Jacobs Kruiskruid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Jacobs Kruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:27

Als je JKK al bloeit moet je hem in een plastic zak afvoeren. Als je hem uittrekt of afmaait, zet hij alsnog zaad. En het zaad kan heel lang overleven, dus hoe minder daarvan in het rond is, hoe beter.
De planten die veel op JKK lijken zijn er familie van en wel wat minder giftig, maar nog steeds zeer ongezond, mag je dus ook uit je weiland (en vooral hooiland) verwijderen.
Zie ook onder het kopje Info op de site van de NVVR (www.nvvr.info)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:02

Mij zinkt de moed echt in de schoenen. Mijn weiland van 1 ha. staat helemaal vol. Heb vorig jaar 3 weken geplukt en nu staat er nog meer. Heb ook al gespoten maar het helpt allemaal niks. Ik haat deze plant

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:28

Uitgraven is het beste en dan de wortels dood spuiten. Pas op dat je niet wat laat liggen. Een paard herkent het niet meer als het gedroogd is.
MCPA werkt hier niet voldoende.

http://www.stalvennebos.nl/jacobskruiskruid.html

Op deze site staan duidelijke foto's.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:28

PAS OP: er stond gister een stuk in de lokale krant bij ons (BN de Stem) Dat het ook schadelijk kan zijn voor mensen. Wanneer je het er met blote handen uittrekt trekt het ook onze huid in. Het is dan wel in kleinere mate dan wanneer een paard het opeet maar toch niet best.
DUS HANDSCHOENEN (ookal staat dat nogal maf)
Wij hebben er gelukkig niet al te veel last van. We hebben snel alles eruit getrokken een tijd terug (toen ik nog niet wist dat het met handschoenen moest haha slim ik weet het)
succes in ieder geval

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:28

Nou zeg die dingen vliegen de grond uit,reed vanmiddag op de snelweg en je zag overal die dingen staan in ene rot dingen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:43

Ze beginnen nu net te bloeien, het grootste gedeelte van wat je nu ziet staan is boerenwormkruid.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:55

Wij onderhouden onze weinlanden, maar de gemeente en provincie mogen maar een aantal keren per jaar maaien. Door het stomme idiote bureaucratie zitten wij met de ellende.
Gemeentes mogen niet spuiten of eerder maaien of wat dan ook. Is allemaal beschreven door een stel idioten die niet eens een weten wat JKK is of waarom je nu juist moet maaien of spuiten.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:58

heeft iemand een foto van gedroogd JKK?

als ie bloeit herken ik hem wel(en voor de zekerheid: alles met gele bloempjes gaat hier weg!) maar mn hooi komt uit zeeland en uit een verderop gelegen dorpje hier in brabant, heb de weilanden hier in de buurt waar ons hooi vandaan komt weleens gecontroleerd op JKK en niets gevonden, t hooi uit zeeland zou ik niet weten of er daar JKK bij in de buurt staat!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:27

Hier zitten ook een heleboel rupsen in de JJK. Ze eten alle bloemetjes op, dus dat lijkt mij gunstig. Dit jaar hebben wij al 2 keer gespoten. Ze hangen slap, maar gaan niet echt kapot, das best balen. Het blijft gewoon een kwalitatief uitermate teleurstellende plant

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:23

Het is bij ons zoveel, dat we met een boer hebben afgesproken dat hij het maait en weghaald, waarna wij zelf met een spuit er nog eens overheen gaan. Ze kunnen iig geen zaadjes meer maken dan...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:41

Wij gaan zondag aan de grote pluk beginnen!! Het weiland vlak naast het JKK weiland is ons hooi weiland geweest. Ik heb het wel eens gecontroleerd, maar toen stonden er geloof ik boterbloempjes in. Zou het kunnen dat er ook JKK in stond???? Ik las namelijk dat het vrijwel niet voorkomt op bemest land en dat land is ivm het hooien wel bemest. En net als wat Renske al zegt, heeft iemand foto's van hoe het er in gedroogde vorm uit ziet???

Jeetje wat een gedoe zeg. Je zou die mensen daar van boven toch wel een flinke schop voor hun reet willen verkopen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:51

In sommige provincies kun je de eigenaar van het aanliggende perceel erop aanspreken en hem verplichten het kruid te bestrijden. In Drenthe is daar pas een overeenkomst over gesloten en in Groningen is vorig jaar al iets dergelijks tot stand gekomen.
Het is niet alleen giftig voor paarden maar ook voor andere grazers! Laat aangekochte partijen hooi altijd testen op de aanwezigheid van jkk. Alleen de stengels verwijderen uit het hooi in geen optie; het gif is reeds in de rest van het hooi getrokken en de hele partij is niet meer geschikt als veevoer. Overigens moet een paard 7% van zijn lichaamsgewicht aan jkk tot zich genomen hebben voordat hij er last van krijgt. Het gif hoopt zich op in het lichaam. Als hij er eenmaal last van krijgt is het einde verhaal....

Wij hebben hier ook last van die zooi en wij spuiten alles met Round Up weg lang voordat het de kans krijgt om te bloeien. Ieder jaar spreek ik de gemeente er weer op aan om die zooi te bestrijden; ik word er een beetje moedeloos van. Wij doen alles om onze wei schoon te houden en alle onkruidzaad waait zo de wei in vanaf de grond van de gemeente. Ben er onderhand toe in staat om de bestrijdingsmiddelen te gaan declareren.... Stelletje geitenwollensokken bij elkaar daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 07:01

shadowflower schreef:
maakt je de bermen kort .... gewoon met n zeis of bosmaaier ... even er overheen .... en klaar .. geen zaad wat door de lucht vliegt

Huh je weet niet wat je zegt, kom hier maar eens kijken. Alle bermen staan hier vol, alle bermen langs alle wegen en dan nog hele grote stukken natuurland dat tussen de weilanden van de boeren liggen. Deze repen land zijn van natuurbeheer. Dit maaien is vragen om moeilijkheden Geen boer die daar zijn vingers aan brandt.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 07:04

Waarom wil je je met je paard naar de bermen dan?
Je kunt ook gewoon zorgen dat je eigen land niet besmet is met dat spul

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 07:20

*zucht* bij ons stond een hele hoek vol met dat fijne kruit , wij hebben alles eruit getrokken, en zijn al 2 uur bezig geweest.
Helaas staat het bji de buren nog steeds dus ik vrees dat we volgend jaar nog vele malen meer in het land hebben zullen staan.
DIe buren hebben absoluut niet opgelet en hun land lekker gehooit , wat ze vervolgens weer aan hun paarden voeren (ik snap niet dat het niet is opgevallen.......er stond echt veel bij hun).
Gif spuiten had dit jaar geen zin meer omdat de plant al te groot was, dus willen we volgend jaar direct in het voorjaar gaan spuiten als de plantjes uit de grond komen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:01

Als je zelf je land schoon houdt is het water naar de zee dragen. Iedereen, dus ook gemeentes en geitenwollensokken figuren die anti spuiten zijn moeten meewerken om het JKK te bestrijden.
Als de bloemmetjes gaan bloeien waait het zaad van het ene land naar de andere. Iedereen moet de gemeente erop aanspreken!!! Als iedereen meewerkt kan je het binnen een aantal jaren bestrijden, anders niet.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:34

Mijn wei staat er ook vol mee Heb vorig jaar er een hoop uitgetrokken maar het komt net zo hard weer terug (en nog meer).

Rotplant is het!

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 09:02

Onze weide is nu leeg, alles weg en het ging zo gemakkelijk dat ik me afvraag of dit toch niet stiekem klein kruiskruid is. Ik ga de bloemblaadjes tellen, wiepie, dat is een echt goeie tip. Want niet alles dat geel is, is slecht. Ik weet dat vroeger in wilde bloememengsels (de zaadjes) altijd JKK zat, want dat oogde zo vrolijk. Yeah right!

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 09:24

Heb net op diverse botanische sites gekeken en daar staat op dat zelfs het broertje/zusje van JKK giftig is voor de meeste zoogdieren. Alleen konijnen schijnen het graag te eten en vogels lusten de zaadjes. Dus of het nu JKK was of zijn familielid, ik ben blij dat het weg is. Ik heb vermoedelijk dus smalbladig kruiskruid oftewel senecio erucifolius. De officiele naam van JKK is trouwens senecio jacobaea. En dan is er nog senecio vulgaris, die er ook heel erg op lijkt. Allen zijn giftig, zoek maar eens op de latijnse woorden van dit kruid. Niet kruit dus, want dat zegt boem in de weide, maar kruid. ONkruid wat mij betreft, ook al heeft het bij verstandig gebruik ook geneeskrachtige eigenschappen. Tismaar dat jullie ut ook weten. Dank voor alle info, trouwens!