fietsen naast je paard..ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Re: fietsen naast je paard..ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:39

Ik bracht m'n vorige pony ook vaak met de fiets naar de wei. Maar had er toch nooit echt een goed gevoel bij. Ik ben er dan ook weer snel mee gestopt. Gelukkig heb ik geen ongelukken gehad maar het is best link. Met een fiets lig je zo op het asfalt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:48

Jah heb het 1x gedaan.. maar tevens ook de laatste keer!
Wij moesten de paarden in een andere wei zetten. Was best eindje lopen dus ik dacht pak de fiets maar.
Ik rustig naast haar fietsen, ging de eerste 5 minuten goed. We kwamen langs een weiland met schapen, maar die schapen schrokken van het paard en stoven met zn allen naar het midden van de wei.
Het paard schrok daar ook weer van en wilde er in galop vandoor gaan. Het touw sneed in mijn handen dus ik liet als reflex het touw los. dom dommer domst! Ik val met de fiets in de berm en paard vliegt de weg op. Komt er net een trekker aan. Gelukkig galoppeerde ze naar de andere kant, anders was de ramp niet te overzien denk ik. (oh moet er niet eens aan denken wat er dan was gebeurd ) Ik kon haar gelukkig zo ook weer pakken, maar ben wel afgestapt en met het paard en de fiets aan de hand naar de andere wei gelopen.
Zo zie je maar weer, je denkt dat je weet wanneer het paard schrikt. Nou niet dus!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:43

altijd, heen en weer, weer en heen. Met onze shet, onze haf, onze KWPN, de shet om beweging te geven, de haf en KWPN om te verweiden, geeft ook een beetje 'boers' gevoel

Dexter20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:11

Ik geef mijn pony beweging aan de fiets, dit gaat prima. Gallopeer zelfs met haar in het bos. Paarden moeten het wel gewend zijn en netjes mee kunnen lopen en verkeersmak zijn.
Ik vind het onverantwoord als het paard er niet mee bekend is, dat is vragen om problemen.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:19

Ja ik heb het ook wel eens gedaan. Ook op wedstrijd, als ik vanaf de stal naar de auto moet(daar ligt het tuig), neem ik 1(soms 2) ponys mee en fiets ik zelf. Bij mij nog nooit wat gebeurd, maar het is wel heel erg gevaarlijk..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:07

shemar schreef:
Maar ik denk dat ik dan eerst maar ga zoeken naar een fiets met terugtraprem, of fietsen jullie met een fiets met handremmen?

Ik heb gewoon een fiets met handremmen... paard hou ik vast in de recherhand en met de linkerhand stuur ik en rem ik, gaat prima

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:13

Ik deed dit vroeger ook regelmatig.

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:31

Ik fietste eerst ook wel met pony naast de fiets. Pony was het gewend, lief manegebeest en is altijd goed gegaan. Maarja, nu rijd ik een Fries die nog wel eens wil schrikken dus waag ik me er maar niet meer aan.

verder had ik wel altijd een fiets met terugtraprem, dat leek mij veiliger, maarja je het t paard dan toch in je rechterhand en je linkerrem is voor achter, dus ik denk dat handremmen ook wel zou kunnen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:05

ik bracht mijn paard van 1.72 ook regelmatig aan de fiets naar de wei, tot dat ze schrok van een hond in de bosjes en bij mij achterop sprong, ik lag met fiets en al op de grond paard bleef braaf stann kijken. heb het daarna nooit meer gedaan

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:09

dat vind ik maar gevaarlijk hoor, al hij verschirkt en hij springt tegen je fiets, met misschien als gevolg, dat hij beklemt raakt met zijn benen

het maakt overgins ook niet uit wat voor route het is, als er weinig verkeer langs komt of hoe betrouwbaar/verkeersmak je paard ook is, een paard kan altijd verschrikken, er hoeft meestal maar plots een vogel op te vliegen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:25

Dexter20 schreef:
Ik vind het onverantwoord als het paard er niet mee bekend is, dat is vragen om problemen.

Hoe moet je pony/paard er mee bekend raken als je het nooit probeert?
Eens moet de eerste keer zijn als je dat wil doen

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:32

ik doe het ook gewoon hoor.Nog nooit problemen mee gehad. Ik doe het uiteraad alleen met vertrouwde paarden.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:12

1 ervaring met m'n pony: van de fiets getrokken
100.000 andere ervaringen met m'n pony: niet van de fiets getrokken
Tis met hem vaak gemachzucht als ik hem van de wei naar huis loop: hoef ik zelf niet te lopen (kga er soms ook gewoon opzitten zonder zadel met halster, maar als m'n broek schoon moet blijven kan dat niet )

met m'n paard heb ik het nog niet gedaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:53

Ik heb het ook gedaan, mijn paard was wel heel braaf dus het ging altijd goed. Ja het blijft toch gevaarlijk, maar het is wel zo dat als je gaat lopen en je wordt ingehaald door andere fietsers het net zo gevaarlijk is, die van mij was nl. wel een keer bijna bij iemand anders achterop gesprongen! Maar als je een goed verkeersmak paard hebt, zal ie ook wel begrijpen dat hij niet op je fiets moet springen, net zo min als op jou als je ernaast loopt.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 07:24

ik vind het hetzelfde als dat je ernaast loopt. ook dan kan hij wegspringen. en als hij weg wil dan doet hij dat hoor en als hij boven opje wil springen doettie dat.Als je met paarden werkt kan je pveral wel wat bij bedenken wat niet veilig is. Het zijn nou eenmaal vluchtdieren. Als je daar allemaal naar zou kijken dan zijn paarden levensgevaarlijke dieren.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:18

@isabellover ik ben het niet met je eens dat op de fiets t zelfde is als er naast lopen op de fiets ben je met 1 hand aan het stuur iets minder in evenwicht als met 2 benen op de grond. dus als je paard echt schrikt en opzij springt loop ik er leiver naast

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:53

Hoe moet je pony/paard er mee bekend raken als je het nooit probeert?
Eens moet de eerste keer zijn als je dat wil doen [/quote]

Mee eens !!!

En ook nog geen enkel paard kan je 100% van op aan ! Ik vertrouw mijn paard ook 100 %. Hij schrikt NOOIT in de binnen bak !!! Op 1 keer na het laatste half jaar. Stonden we in eens achterste voren geen probleem verder lag er niet vanaf helemaal niks aan de hand. Het was maar 1 keer maar toch. Geen enkel paard kan je 100 % vertrouwen !

Maar we doen het vaak toch omdat we weten dat het normaal gesproken goed gaat..... Normaal gesproken !!!

Ik ken mijn paard weet wat ik kan verwachten maar er zijn altijd dingen die hij ''normaal nooit doet''. Bij elk paard !!! En daar kom je niet mee weg als er een keer iets ernstigs gebeurt. ''normaal nooit doet''

Fietsen zal wel goed gaan maar eens gaat het fout. Of je licht op de grond en je paard blijft staan. Of er staat binnen now time politie brandweer en zieken wagen... Maar fout gaat het ooit !

Dit is mijn mening..

Spirit

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 08:58

Ik doe het ook.
En hier op de hengstenhouderijen doen ze het ook hoorde ik gisteren
Maar van de 4 waren er 2 los gegaan

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:45

Ik fiets ook regelmatig met Eli, hij is te klein voor mij om te rijden en heb niet altijd tijd zin en mogelijkheid om hem helemaal in te spannen en met de wagen weg te gaan. Dus krijgt hij beweging naast de fiets. Roger is gewoon aan de hand nog de makkelijkste dus die neem ik nog niet naast de fiets.
Je moet wel een beetje weten wat je doet en met welk paard, maar dat geld bij elke tak van de paarden sport.
Ik zeg altijd als je met dieren werkt kan er altijd wel wat fout gaan en gaat er ook altijd wel een keer wat fout en dan is het ook altijd je eigen schuld. Als je daar te bang voor ben moet je niet met (die bepaalde) dieren omgaan.
Ik ga heel veel met dieren om en heb dus ook vaak ongelukjes gehad, maar met Eli naast de fiets is er nog nooit wat fout gegaan, moet alleen soms even afstappen als hij wat te fel wordt omdat hij andere paarden ziet.

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:56

Ik fiest ook regelmatig!

Alleen als ze iets ziet of gaat schrikken dan gaat ze langzaam , staat stil en gaat dan naar de andere kant maar zovaak doet ze het niet. Ze vind het wel erg leuk vooral omdat ze dat wiel voor wil blijven

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:11

Ik doe 't ook en tis wel es foutgegaan maar meestal gaat 't goed.
Doe 't niet te vaak en echt nodig is het ook niet dus liever niet

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:10

als ik zo de reacties lees trek ik de volgende conlusie : tis net als met paardrijden, je valt wel eens een keertje, maar meestal blijf je zitten

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:14

Ik heb 't nog niet gedaan met mijn paard, maar degene die ze buiten zette wel. Die liep telkens heen en weer met 2 paarden en bewaarde de mijne voor het laatst... dan nam ze alvast haar fiets mee en ging ze fietsend met paard aan de hand naar de wei. Dit was wel een eind lopen/fietsen, maar wel volledig op eigen terrein!

Mijn paard is wel één van de meest geschikte ervoor denk ik. Ze loopt en draaft naast je aan de hand zonder te trekken en bij een schrikreactie stopt ze hooguit zeer plotseling, maar opzij springen en wegrennen heeft ze nog nooit gedaan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:30

Ik doe het regelmatig met Bas, heb nog nooit problemen gehad en we vinden het beiden leuker dan wandelen. Hij kan zo lekker zn pootjes strekken, met wandelen houik het niet zo lang vol om er naast te rennen.

Bas en ik aan het fietsen:
Afbeelding

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:04

mijn vader en ik hebben alle vele fietsen versleten..omdat onze paarden steeds achterop de bagagedrager zaten .. nou hebben we niet van zulke kleine pony'tjes...dus de fiets krijgt het wat harder te verduren... maar we rijden nog altijd met de fiets en paard ondanks de slechte ervaringen... maar we letten er altijd goed op ze kunnen ook ergens anders komen dan alleen de bagagedrager