Verkopen of niet? Raad gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Re: Verkopen of niet? Raad gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 07:42

Phynix, het is moeilijk uit te leggen, ik lig er vaak over te denken en probeer het voor mezelf ook helderder te krijgen wat ik nou precies wil maar ik kom er op de een of andere manier niet uit. Het is een soort gemis wat ik voel, een soort gemis van iets. Misschien hoop ik wel dat door een een of andere therapie, dat de combinatie meer 1 wordt ofzo. Ze is heel lief en wil ook graag voor je werken, maar toch is er iets wat ik blijf missen in haar.
Ook moet ik erbij vertellen dat ik meer een dressuurtype ben en zij meer behoefte heeft aan een allround iemand, eentje die haar dressuurt, springt, buitenrijdt, samengesteld ofzoiets. Alles kan ze gewoon goed en met veel plezier, maar ik merk dat ik haar die afwisseling niet kan bieden, alleen al omdat ik ongelooflijk bang ben om te springen na een enge ervaring, terwijl ze met een vriendin van mij een dik L parcours kan rondspringen zonder moeite en weigert nooit, behalve wanneer ik erop zit.
Dressuurmatig is ze netjes gereden al zeg ik het zelf, tuurlijk is er altijd wel wat bij te schrapen, maar goed. Qua omgang e.d. begrijpen we elkaar heel goed, ik hoef haar maar aan te kijken en ze weet wat ik bedoel, ook met rijden.

Enfin, Ylana ik hoop dat ik de keuze voor mezelf heb gemaakt, soms denk ik dat ik er goed aan doe om haar te verkopen, een lief baasje voor haar te vinden die lekker allround met haar bezig gaat, aan de andere kant ben ik bang, bang dat ik haar niet los kan laten voor een ander paard, dat gat dat valt als ze weg is...

Allemaal: Heel erg bedankt voor jullie lieve meelevende berichtjes! Het heeft me weer aangezet tot denken en het bedenken van de juiste keuze! Hoop dat ik die kan maken, zowel voor haar als voor mezelf!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:59

Ik heb toevallig na lang twijfelen ervoor gekozen om mijn paard te verkopen en ben daar echt gelukkig mee. Hij staat nu bij iemand die er veel beter bij past en daardoor zullen ze samen heel gelukkig zijn.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:31

Ik heb mijn vorige paard verkocht omdat hij ook niet aan mijn wensen kon voldoen. Ik heb hem verkocht en ben nu blij dat hij bij iemand staat die helemaal blij is met hem en echt van hem kan genieten. Ik heb nu een paard wat beter bij mij past en ben daar gelukkig mee.
Ik zal mijn eerste paard niet vergeten, hij is ook speciaal voor mij, en juist omdat ik van hem hou heb ik hem verkocht aan iemand die hem wel kan bieden wat hij fijn vindt.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 09:54

Ik denk inderdaad wat Ylana ook al zei, dat ik er voor mezelf al wel uit ben, voor ons tweeen wordt het er niet gemakkelijker op om het geheel uit te stellen, ik denk dat ik hiermee bezig ben, het uitstellen van de uiteindelijke keuze die eigenlijk al gemaakt is, of niet?

Toch vind ik het moeilijk haar te koop aan te bieden, is er hier niet iemand die een lief 9 jarige schimmelmerrie, hannoveraanse papieren wil kopen, een veelzijdig paardje?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:03

Je hebt als verkoper altijd het recht om haar niet te verkopen aan iemand.
Ik zou ervoor kiezen om haar te koop aan te bieden en als de mensen je niet aanstaan dan kun je het altijd weigeren.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 10:45

@Katja: Bedankt voor de tip. Je hebt gelijk, ben niemand iets verplicht om mijn paard te verkopen omdat zij dat willen, nog steeds is ze van mij!!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:03

Kim, adverteer haar anders eerst eens op bokt, dat zou ik liever doen dan haar meteen op marktplaats te gooien Je heb de keuze met Siko ook al eens moeten maken, bedenk hoe dat was en of je daarna een opluchting voelde. Je kan het wel en je vind vast wel weer een ander leuk paard

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 11:14

Ik ga dat eerst maar eens proberen, hier op bokt! Dank je Miesie!

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:07

Is het een optie om haar een poosje te leasen aan iemand?Dan kun jij kijken in hoeverre je haar mist,en hoe je je voelt bij het feit dat ze bij iemand anders is.En misschien is er hier wel iemand die jouw op deze manier wil helpen,en tegelijkertijd toch een beetje een eigen paard kan/wil hebben?Uiteraard zijn dan afspraken belangrijk,maar als je je daar heel rot bij voelt zou je haar dan misschien wel weer terug kunnen nemen.(alhoewel ik betwijfel of je dat dan nog doet na je verhalen).Ik denk erover om een paard te leasen,vandaar dat ik deze tussenoplossing bedenk.Mocht je meer willen weten of zo,dan is min PB open!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:34

Ik ken het, maar dan omgekeerd en misschien in een wat heftigere vorm.
Voor Bjarni van mij was, was hij van een vriendin van me en reed ik hem bij.
Maar Bjarni was nogal getraumatiseerd door een ervaring uit het verleden en het was nou niet bepaald mogelijk om ontspannen met hem te rijden, een kleine beweging en het was helemaal mis, dan kon hij alleen nog maar rennen en vluchten.
Wat zij het liefste wilde, lekker buitenrijden, lekker lessen en in de bak rondhobbelen en lolmaken, kon ze niet met hem. Je kon er nooit van op aan wat er ging gebeuren en vanuit het niets kon er een knopje omgaan.
Nadat zij er een aantal keer flink hard af was gegaan, haar vriendin er flink vanaf was gestuiterd en het allemaal niet beter ging werd ze lichtelijk wanhopig.
Hij IS namelijk een scheet van een pony, lief in de omgang, super sociaal, je kan bij hem uithuilen, goed opgevoed en ga zo maar door. Maar waar ze hem eigenlijk voor had gekocht, dat kon ze er niet mee.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt, ik nam hem over, zij kocht een lieve haflingermerrie en kon langzaam maar zeker het vertrouwen weer opbouwen. En Bjarni? gaat beter dan ooit. Door de rust en het vertrouwen kan ik nu alles met hem, tot aan zonder zadel met een halster om buitenritjes maken. Wij hebben dus wel die klik.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat je snapt wat ik er mee bedoel. Als je telkens het gevoel hebt dat het op deze manier niet is wat je wil dan mag je echt de beslissing maken om iemand te zoeken die wel die klik heeft met jouw paardje. En zo te horen ga je niet over 1 nacht ijs en zul je daar ook wel de tijd voor nemen.
Succes met je beslissing

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 12:53

@Belinni: Je hebt een Pb.

Bjarni, na het lezen van jouw verhaal heb je (net als zovelen die me dat net als jij ook vertelde) die klik om als combinatie gewoon goed te werken nodig. Ik wil inderdaad niet overhaast beslissen over wat ik nu ga doen, het verhuren van haar zou een optie kunnen zijn maar ik zou zelf ook graag verder willen met de paarden...

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:50

Als ik jou was zou ik eens wat rust in jezelf zoeken. Het ligt niet aan het paard dat het niet klikt. Het beestje is zo te horen gek op jou, maar jij wil te veel van jezelf en het paard.
4 jaar geleden reed je nog maar af en toe en zocht je een leuk veelzijdig paardje om mee naar buiten te gaan en af en toe een lesje te nemen. Dat paardje kocht je, maar je verstelde toen al meteen je grens en wilde niet meer lekker rustig recreatief rijden, maar toch meer dressuren ( het paardje had een probleem waar je van wist en toch probeerde je het, daar krijg je frustraties van maar dat ligt niet aan het paard).
Daarna dat leuke leasepaardje dat te sterk was en nu deze super merrie. Waarom steeds iets nieuws? Als je nu eens rust zoekt en zelf ook goed leert wennen aan het paard en tevreden kan zijn met wat ie allemaal wel doet, dan komt dat dressuren echt wel. Je moet met paarden altijd geduld hebben en het werkt echt niet om steeds een nieuwe te kopen. Je begint toch altijd weer bij het begin........dat is pas frustrerend!

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:52

Een oud spreekwoord zegt;
Wie tevreden is met wat hij heeft is de rijkste die er leeft!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:15

Het leasen is idd een goed idee. Of kijk of je iemand haar niet voor 1 maand ofzo kan laten doen, zodat je kan zien wat je voelt als je afstand neemt.
En misschien is het idd wat om een nieuwe uitdaging aan te gaan, met bv dressuur of freestyle. Freestyle heeft bij mij oook heel erg geholpen met onze band. Als je daar tips voor wilt, laat je het maar weten.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:16

Aii, dit komt me heel erg bekend voor.
Oktober vorig jaar heb ik na 6 jaar mijn pony verkocht, mijn 'beste' vriend.. dacht ik.. Met rijden deed hij niet wat ik wou, anderen konden er meer mee dan ik, maar ik was wel degene die hij volgde, die hij vertrouwde. Dus ik dacht dat hij gewoon bij mij paste en dat ik niet zo moest zeuren, hij was toch gek op me?
Maar diep van binnen heb ik altijd een knagend gevoel gehad, vaak was ik op marktplaats te vinden om 'zomaar' paardjes te kijken. Ik had al die tijd het gevoel dat het niet helemaal goed was.
Ik heb vanalles geprobeerd, rust geven, afwisseling, bijrijdster, anders met hem omgaan, van instructrice naar instructrice.. noem het maar op! Niks hielp.
Omdat ik het niet kon verkroppen hem te koop te zetten maar toch wel een nieuw paardje wou, ben ik wat rond gaan kijken, ik heb veel paarden gereden en bekeken, en toen vond ik mijn maatje! Die mensen hadden er gelukkig geen problemen mee dat ik hem nog niet op kon halen en dus had ik rustig een maand of twee om mn pony te verkopen, zo maakt het de beslissing iets minder moeilijk.

Mijn pony loopt nu vrolijk rond met een meisje die dolgelukkig met hem is! mijn advies is dus, verkoop haar, dat gevoel dat er iets niet goed is is niet voor niets!
En het ligt ook niet aan jou, voor iedere ruiter is een paard te vinden!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:19

ik weet niet hoe lang je het beestje hebt, ik weet ook niet hoe lang je dit gevoel al hebt, maar ik zit in hetzelfde schuitje.

ik heb ooit beloofd willem nooit en te nimmer te verkopen... iets wat ik liever ook niet zou doen, maar wel heb overwogen.
ik heb hem nou 2,5 jaar en met veel ups en downs in het rijden. vanaf begin af aan had ik een doel met hem. l2 startgerechtigd worden. ondertussen ben ik nu B met 8 punten, dus ik heb nog veel werk. willem is 17 en oud manegepaard geweest. hoe langer ik wedstrij rij, des te meer ik merk dat dat L2 er misschien niet eens meer in zit. dus heb mijn doel al naar een winstpunt in het L1 aangepast. ik had het bijna opgegeven, het rijden ging verschrikkelijk en ik had zowiezo genoeg van paarden. tot afgelopen zondag. hij gaf me helemaal geen fijn gevoel, maar zorgde er wel voor dat ik 2 keer dikke winst had en dat met 26 graden! willem heeft het nog nooit zo goed gehad, hij mag de wei op elke dag noem maar op... als ik naar hem kijk, zie ik dat hij gelukkig is, datie rust heeft gevonden en blij is niet meer in die manegelessen rond te lopen. datie vervolgens tijdens het rijden verschrikkelijk kan etteren, er geen land mee te bezeilen is, dat maakt hij weer goed zodra ik van hem afstap. het is gewoon het meest lieve en leuke paard wat ik ken en ik vind de omgang 100% belangrijker dan het rijden. ik zou zo voor hem al die wedstrijden opgeven als hij het echt niet meer zou kunnen/willen(in de staak gaan in een proef is niet echt mijn doel) dus ik heb besloten dat hij 2 keer in de week een bijrijdster krijgt en dat hij dus echt nooit van zijn levensdagen bij me weg gaat. zo belangrijk vind ik dat rijden niet, mijn paard moet gelukkig zijn en ik ben net zo happy als ik niet met hem rij.

merel staat nu op een nieuwe stal. je kent dat hele paard niet meer terug. dat was het laatste wat we nog konden doen. we hebben haar nu al 2 jaar en het ging maar niet de goede kant op. na een jaar op een pension stal waar je alleen kon dressuren ging het snel bergafwaarts. medisch was alles in orde, maar in der koppie zat het niet goed. verkopen?? niet totdat alles was uitgeprobeerd. ze staat nu naast het strand, ze kan weer springen, dressuren gaat haar ook beter af, maar vooral dat springen en strand rijden hebben haar opgeknapt. dus verkopen?? nee, dat beesie was gewoon niet gelukkig, dus hoe kan je dan verwchten een goeie combinatie te worden. nu zijn mijn vriend en merel allebei happy en zo hoort het ook. en gelukkig hoeft ze nu niet verkocht te worden

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:25

Lieve lieve Kim,
Ik weet dat je hier toch al langer mee zit, heb dat al eerder aan je gemerkt. Misschien is dit iets wat je kan helpen:
Vroeger hielp ik Miriam altijd met de paarden, zij had er toen 3. Een van die paarden, een ruintje, had ze het langst, en hij vertrouwde helemaal op haar, reden bijna Z dressuur, alleen het was een luchtzuiger. Ze moest er eentje kwijt, maar ze wilde dit eigenlijk niet, maar kon niet anders wegens tijdgebrek. Dat was echt een team met z'n tweeen, meer dan met die anderen.
Toen is wonder boven wonder dit paard verkocht, er was nooit gedacht dat hij verkocht zou kunnen worden, überhaupt, omdat ie zo erg lucht zoog. Hij is verkocht aan een vrouwtje die er nu L dressuur mee rijd, hij is super dik geworden, de laatste keer dat ik hem zag dan. Maar ik heb nog nooit iemand zo gelukkig gezien met een paard. Ze weet dat hij het gewoon heel goed heeft, en als je zo'n iemand kan vinden, die door het vuur gaat voor Okkie, dan weet je gewoon dat het goed zit, en kun je met een gevoel Oks verkopen.
Het heeft toch geen haast, dat hoeft ook niet. Maar je voelt echt bij iemand, wanneer het helemaal goed zit.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 12:13

Ik heb voor mezelf besloten, ik kán het gewoon niet. Hoe egoistisch misschien, maar ik hou echt zoveel van die dikke flaporige schimmel van me!! Wel heb ik een termijn voor mezelf gezet van ongeveer een half jaar, via een vriendin lessen we vanaf gisteren bij iemand die op natuurlijke manier door middel van rust en geduld veel vooruitgang boekt. Dit is het laatste wat ik probeer, ik wil alles geprobeerd hebben voordat ik het definitief opgeef!
Duim voor me dat het goed gaat, dat we tot elkaar komen, zelf hoop ik het zo.....

Dank je voor jullie medeleven en steun en advies, heb er zeker wat aan gehad!!!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:17

Wat fijn dat je voor jezelf eindelijk iets besloten hebt!!
Hopelijk zal deze nieuwe uitdaging jullie weer zin geven en een betere band. Als het ook maar iets lijkt op Freestyle, zal het zeker kunnen helpen, daarmee leert zij dat jij de baas bent en respect krijgen. Ook zelf zul je dan hopelijk er meer rust in vinden en (zeer belangrijk) van je knollie genieten!!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 12:29

Phynix, zo bedankt voor je medeleven! Inderdaad lijkt het wel wat op freestyle, het gaat met name om elkaar te respecteren maar ook dat zij zichzelf accepteert en mindere kanten juist weer positief te maken. Longeren met dubbele longe en pessoa hoort hier ook 1x per week bij! Als je me nog iets over dat freestyle kunt vertellen, hoor ik dat graag. Misschien past het wel zo goed samen... je weet het nooit!

Liefs
Kim

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:34

Siko, wat goed van je dat je het niet opgeeft met haar.
Ik kan uit je woorden opmaken dat je er helemaal achter staat.
Ik wens jullie beide nog heel veel plezier met elkaar!!!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:37

Ik heb geprobeerd heel goed te lezen, want ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Kan het paard iets niet wat jij wilt, of heb je de roze wolk niet?

Om die afwisseling te geven, laat haar maar eens een paar hindernissen los springen, vinden ze ontzettend gaaf. Als je de hindernissen achter elkaar laat zetten door iemand die er verstand van heeft en een draadje er langs zodat ze wel over de hindernis moet en er niet langs kan, kan er niks fout gaan. Een lekkere ontspannen bosrit zou voor beide heel goed zijn, ga gewoon eens een dik uur stappen en laat je paard van de omgeving genieten en praat met haar, zie die oren.

Je kunt een leuke bijrijder gaan zoeken die je paard parcourtjes laat springen.

Toen ik mijn paard kocht en hij op stal stond, dacht ik is dit 'm nou? Ik voel helemaal niks, vind ik hem wel zo leuk? Ik ben me meer in hem gaan verdiepen en het is zo gegroeid dat we zo ontzettend aan elkaar zijn gehecht, dat ik geen dag zonder hem kan zijn. Moet hem gewoon zien.

Zo iets moet groeien maar je moet er ook open voor staan. Ik doe heel veel aan de hand met hem en hij is gewoon een hondje die mij overal volgt.

Ga anders eens clinics doen, NH zodat je ingespeelt raakt op je paard en omgekeerd.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:12

Nou, longeren is altijd goed, doe ik ook minstens 1x per week.
Freestyle kan je in 3 delen verdelen.
Grondwerk, waarbij je vooral werkt aan respect. Je leert je paard dat jij de leider bent en ze jou moet volgen en jou in de gaten moet houden. Dus jij een stap naar voren, zij 1 stap mee, ren jij weg, draaft zij je achterna. Zo blijft mijn pony voor stal stil staan, terwijl ik hem afzadel en met een open staldeur blijft hij er gewoon in. Dit soort dingen is extra handig met keuringen (aan de hand draven) en trailer laden.
Longeren, in een longeercirkel kan je dan longeren zonder direct contact met je paard te hebben. Jij in het midden, zij op de cirkel. Ook als ik met touwtjes longeer, heb ik geen contact met hem. Door lichaamstaal kan ik hem overgangen laten maken en van hand veranderen. Dus lekker vrij lopen voor hem en kan ook met bv hulpteugels in een training.
Rijden, hiermee rij ik alleen met een soort van halster en teugels. Dus geen zadel en geen bit. Lekker vrij voor ze, goed voor je eigen zit. Het sturen doe je door middel van je houding en zit, waardoor je paard daar ook alerter bij je op gaat letten.

Heel verhaal, mocht je willen weten hoe je het toepast, kan ik proberen het zo uit te leggen.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:48

Nu je je besluit hebt genomen,probeer de lat voor jezelf wat lager te leggen.
Gewoon genieten en de dingen die jullie wel samen leuk vinden wat vaker doen.
Ik hoop echt dat jullie eruit gaan komen.

Ik weet hoe het is,en ik heb een andere beslissing genomen........

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 08:01

Danielle_1: Inderdaad, dat zat al in de planning. Ik wil kijken of we er op een totaal andere manier/aanpak wel kunnen komen. Die ambitie gooi ik eerst wel aan de kant en over een tijdje zien we wel verder. Ondanks dat ik echt op het randje balanceerde om haar te verkopen, ben ik nu, achteraf blij dat ik het niet gedaan heb! Gisteren met de les ging het zo goed! Spontaan werkte ze mee, alleen maar doordat IK ging lachen!!! Moet je nagaan wat een fijn gevoel dat gaf en dta zomaar uit zichzelf! Fantastisch, zoiets maakt mijn dag dan weer goed en geeft mij meer hoop en energie om dóór te gaan!

Jij veel succes (heb toch bewondering voor dat je een andere beslissing hebt durven nemen!), hoop dat je een leuk paardje terug krijgt, of stop je helemaal?