Wat kost een shetlander gemiddeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sasjuh89

Re: Wat kost een shetlander gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:43

De prijzen bij shetlanders verschillen nogal hoor.

- Met of zonder chip?
- Verwachte stokmaat?
- Gezond?
- Afwijkingen?
- Kleur?
- Afstamming?
- Veulenpremie?
- Mak of nog nooit in handen geweest?
- Geslacht?
- Met of zonder papieren.

Er word hier gezegd dat hengstjes erg goedkoop zijn, maar dat kan ook nog best tegenvallen hoor.

Hengstje 1:
Zonder chip.
95 cm.
Overbeet.
Vos.
Ongebekende afstamming.
Nog nooit in handen geweest.
Zonder papieren.

Hengstje 2:
Met chip.
80cm.
Compleet gezond.
Creamdun.
Goede afstamming.
Kan wandelen, poetsen, pakken in het weiland.
Met papieren.

Hengstje 2 kan een toekomstige keurhengst worden, en nummer 1 niet. De prijs van nummer 2 kan wel rond de 400 euro liggen, terwijl je 1 mss wel gratis mee mag nemen. T hangt er net vanaf watvoor pony je in gedachten hebt. Wil je later ermee gaan fokken (papier), naar de keuring (goede bouw, goede ouders), gaan rijden (stokmaat).. Nogmaals de prijs kan erg verschillen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:02

Hengtsje nummer 2 heb ik dus, alleen geen bijzondere kleur en word grote maat. Gewoon gekocht voor 75 euro hoor van fokker.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:22

karoliena schreef:
Hengtsje nummer 2 heb ik dus, alleen geen bijzondere kleur en word grote maat. Gewoon gekocht voor 75 euro hoor van fokker.

Dat kan,, maakt hij later een kans op de keuring? Wat zijn zn ouders?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:28

4 van 10 hebben geen predikaten de rest allemaal wel. Waaronder 5 paardjes met 2 predikaten en 2 x superpreferent

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:40

Ik heb laatst een onbeleerde 3jarige shetlanderhengst zonder papier wel gechipt en geent gekocht voor 175. Redelijke prijs vind ik zelf aangezien het gechipt is.
Voor een hengst veulen zal ik niet meer neerleggen al 50/75 (papierloos) Voor een merrie veulen zal ik niet meer neerleggen dan 100/125 (papierloos)
En volwassenpony's papierloos bij mij altijd onder de €300 ! Merrie of hengst. Op dit moment zijn shetlanders weinig of niets waard dus let goed op wat je ervoor uitgeeft. En het is eigenlijk maar net wat je ervoor kwijt wil en wat je te besteden hebt. Er is vaak wel wat te vinden

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:23

Wij hebben hier een shet-kweker in de buurt waar ik eventjes ben gaan vragen wat een goede shet nog kost bij hem (wil er ook eentje )

Veulen (naakt, dus zonder chip, zonder papier...): €50
Veulen met chip: €100
Veulen met chip en papier: €150

Merrie/ruin naakt: €300 (beleerd, onbeleerd is €250)
Merrie/ruin met chip: €350 (beleerd, onbeleerd is €300)
Merrie/ruin met chip en papier: €450(beleerd, onbeleerd is €400)

Hengst naakt: €200
Hengst met chip: €250
Hengst met chip en papier: €300

Naargelang de (voor)ouders en het uiterlijk van de shet's wijzigt het bedrag, maar dit is het zo ongeveer. Hij heeft ook goedkopere shet's staan, die kosten dan meestal een €50 minder dan de pony's met zeer goede ouders. Hij is echt de goedkoopste kweker van de buurt! Persoonlijk vind ik dat ie weinig vraagt voor de knapperds dat ertussen zitten

Bij hem kan je ook papieren aanvragen. Dit kost eigelijk wel een mooi centje omdat ie ook in een keer de ouders van de shet opzoekt.

Hoop dat je hier iets mee bent, maar het hangt ook af van streek tot streek.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:49

Hoe bedeol je een kweker vind dat zo'n rot woord. En hoe kan je bij een persoon papieren aanvragen dat kan natuurlijk nooit. De pony heeft papieren of net en anders moet je die bij het stamboek aanvragen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:54

Waarom zou dat niet kunnen? Misschien heb ik het gewoon niet goed geformuleerd. Het is dus zo dat als je een shet hebt zonder papieren, dat je altijd een soortgelijk papier kunt aanvragen. Dat kan via die kweker. Hij brengt je in contact met het stamboek waar je die papieren dus kunt aanvragen. Dan moet je gewoon nog naar de keuring gaan. Als je shet goedgekeurt wordt, krijg je enige tijd later je papieren. Bij een Tinkerstal hier in de buurt gebeurt het op krak dezelfde wijze! Kun je nagaan... Tenzij het in Nederland weer eens anders gebeurt dan in België...

Ander woord voor kweker dan: fokker.

*edit: typfout weggehaald.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:00

Ja dus dan vraag je de papieren aan bij het stamboek en dus neit bij de fokker die geeft je dus het tel van het stamboek. Maakt ook veder neit uit maar zoals jij eht zei leek het net of je naar de fokker gaat en die knalt dan ff een papiertje bij de pony. Hihii

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:01

Ehm,, maar hoe komt die fokker aan de ouders van de pony dan? Of heb je die niet nodig? :S Bedoel je niet gwoon een paspoort ?
*veel vragen voor korte post *

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:06

Ik denk Sasjuh89 dat hij gewoon pas papieren aanvraagt bij de pony's als een koper daar om vraagt en anders laat hij ze gewoon zonder papier gaan denk ik. Dus ik denk at de ouders wel papieren hebben want anders zou het ook geen nut hebben want dan heb je inderdaad alleen een papoort en die kanje overal aanvragen dat je hoef je neit per se bij een stamboek te doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:08

ja hé

Dat weet ik ook niet echt, hij heeft het me alleen zo fantastisch goed uitgelegd

Al zijn veulens komen van hengsten die bij hem op stal staan, dus geen enkel ervan komt van een 'outsider' hengst. Hij kan dit dan nagaan via DNA-onderzoek. Maar dit doet ie enkel als die mensen het ZEKER willen, want dit kost aardig wat geld! Gebeurt alleen als het veulen een topper wordt, meestal bij top hengstenveulens. Komt vrijwel nooit voor dus

En voor de rest gaat ie inderdaad enkel papieren aanvragen ook als de koper dit echt wilt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:20

Ja maar je zegt dat hij 150 voor veulen met papier en chip vraagt. Dan lijd hij dus verlies.

DNA kost 50 euro per paard dus al 100 euro en het chippen en paspoort is vaan 30 a 40 euro. Het lijkt me dus stug dat hij het via DNA doet en dat heeft ook geen zin tenzij de ouders papieren hebben. Naar keuringen kan ook neit als de vader geen bekende hengst is bij het stamboek.

Dus ik denk dat je kan conlcluderen dat de ouders wel allemaal papieren hebben dus dat een appier zo zonder extra kosten door hem aangevraagd kan worden, maar dat hij dat niet standaard doet dus alleen als kopers er om vragen. Denk dat het zo in elkaar zit.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:24

karoliena schreef:
Dus ik denk dat je kan concluderen dat de ouders wel allemaal papieren hebben dus dat een appier zo zonder extra kosten door hem aangevraagd kan worden, maar dat hij dat niet standaard doet dus alleen als kopers er om vragen. Denk dat het zo in elkaar zit.

Je kan een papier aanvragen,, als je een dekbewijs heb en het vuelen nog bij de moeder loopt. Als het dus om oudere veulens gaat.. moet hij wel een DNA test laten doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:32

Ja dat klopt heb je gelijk in. Dan lijd hij wel erg verlies zeg. Dan is het haast geen hobby meer.

Lers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:44

Hier vlakbij ligt een dorpje waar iemand ook shetjes verkoopt en destijds had hij een keer hengts voor 200/250 euro dacht ik.