Wat gebruiken jullie voor wondjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marrepar

Re: Wat gebruiken jullie voor wondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:17

Betadine..

Vaseline gebruik ik voor haar mondhoeken, die zijn nog weleens droog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:00

Ik spuit de wondjes die ze heeft alleen maar schoon, en check dan ff of het niet onstoken o.i.d. is, maar dat is het gelukkig nog nooit geweest. Mocht het wel zo zijn bel ik de DA en doe ik er niets aan verder, alleen schoon spuiten.

Maar een vraagje, mijn paard is dus een schimmel, maar nou dacht ik dat op littekens witte haren kwamen, nou vondt ik dat dus niet erg ze wordt uiteindelijk toch wit, maar nou zag ik dat bij haar de littekens juist zwart worden? Heb ik dan straks een wit paard met zwarte plekjes?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:33

Als je de wond goed hebt schoongespoten en hebt schoongeschrobt zou ik er (als het open is) wel betadinecreme opsmeren. Laat het dan 30 tot 60 minuten drogen. Zo komt er een laagje op het wondje (niet vet dus of nat). Ik weet niet hoe het bij jullie met de vliegen staat maar wij hebben door het warme weer een explosie aan vliegen, niet echt lekker als die in de wond gaan lopen prutten want dan heb je meer kans op ontstekingen. Spuit de wond iedere dag weer schoon en als het nog nattig is (van bloed of wondvocht) goed met een gewone spons schrobben. Klinkt heel naar en het voelt niet echt prettig maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden!

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 18:14

Dankjewel allemaal voor de reacties en tips!

Ze heeft de wond nu 3 dagen maar het schiet niet op dus ik ga tpch maar de dierenarts bellen!
Ik heb het goed gewassen met betadinescrub en dan daarna ook nog betadine zalf erop...
Maar het gaat helemaal niet dicht en is toch nog vrij diep:(
Dus voor de zekerheid toch maar de dierenarts bellen!
Laatst bijgewerkt door kenso0wlover op 06-07-05 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:18

betadine

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:34

Rytir schreef:
Als je de wond goed hebt schoongespoten en hebt schoongeschrobt zou ik er (als het open is) wel betadinecreme opsmeren. Laat het dan 30 tot 60 minuten drogen. Zo komt er een laagje op het wondje (niet vet dus of nat).

Daar gebruik ik de betadine-oplossing voor.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:19

Homeopatische wondspray voor open wondjes (ontsmet o.a.) en calendulazalf voor schaafwondjes en droge mok.

boytjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:25

ik heb even een vraagje ik zag dat me pony een singelwondje heeft en wat moet ik daar op doen.Ik maak het goed schoon en doe er dan wat betedine op.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:54

Op kleine wondjes betadine of tea tree zalf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:00

wonden in ht algemeen: schoonspuiten, grote wonden veearts bellen, kleine wondjes wassen met betadineshampoo en zo laten, schaafwondjes wassen met betadineshampoo en dan rescuecream erop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:01

o ja, ik smeer ook de mondhoeken in met uiercreme, zeker als ze worden beleerd op stang en trens want ik denk zelf altijd dat het wel zal trekken als je ineens zo'n mond vol hebt

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:45

Groene leem gebruik ik voor zwellingen dus alleen als wondjes ontstoken zijn.
Voor kleine wondjes gebruik ik acederm zalf als het diep is en schaafwondjes behandel ik met calendulan zalf.
Van de uierzalf ben ik helemaal afgestapt omdat het zo plakt en de wond daardoor alleen maar vuil wordt.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:55

ik gebruik graag levertraan voor kale plekjes (dichte wonden) zodat de haargroei gestimuleerd wordt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:02

kenso0wlover schreef:

En waar gebruiken jullie deze producten voor:
- vaseline( mondhoeken?)
- levertraan
- uiercreme
- uierzalf

Vaseline gebruik ik op dit moment voor zn mok (op aanraden van de DA) en uierzalf voor zn wondjes.
De rest gebruik ik niet, en verder gebruik ik ook geen cremetjes en dingentjes enzo.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:47

Ik gebruik hiervan alleen uier zalf. Eens in de zoveel tijd in de mondhoeken, ik 1 kootholte aangezien ze daar een litteken heeft wat hard wordt, en daar krijgt ze last van. En op een ander litteken in de zoveeltijd.
Ook gebruik ik heb voor singelwondjes *2* die in de zomer altijd open gaan. (Ik heb alle mogelijke singels gebruikt, singelbontjes.. werkt allemaal niet. Ook een aantal cremetjes, maar die werken ook niet) Nu doe ik dat uierzalf erop voor ik ga rijden, en als ze dan gaat zweten worden die wondjes niet vochtig waardoor ze niet meer opengaan, en zelfs weg gaan nu, super spul

Als ze een wondje heeft was ik het meestal eerst met betadine, en de rest gebeurt vanzelf

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:56

kenso0wlover schreef:
Nou het is een duidelijke vraag maar ik hoor veel verschillende dingen.
Bij ons op stal gebruiken ze vaak groene klei. Hebben jullie hier misschien ervaring mee en op wat voor manier werkt het?

En waar gebruiken jullie deze producten voor:
- vaseline( mondhoeken?)
- levertraan
- uiercreme
- uierzalf

Vaseline gebruik ik voor idd als haar mondhoeken stuk zijn en swinters voor dat ze de wei in gaat*lees:blub* smeer ik vaseline in haar kootholtes.Uiercreme of zalf gebruik ik als ze mok heeft dan was ik het eerst met badedas en dan smeer ik het in met uierzalf is altijd zo weg.

Wondjes was ik meestal met betadine,en soms smeer ik er teathree,detol verdunt,of wat anders uit de kast met middeltjes ligt er aan wat voor wondje enzo.

Groene klei voor als ze stalbenen heeft of een vocht bult heeft werkt prima en soms bij wondjes.

Owja verder alleen nog voor een litteken dat ze heeft of als wondjes dicht zijn calendulan oid

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:15

Ik heb asederm spray en betadine het ligt eraan wat ik gebruik. Soms het een soms het ander.. gelukkig heeft ze weinig wondjes

condor94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:50

Rytir schreef:
Als je de wond goed hebt schoongespoten en hebt schoongeschrobt zou ik er (als het open is) wel betadinecreme opsmeren. Laat het dan 30 tot 60 minuten drogen. Zo komt er een laagje op het wondje (niet vet dus of nat). Ik weet niet hoe het bij jullie met de vliegen staat maar wij hebben door het warme weer een explosie aan vliegen, niet echt lekker als die in de wond gaan lopen prutten want dan heb je meer kans op ontstekingen. Spuit de wond iedere dag weer schoon en als het nog nattig is (van bloed of wondvocht) goed met een gewone spons schrobben. Klinkt heel naar en het voelt niet echt prettig maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden!

Djeez, een beetje late reactie, maarrruh, schoonschrobben??! Elke dag de wond natmaken?!?! Neh, lijkt me geen goed plan, een wondje moet juist droog worden om te kunnen genezen. Dus 1 x goed ontsmetten met betadine shampoo en met een goede desinfecterende creme insmeren. Hierna in principe met rust laten en het paard het zelf laten doen. Is de wond van dien aard dat er nog wat mee gedaan moet worden, bel een DA!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:57

Meestal eerst betadine om het te ontsmetten, daarna RR (= Rescue Remedy) erop of uierzalf. Ik praat hier dan wel over schaafwondjes, maar soms hebben ze ook wel 'ns een plekje en valt het mee dan laat ik het gewoon lekker natuurlijk genezen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:06

- Betadine Shampoo
- Acaderm Wondzalf/Spray
- Uiercreme