Wat voer jij je paard,en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wat voer jij je paard aan krachtvoer (meerdere opties mogelijk)

Gewoon brokken
1 (50%)
Granen als haver,gerst,tarwe o.i.d
1 (50%)
Muesli (in elke vorm)
Geen stemmen
Pulp
Geen stemmen
Voer op advies v.d Dierenarts
Geen stemmen
Ik voeg ook zemelen o.i.d toe
Geen stemmen
Anders
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

jaimpjuh

Re: Wat voer jij je paard,en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:32

ik geef mijn paarden allemaal verschillende dingen:
mijn springpaard '(7 jaar)krijgt:
s'morgens 1 kilo basisbrok+ halve kilo meuslimix+ lijnzaadolie
verder staat ze in het land dus veel gras
s'avonds 1 kilo basisbrok+ zonnebloemolie, zout en bruine basterd suiker. ze krijgt voor s'avonds ook nog hooi.
zal ik ook even vermelden wat voor werk ze doet:
maandag: stapmolen
dinsdag: springen
woensdag: dressuur
donderdag: vrij
vrijdag: dressuur
zaterdag: hangt er van af meestal dressuur
zondag: springen

mijn andere paard (8 jaar)
s'ochtends 1/2 kilo bassisbrok+ mueslimix handje+ lijnzaadolie
de middag in het land dus gras
s'avonds 1/2 kilo basisbrok+zonnebloemolie, zout en bruine basterdsuiker en knoflookpoeder met appels (2)
ligt eraan of ze naar stal gaat anders op stal nog klein plukkie hooi
het werk dat zij moet doen is:
iedere dag longeren

mijn veulen (1 jaar):
die staat de hele dag op het land dus die eet alleen maar gras.

ik geef trouwens zonnebloemolie omdat dat goed is voor de darmen, zout omdat dat goed is voor het vocht, het zelfde geld voor bruine basterd suiker. knoflookpoeder tegen de vliegen, lijnzaad olie voor de vacht en muelsi als ze dan op stal staan minder stro eten en me springpaard er iets heter van word.
ik hoop je vragen te hebben beandwoord

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:09

Tal schreef:
Op stal wordt 2 x per dag brok gevoerd (en natuurlijk kuil). Zelf geef ik haar iedere dag zemelen, knoflook/zeewier/foenegiek, vit./min., en wat zeezout met jodium. In de winter lijnmeel en zonnebloemolie er nog door.

Mijn paard is ong. 1.60 m, 19 jaar, gedraagt zich niet als oudje en ziet er ook niet als 19 uit. Ik rijd 4-6 keer in de week, af en toe longeren, doe soms een dag helemaal niets met haar. Zomerperiode gaat ze de wei overdag in, met echt slecht weer blijft ze binnen. Probeer haar met rijden lekker soepel te houden en doe alle oefeningen met haar, ze wordt niet steeds in het zweet gereden. Rijd half uur - drie kwartier per keer. Ze krijgt ong. 1,5 kg brok per dag op stal en ruim voldoende kuilgras. Soms in de winterperiode elke dag ook nog wat gebroken mais door haar zemelen-hap. Ook in de winter wortelen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:25

Ik heb een verschrikkelijke wispelturige ruin. De ene week ontzettend sloom en de andere week vlieg ik door de hele bak heen gaat ie staken enz enz enz.

Hij krijgt nu s'morgens en s'avonds 1kilo equiral sportbrok en onbeperkt kuil. Na het werken krijgt hij nog 2 handjes sportmeusli van havens.
Ik wil er wel iets gaan veranderen in. Maar weet dus nog niet wat. Misschien dat hij van deze brok zo wispelturig word.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:34

Anouar15 schreef:
Mijn paard krijgt 's ochtends en 's avonds 1 schep basisbrok van de pensionstal. 's Winters krijgt hij van mij nog 1 schep stimix (van Pavo) per dag. Zomers niet, want dan eet hij z'n buikje al rond aan het gras. En verder krijgt hij natuurlijk hooi als hij in de stal is.

Over de brokken heb ik niet zoveel te zeggen, behalve dan de hoeveelheid, want die zitten bij de prijs in. Maar ik heb ook geen klagen. De stimix krijgt hij al jaren (bij de vorige eigenaresse al) en daar loopt hij goed op en wordt er ook niet al te dik van. Hij wordt nogal gauw dik, slobber kan ik hem niet geven, want dan is hij zo tonnetje rond.

Hij krijgt dagelijks en schepje zout door z'n voer om z'n jodium op pijl te houden. Hij heeft daar een hele tijd een tekort aan gehad, maar door het zout niet meer.
Verder gooi ik geen dingen door het voer.

Zou ik er dan ook maar even bij zetten wat mijn allemaal doet.
Ik maak elke dag een buiterit van zo'n anderhalf a twee uur. En dan niet een rondje stappen, maar alleen draven en galoperen, het eerste en het laatste stuk stappen we wel. Als ik vrij ben doen we dat twee keer per dag, één rit is dan wel iets korter.
Op zaterdag heb ik meestal dressuur les van een uur en vaak maken we dan ook nog een buitenrit.