droge hoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:25

Van HH zijn er een soort hoesjes te koop tegen droge hoeven. Die leg je in water tot ze volgezogen zijn met water. Dan doe je ze om de hoef en laat je het een half uur zitten (gewoon in de stal) Het water uit die dingen trekt dan in de hoef

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:39

Anouar15 schreef:
Van HH zijn er een soort hoesjes te koop tegen droge hoeven. Die leg je in water tot ze volgezogen zijn met water. Dan doe je ze om de hoef en laat je het een half uur zitten (gewoon in de stal) Het water uit die dingen trekt dan in de hoef

Hé dat klinkt interessant. Weet je toevallig waar ik een foto van die dingen kan vinden op internet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:40

Afbeelding

Voor de behandeling van droge en gespleten hoeven. Dompel de hoefbevochtiger in water en bevestig deze over de hoef, ongeveer 20/30 minuten om laten. Te gebruiken in paddockof stal. Houdt de hoeven vochtig en soepel, is effectief en spaart hoefolie/vet uit. Doeltreffend gebruik van water - handmatig afspuiten is niet meer nodig. Ideaal bij droog weer.
Gemaakt van stevig ripstop, kleur navy. Per set van twee stuks.

van www.harryshorse.nl

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:45

Thanks! Ik vraag me af of dat wel goed werkt...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:03

Het principe zou moeten werken. Het houdt de hoeven een half uur nat, zodat die een half uur de tijd hebben om vocht op te nemen. Zelfde idee als hoeven in een emmer water, alleen is dit wat makkelijker

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:07

Ik vet niet in,het paard staat op het land al de hele dag in het water
Maar ik vraag me af,als jullie invetten nadat jullie de hoeven in een emmer water bv zetten,vetten jullie dan in terwijl ze nog nat zijn of laten jullie ze eerst opdrogen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:10

Ik vet niet Maar dat was niet jou vraag.

Wel masseer ik af en toe de kroonranden met wat hoevenolie

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:57

Het beste is dus NIET invetten je denkt ik maak ze goed nat en dan vetten dan blijft het vocht in de hoef.
Maar zo kan er dus ook geen vocht meer bij.
Idd is het beter om hoefvocht er op smeren van de paardedrogist.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:08

Ik heb ook laatst gehoord dat teveel vetten, of in water zetten ook niet goed is. Omdat je dan weke hoeven krijgt en daardoor ook slechte kwaliteit hoefgroei. Ook schijnt het als je teveel 'vet' (of met producten zoals Rainmaker, die niet afsluiten en dus geen echt vet zijn) de hoef zelf een beetje 'lui' wordt en daardoor sneller droog wordt als je het niet insmeert. Als je het dan langzaam minder gaat doen gaat de hoef het weer zelf doen.
Eerst smeerde ik een van onze paarden eigenlijk dagelijks in, omdat hij zulke droge hoeven had, nu zorg ik dat hij 's ochtends al vroeg in de wei gaat (ivm dauw, maakt hoeven mooi nat) en kijk ik elke dag wel of zijn hoeven nog mooi donker zijn. Nu doe ik het nog maar heel weinig en ze zijn er eigenlijk alleen maar beter op geworden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:17

Alles waar "te" voorstaat is slecht. Te nat, te droog, te veel water, te veel vet...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:19

Dus als ik goed begrijp is gewoon het paard op een land met wat water/modder zetten en helemaal NIKS doen aan de hoef?
Althans zo doe ik het