Hoe hou je vrachtwagens op afstand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nanouk

Re: Hoe hou je vrachtwagens op afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:32

BeNGeL schreef:
Ik denk niet dat hier met een vinger naar de chaufeurs gewezen word echter wil de TS alleen maar de chaffeurs graag VRIENDELIJK wijs maken dat ze er te dicht op zitten ....

Dit is inderdaad geen verwijt aan de vrachtwagenchauffeurs, ik begrijp dat er een groot aantal zijn die gewoon niet in de gaten hebben hoe vervelend het voor paarden kan zijn. Dat wil ik ze alleen op een aardige manier duidelijk maken, het liefst met een dosis humor.
Maar misschien is duidelijkheid nog veel beter. (ook een stukje makkelijker)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:07

Als je paard zo over de flos gaat van achteropkomend verkeer, waarom doe je dan niet het zeiltje dicht? Scheelt een stuk hoor!

Overigens heb ik dat probleem eigenlijk nooit, maar ik rij vrij stevig door, zeker met de vrachtwagens mee en ik haal er nog wel eens eentje in ook. Als ik het te gek vind worden, dan laat ik me in halen, even gas los en uiterst rechts gaan rijden, bijna de vluchtstrook op, dan snappen ze het wel hoor. En dan zorgen dat er een aardig snelheidsverschil is zodat ze er vlot langs kunnen, even een knipper als ze voor je naar rechts kunnen en geen centje pijn.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:24

Het gaat ook niet omn de"meeste" chauffeurs, het gaat om die chauffeurs die zowat in de trailer klimmen. Het zijn waarschijnlijk dezelfde die hun vrachtbrieven in orde maken en uitgebreidt ouwehoeren aan de telefoon of hun uitsmijter bakken tijdens het rijden.

Ik hou altijd rekening met vrachtauo's, ik zal nooit vlak voor een kruising of een bocht halt houden als ik een vrachtauto zie aankomen, ik wacht wel 25 meter voor de bocht zodat de chauffeur over mijn weghelft kan draaien. Harder dan 85/90 ga ik niet, kan niet, veel te gevaarlijk ivm scharen.
Als ze in willen halen, prima ik houdt wel rechts. Maar die geiten die achterop komen rijden terwijl ze de eerste 5 km niet er langskunnen i.v.m. het overige verkeer die zou ik ook wel eens tot afstand willen dwingen.

Misschien een electronisch ledbord met: Politie, houdt afstand!.
Of een gewoonbord met: vervoer van politiepaarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:21

Amondi, nou praat je over aso's in het verkeer. Daarvan ondervind ik toch meer de flinke leasebakken met de snelle jongens erin als ze mij met mijn pandaatje tegen komen en ik rijd dan echt geen 70 hoor Altijd net even over de 100 om nog net geen bon te krijgen

Dit soort types kom ik heel erg veel tegen en die vrachtwagenchauffeurs die jij noemt zijn echt dan behoorlijk in de minderheid.

Maar als je op een drukke dag de weg op gaat en je bent niet "snel" zoals die types die vaak juist voor opstoppingen zorgen door ineens flink vet op de rem te trappen. (ook zo leuk voor een panda rijder)

Ik vind rijden in drukke tijden op de hoofdsnelwegen helemaal niet meer zo leuk. Idd veel vrachtverkeer en die willen ook graag opschieten. Maar ze hebben nu ook hun rechterbaan waar ze niet meer van af kunnen wijken en dan is het vervelend als er een flinke stoet vrachtwagens op de rechterbaan rijden en jij rijdt daar toevallig met je trailer ook.

Mijn paard vind het ook niet zo leuk om ingehaald te worden door een grote combinatie. Dat geluid en die zuiging vind hij best eng. Wij hebben een raampje gemaakt aan de rechterkant zodat hij altijd daar kan zien wat er buiten is. Bewust hebben wij geen raampje aan de linkerzijde want ik weet nu al dat mijn paard daar behoorlijk nerveus van wordt, van alles wat er van die kant langs zoeft.

Misschien een tip om dat raampje te blinderen en verder zou ik iid ook het zijltje aan de achterkant dicht maken. Als ik achter een trailer rijd dan zie ik ook nerveuse paarden die een beetje scheef gaan staan en voortdurend achter zich kijken, links, rechts enz. Als ze dan ook nog een vrachtwagen dicht zien naderen tot op ooghoogte, kan ik mij voorstellen dat dat eng is, als die dan ook nog passeert en het geluid komt van opzij en dan nog even een zuiging.

Een duidelijk bord met PAS OP ANGSTIG PAARD AFSTAND HOUDEN, zou ook geen gek idee zijn.

Mijn paard is als de dood voor de signaleringen die over de weg hangen. Hij ziet de schaduwen over de vrachtwagen flitsen en hij duikt dan steeds met zijn koppie naar beneden omdat hij denkt zijn hoofd te stoten. De dagramen hebben we al weggehaald en dichtgemaakt en dat scheelt een stuk want die palen ziet hij niet meer, voorheen ging hij bijna zitten als die dingen over ons heen voorbij gingen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:03

Ook voor het geluid en zuiging blijf ik uiterst rechts rijden als ik ingehaald wordt door een flinke combi, bij gelegenheid soms zelfs half op de vluchtstrook. Een hoop vrachtwagenchauffeurs snappen die hint wel hoor en gaan uiterst links rijden, dan valt het erg mee met het ongemak.
En gewoon even het gas los dat ze er echt vlot langs kunnen, als ze er langs zijn trek je wel weer bij. Moet je wel een combi hebben die rond de 80 nog kan acceleren binnen redelijk tijd, anders zit de volgende alweer in je nek. Je hebt ze er bij zitten hoor, die al flink lang tijd nodig hebben om überhaupt op die 80 te komen omdat de auto het maar net trekt. Invoegen met 60 en dat soort gevaarlijke fratsen. Imo ben je dan ook niet handig bezig en dan krijg je idd wel vrachtwagens in je nek.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:26

Ik herken het probleem eigenlijk niet zo, zolang ik goed blijf anticiperen op vrachtwagens gaat het meestal prima. Ik merk juist dat de meeste vrachtwagenchauffeurs juist ook goed rekening houden met mij als ik op de weg ben met een trailer. Het enige storende vind ik soms dat bij het stilstaan (brug, stoplicht) vrachtwagenchauffeurs nogal eens erg nauw aansluiten.
Heb meer moeite met sommige automobilisten....
Ik denk dat een beleefde en duidelijke tekst achter op de trailer het beste effect heeft als je besluit iets op te plakken.