wat doen jullie als jullie klaar zijn met rijden ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ecudes

Re: wat doen jullie als jullie klaar zijn met rijden ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:46

Warm weer:
Alle natte/opgedroogde zweetplekken afsponzen. Vliegenspray erover, eventueel nog hoefje uitkrabben en hop de wei weer in.

Koud weer:
Nog langer uitstappen, zweetdekentje erop, even op stal laten staan en daarna de wei op of helaas op stal blijven.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:00

In de winter: afzadelen, zweetdeken erop en na een half uurtje deken eraf en nog snel even naborstelen.

In de zomer, als het warm genoeg is: afzadelen, benen en plek onder het zadel en singel en soms de hals afspuiten, zweetmes, en dan ofwel op stal ofwel op de weide (hangt ervan af of de andere paarden binnen of buiten staan)

Anders: afzadelen, naborstelen en dan naar de stal of naar de weide.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:02

Na het rijden stap ik hem uit en dan gaat hij op stal.

Maaikies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:12

Altijd na het rijden uitstappen totdat hij helemaal op adem en het liefst droog is. Dan afzadelen.
In de winter wanneer bezweet, zweetdeken op. Als het niet vriest beentjes afspuiten, en droogmaken.
In de zomer spullen rustig opruimen, paard beetje laten afkoelen, laten rollen, dan beentjes afspuiten en als het echt super heet is ook de rest afspuiten, met zweetmes droogmaken, en dan is hij tijdens het laten grazen zo droog in het zonnetje.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:37

Lekker lang uitstappen, zadel en hoofdstel eraf, borsteltje erover of afsponzen als ze erg gezweet heeft (ook tegen de vliegen!), maaltje geven en laten rollen als ze wil. En dan weer lekker de wei in.
In de winter laat ik ze als het nodig is even onder een zweetdekentje opdrogen.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:05

Uitstappen tot hij weer koel aanvoelt, soms is hij dan ook droog, soms nog niet. Daarna altijd gelijk de paddock in waar hij als eerste rolt en zich zo met een laagje zand bedekt tegen de vliegen.
Als het erg warm is spuit ik hem af maar ook dat pas als hij helemaal is afgekoeld, daarna zweetmes en dan weer in de paddock. Ik borstel nooit na het rijden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:51

Ik stap eerst een kwartier uit op het asfalt (tenzij het giet), daarna ga ik afzadelen spuit ik de benen af. Bij warm weer spuit ik ze helemaal af, bij koud of nat weer doe ik enkel de benen en de rest met een sponsje met lauw water (plek van het zadel en hoofdstel). Dan gaan ze op stal (als het koud is uiteraard met een dekentje op) en krijgen ze een hapje eten. Terwijl kijk ik na op wondjes en/of teken (boswandeling) en smeer ik de benen in met cooling gel/leem. Daarna worden ze weer ingespoten met dazenspray (zomer) en gaan ze weer buiten. In de winter krijgen ze hooi tot ze droog zijn, dan wissel ik de dekens en gaan ze weer buiten.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 18:19

ik zie dat het redelijk verschillend gebeurt .
des wat nou echt goed zal zijn en wat niet blijft tog een beetje in het midden .
maar ik denk wel dat het het beste is een paard pas af te spuiten als de spieren afgekoeld zijn en paard op adem is .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:27

Uitstappen.
Slang erop, koud water.
Zweetmes erover.
Liniment erop.
Lekker op stal opdrogen.

Zomer en winter.