6 uur dressuur en 2 uur springles in 5 dagen voor 4jarige??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Serendipity1

Re: 6 uur dressuur en 2 uur springles in 5 dagen voor 4jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:54

2 uur springen per week is al behoorlijk wat... Je rijdt dan gemiddeld 1.5 uur per dag. Het ligt er dan een beetje aan wat voor werk het is. Elke dag flink aan de kabels in de bak: Niet doen. Als er ook 1/2 dagen een buitenrit van 1.5 uur gehouden word, kan het wel.

cIaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:56

Ook ik vind dit teveel voor een 4-jarige!

Een jong paard mag best wel serieus aan de slag, maar het is dan omzo belangrijker, dat hij/zij naast het "echte werk" ook rustdagen krijgt en zeker ook veel afwisseling.

Anders kan een jong paard het volgens mij ook niet allemaal goed verwerken. Hij zou niet eens de kans krijgen, om rustig aan een nieuwe satl / eigenaar etc. te wennen omdat hij meteen aan de slag moet!

Ik vind ook belangrijk, dat een jong paard goed opgeleid wordt, maar hij moet het rijden wel leuk blijven vinden en dat krijg je met name door veel afwisseling.

Als zo'n jong ding elke keer dat er 'n zadel op zijn rug komt te liggen keihard aan het werk moet gaat de lol er snel af.

Mijn 4-jarige (nou ja over een week dan) is max. 4 keer per week onder het zadel en ik moet best wel opletten dat ik niet te fanatiek met hem bezig ga, dus hou ik het voorlopig nog even bij de basis dressuur, balkjes, af en toe een hindernisje en vaak naar buiten gaan. De dagen dat hij niet gereden wordt ga ik 1 x per week longeren, 1 x wandelen en heeft hij 1 volledige rustdag waar hij alleen maar op de wei staat.

Ondanks dat ik de potentiele koper niet ken krijg ik een beetje de indruk, dat ze meer een sportapparaat nodig heeft dat gewoon funktioneerd dan dat ze op zoek is naar een paard.

En als ze een opleiding in de paardenwereld gaat doen zou ze eigenlijk zelf ook moeten weten dat dit gewoon niet verstandig is.

Ik hoop dat jij dat wel bent (verstandig dan )

AMEN

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:39

ik denk dat het eraan ligt HOE er gereden wordt,als die 1,5 uur dressuurles meer stilstaan zijn ,voor uitleg bv en verder rustig aan gereden wordt,waarom dan niet???

hij heeft zowiezo 2 dagen per week vrij,alleen dat springen vraag ik me af in hoever je kan gaan met een 4 jarige,maar daar heb ik ook niet zo heel veel verstand van,maar die 6 uur dressuurmatig rijden,lijkt me niet onmogelijk(mits ze niet dagelijks hem mega zwaar trainen)...

maar ik denk dat je bij het verkopen van je paard,vooral een goed gevoel moet hebben,als ze hem verkoopt aan iemand die zegt er 4x mee te gaan rijden,en die vind het allemaal erg leuk,en die gaat 7 dagen per week ermee aan de bak,dan kan je daar niets meer aan doen...

doe wat je gevoel inzegt!en er zijn veel mensen met interesse,dus het is niet zo dat je van deze persoon afhankelijk bent...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:58

t is wel heftig hoor!! maar goed het zou moeten kunnen. de vraag is alleen of je dit ook voor je paardje wilt. Bete aan t werk dan stil staan maar TE is nou ook weer niet alles

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:36

Ik denk inderdaad ook dat het eraan ligt waaruit het rijden bestaat. En is het wel echt zo? Zegt ze het niet om te zeggen van, kijk bij mij krijgt je paard veel aandacht...dus verkoop hem aan mij!

Maar verder nog: Je kunt nooit weten wat er met je paard gebeurt als je hem verkoopt. Ik persoonlijk zou liever hebben dat mijn paard naar een meisje ging die zo'n opleiding ging volgen dan naar iemand die maar wat aan rotzooit zonder begeleiding. Ik snap dat het veel is voor zo'n jong dier, maar dat zullen die docenten daar ook vast wel zien, en daar op inspelen in de zin van rustig aan doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:45

Ik zou t niet doen. Gewoon omdta je diep van binnen al voelt dat t niet goed is. Je hebt niet voor nix intuitie!!
Er zijn genoeg paarden die op hun 4e al volop aan de bak zijn. Maar als jij je paard lekker de tijd hebt gegeven, en rustig aan doet, is dit wel een hele stap voor zo'n dier. En speptember is het zo! 1,5 maand nog maar. Ik vrees dat t paardje al overwerkt is voordat de opleiding begint, alleen al door m op het gewenste niveau te krijgen. Snap niet dat ze niet een wat meer doorgereden paardje zoekt. Ze zeggen niet voor nix dat het beest L niveau moet lopen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 15:36

Paard is nog niet eens uitgegroeid is net bekomen van de medische blessure en dan net ingereden dus nog geen spieren dan ineens zo hard in de training?

Ik rijd met mijn 6jarige nog niet eens zoveel! Ik rijd 5 keer p/w 45min ofzo (M-Z niveau) en keer 1uur alleen stappen en los ofzo.

Denk dat het paard flink uitgeput zal zijn vooral het 1ste jaar.... Ander ritme, andere omgeving, andere mensen, andere training. Dat alleen is al zwaar, en dan wordt de training ook nog zwaarder.
De verandering van plek ect is vaak al intensief (geestelijk) en dan meteen zwaar in training... Ik weet niet hoor.
Als je andere kopers kunt vinden........

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:01

ik zou het niet doen,ik vind het nog wel wat veel gevraagd van zon beestje...
ik zou de training juist kalmpjes aan opbouwen.
en in deurne komen toch ook andere op je paard??
hmm mij lijkt het niks.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:02

Ik vind het ook teveel zou het echt niet doen!
Ik rij nu ook een 4-jarige en ik vind 3 keer rijden en nog 1a2 keer longeren eigenlijk meer dan zat!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:13

wij hebben ook een 4jarige,die rijden we ook 5dagen in de week,maar echt geen 8uur in totaal...
hoogstens 4uur in totaal...(das de helft )

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:20

Ja zoals al eerder aangegeven heb je er weinig invloed op wat er na de verloop met je paard gebeurt...ik persoonlijk zou liever hebben dat iemand er zo intensief mee gaat trainen dan dat ie naar een recreatieruiter bosritjes ging maken...Ja het is zwaar voor een vierjarige...maar dat geeft t paard zelf ook wel aan als hij t niet meer aankan...als je m goed kunt verkopen...zou ik t gewoon doen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 17:07

Ja maar weet je wat het is, Als blijkt dat het te veel voor m is word hij ook weer verkocht. Ik weet dat je nooit kunt weten wat er met hem gebeurt na die tijd maarja de kans is wel erg groot dat hij dan weer verkocht word.

Ik ga het er nog even met haar over hebben. als hij direct vanaf sept zoveel uur in de week aan de slag moet dan wacht ik op een volgende koper. Want er komen ook nog eens wedstrijden bij in het weekend ze had het over zaterdag en/of zondag dus dat zou betekenen dat hij 7 dagen in de week vol in training is een jaar lang en dat vind ik een beetje te veel van het goede

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 17:38

Ik heb der zojuist gesproken en ze zegt dat het vanaf sept direct erg intensieve lessen zijn. dus 8 uur over 5 dagen verdeeld intensief trainen en binne kort ook nog in het weekend wedstrijden en ik vind dat te veel voor mijn 4 jarige. Dus heb besloten om het niet te doen

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:01

Verstandig besluit Breitling. De overgang van wat jij nu met hem doet en wat zij over 6 weken met hem wil gaan doen is veel te groot. Daarnaast lijkt de belasting me sowieso teveel voor zo'n jong dier. Vraag me af waarom ze zo'n jong paard daarvoor wil.

Ik hoop dat je een lieve baas voor hem kunt vinden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 18:06

ik hoop het ook want dat verdient hij echt!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:32

Waarschijnlijk zag ze dat lekkere koppie van m! Is ook om verliefd op te worden. Maar ik vind dat je een verstandige keus hebt gemaakt.
(ik heb helaas geen geld en tijd voor een tweede)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 18:40

tja er waren er meerdere die zeiden als je je vraagprijs er voor krijgt moet je hem gewoon weg doen, dan is het jou probleem niet meer.
Maar hij gaat gewoon alleen maar weg als ik zeker weet dat hij het goed krijgt en ik denk niet dat hij het daar goed zou krijgen niet om de verzorging ofzo hoor maar omdat hij gewoon veel te veel intensief zou moeten lopen.
En tja dat koppie is ook om verliefd op te worden maarja er moet ook aan de rest gedacht worden
Bij mij heeft hij heerlijk de tijd gehad om rustig te groeien alles te verwerken etc en wil gewoon dat zn volgende baas net zo is

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:55

je weet nooit hoe het afloopt na verkoop. als je wilt weten datie het goed heeft moet je hem niet verkopen.. simpel..
verkopen is al zowiezo moeilijk, maar als je je nou ook nog druk gaat maken over hoe hij het daar heeft? dan wordt het alleen maar frustrerend voor jezelf.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:02

nee hoor nooit doen
wat een idioten lopen er rond zeg
zoveel uur lopen..das veel te veel voor een 4 jarige
zelf heb ik ook een (net) 4 jarige en daar rijd ik 3/4 keer per week een 20/30 minuten op en daarna stap ik nog een kwartiertje uit op de weg
lang zat wil ik haar heel houden
daar heeft de manier van rijden niets mee te maken
het blijft hoe dan ook een te zware belasting

maar je gevoel zegt het zelf al

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:06

Ik zou het ook niet doen. Veel te veel voor een jong paard.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 19:07

gekke_koei schreef:
je weet nooit hoe het afloopt na verkoop. als je wilt weten datie het goed heeft moet je hem niet verkopen.. simpel..
verkopen is al zowiezo moeilijk, maar als je je nou ook nog druk gaat maken over hoe hij het daar heeft? dan wordt het alleen maar frustrerend voor jezelf.

Klopt maar je kan er allicht moeite voor doen. Bij deze weet ik van te voren al dat hij niet goed terecht komt dus zou toch dom zijn als ik hem dan toch verkoop? Dan kan ik beter wachten op iemand anders waar hij het misschien wel goed krijgt, wat er daarna gebeurt weet je inderdaad nooit maar dan heb ik er teminste wel alles aan gedaan om het zo goed mogelijk te doen. Wil hem gewoon met een gerust hart kunnen afgeven en niet dat ik me moet gaan bedenken of ze hem kapot rijden of niet

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:38

Vind ik ook wat je zei. Dat hij een goed tehuis krijgt is toch minstens zo belangrijk dan dat je er geld voor krijgt? Lijkt me lichamelijk en mentaal wel erg zwaar voor zo'n jong paardje. Zeker als het een intensieve training is. En dan in het weekend nog wedstrijden ook?

Je hebt een verstandigte beslissing genomen vind ik. Als ik toevallig een leuke koper tegenkom (iemand die een paard zoekt) zal ik het tegen je zeggen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 20:04

bedankt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 07:10

Ik denk dat ze op die opleiding wel weten dat een 4 jarige nog iets rustiger moetdoen, en hem ipv elke keer 2 uur maar elke keer een half uur laten lopen ofzo

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 07:53

@Nimmedor: Dat is te hopen!