ikke schreef:Sall schreef:hier de tekst:
BRUSSEL - Wie een rijbewijs-B heeft, mag in de toekomst in de hele Europese Unie een combinatie van auto en caravan besturen van maximaal 4250 kilo. Daarvoor bestaat een voldoende meerderheid onder de Europese ministers van Verkeer en in het Europees Parlement. Dat is donderdag vernomen uit diplomatieke bronnen in Brussel. Het is nog niet bekend wanneer het plan zal worden ingevoerd.
Momenteel geldt voor een eigenaar van een rijbewijs-B nog een limiet van 3500 kilo. Het Europees Parlement wil dat chauffeurs die over een B-rijbewijs beschikken ook een lichte vrachtwagen tot 4250 kilo mogen besturen. Daarvoor bestaat echter geen meerderheid onder Europese verkeersministers. Vooral Nederland ziet dit niet zitten. Zo'n akkoord zou er op neerkomen dat ook houders van een normaal rijbewijs ook achter het stuur van zware kampeerbussen kunnen gaan zitten.
Hhmm, vorm van oude wijn in nieuwe zakken. Je mag nu (theoretisch) ook al met 4250kg de weg op. (auto MTM 3500kg en aanhanger max 750kg). Ze geven er alleen een andere draai aan. Als ik het goed lees, kijken ze straks naar de MTM van de combinatie en die mag dan maar 4250kg zijn.
Voor die vrachtwagentjes ben ik eigenlijk wel voor, dan verdwijnen al die levensgevaarlijke, veel te lichte, busjes eindelijk van het toneel.
on topic: Ik zou voor Weijer gaan, daar heb ik meer goede ervaringen mee dan Atec. Atec is niet slecht, maar Weijer is beter.
Persoonlijk zou ik niet bezuinigen op rijbewijzen, ik zie, ook hier weer, te vaak van die kan-eigenlijk-niet-maar-toch combinaties langskomen. Ik snap niet zo goed dat mensen klauwen met geld spenderen aan paarden en dan niet zorgen dat hun reispapieren goed zijn en dat ze WETEN waar ze mee op pad zijn. 80% van de paardeneigenaren schatten hun paard te licht. Zelfs de politie ging op z'n muil met hun 2000kg Westfalia's. Die hebben de boel ook moeten ombouwen naar 2400kg specificatie om aan de regels te kunnen voldoen!
Ik weet wel dat ik makkelijk praten heb met B-C-E op zak, maar het is de moeite en het geld meer dan waard geweest, daar kan een "lesgevende pa" echt niet tegenop.
Hey,
Ik snap wat je bedoeld. Maar zonder rijbewijs ben ik veiliger, want dan mag ik tot 1200kg gaan en met E tot 1400kg.
En ik vind het echt onzin om een aparte E te halen. Met een gewone grote aanhanger mag ik ook al rijden en trailer is makkelijker dan enkelasser, toch?