag en nacht met een soortgenoot (ouder paardje 6 om precies te zijn) en daar heb ik bewust voor gekozen zodat wij aan elkaar wennen, hij toch ook gewoon is om met de mense mee te lopen, zijn hoefjes bekapt worde, etc etc

Hij was ons enige paardje maar hebben toen de kans gekregen om deze wei te huren incl dagelijkse controle, bijvoeding als nodig etc etc, hebben alleen toen wel een tweede erbij genomen zodat hij niet alleen staat en toch ook wat sociale aspecten van paarden onderling mee krijgt.

ik heb sbaoluut geen spijt en het gaat perfect.