kleur: gewoon bruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: kleur: gewoon bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:10

Klopt, één van de ouders moet het hebben gehad, want het slaat geen generatie over, dat is genetisch onmogelijk.
Maar ook Rabicano kan in een minimale vorm bestaan, dus dan valt het vaak niet zo op.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:18

Volgens mij gewoon sabino.

Om een rabicano verkleurin te hebben moet een van de ouders rabicano zijn.
Om sabino verkleuring te hebben moet een van de ouders sabino hebben/zijn. Maar hier kan het wel generatie 'onderduiken' in de gene poel. Een paard hoeft zelfs geen sabino tekens te tonen om sabino drager te zijn.

Hier een van mijn lieveling voorbeelden van sabino: uit twee minimaal tot geen aftekening sabino ouders komt een zeer 'luid' afgetekend veulen:

Vader: minimaal aftekeningen:
Afbeelding

Moeder: geen aftekening!
Afbeelding

Veulen:
Afbeelding

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 12:22

Sugarmiss schreef:
Klopt, één van de ouders moet het hebben gehad, want het slaat geen generatie over, dat is genetisch onmogelijk.
Maar ook Rabicano kan in een minimale vorm bestaan, dus dan valt het vaak niet zo op.

thanks

maar waar haalt ze dan eigenlijk dat Sabino-gen vandaan? ook 1 van de ouders..of kan een van haar ouders ook een combinatie van sabino en rabicano hebben gehad?

jeetje, wat een vragen stel ik...sorry hoor.. ik vind het gewoon zo interessant

-Kim-

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 12:24

@ Peterina:

Wow, da's grappig maar hoe ben je dan te weten gekomen dat de ouders dit gen dragen? (aangezien de moeder geen aftekeningen heeft..)

-Kim-

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:32

die van mij heeft een witte onderlip.En tussen zijn voskleurige vacht zitten witte haren. Tja hij is ook een haflinger weet niet of die ook onder sabino valt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:35

@Sassielvr: Dat weet je dus niet, dus is het veulen als dit een 'leuke' verrassing

Sommigen zullen er van gruwelen, ik vind het geweldig

Alles wat een veulen bij zich draagt of toont komt van de ouders. Een veulen krijgt van beide ouders 1 genetische eigenschap mee. Een kombinatie van bepaalde eigenschappen kan dus tot iets leiden (en tot uitdrukking komen) wat bij beide ouders onzichtbaar is gebleven (of nooit als zodanig herkent is).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:37

Als je de moeder ziet zou je niet denken dat ze de sabino draagt omdat ze helemaal geen aftekeningen noch witte haartjes heeft! Maar om zou 'luid' gekleurde veulen te krijgen MOET ze het wel dragen, genetisch kan het gewoon niet anders.
De sabino gene is een van die gene die generaties kan verschuilen achter/onder andere kleuren (of patronen) om dan 'zomaar' zijn kop op te steken.
Soms is bij sabino de aanwezigheid van een klein kolletje al genoeg, soms zie je ook hoog wit larzen, soms brede blessen, soms enkel een witte 'belly spot', en soms niets.

De hengst en merrie in de bovengenoemde voorbeeld zijn beide engels volbloeden, staan op een 'gesloten' stoeterij, zijn DNA getest als ouders van het veulen (anders wou de JC het niet registreren!). Hengst heeft nooit zoiets gegeven en van de merrie weet ik niets meer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:38

willeke16 schreef:
die van mij heeft een witte onderlip.En tussen zijn voskleurige vacht zitten witte haren. Tja hij is ook een haflinger weet niet of die ook onder sabino valt?

Sabino 'kan' voorkomen bij haflingers, zeker die waar er arabier bloedvoering in zit.

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 12:53

Peterina schreef:
willeke16 schreef:

Sabino 'kan' voorkomen bij haflingers, zeker die waar er arabier bloedvoering in zit.

hoezo dat?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:59

Hoezo? Omdat bij de Arabieren is sabino een 'verborgen' gene en komt vaak ter voorschijn wanneer je het minst verwacht.

of Hoezo ... bij de Haflingers? Arabieren zijn lang geleden (en ook niet zo lang geleden) gebruikt om deze koudbloed boerenpaardje ras te veredelen.

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 19:11

Peterina schreef:
Hoezo? Omdat bij de Arabieren is sabino een 'verborgen' gene en komt vaak ter voorschijn wanneer je het minst verwacht.

of Hoezo ... bij de Haflingers? Arabieren zijn lang geleden (en ook niet zo lang geleden) gebruikt om deze koudbloed boerenpaardje ras te veredelen.

haha, was niet echt een goede vraag he..?

Dank je

Earl_Grey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:48

Ik heb ook een vosje, heeft witte onderlip, 4 witten benen, brede bles met een paar bruine stipjes erin, op ze kont een witte stip, een paar witten haren door ze vacht (wel goed zichtbaar maar overheerst niet) op een paar plekken, veder alleen goudvos, en veder nog witte haren in ze staart. Is dit dan ook sabino?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:42

Peterina schreef:
willeke16 schreef:

Mijn hafie is een echte oostenrijkse haflinger (hij heeft papieren en stamboek)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:25

@ willeke16: zelfs bij de oostenrijkse haflingers zijn jaaaaaaren geleden arabieren (en andere rassen) gebruikt! In de laatste jaren is deze stamboek (Oostenrijk) wel 'zuiver' gebleven - buiten de verdwaalde arabier - maar de genen waren er al in toegevoegd.