cap dragen : wel of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wie draagt een cap of niet ?

Poll eindigt op

ik draag altjid een cap
Geen stemmen
ik draag nooit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op een buitenrit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op wedstrijd een cap
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Frank

Re: cap dragen : wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:03

Peachy schreef:

Mensen die geen cap op hebben zijn gewoon oerstom bezig!
Dat is echt spelen met je leven, ze hebben niet voor niks de cap uit gevonden. En paardensport is niet voor niks uitgeroepen tot de sport waar de meeste blijvende letsels aan over gehouden worde.

Mensen moeten eerst een ongeluk krijgen voordat ze gaan nadenken. En soms is het dan al te laat...

Dat bedoel ik dus!
Mensen, heb respect voor elkaars doen en laten.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:06

ik rij alleen zonder cap in onze binnenbak met dressuur. Als ik merk dat ie wat onrustig is zet ik hem wel op ... Met springen buiten rijden wedstrijden enz heb ik hem wel op... En straks in deurne ook standaart..

Waarom ik hem niet op heb, te warm jeuken en koppijn krijg je ervan.. Maar dat zijn geen smoesies om hem niet op te zetten... Denk dat ik binnenkort maar weer helemaal met ga rijden, moet er toch aan wennen voor straks

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:08

Citaat:
Mensen moeten eerst een ongeluk krijgen voordat ze gaan nadenken. En soms is het dan al te laat...

Mooi gezegd.

Ik draag hem ook altijd, paar verhalen gehoord waardoor ik er nog overtuigder van ben dat een cap goed is.

Vind het trouwens wel jammer dat er hier nog geen goede redenen zijn gegeven om een cap niet te dragen. Je past een cap toch voordat je hem koopt? En als hij zo vreselelijk zit, waarom koop je dan geen nieuwe? (OK, sommigen hebben het geld niet, maar dat zijn een paar uitzonderingen in de paardensport)

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:16

Ik rij altijd met cap op en bandje vast onder me kin.
Ben toen ik 7e was van een pony afgevallen, en me cap viel toen af omdat het bandje niet onder me kin zat, met me hoofd op een steen met als gevolg een hersenschudding.
Had het daarna nog niet geleerd want heb nog jaren zonder cap gereden, op allerlei paarden.
Maar nu ouder en misschien ook wijzer zet ik voortaan me cap op.

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:20

Ik heb hem ook altijd op, als ik hem niet op heb voel ik me kaal en voel me dan ineens niet meer veilig

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:04

ik heb altijd zonder gereden en rij nu al weer veel vaker met dus is al een voortuigang, ree vroeger ook altijd zonder cap buiten en springen maar zoals je in me vorige post ziet rij ik al veel vaker weer met.. tis ook veel verstandiger, maar ben gewoon eigenwijs

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:49

nooit en ik heb hier geen uitleg voor

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:07

Altijd! Sinds ik er 1 keer afgestuiterd ben en als ik mn cappie niet ophad gehad, had ik een gespleten hersenpan gehad
Dus sindsdien altijd een cap, en zeer zeker op mn eigen paard (niet de aller betrouwbaarste)
Daarnaast komt er niemand zonder cap op mijn paard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:27

deze discussie is zo vaak gevoert, en altijd komt er ruzie van!!

1. Mensen die geen cap op zetten, das de mensen die wle eentje opzetten hun probleem toch niet?
2. laat de andere toch in hun waarde
3. Ik heb op mijn hengst een cap op. Omdat ik moet van mijn mam. Anders deed ik hem wsl niet op. Op mijn ruintje moet het niet perse en doe het dan eigenlijk ook alleen als het regent of de zon schijnt zo hard dat ik bang heb voor een zonnesteek
je kan net zo goed met cap doodblijven door verkeerd te vallen, als zonder! Dus eigenlijk kan die wat met cap rijd zeggen van die wat zonder rijd dat ie oerstom is (om iemands woorden hier te gebruiken) maar omgekeert ook

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:08

Ik rij altijd met cap en mijn hubbie ook : puur omdat ik het een veel veiliger gevoel geeft.
Een poos terug is er een meid, met cap, bij ons op stal van haar paard gevallen en had een schedelbasisfractuur. Als ze die cap niet op had gehad, had ze t niet meer na verteld..
maar ieder zijn eigen keus...

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:48

Ik draag altijd een cap, geen discussie over mogelijk.
Het draagt bij aan verantwoord paardrijden.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:55

Geef mij ook maar een cap.
Heb ooit eens zonder cap gereden en ik voelde mij helemaal niet op mijn gemak hoor.
Ik ging er zelfs slechter van rijden doordat ik me niet veilig voelde.
Maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik in mijn 14 jarige paardencarrière nog NOOIT zonder cap heb gereden buiten 1 keer.
Als je dat gewoon bent om zonder te rijden heb je waarschijnlijk dat gevoel niet meer.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:55

Ik draag altijd een cap. Precies wat al gezegd is: zelfs al heb je een paard waar je een bom achter af kan vuren, dan nog zit een ongeluk in een klein hoekje.

Ik ben een keer achterover van een paard geduikeld en op mijn stuitje gevallen. Heeft niets met je hoofd te maken zou je denken, maar nadat ik op mijn stuitje viel, klapte mijn romp achterover. Dit was in een binnenbak met een zachte bodem, maar er zat wel mooi een deuk in mijn cap.

En die heb ik liever in mijn cap dan in mijn hoofd

Verder kan ik eigenlijk geen redenen bedenken waarom ik geen cap op zou doen. Ik vind mijn hersens belangrijker dan mijn kapsel, en tegenwoordig zijn caps zo licht en luchtdoorlatend dat ik af en toe zelfs vergeet dat ik er 1 draag (tot grote hilariteit bij mijn stalgeootjes nbatuurlijk )

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:27

Ik ga deze discussie maar eens rustig volgens en kijken hoelang jullie het volhouden zonder slotje.

Ik rijdt zelf altijd met cap maar het is ieders goed recht om dat niet te doen. Zelf heb ik in de kleine lettertjes van mijn verzekeringspolis staan dat ze een cap verplichten (en helm met wielrennen, skaten enz) maar in de praktijk worden ook de kosten van iemand die door de voorruit van een auto vliegt vergoed.

Ik heb zelf een flink ongeluk met een paard gehad en toen had ik gelukkig een cap op maar sinds die tijd ben ik een stuk voorzichtiger geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:34

Op Kawa heb ik thuis geen cap op.
Bij een buitenrit wel.

Op elk ander paard heb ik altijd een cap op.

Voor mij al een hele vooruitgang
want vroeger droeg ik nooit een cap.
Niet met springen, niet met zadelmak maken, niet bij buitenritten.
Dat deed niemand in mijn omgeving, dus dacht je er zelf ook niet aan.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:41

pharagirlke schreef:
deze discussie is zo vaak gevoert, en altijd komt er ruzie van!!

1. Mensen die geen cap op zetten, das de mensen die wle eentje opzetten hun probleem toch niet?
2. laat de andere toch in hun waarde
3. Ik heb op mijn hengst een cap op. Omdat ik moet van mijn mam. Anders deed ik hem wsl niet op. Op mijn ruintje moet het niet perse en doe het dan eigenlijk ook alleen als het regent of de zon schijnt zo hard dat ik bang heb voor een zonnesteek

je kan net zo goed met cap doodblijven door verkeerd te vallen, als zonder! Dus eigenlijk kan die wat met cap rijd zeggen van die wat zonder rijd dat ie oerstom is (om iemands woorden hier te gebruiken) maar omgekeert ook

Sorry maar dit is zo stom..Zonder cap heb je een veel grotere kans van letsel dan met. Ja tuurlijk heel verkeerd vallen, heb je niks aan je cap maar heel stom tegen een steen vallen (wat echt wel vaker voorkomt) met je hoofd, ben je blij als je een cap op hebt. Zo gebeurt je hoofd waarschijnlijk niks, zonder dus wel. Voel je je toch stom als de doktoren je vertellen 'tja als je met cap reed was er waarschijnlijk niks aan de hand'

Ik bedoel het argument is er kan je net zoveel gebeuren zonder cap als met, maar ik ben daar niet mee eens. En dat is voor mij ZEKER geen reden om 'dan maar niet met cap te rijden'

Ik rij ALTIJD met cap, of ik nou op het liefste paard zit, en 'maar
dressuur rij '
kan me niks schelen.
Met mijn pony wou ik wel eens zonder rijden, maar nooit meer.
Ik wil tenminste kunnen zeggen dat ik er wel aan dacht, als je valt dus zonder cap, kijken mensen je echt stom aan van, waarom deed je geen cap op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:44

Mensen
als je veilig witl rijden
Gebruik dan ook een body protector en veiligheids beugels.

Zelf ben ik al heeel veel gevallen
Maar nog nooit op mijn hoofd, dus zou een BP beterder zijn geweest.

Aan de beugels hangen heb ik zelf gelukkig nog nooit mee gemaakt, maar wel gezien.
Dus daarom heb ik ook veiligheidbeugels.

Dus iedereen die hier nu zo hard schreeuwt, cap moet
Dan schreeuw ik terug
Bodyprotector en veiligheidsbeugels ook
ander niet zo l*llen dat je denkt dat je veilig bent, want dat ben je helemaal niet

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:48

Ik reed altijd zonder cap, uit gemak en bijgeloof.
Maar sinds het bij ons op de manege zelfs voor paardeneigenaren verplicht is, heb ik er een gekocht, zo'n veiligheidsmodel.

En je merkte helemaal niet dat je hem op had, lekker luchtig, geen zweet hoofd en hoofdpijn!
NU heb ik hem ook in het bos op, want zonder voel ik me kaal en onveilig. Grappig, he, hoe dat zo kan veranderen. Misschien ook de leeftijd. Vroeger durfde ik alles en nu denk ik wel 2 keer na....
Je hebt immers maar 1 leven en compleet lichaam

St3phani3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:54

Hee mensen! ik rijd ook altijd met cap, ook omdat ik wel moeilijkere en jongere paarden voor anderen rijd..Ik voel me ook gewoon fijner met cap op ook al vind ik het er niet geweldig uitzien. Maar als ik een cap op heben een paard begint een keer flink te kloten, dan schop ik er gerust onder. zonder cap ben ik een stuk afwachtender, want dan ben ik banger dat er iets gebeurd. Ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij/zij met cap rijd, maar ik denk dat het heel verstandig is om het wel te doen. want: BAAT HET NIET, DAN SCHAADT HET IIG OOK NIET! haha zo denk ik dan maar weer
Doeidoei xx

St3phani3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:55

stinkmodder?!! whahaah dat moest k lo t e n zijn maar volgens mij wordt dat woord hier niet goedgekeurd als je het aan elkaar typt whahah stinkmodder

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:02

owhjeej:P weer zo'n topic... maar ik moet zeggen, dat ik na dit weekend mijn lesje wel heb geleerd en niet meer zonder cap op buitenrit ga }>

ik had ech ALTIJD ruzie met m'n ma over die cap, ik moest hem verplicht op met buitenrit, maar ik haat die kleffe rotdingen, vooral mett dit weer (en ze zien er niet uit )

ik heb tommy al een paar jaar en ik was er nog nooit afgevallen, hij is niet een paard wat snel bokt, stijgert, maf doet of wat dan ook. hij heeft nog nooit een boksalvo gegeven ofzo. dus die cap was dikke onzin. bovendien rij ik al tien jaar op (niet de braafste paarden) en in het onwaarschijnlijke geval dat er iets gebeurt bleef ik heus wel zitten.

dit weekend was ik dus aan het rijden, toen tom een hele zwerm horzels op zich kreeg, niet een paar, maar echt tientallen, helemaal in paniek is hij ervandoor gegaan, en zijn we in de sloot terechtgekomen, neus gebroken en ook de rest van m'n gezicht is behoorlijk gehavend. die cap heeft letterlijk m'n leven gered.

dus met buitenrit zet ik hem voortaan ALTIJD op, want zelfs al heb je nog zo'n braaf niet schrikkend, goedaardig paard, er kan ALTIJD iets onverwachts gebeuren. het hoeft nieteens de schuld van je paard te zijn, en bovendien kan je ook met je hoofd tegen een tak aan vallen, of zoals ik, met paard en al vallen.

in de bak zet ik hem nooit op trouwens, zoals ik boven al beschreef is de kans dat ik van tommy val heel erg klein, en in de bak zijn verder geen 'enge' dingen, of sloten waar je in kan vallen. er zijn altijd risico's in het leven.

maar voortaan op buitenrit... altijd, want anders was ik er nu een stuk slechter aantoe

ode aan de kleffe zweetcaps

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:24

Ik reed vroeger alleen buiten de bak met een cap. In de bak had ik hem niet op. Zat ook niet lekker. Tot ik mijn zeer brave paardje aan het uitstappen was en het laatste wat ik me herinner is dat ze struikelde. Daarna werd ik pas weer wakker op weg van huisarts naar ziekenhuis en ben dus ongeveer drie kwartier kwijt. Niemand heeft het gezien, maar aan mijn verwondingen te zien en waar ze me gevonden hebben ben ik in ieder geval de bak doorgesleurd. Waarschijnlijk niet met mijn been aan de stijgbeugel (schaafplekken en wonden aan kaak duidden op gestrokken te zijn met het hoofd naar voren, misschien heb ik in schock de teugels vastgehouden???) Ik had geen cap op en had gelukkig alleen maar een zeer geschaafd gezicht, mijn onderlip was van mijn kaak losgescheurd (aan de binnenkant, 9 hechtingen), een gekneusde kaak en een hersenschudding. Maar toen besefte ik wel dat dit wel eens heel ander had kunnen aflopen en dat ik blij mag zijn dat ik nog vrolijk over deze aardbol rondloop. Sindsdien rijd ik met cap (OK, 1 keer vergeten en toen ging ik gelijk met paard over de kop over een hindernis waar ik alleen een gebroken sleutelbeen aan over hield). Ik rij trouwens ook met gesloten beugels (met een kooi). Er zijn wel uitzonderingen, maar dan neem ik dat risico ook erg bewust (stom, stom).

Ik wil eigenlijk ook iedereen aanraden een cap te dragen, het verkleind het risico op schedelbasisfractuur en zware hersenschuddingen. Waarom ik het iedereen wil aan raden? Omdat het mij wel wat kan schelen als iemand anders de dood vindt of blijvend letsel overhoud door een ongeluk! Denk ook eens aan je omgeving (ouders, man of kinderen) als je bewust dit risico neemt.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:52

Ik ben, met veiligheidscap op, op m'm kop gevallen (pony struikelde in rengalop) als ik hem niet op had, weet ik niet hoe ik er nu had uit gezien of zelfs na had kunnen vertellen. (schade was nu beperkt tot hersenkneusing, gescheurde kaak, lip door, kin grote scheur, stuk tand kwijt en de nodige kneusingen)

Bodyprotector heb ik slecht ervaring mee, viel zo raar, maar doordat ik m'n bovenlichaam niet goed kon buigen brak ik m'n arm.

Veiligheidsbeugels, lijkt me verstandig, maar nog verstandiger is misschien wel met om met het juiste schoeisel te rijden, dan kun je ook niet blijven hangen (en niet te grote beugels...)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:15

Ik heb áltijd mijn cap op. Gewoon voor mijn eigen veiligheid. Wil je zonder cap rijden? Prima, maar kom niet bij mij klagen als je hersens in de kreukels liggen Als je dan al nog kan klagen...

Ik heb te vaak meegemaakt dat ik hier niet had gezeten als ik geen cap ophad, dan had mijn hoofd al heel vaak in de kreukels gelegen

Nee, voor mij altijd een cap, heb geen last van het ding en het geeft me een goed gevoel van veiligheid

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:27

Mensen wees gewoon slim en draag altijd een cap.
Je weet zelf best wat voor schade je jezelf kan aandoen.

Ook een body-protector is niet ongewenst.