Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Chrystal-gek schreef:Standaard zadel, oftewel, eentje ergens vandaan waar je niks aan hoeft te doen, moet in theorie ook wel te vinden zijn, al is dat soms zoeken naar een speld in een hooiberg.
De juiste maat voor het paard, voor de ruiter, het soort, de pasvorm, de kleur etc etc.
Zie je daar geen heil in, kun je zoals Sabien al zegt, een zadel op maat laten maken.
Dit kan met een nog te maken zadel, maar ook met een al bestaand zadel.
En dat laatste zal naar alle waarschijnlijkheid minder kosten dan een nog te maken zadel.
Daarbij, beter voorkomen dan genezen!
Dus beter nu een wat duurdere aanschaf met een goed-passend zadel, dan straks met de problemen komen te zitten (denk aan drukkingen, spierproblemen tot kreupelheid aan toe, met de daarbij behorende kosten zoals da, fysio en uiteindelijk nog een ander zadel).
aafje87 schreef:ja maar je had niet gezegt dat het 2de hands zadeltjes waren(dan had ik de logica er nog wel achter gesnapt!!)
Maar goed vraag is aan hem of hij aan een ainsley met verstelbare boom kan komen! Misschien leverd dat nog wat op(en vooral als je een omruil garantie hebt!!)
Titsia schreef:Probeer eens een haflingerzadel? Die zijn toch speciaal voor paarden met weinig tot geen schoft?
Mijn tante heeft alleszinds zo'n zadel en dat blijft perfect liggen
NehnaDagmar schreef:Ik heb een fjord, waarbij ook alle zadels naar voren schuiven! Heb nu een JC dressuurzadel, en daaronder een bontje van Christ. Heel gek, maar sinds ik dat bontje eronder heb schuift het zadel niet meer... zelfs niet als ze bokt
russel schreef:Je zit te tutten met 2e hands zadels en probeert die passend te maken met allerlei dekjes en riemen. Op een goed moment heb je een pony met een verrotte rug.
Je hebt dikke pech zou ik zeggen, maar dit gaat je geld kosten.
Een op maat gemaakt zadel door een goede zadelmaker. Wil je nog jaren met plezier rijden? Wil je de pony op den duur verkopen, dan verkoop je haar met zadel erbij.
Probleem opgelost. Jammer dat mensen denken dat ze van alles maar op die ruggen kunnen pleuren als het maar niet te veel geld kost.
Je pony is niet geboren met een mens op zijn rug, dan mag hij wel verwachten dat dat mensding iets behoorlijks op zijn rug legt als hij daar zo nodig op moet gaan zitten.![]()
ik heb er al een paar zadels op gehad en het ligt gewoon niet goed, omdat het naar voren schuift, en bontonderlegger maakt het alleen maar lekkerder voor een paard, vooral voor zo'n jonge pony russel schreef:Sommige paarden hebben een op maat gemaakt zadel nodig. Zoals sommige paarden een hele goede hoefsmid nodig hebben. Krijgen ze beide niet dan gaan ze naar de filisteinen (schrijf je dat zo?)
Ik spreek uit ervaring.
sabien schreef:ik ben het niet helemaal eens met russel, ik vind dat je je wel erg bot uitdrukt! lottttttt probeert gewoon een goede manier te vinden voor haar probleem. en waarschijnlijk is er heus wel een passend zadel te vinden, en niet iedereen heeft het geld om een zadel op maat te laten maken. en wat is er mis met 2de hands zadels, die kunnen nog prima in orde zijn.
ArieLover schreef:Je hebt nu dus een wintec zadel ?
Probeer eens een andere boom, een kleinere.
Dan ligt ie wat krapper om de buik en rug van je pony, waardoor ie ook steviger ligt.

ArieLover schreef:Uhmm, misschien een barefoot wat voor je ?
Die is boomloos.
Info op; http://www.boomloosrijden.nl
Zou je zelfs nog een proeftijd kunnen ondernemen.
sabien schreef:hoop dat je snel een passend zadel vind! (vast wel!!)
kunnen we daarop ook kijken wat we er van vinden een advies geven bijvoorbeeld..