ook ik was in de veronderstelling dat tinkerhoeven keihard waren, mwah, lamazittu. Zool is supergevoelig. Altijd hoefschoenen of ijzers nodig. Snel flare. Dus 8 wkn bekappen kan niet, is te lang.
Mijn kwpn haalt amper de vier weken omdat ze zo snel groeit dus ook dat is geen rastypisch “probleem” maar gewoon paard eigen. Het idee dat er 10 tot 12 weken tussen een bekapping kan zitten is al lang achterhaald. Ik bekap de mijne om de 4 weken en haar stalgenootje om de 5 a 6 weken. Dat is lang zat.
Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar over het algemeen hebben Tinkers zeker hele goede en vooral harde hoeven. Maar een hoef moet je wel op conditie houden, brengen en voeden. Hoefijzers zijn echt een dooddoener voor de hoefkwaliteit. Het begint bij en basis van juiste leefomgeving; beweging en voeding. Daarnaast zijn voldoende prikkels, dus balans tussen bescherming maar ook slijtage nodigen een hoef in balans te krijgen. En heel veel geduld; voordat het evenwicht er is aan de grond, moet je 9-15 maanden op de goede weg zijn…
Ik zeg altijd dat mijn tinker ingebouwde hoefijzers heeft. Keiharde voeten, die over het algemeen niet heel snel slijten. Wij rijden veel buiten en mennen ook en dat allemaal op blote voeten.