Waar kun je mishandelde/verwaarloosde paarden kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Re: Waar kun je mishandelde/verwaarloosde paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:19

Even nog een klein vraagje : Wat doe je nou als het niet lukt? Weer verkopen? Wat zou je doen als je in het ziekenhuis beland hierdoor?

Hiermee bedoel ik geen kritiek te geven integendeel! Maar zoals al eerder is gezegd denk hier eerst heel goed over na voordat je eraan begint. Het lijkt mooi om te doen, maar je moet ook de negatieve kant bekijken.

Kennis van mij had ook zon paard die mishandelt en verwaarloost was. Ik heb het beestje geprobeerd vertrouwen te geven dat had hij tot he tmoment dat hij 180 graden weer draaide en ik er uiteindelijk bang voor werd.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:34

Ik vind het een erg nobel idee. Op paardenmarkten zijn er altijd wel een paar van dit soorten paarden te vinden. Wel vind ik dat Nl. al aardig vol zit met paarden. Er zijn meer dan genoeg gezonde paarden en pony´s, die naar de slacht gaan.
Een stalgenoot van mij heeft een draver gekregen. Deze draver heeft veel meegemaakt en dat is te zien. Ze trapt en bijt gericht. Een andere stalgenoot heeft nu al twee weken een best blauw been van dit beest. Simpelweg omdat ze geen afstand hield van meer dan twee meter Dit paard is bij een redelijk ervaren paardeneigenaar. Ik had hem echter allang naar de slacht gebracht.
Denk hier daarom goed over na. Ik wil persoonlijk niet op de IC liggen door een paard. Ik hoop jij ook niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:39

kimbalover schreef:
Jah het zal ook best een hele klus worden en ik wil liever een mishandeld of verwaarloost dier een kans geven, aan die paarden word veel minder een 2e kans gegeven dan aan een paard die een goed leven heeft gehad maar de eigenaar heeft er geen tijd/geld meer voor(geld voor de meeste paarden op paardenopvang.nl).
Dus zou ik liever zo'n paardje een 2e kans geven die heeft al genoeg nare dingen meegemaakt en ik denk ook dat je met zo'n paard een beter en hechtere band krijgt dan met een uit de paardenopvang.

Natuurlijk zou ik ook best een paard uit de paardenopvang een 2e kans willen geven maar ik ga toch liever voor dat beestje met een naar leven achter de rug.

(volgens mij val ik veel in herhaling,,geloof ik )

Kun je ook een "normaal" paard kopen en zo voorkomen dat deze mishandeld wordt of jezelf in het ziekenhuis beland...

Maar wat is mishandeld en verwaarloodsd?
veel (onterechte) klappen hebben gekregen en onder de wormen?
23/7 op stal staan en weinig tot geen contact met andere paarden/mensen?
Ondervoed en lange hoeven?
enzovoort enzovoort......

En ja soms is het voor een paard beter om zijn/haar leven te beeindigen omdat er geen uitzicht meer is op een paardwaardig bestaan zonder een gevaar te vormen voor zijn/haar omgeving... en soms hoeft dat niets te maken te hebben met verwaarlozing of mishandeling maar het terecht zijn gekomen in een cirkel die niet doorbroken wordt....

Ik vraag me hetzelfde af als Peachy: En als je jezelf toch overschat hebt in je kennis en kunnen, waar blijft dat paard dan?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:50

ik denk dat het bij een mishandeld paard ook erg belangrijk is dat het paard jouw karakter fijn vindt, zal ik maar zeggen. dat het toch klikt (voor zover dat gaat). het paard laat niet iedereen toe, dus ik denk dat hij dat selecteert op karakter, hoe iemand doet. dit merkte ik ook wel met dat paard dat ik heb verzorgd, het klikte gewoon. ik ben met haar ook heeeeel rustig aan begonnen, de eerste keren dat ik erop zat, heb ik niets anders gedaan en geprobeerd dan rustig blijven zitten. ik reed ook liever niet met de eigenaresse erbij, want die was het niet met mijn manier eens. maar toch denk ik dat het heel erg goed bij haar heeft gewerkt. ze had door dat ik niets deed, niet boos werd, maar gewoon rustig bleef zitten. ik had de teugels ook helemaal op het einde vast. het enige wat ik deed was rustig praten. ieder keer deed ik dit zo, en ze werd steeds rustiger. uiteindelijk kon ik hara gewoon net zo rijden als ieder normaal paard. ik denk dat ik met haar heel erg geluk heb gehad... dat ze goed reageerde op wat ik deed. ieder paard heeft een andere gebruiksaanwijzing, en gelukkig had ik de hare gevonden. maar het kan ook heel anders gaan... in ieder geval veel succes, en ik vind het wel knap en goed dat je zoiets wil doen!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 12:04

@ Peachy en Alane...

Wat ik dus onder een verwaarloosd en mishandeld paard versta is:

Paard dat altijd werd afgebeult zonder enige reden daartoe.
Paard dat helemaal ondervoed is en geen goede verzorging heeft gehad.
Paard dat door al die dingen schuw is geworden en weer vertrouwen moet krijgen door iemand die hij geheel vertrouwt.
Ik hoop dan dat ik ook diegene kan wezen voor dat ''toekomstige'' paard.

En als het niet goed gaat wat dan?
Ik wil alles op alles zetten om dat paard weer gehele vertrouwen te geven, al kan ik hem/haar alleen al vasthouden zonder dat ie bang is of schrikt.
Dat vind ik al een heel goed begin, want zo merk je dus al dat hij niet echt bang meer is om aangeraakt te worden.
Rijden en dergelijke komt later of helemaal niet.
Ik wil gewoon dat paard een goed leven geven door hem een goede en correcte verzorging te geven.
Lukt dit niet, dan zal ik op zoek gaan naar iemand die dan wel de ''klik'' krijgt met dit paard.
Ik zou hem/haar niet terug doen waar die vandaan komt.

Alane, jij zei ook iets over een normaal paard kopen en zorgen dat die niet mishandeld word enz.
Maar die paarden hebben meestal een goed leven en die mensen kijken vaak ook naar wat voor plek die heen gaat.
Een mishandeld paard komt vaak van een handelaar of iets dergelijks af en die kijken niet waar zo'n paard heen gaat.
Vaak komen ze dus bij mensen met bijna geen verstand van paarden of andere handelaren die er niet al te best mee om gaan.
In veel van zulke gevallen krijgt het dier geen eerlijke verzorging en word dan vaak verwaarloost of dus in het ergste geval mishandeld.
Ik neem dan liever de zorg van zo een dier dan een ''normaal'' paard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:54

Als je het wel doet zorg dan in ieder geval voor deskundig advies.
Want echt geloof me zo makkelijk is het niet om een mishandeld paardje weer vertrouwen in de ,mens te geven.

En als het mislukt(wat vaak gebeurt) wat moet je dan??
Het ism echt niet alleen maar rozen geur en manenschijn zoals sommige hier denken.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 14:00

Ben het 100% met xKatleentjex eens.
Aan een verwaarloosd paard moet veel gesleuteld worden, en je moet er echt veel en genoeg ervaring voor hebben om zo'n paard een beter leven te kunnen geven.
Denk dus goed na alvorens je hieraan begint.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 14:57

daantjuhhh schreef:
Als je het wel doet zorg dan in ieder geval voor deskundig advies.
Want echt geloof me zo makkelijk is het niet om een mishandeld paardje weer vertrouwen in de ,mens te geven.

En als het mislukt(wat vaak gebeurt) wat moet je dan??
Het ism echt niet alleen maar rozen geur en manenschijn zoals sommige hier denken.

Kijk dat probeer ik ook te zeggen.

Ik zeg dit omdat ik zelf zowat heb meegemaakt. Zoals ik eerder zei, ik heb geen mishandeld paard gehad, maar wel eentje die niet goed behandeld is geweest. En het heeft me met zo'n paard al meer dan een jaar geduurd voordat ik hem terug wat op het rechte pad kreeg.

Nu als je zo een paard wil kopen heb ik er geen problemen mee. Want hij was wat schuw, had niet echt respect en deed ongepaste dingen, maar hij had nog altijd een goed hart en hij is nooit echt gevaarlijk geweest. Zo'n paarden heb je wel grote kans dat je na veel werk ze weer wat beter krijgt en dan heb je ook voldoening als het lukt.

Maar als je een paard wilt kopen dat echt mishandeld is geweest, dat echt zo behandeld is geweest dat het gewoon psychisch een trauma heeft opgelopen, dan kan het wel best zijn dat het lukt hoor om hem toch terug "goed" te krijgen. Maar voor hetzelfde geld blijft hij levensgevaarlijk, blijft hij schuw voor mensen en kun je er wat je ook probeert niets meer mee. En wat ga je dan doen, als je na pakweg een jaar nog geen stap verder staat en de pony/paard je nog steeds uit de wei jaagt als je denkt even iets met hem te gaan doen? Verkopen lijkt me geen optie, ten eerste zullen er weinig tot geen mensen interesse hebben een paard dat elk moment iemand het ziekenhuis kan inslaan, en als je het paard toch aan een onbewust meisje verkocht krijgt dat ook graag het paard wil "redden" maar weinig ervaring heeft, zal het bij toch altijd aan mijn geweten blijven knagen als er dan een ongeluk gebeurd.
Of moet je het paard dan toch uiteindelijk wegdoen naar de slacht omdat het gewoon niet te beginnen is, of ga je toch nog jaren doorproberen om uiteindelijk niets te bereiken omdat het paard zo'n trauma heeft opgelopen dat jij gewoon niet de kennis en ervaring hebt om hem eroverheen te helpen(heb ik trouwens zelf ook niet hoor.)

Ik wil maar zeggen, denk echt heel goed na voordat je aan zoiets begint, want kans op succes heb je niet altijd en als je goede bedoelingen niet slagen dan zit je met een veel groter probleem

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:01

kimbalover schreef:
@ Peachy en Alane...

Wat ik dus onder een verwaarloosd en mishandeld paard versta is:

Paard dat altijd werd afgebeult zonder enige reden daartoe.
Paard dat helemaal ondervoed is en geen goede verzorging heeft gehad.
Paard dat door al die dingen schuw is geworden en weer vertrouwen moet krijgen door iemand die hij geheel vertrouwt.
Ik hoop dan dat ik ook diegene kan wezen voor dat ''toekomstige'' paard.

En als het niet goed gaat wat dan?
Ik wil alles op alles zetten om dat paard weer
gehele vertrouwen te geven

, al kan ik hem/haar alleen al vasthouden zonder dat ie bang is of schrikt.

Algeheel vertrouwen in de mens krijgen ze pas na jaren..of nooit meer en dat is heel erg moeilijk om mee om te gaan....jij bet goed voor je paard,je geeft hem alles wat je kunt geven aan aandacht goede verzorging en als dank daar voor moet je constant opletten dat ze geen gevaar voor zichzelf en/of hun omgeving zijn

Dat vind ik al een heel goed begin, want zo merk je dus al dat hij niet echt bang meer is om aangeraakt te worden.

Het ene moment is hij voor de duivel niet bang het volgens moment is hij de duvel op pootjes.....angsten en je kunt ze amper(niet )verklaren want wat heeft hij meegemaakt en waar komt die plotse angst vandaan????

Rijden en dergelijke komt later of helemaal niet.

Rijden komt en het gaat redelijk totdat de kolder in het koppie even toeslaat en je op een bang paard zit dat van angst niet weet wat hij doet..dat is even iets anders als op een jolig bokkend paardje zitten.....

Ik wil gewoon dat paard een goed leven geven door hem een goede en correcte verzorging te geven.
Lukt dit niet, dan zal ik op zoek gaan naar iemand die dan wel de ''klik'' krijgt met dit paard.

Die klik heb je wel met dit soort paarden alleen het duurt jaren eer het paard jou vertrouwd(als het al komt) en dat is een heel erg lange weg die veel mensen niet kunnen(willen) maken om wat voor reden dan ook...
Om nog maar niet te spreken dat er maar heel weinig mensen zijn die dit soort paarden "goed" kunnen krijgen....en zonder deskundige help moet je er helemaal al niet aan beginnen

Ik zou hem/haar niet terug doen waar die vandaan komt.Misvatting dat veel mishandelde paarden van een handelaar komen....meeste komen van een particulier...wat moet een handelaar met een "gestoorde bok" en die particulier is maar wat blij van dit paard af te zijn en is druk bezig met de volgende...want aan de eigenaar ligt het niet....sommigge mensen hebben nu eenmaal altijd "moeilijke" paarden

Je kunt je vaak pas een mening vormen als je het meegemaakt hebt.......Vandaar dat er vaak kritische antwoorden komen in dit soort topics....heeft niets te maken met het feit dat men geen "mindere" paarden wil maar vaak heeft een 2de kans geven geen happy end.....

Als ik ooit een ander paard koop wil ik een "niksmeemaakpaard" hebben liefst 2-3 jaar en onbeleerd(verpesten doe ik zelf wel) .
Ik hou ontzettend van mijn paardje..hij gaat nooit meer weg maar het was een lange weg en we zijn er nog niet(5 jaar later!!!!!)

Dus een gratis probleempaard.....die geven ze maar in het vervolg aan een ander..
(zegt ze nu stoer maar ik neem hem toch maar wel denk ik mischien toch maar nog 1 keertje..ik heb tenslotte nog botten die nog niet gebroken zijn....)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:09

daantjuhhh schreef:
En kennisen van mij hebben een pony opgevangen.. (ze hebben haar nu 6 jaar) Maar die heeft dus echt een gedrags stoornis gekregen.
De eigenaar kan alleen de stal in met een een plank hardhout voor zijn benen en die pony is maar 136 hoog.
Niemand kan er wat mee!

De DB is trouwens laatst nog bij die kennis van mij langs geweest.
Z'n vrouw was thuis en die man wou de wei in om te kijken of ze er goed uitzag.
Die vrouw: Dat zou ik niet doen.
Die man: Ach het is maar een kleine pony, ik ben wel wat gewent hoor!
Dus die man stapt erin... is vervolgens ook heeeeeeeeel snel weer uit de wei (werd meteen aangevallen)

En wat zegt die man die notabene van de DB is: IK HAD HEM ALLANG NAAR DE SLACHT GEBRACHT!!
Dat vond ik dus echt bel;achelijk, dat hij dat zei.

@TS.
Ik heb een paar vragen voor je en wil graag een duidelijk antwoord!
Ik had het hierboven over een pony van 136, maar jij wil waarsschijnlijk iets van rond de 1,60??
Stel je voor dat dat paard net zo word/is als die pony van 1,36.
Hoe ga je hem voeren?
Hoe doe je hem naar stal of wei?
Hoe ga je naar een DA?
Wat doe je als het echt niets meer word?
Wat heb je eraan als hij zo als de pony van 136 is?
Heb je er dan nog lol aan? of word alles met tegenzin?

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 16:05

daantjuhhh schreef:

@TS.
Ik heb een paar vragen voor je en wil graag een duidelijk antwoord!
Ik had het hierboven over een pony van 136, maar jij wil waarsschijnlijk iets van rond de 1,60??

Dat weet ik niet, ligt er aan wat ik tegen kom.

Stel je voor dat dat paard net zo word/is als die pony van 1,36.
Hoe ga je hem voeren?
Als hij in de wei staat leg ik het daar wel neer.
Hoe doe je hem naar stal of wei?
Vind ik wel een oplossing voor.
Hoe ga je naar een DA?
Die kan ook als het niet anders kan zelf komen.
Wat doe je als het echt niets meer word?
Ik probeer iemand te vinden die het nog wil proberen (iemand met verstand en ervaring!)
Wat heb je eraan als hij zo als de pony van 136 is?
Heb je er dan nog lol aan? of word alles met tegenzin?
Maar niet elke paard is zoals die pony...

Voor de duidelijkheid wil ik even wat zeggen:
Ten eerste vind ik dit topic een beetje offtopic gaan ik vroeg om site's en dergelijke en nu gaat bijna iedereen me afraden om niet zo'n paard te halen.
Als ik dus een paard ga halen (over een paar jaar) ben ik misschien allang van gedachten veranderd, maar nu is dit mijn beslissing en ik ga zelf wel kijken.
Jullie vertellen over jullie ervaring maar er zijn veel meer paarden dan die ene waar jullie het mee hebben gemaakt.

Dus alsjeblieft, ga er niet verder over door het is mijn beslissing, mijn risico...

@ xKatleentjex...

Wie zegt dat als ik het paard naar iemand anders doe, naar ene onbewust iemand?
Heb ik nergens gezegt.
Ik ga dan heus wel kijken of die gene wel geschikt is daarvoor en wil dan ook vaak langskomen om te zien of het wel lukt.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:07

Nobel streven, maar weet je wel waar je aan begint?
Om een mishandeld paard weer gezond te maken, moet je HEEL VEEL kennis van zaken hebben!! No offence, maar ik vraag me ten zeerste af of je dat hebt! Je kan je geen fouten permitteren! 1 fout en je kan weer overnieuw beginnen, en met een beetje pech heeft je paard er een 2de trauma bij, door jou!
Omgaan met mishandelde paarden moet je aan een professionial overlaten, iemand die echt weet wat hij/zij doet! Niet aan een penny-meisje die een blauwe maandag naar een verzorgpony gaat!
Realiseer je goed dat je hier heel, HEEL veel tijd in moet steken! Je moet iedere dag met dit paard bezig, en reken maar dat een mishandeld paard drie keer zoveel werk is dan een gezond paard!! Weet je zeker dat je dat vol houdt? Waarschijnlijk ga je nog naar school of je werkt? Ja? Mooi, dan kan je een mishandeld paard wel vergeten!
Gun het dier dan een GOED leven bij iemand die er WEL verstand van heeft en ga niet zelf lopen aanmodderen!!!!

Ik kan van dit soort dingen heel fel en kwaad worden. Te veel mishandelde paarden worden verder verpest omdat de nieuwe eigenaar er geen verstand van heeft, te veel mishandelde paarden komen bij penny-meisjes terecht die er totaaal niet mee om kunnen gaan, etc.
Nee, toon dan echte paardenliefde en laat een mishandeld paard staan. Er is ook altijd nog een kans dat het dier NIET te helpen is!!! En is zo'n dier dan niet beter af in de paardenhemel? Geen pijn meer, zowel geestelijk als lichamelijk, geen stress meer, geen angst...

Je helpt een dier de vernieling in als je NIET weet wat je doet!!!! De bedoelingen kunnen nog zo goed zijn, maar als de kennis er niet is...
En dan heb ik het nog niet eens over het geld, want wie gaat dierenartskosten betalen, voedsel, stalling etc.?

N.b.: ik zeg dit niet omdat ik niet wil dat mishandelde paarden geholpen worden. Integendeel, ieder mishandeld dier verdient een 2de kans, maar dan wel bij iemand die weet wat hij/zij doet!!!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 16:34

@ Amethyst...

Je hoeft niet zo fel te reageren hoor
Ik wil eerst even zeggen dat ik geen penny meisje ben!
Ik ben al een aantal jaren met paarden bezig en heb zo de nodige kennis om een paard te helpen...weet ik iets niet heb ik een goede vriendin die mij altijd wil helpen en die heeft toch echt al veel meegemaakt met paarden dat die toch wel veel verstand er van heeft.
En als ik met 1 fout weer overnieuw kan beginnen, best doe ik dat ook.
En zo'n paard weer een beetje op orde te krijgen hoef je echt geen professionial voor te wezen...en nee als penny meisje kom je er ook niej, maar wie zegt dat ik dat ben?
Ik ben geen proffessionial maar cker ook geen penny meisje.
Ik weet ook heus wel dat je elke dag bezig moet en zijn en ik werk dan waarschijnlijk ook maar dan hoef ik een mishandeld paard niet uit uit m'n hoofd te zetten.

Jij schreef:
Gun het dier dan een GOED leven bij iemand die er WEL verstand van heeft en ga niet zelf lopen aanmodderen!!!!

Wou je hiermee zeggen dat ik geen verstand heb ofzo?

Nog een zin van jou:
Nee, toon dan echte paardenliefde en laat een mishandeld paard staan.

Dat is nou juist weer geen paardenliefde
Wrom zou een paard met psychische problemen geen normaal paard zijn? paard is paard ongeacht het psychische...

En dan over het geld en dergelijke...
Natuurlijk ga ik dat betalen anders koop ik me toch geen paard
Dan ben je al helemaal dom als je een paard koopt en je hebt er de middelen niet voor.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 16:43

Aangezien mn vriendin ook dit topic in de gaten houd maar niet zelf kan reageren zet ik haar reactie even erop.
(Die vriendin waar ik het topic mee geopent hebt (Zelfde idee als mij)en die ik verder heb genoemt in dit topic)

@ Amethyst...

Ja ik weet waar ik aan begin. Kennis moet je hebben ja en wie ben jij om te zeggen dat ik dat niet heb. Met zo'n dier ga je zo voorzichtig om dat er geen fouten komen. ik ben geen pennymeisje en al helemala geen één die een blauwe maandag naar een verzorgpony toe gaat. Ik heb al jaren een eigen pony die ook getraumatischeerd is geweest. Verder durf ik te wedden dat ik meer onhandelbare getraumatischeerde verwaarloosde en mishandelde paarden in de handen heb gehad dan jij. En ik weet dat het heel heel veel tijd kost maar dat is een keuze die je maakt. iedere dag met dit paard wat denk jij iedere dag naar zo'n beessie ga je wel vaker dan 1x per dag heen dat wordt vaak wel 3 tot 4 keer. en waarom zou je gelijk een gezond paard nemen. iedereen doet dat zodat ze er zo op kunnen en ermee weg kunnen rijden. Maar er tijd in steken nee ho maar dat hoeft niet. dan maar wat meer betalen voor een betere. we houden het zeker vol.ja ik ga naar school EN ik werk tussen door maar je maakt er tijd voor dame. Snap je voor zoiets maak je tijd. Het dier krijgt een goed leven bij iemand die er WEL verstand van heeft. Niet bij iemand zoals jou.

Ja ik kan van de antwoordne van jou ook heel fel en kwaad worden. Hoe haal je het in je hoofd om te bepalen dat ik een pennymeisje ben en ergens geen verstand van heb. Jij kan niet met zulke paarden omgaan dta wil niet zeggen dat niemand dat kan. Dit is echte paardenliefde want zoiets laat je niet staan,ja jij wel want jij wil uitblinken bij iedereen met een superpaard,dat is wat iedereen wil. En is het dier niet te helpen, nou dan laat je het toch lekker in de wei staan,er hoeft toch persé niks mee bereikt te worden. Het hoeft geen sportpaard te worden. Het kan het ook heel goed doen als gezelschapspaard MET een beter lleven. ALs jij buikpijn hebt stress hebt en bang bent voor iets laten we je toch ook niet inslapen zodat je een bete rleven hebt in de mensenhemel.

Zoiets doen we niet om de paarden de vernieling inn te helpen, juist om ze eruit te halen. De kennis is er zeker wel. Het geld voeding stalling etc etc word echt wel van te voren goe dgeregeld hoor wees gerust.

En na aanleiding van jou stukej wil ik je nog één ding zeggen.
Hala het niet in je hoofd om nog eens zo'n reactie hier neer te zetten. Want je spreekt tegen een proffesional niet één of ander persoon die net als jij denkt ergens verstand van te hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:45

Wat ik met mijn vragen bedoelde is dat een ondervoed uitziend paard niet verwaarloosd hoeft te zijn, een angstig paard niet mishandeld hoeft te zijn... een schuw paard niet geslagen hoeft te zijn...
Je krijgt er geen boekje bij vaak een "verhaal" wat ter plekke bedacht is om het een en ander te verklaren.....

Ik denk niet dat iemand je het afraad maar probeerd je goed na te laten denken over wat je doet en wat je je op de hals kunt halen...

ik heb een 3 jarige staan, mooie pony en ik weet dat die geen slecht verleden heeft en toch zou ik er een verhaal van mishandeling en verwaarlozing an kunnen plakken...
Ze is schrikachtig, komt ongemanierd over (ze is wat onbesuisd door het veulen) mocht wat voller zijn, is wat kijkerig en zenuwachtig..... allemaal door haar leeftijd en het veulen.

Het grote probleem is dat die ene fout fataal kan zijn.... je kunt je geen fouten permiteren.
Een paard met psychische problemen bestaat niet, een paard dat niet correct reageerd bestaat wel.... en is gevaarlijk, zijn/haar reactie is niet te peilen, niet te verwachten.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 16:52

@ Alane...

Nee je krijgt ook geen boekje bij zo'n paard.
Maar je kunt toch aan zo'n paard wel degelijk merken dat het geen goed verleden heeft gehad.
Uitgemergeld vind ik dus echt wel verwaarlozing.

Een paard met psychische problemen is toch heel wat anders dan een paard wat niet correct reageerd.
Hoe wil je dan een paard noemen dat helemaal panisch is, overal bang voor is? Dat noem ik toch echt wel iets psychisch.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:59

kimbalover schreef:
@ Alane...
Hoe wil je dan een paard noemen dat helemaal panisch is, overal bang voor is? Dat noem ik toch echt wel iets psychisch.

Angstig/schuw... en een angstig paard reageerd niet correct en dat hoeft niet te komen door mishandeling, kan komen door een te weinig meegemaakt te hebben in de inprentingsfase en daarna, of aangeboren...

een paard reageerd uit zelfbehoud, niet meer en niet minder ook een mishandeld paard.
Een paard wat die grenzen voorbij gaat en aanvalt/slaat en/of bijt daar moet je met een boog omheen lopen....

Een uitgemergeld paard hoeft niet verwaarloosd te zijn... kan ook zwaar ziek zijn geweest.... Een angstig/schuw paard kan aangeboren zijn.. er wordt zo gemakkelijk een etiket op geplakt.......................

Daarnaast vind ik Amethyst helemaal niet fel reageren, gewoon eerlijk en recht door zee... moet je wel tegen kunnen

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 17:08

Nou ik vind wel dat ze overdreven reageerd.
Ze maakt me uit voor penny meisje, ik heb geen verstand.
Waar haalt ze die onzin weg, ze kent me niej eens.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:17

kimbalover schreef:
@ xKatleentjex...

Wie zegt dat als ik het paard naar iemand anders doe, naar ene onbewust iemand?
Heb ik nergens gezegt.
Ik ga dan heus wel kijken of die gene wel geschikt is daarvoor en wil dan ook vaak langskomen om te zien of het wel lukt.

maar ga je iemand vinden die gek genoeg is om een gevaarlijk paard over te nemen als je zelf na jaren ziet dat het toch niet lukt en je het eigenlijk beu word, dat is de vraag

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:19

Ik vind een ondervoed paard of een mager dier met achteratallig onderhoud een erg nobel streven om te halen en op te knappen als je geld teveel hebt tenminste. Ik heb een volledig röngenologisch en klinisch goed gekeurd gezond paard gekocht en zit twee jaar later ruim boven de 3000 euro aan DA kosten tel daar stalgeld smit etc bij op en je hebt het over ruim 4000 euro per jaar !

Maar ik ben heel stellig in 1 ding: paarden corrigeren is voor profs met jaren ervaring. Paarden die verrreden zijn of teveel geslagen zijn niet voor iedereen die denkt er lief voor te zijn.
Vergeet niet dat een verreden en geslagen paard Levensgevaarlijk kan zijn.

Ik heb zelf wat paarden opgeknapt en ik had er 1 merrie bij die heel veel was geslagen. Daar ben ik al stijgerend 3 keer mee achterover gevallen en 1 keer mee over de kop dooor een hindernis gegaan. Ik had letterlijk hartstikke dood kunnen zijn. Deze merrie is ook voor de fok gegaan en niemand zit er meer op sommige paarden zijn niet meer te corrigeren..

Dus als je het geld hebt voor een verwaarloosd ondervoed diertje, prima!! heel tof van je. Maar laat het corrigeren van verreden en mishandelde paardn a.u.b. aan profs over.

Dat is heel erg jammer .. maar heel erg waar.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:24

kimbalover schreef:
Nou ik vind wel dat ze overdreven reageerd.
Ze maakt me uit voor penny meisje, ik heb geen verstand.
Waar haalt ze die onzin weg, ze kent me niej eens.

Ik lees het meer in het algemeen... ik denk dat je je het te persoonlijk aantrekt
Ik heb al heeeeel veeeeel jaar paarden en pony's en toch voel ik me op sommige vlakken een pennymeisje die net een blauwe maandag een verzorgpaardje heeft omdat net dat stukje kennis wat nodig is mij ontbreekt... en ik waag me niet aan een paard dat zich niet "normaaal" gedraagt.... 1000-den paarden en ik heb maar 1 nek, 1 rug en vooral maar 1 leven.....
Mensen geven advies en raad en je kunt in je leven 2 dingen doen:
leren van de fouten die een ander reeds gemaakt heeft, of
diezelfde fouten nog eens maken...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:26

kimbalover schreef:
@ Amethyst...

Je hoeft niet zo fel te reageren hoor

Ik zei ook dat ik van dit soort verhalen heel fel kan worden!

Citaat:
Ik wil eerst even zeggen dat ik geen penny meisje ben!
Ik ben al een aantal jaren met paarden bezig en heb zo de nodige kennis om een paard te helpen...weet ik iets niet heb ik een goede vriendin die mij altijd wil helpen en die heeft toch echt al veel meegemaakt met paarden dat die toch wel veel verstand er van heeft.

Sorry,maar daarmee kom je er niet bij een mishandeld paard!! Je hebt echt wel wat meer ervaring nodig dan een "aantal jaren met paarden bezig"!

Citaat:
En als ik met 1 fout weer overnieuw kan beginnen, best doe ik dat ook.

Als jij een fout maakt dan heeft je paard er weer een trauma bij!! Dan kost het je nog meer moeite om weer zijn vertrouwen te winnen etc.

Citaat:
En zo'n paard weer een beetje op orde te krijgen hoef je echt geen professionial voor te wezen...

Sorry, maar uhm... een mishandeld paard weer gezond maken dan moet je wel verstand van zaken hebben, en als ik je reacties zo lees, dan heb ik er sterk mijn twijfels over of JIJ dat wel hebt!

Citaat:
Ik weet ook heus wel dat je elke dag bezig moet en zijn en ik werk dan waarschijnlijk ook maar dan hoef ik een mishandeld paard niet uit uit m'n hoofd te zetten.

Als jij een fulltime baan hebt, dan zou ik uberhaupt een paard uit mijn hoofd zetten, helemaaal een mishandeld paard. Kijk, als je iets van 10 (ik noem maar wat) uurtjes per week werkt, oke, dan is het wel te doen.

Citaat:
Jij schreef:

Wou je hiermee zeggen dat ik geen verstand heb ofzo?

Ik wil daar alleen mee zeggen dat ik sterk mijn twijfels heb over jou kunnen om een mishandeld paard weer gezond te maken.

Citaat:
Nog een zin van jou:
Nee, toon dan echte paardenliefde en laat een mishandeld paard staan.

Dat is nou juist weer geen paardenliefde

Ja, dat is wel paardenliefde. Namelijk het voorkomen dat een mishandeld paard weer in verkeerde (lees: onwetende) handen komt.

Citaat:
Wrom zou een paard met psychische problemen geen normaal paard zijn? paard is paard ongeacht het psychische...

Een paard met psychische problemen is geen normaal gezond paard. Het is ziek en dat is niet normaal.

Citaat:
En dan over het geld en dergelijke...
Natuurlijk ga ik dat betalen anders koop ik me toch geen paard
Dan ben je al helemaal dom als je een paard koopt en je hebt er de middelen niet voor.

Blij dat we het daar over eens zijn

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:31

kimbalover schreef:
Aangezien mn vriendin ook dit topic in de gaten houd maar niet zelf kan reageren zet ik haar reactie even erop.
(Die vriendin waar ik het topic mee geopent hebt (Zelfde idee als mij)en die ik verder heb genoemt in dit topic)

@ Amethyst...

Ja ik weet waar ik aan begin. Kennis moet je hebben ja en wie ben jij om te zeggen dat ik dat niet heb. Met zo'n dier ga je zo voorzichtig om dat er geen fouten komen. ik ben geen pennymeisje en al helemala geen één die een blauwe maandag naar een verzorgpony toe gaat. Ik heb al jaren een eigen pony die ook getraumatischeerd is geweest. Verder durf ik te wedden dat ik meer onhandelbare getraumatischeerde verwaarloosde en mishandelde paarden in de handen heb gehad dan jij. En ik weet dat het heel heel veel tijd kost maar dat is een keuze die je maakt. iedere dag met dit paard wat denk jij iedere dag naar zo'n beessie ga je wel vaker dan 1x per dag heen dat wordt vaak wel 3 tot 4 keer. en waarom zou je gelijk een gezond paard nemen. iedereen doet dat zodat ze er zo op kunnen en ermee weg kunnen rijden. Maar er tijd in steken nee ho maar dat hoeft niet. dan maar wat meer betalen voor een betere. we houden het zeker vol.ja ik ga naar school EN ik werk tussen door maar je maakt er tijd voor dame. Snap je voor zoiets maak je tijd. Het dier krijgt een goed leven bij iemand die er WEL verstand van heeft. Niet bij iemand zoals jou.

Ja ik kan van de antwoordne van jou ook heel fel en kwaad worden. Hoe haal je het in je hoofd om te bepalen dat ik een pennymeisje ben en ergens geen verstand van heb. Jij kan niet met zulke paarden omgaan dta wil niet zeggen dat niemand dat kan. Dit is echte paardenliefde want zoiets laat je niet staan,ja jij wel want jij wil uitblinken bij iedereen met een superpaard,dat is wat iedereen wil. En is het dier niet te helpen, nou dan laat je het toch lekker in de wei staan,er hoeft toch persé niks mee bereikt te worden. Het hoeft geen sportpaard te worden. Het kan het ook heel goed doen als gezelschapspaard MET een beter lleven. ALs jij buikpijn hebt stress hebt en bang bent voor iets laten we je toch ook niet inslapen zodat je een bete rleven hebt in de mensenhemel.

Zoiets doen we niet om de paarden de vernieling inn te helpen, juist om ze eruit te halen. De kennis is er zeker wel. Het geld voeding stalling etc etc word echt wel van te voren goe dgeregeld hoor wees gerust.

En na aanleiding van jou stukej wil ik je nog één ding zeggen.
Hala het niet in je hoofd om nog eens zo'n reactie hier neer te zetten. Want je spreekt tegen een proffesional niet één of ander persoon die net als jij denkt ergens verstand van te hebben.

Zorg er eerst maar eens voor dat je een normale reactie typt, i.p.v. persoonlijk te worden, daarna praten we wel weer verder

@ Alane: en dat is dus precies wat ik bedoel

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:37

Riant schreef:
Dus als je het geld hebt voor een verwaarloosd ondervoed diertje, prima!! heel tof van je. Maar laat het corrigeren van verreden en mishandelde paardn a.u.b. aan profs over.

Dat is heel erg jammer .. maar heel erg waar.

Idd heel erg waar....
En die prof kost ook een paar centen want er zijn maar heel erg weinig ruiters die een "gestoord" paard weer helder in de kop krijgen daar heb je een persoon bij nodig die weet waar hij/zij het over heeft en daar ruime tijd met je aan zal werken want met dit soort paarden moet je zelf ook een hele andere manier vinden om mee om te gaan(= mijn ervaring).

Maar gelukkig hoeven we hier ons geen zorgen over te maken want de TS en vriendin weten dondergoed waar ze aan beginnen....

Maakt niet uit want ik dacht ook met 25 jaar ervaring met paarden iets te weten....
FOUTJE...na diverse botbreuken en een gedeukt ego is hij naar de "opvoedmeneer" gegaan die ook nog zijn handen vol heeft gehad.
En nog steeds is hij wat "anders" in zijn gedrag en dat terwijl hij aan huis staat en ik er veel mee bezig ben.
En om de TS helemaal achter de pc te laten rollen van het lachen....het is een tinker(zo een bonte sul).

Dus meiden succes met jullie trauma paarden...je zult het nodig hebben
Laatst bijgewerkt door Cars op 02-07-05 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:37

Heel veel paarden zijn echt beter af bij de slacht, dan nog een keer alles mee te moeten maken. Weer een nieuwe eigenaar, weer alles opnieuw proberen. Mijn gevoel zegt dan, laat het dier toch naar de andere wereld gaan.
Maar misschien ben ik daar wel te hard in....Dat krijg je wanneer je met veel dieren bent opgegroeid, en er veel boeren in de familie zitten
En dat zijn toch meestal wel de mensen met de meeste dierenliefde

Ik heb inmiddels dit jaar zo´n 2000 euro aan DA-kosten moeten betalen. Dat kan omdat ik twee banen heb en een goede achterban. Heb jij dat ook? Want verwaarloosde paarden hebben nu eenmaal meer kans op hoge kosten.

Dromen hebben zoals jou mag. Maar laat het voor je eigen bestwil bij dromen.