Trailer: Atec of Weijer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Re: Trailer: Atec of Weijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 09:46

ikke schreef:
Sall schreef:
hier de tekst:

BRUSSEL - Wie een rijbewijs-B heeft, mag in de toekomst in de hele Europese Unie een combinatie van auto en caravan besturen van maximaal 4250 kilo. Daarvoor bestaat een voldoende meerderheid onder de Europese ministers van Verkeer en in het Europees Parlement. Dat is donderdag vernomen uit diplomatieke bronnen in Brussel. Het is nog niet bekend wanneer het plan zal worden ingevoerd.

Momenteel geldt voor een eigenaar van een rijbewijs-B nog een limiet van 3500 kilo. Het Europees Parlement wil dat chauffeurs die over een B-rijbewijs beschikken ook een lichte vrachtwagen tot 4250 kilo mogen besturen. Daarvoor bestaat echter geen meerderheid onder Europese verkeersministers. Vooral Nederland ziet dit niet zitten. Zo'n akkoord zou er op neerkomen dat ook houders van een normaal rijbewijs ook achter het stuur van zware kampeerbussen kunnen gaan zitten.

Hhmm, vorm van oude wijn in nieuwe zakken. Je mag nu (theoretisch) ook al met 4250kg de weg op. (auto MTM 3500kg en aanhanger max 750kg). Ze geven er alleen een andere draai aan. Als ik het goed lees, kijken ze straks naar de MTM van de combinatie en die mag dan maar 4250kg zijn.
Voor die vrachtwagentjes ben ik eigenlijk wel voor, dan verdwijnen al die levensgevaarlijke, veel te lichte, busjes eindelijk van het toneel.

on topic: Ik zou voor Weijer gaan, daar heb ik meer goede ervaringen mee dan Atec. Atec is niet slecht, maar Weijer is beter.
Persoonlijk zou ik niet bezuinigen op rijbewijzen, ik zie, ook hier weer, te vaak van die kan-eigenlijk-niet-maar-toch combinaties langskomen. Ik snap niet zo goed dat mensen klauwen met geld spenderen aan paarden en dan niet zorgen dat hun reispapieren goed zijn en dat ze WETEN waar ze mee op pad zijn. 80% van de paardeneigenaren schatten hun paard te licht. Zelfs de politie ging op z'n muil met hun 2000kg Westfalia's. Die hebben de boel ook moeten ombouwen naar 2400kg specificatie om aan de regels te kunnen voldoen!
Ik weet wel dat ik makkelijk praten heb met B-C-E op zak, maar het is de moeite en het geld meer dan waard geweest, daar kan een "lesgevende pa" echt niet tegenop.

Hey,

Ik snap wat je bedoeld. Maar zonder rijbewijs ben ik veiliger, want dan mag ik tot 1200kg gaan en met E tot 1400kg.
En ik vind het echt onzin om een aparte E te halen. Met een gewone grote aanhanger mag ik ook al rijden en trailer is makkelijker dan enkelasser, toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:55

Hippotha schreef:
Hey,

Ik snap wat je bedoeld. Maar zonder rijbewijs ben ik veiliger, want dan mag ik tot 1200kg gaan en met E tot 1400kg.
En ik vind het echt onzin om een aparte E te halen. Met een gewone grote aanhanger mag ik ook al rijden en trailer is makkelijker dan enkelasser, toch?

Ik snap je gedachtengang, maar ik vind hem een tikkie kort door de bocht. Als je lest, leer je hoe een trailer reageert, waarom dingen gaan zoals ze gaan. Die "veiligheid" is maar schijn. Als je weet wat je doet kun je veiliger met 1400kg op pad zijn dan "zonder" kennis met 1200kg.
Ik heb mijn E bij C apart moeten doen (B-E was nog net een pakketje voor mij) en sindsdien gaat aanhangerrijden me toch een stuk makkelijker af.
Een trailer rijdt niet moeilijker of makkelijker dan een enkelasser. De moeilijkheid zit 'm in die aanhangers met dubbel wielstel, waar vroeger mee gereden moest worden voor E-rijbewijs. Dat had echt niks te maken met de dagelijkse werkelijkheid voor de meeste automobilisten.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:00

Ik huur altijd een Atec Royal Class van van Hooff. Vind het niet zo'n fijne trailer eerlijk gezegd. Geen goede wegligging, een rottige instap, de trailer is ook vrij laag en krap. Mijn paard raakt met de punten van zijn oren het dak. Het is ook wel een wat ouder model, misschien is de nieuwe beter. Hiervoor huurde ik een Wesco, superfijn ding! Lekker ruim lag goed achter de auto en mijn paard liep er veel makkelijker op toen. Weijer heeft wel voor 400-500€ extra een aluminium boden erin met 15 jaar garantie dacht ik. Zou voor mij ook heel wat waard zijn.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:16

@Ikke: het is toch helemaal niet zo dat je nu (theoretisch) met 4250 kg (laadvermogen+lediggewicht en het gewicht van de auto) met je B rijbewijs mag trekken.
Het maximale is 3500.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:48

Sall schreef:
@Ikke: het is toch helemaal niet zo dat je nu (theoretisch) met 4250 kg (laadvermogen+lediggewicht en het gewicht van de auto) met je B rijbewijs mag trekken.
Het maximale is 3500.

Jawel hoor. Het is een beetje ver gezocht, maar het mag. Je mag namelijk ALTIJD 750kg MTM aan je auto hangen (mits de auto dat mag trekken). Als je dus een auto hebt die 3500kg MTM heeft, die helemaal volstopt en een volle aanhanger erachter, dan heb je dus 4250kg bij je. Daar komt waarschijnlijk ook dat getal vandaan.
Persoonlijk zou ik liever zien dat ze gewoon voor alles boven 750kg E-rijbewijs verlangen. Niet dat dit nou speciaal nuttig is, maar het geeft heldere, simpele wetgeving, waarbij al de huidige misverstanden in een klap verleden tijd zijn, en Margreet dus weer rustig kan slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:04

Als je met B op de weegbrug staat en je komt een kilo over de 3500 heen ben je toc de l..
want wat je in je auto propt moet je zover ik weet toch meetellen
Of heb ik dat mis?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 15:26

Of Back to the nineties!
Toen kreeg je E er gewoon bij!!
En die mensen rijden er niet minder om hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:34

Nou
als ik soms die ouwe l*llen met een caravan zie rijden, dan mogen ze die toch aan de kant zetten.
Verkeer ophouden
Afsnijden omdat ze niet in de gaten hebben dat er vandaag wat achter hing
En het gezwabber door het verkeerd laden

Dus E is zo slecht niet, maar vraag me af of iedereen met E weer goed rijd.
Weten hoe het moet is niet ook doen hoe het moet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:38

Hippotha schreef:
Of Back to the nineties!
Toen kreeg je E er gewoon bij!!
En die mensen rijden er niet minder om hoor!

Nou niet om rottig te wezen, maar dan moet je echt terug tot 1983 hoor. Januari en februari 1884 waren overgangsmaanden. Ik weet dit heel erg zeker, ik heb namelijk in jan 1984 mijn rijbewijs gehaald! Ik mocht dus kiezen en heb, uiteraard, het oude rijbewijs gekozen.

runningkawa: Dat klopt, mijn voorbeeld is ook erg theoretisch
Mensengerag blijft mensengedrag. Ik ging vandaag naar mijn paardje, had ik de hele weg zo'n debiel met 40ton achter z'n kont op 3 meter zitten, omdat meneer zonodig moest laten voelen dat mijn ouwe gebakje niet hard genoeg opschoot.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:24

Hippotha, over de termen Starline Royal Class etc. kan ik heel simpel zijn.
Van Hooff heeft een deal met Atec, zodat Atec op de fabriek er de sticker van Royal Class op zet. Die trailer heeft niets meer en niets minder als een Atec Starline Diamond. Het is maar net wat je dealer erop wil zetten.

Persoonlijk vind ik van Hooff 3x niets, omdat hij 500!!! euro scheelde op een nieuwe trailer met Peters. En dat was exact dezelfde, met alle opties erop.

Daarbij kwam nog dat ze bijna niets voor mijn oude trailer wilden geven, dus ben ik daar heeeel snel weggegaan.

Ik heb helaas op deze PC geen foto van mijn trailer, maar ik kan je garanderen dat een Diamond een Royal Class is.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:01

runningkawa schreef:
Als je met B op de weegbrug staat en je komt een kilo over de 3500 heen ben je toc de l..
Of heb ik dat mis?

Dat dacht ik dus ook

en over het rijden, ik durf te zeggen dat ik, ondanks dat ik mijn E niet heb erg netjes rij en zeer veel ervaring heb...
De mannen om mij heen laten de bijzondere verrichtingen altijd aan mij over, ik draai de trailer zo overal in.

Ik wilde wel mij E halen om minder afhankelijk te zijn (heb nu vaak de beschikking over een twee paards trailer waar ik dus niet mee 'mag' rijden)
Het is de bedoeling om volgend jaar een anderhalf voor mezelf te kopen.
Dan ben ik helemaal onafhankelijk.
En die 4/500 euro voor dat papiertje besteed ik dan liever aan iets anders... die trailer bijvoorbeeld

Ik heb in het verleden vaak met een weijers gereden en dat vond ik een hele fijne trailer!!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 21:25

imker schreef:
Hippotha, over de termen Starline Royal Class etc. kan ik heel simpel zijn.
Van Hooff heeft een deal met Atec, zodat Atec op de fabriek er de sticker van Royal Class op zet. Die trailer heeft niets meer en niets minder als een Atec Starline Diamond. Het is maar net wat je dealer erop wil zetten.

Persoonlijk vind ik van Hooff 3x niets, omdat hij 500!!! euro scheelde op een nieuwe trailer met Peters. En dat was exact dezelfde, met alle opties erop.

Daarbij kwam nog dat ze bijna niets voor mijn oude trailer wilden geven, dus ben ik daar heeeel snel weggegaan.

Ik heb helaas op deze PC geen foto van mijn trailer, maar ik kan je garanderen dat een Diamond een Royal Class is.

Zie je nou wel!!!!
HIj zei dat het een Olympianline was, maar die is van polyester. Dus die vlieger ging al niet op. Ik ontdekte ook geen verschil met de Starline. De starline was bij Peters ok 4100 euro en die Royal class was 3900. Dus vandaar mijn keuze Royal Class.
OP marktplaats is er iemand die er 3600 voor vraagt, maar dat is in Friesland:(
Ik heb het idd niet zo op vanHooff, omdat ik voor 100% de waarheid wil horen. Het is gewoon geen Olympialine. Dus dat stond me idd niet aan. TNX voor de info!!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:08

on topic: Ik zou voor Weijer gaan, daar heb ik meer goede ervaringen mee dan Atec. Atec is niet slecht, maar Weijer is beter.
Persoonlijk zou ik niet bezuinigen op rijbewijzen, ik zie, ook hier weer, te vaak van die kan-eigenlijk-niet-maar-toch combinaties langskomen. Ik snap niet zo goed dat mensen klauwen met geld spenderen aan paarden en dan niet zorgen dat hun reispapieren goed zijn en dat ze WETEN waar ze mee op pad zijn. 80% van de paardeneigenaren schatten hun paard te licht. Zelfs de politie ging op z'n muil met hun 2000kg Westfalia's. Die hebben de boel ook moeten ombouwen naar 2400kg specificatie om aan de regels te kunnen voldoen!
Ik weet wel dat ik makkelijk praten heb met B-C-E op zak, maar het is de moeite en het geld meer dan waard geweest, daar kan een "lesgevende pa" echt niet tegenop.

Hey,

[/quote]

als je maar wel zorgt dat je NIET BOVEN DE 3500 UIT KOMT
ik heb ook jaren gereden met atec terug gekeurd
van 1200 naar 1100.(trailer met laatvermogen)
en stond een golf voor die 1250 mag trekken.
auto+laatvermogen (totaalgewicht)+ trailer +laatvermogen (ook totaal gewicht) mag niet boven de 3500 kilo uit komen en de trailer met laat vermogen mag niet zwaarder zijn dan de auto MAG trekken.

ik zelf ging wel voor atec maar NIET met grietvloer deze is super snel kaal (mijn ex-trailer net verkocht is nog geen 4 jr en bodem was al helemaal kaar met week plekken er in), waardoor de bodem sneller zal gaan rotten.
ga ongeacht welke trailer voor grietrubber (gegoten rubber).

ik heb nu dan na 18 jaar rijden zonder E-rijbewijs toch maar E gehaald en een hotra trailer aangeschaft na lang zoeken welke trailer ik kan en wil kopen.
wel met trapbeschermers.
veel geluk met zoeken, oja atec is duurder dan een hotra in aanschaf.
www.hotra.nl[/quote]

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:14

runningkawa schreef:
Of heb ik dat mis?

maar als je tank leeg is ben je lichter dan met volle tank.

zo werk dat dus niet.
zie kenteken auto en kenteken trailer.
daar staa op gewicht auto en laat vermogen en zelfde met trailer.
en die gewichten mogen niet boven de 3500kilo uit komen.

zonder E maakt niks uit of je veren in de trailer stopt of olifanten
(oke laat vermogen mag natuurlijk niet meer zijn dan op kenteken staat, maar is bij wijs van spreken) gaat om die getallen wat op KENTEKEN STAAT.

dit wilde ik even kwijd

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:42

Ik ben blijer met mijn Weijer !!
Teruggekeurd, staat altijd buiten, met trapbescherming, ff wassen en hij is weer als nieuw. Hij is nu 8 jaar oud.

Het is gewoon een degelijk ding zonder te veel toeters en bellen, die alleen maar stuk kunnen gaan.
Niet onbelangrijk...................ze blijven redelijk waardevast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:05

Dat weet ik wat betreft die gewichten en het verschil tussen E en B
En qua kenteken bewijzen
Maar ik heb meerdere male gehoord dat wat op het kenteken qua gewicht staat, niet altijd klopt met het werkelijke gewicht.
Dus ff nawegen is niet overbodig (die van ons klopte)
En we hebben de hele combi gewogen met alle rommel erin en toen zaten we niet boven de 3500, dus altijd goed, nooit gezeur over over beladen zijn.

Maar nu ondertussen heeft mijn vriend E, dus das helemaal handig.

En ons atecje heeft ook altijd buiten gestaan, ff groene aanslag eraf en is weer als nieuw.
En ook die blijft waarde vast (doen alle redelijke merken)
Daarom zijn wij na een zoektocht naar een goede 2e handse overgegaan naar een nieuwe kopen, want het maakt bijna niks uit in prijs.

Ow ja, ons atecje heeft wel rubberen goetvloer, maar was dat niet standaard?
(jee, al weer ff geleden, weet het al niet meer )

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:21

RK, die van mij heeft een rubber antislip-gietvloer, da's tegenwoordig heel normaal. Alleen het rubber op de klep is niet standaard en is verkrijgbaar in een aantal uitvoeringen.

Atec is idd ook flink waardevast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:27

Onze is van rubber, maar dan rubber latjes tegen elkaar aan en dan af en toe een dikkere lat ertussen

Beetje moeilijk uitleggen.
Maar wel heel fijn.
Want rubber zoals een ruber gietvloer vind ik voor een laadklep niet fijn.
Wat regen en natte ijzers is dan nog glijden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:45

Mijn laadklep heeft een massieve rubberen vloer, met daarover banen geribbeld. Om de 20 cm is een dikke rubberen streep, als het ware en er staat met koeieletters ATEC op.

Ik zal eens kijken of ik op de andere PC nog een foto ervan heb staan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:49

Gefunden:

Afbeelding

*ik zie net dat 'koeieletters' een klein beetje overdreven is.... *