Waar zijn de dazen na een flinke regenbui ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: Waar zijn de dazen na een flinke regenbui ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 00:09

Dazen zitten in de regen gezellig en warm in hun dazenhuisjes voor de tv te zappen in het daasjesdorp onder de grote eik.
Ik woon ook midden in het bos maar heb er nog niet zoveel last van.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:43

Dat zouden die dazen bij ons ook eens mogen doen. Bij ons zitten ze er nog gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:25

Wijfjes zuigen bloed bij grote zoogdieren, inclusief de mens, met hun vlijmscherpe monddelen. Zwermen dazen rondom koeien en paarden (een andere naam voor dazen is dan ook paardenvliegen) bestaan uitsluitend uit wijfjes. Of wijfjes en mannetjes elkaar bewust mijden weet ik niet. Ze vliegen geruisloos en kunnen zelfs door kleren heen steken. Het zijn dieren om daas van te worden en vermoedelijk heeft de naam van de dieren en de uitdrukking dan ook met elkaar te maken. Ik heb niets kunnen vinden of ze hun prooi ruiken, maar gezien de grote ogen zullen ze hun prooi toch wel op het zicht opzoeken.

Mannetjes van dazen voeden zich met nectar en andere zoetigheid. De larven van de meeste soorten leven in vochtige grond en modder, zoals randen van sloten, drassige weilanden etc..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Daas

Er zijn dus 35 soorten in Nedeland en ze kennen 8 tot 9 larvestadia, dus uitroeien is bijna onmogelijk

royalhenry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 05:51

hoi hoi
idd ik heb er gister ook gruwelijk veel last van gehad.
Ik heb een volbloedje sinds zaterdag en ze werd gister echt panisch door die dazen, het was echt geen rijden en ze werd helemaal gek, de enigste oplossing was echt maar afzadelen en terug op stal, jammer genoeg, want ze heeft veel plezier als we lekker gaan rijden.
Ik ben dus gister ook in de avond terug gegaan , na een fikse regenbui en idd bijna geen dazen te bekennen.Dus ja.........ik zou niet durven zeggen waar ze nu wel of juist niet zitten........ze staat voor een stukje bos met verschillende bomen en aan de grote waterstroom.
En ook ja.........als iemand het wondermiddel weet voor een dazenloze wei en paardrijrit , ben ik een van de eerste die het wil hebben....

gr jessica

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 06:10

Hoi, Mijn paard word ook helemaal panisch van de dazen, het is echt zielig. Ik sla er een aantal per dag dood maar het is niet bij te houden.
Het ene moment is er niets en het volgende moment zitten er 20 op hem.
Nou zei een vriendin van mij dat ik bremsen en bremsen erop moest spuiten.
Ik ga het proberen en we zien wel of het werkt. Een aantal mensen bij mij op stal zijn er positief over.
Nu maar hopen dat het werkt.

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:14

bremsen en bremsen????
wat is dat??? sorry blondhe
en waar kun je het kopen? want dat spul moet ik dan echt eens uitproberen
irritant beesten me ponys zitten helemaal onder de ''bulten'' en ik zelf word er ook helemaal gek van...
zal ik mezelf ook maar is met dat spul in gaan smeren/spuiten

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 23:41

Er is nog wel iets voor te koop dat schijnt te werken... Weet alleen zo even de naam niet.
Smerig stinkend spul dat je er af moet wassen omdat het vlekken achterlaat die je niet eens weg kan poetsen... maar het schijnt wel te werken.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:20

daantjuhhh schreef:
Ik heb nieuws voor je: Dazen kunnen niet ruiken.

Dat is idd nieuws voro mij.
Als ik mijn merrie ook maar wat laat rennen, waardoor er maar ietsjes zweet vrij komt, zit ze gelijk voller dan ooit tevoren. Echt niet normaal de hoeveelheid dazen die dan om haar heen zitten, terwijl het voor dat ik haar liet rennen aanzienlijk minder was. Alsof ze echt op die zweet geur afkomen.
Waarom stinkt dat dazen spul dan eigenlijk zo?

Ik geef die van mij overigens knoflook. Helpt dan wel niet om die dingen op afstand te houden, maar de hoeveelheid bulten is echt aanzienlijk minder. Normaal altijd van die dikke bulten en heleamal onder, met knoflook voeren niet. Twee van de 3 krijgen knof, de derde heeft wel veel bulten, de twee knof eters niet gelukkig.

Ik denk overigens dat Dazen in de bomen zitten tijdens regen enzo. Hier komen ze daar wel altijd vandaan. En met buiten rijden hebben we er ook niet veel last van, tot we op de weg komen met aan weerzijden bomen, dan barst het feest los...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:22

Mijn ervaring is dat in augustus pas de bom barst, dan is het hier helemaal niet meer te harden.

Onze paarden zouden dan eigenlijk alleen heel laat op de avond of in de nacht naar buiten kunnen. Als je je paarden inpakt met vliegendekens dan heb jij de wolk om je heen.

Op de dekens zitten dan ook minstens een stuk of 40 dazen, niet te doen.

Ik denk dat de dazen op de warmte af komen die je bezwete paard uitstraald, haar lichaamstemperatuur is dan weer wat hoger als ze begint te zweten en dat trekt weer meer dazen aan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:37