fjord of haflinger ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjon_

Re: fjord of haflinger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:41

Ik zou gewoon bij verschillende fjorden én haflingers gaan kijken, tenslotte gaat het toch om karakter en niet om uiterlijk.
Maar in principe zijn ze 'hetzelfde'...

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:54

Ik zou ook gewoon gaan kijken!!.. Wij hebben 1 super eigenwijze fjord en 1 super lieve die echt alles voor je doet! Het ligt dus zeker wel aan het paard zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:58

Paris85 schreef:
Ik zou een fjord nemen als ik jou was, je treft namelijk eerder een ontzettend koppige haflinger dan een ontzettend koppige fjord en dan bedoel ik ook echt koppig. (Er zijn veel verhalen bekend van haflingers die snel naar de andere kant van de bak rennen in een sprintje en dan staken) EN NEE IK BEDOEL NIET ALLE HAFLINGERS ik geef gewoon mijn mening.

*houdt zich in*

Met piepstemmetje: is niet waar!

Ik denk dat beide rassen koppige types ertussen hebben zitten..... Beetje stom om dan zo alles over 1 kam te scheren. Hier spreekt de haflinger fanaat haha

Mijn ervaring is dat haflingers heel erg werkwillig zijn. Je geeft ze een opdracht, en ze bedenken er gelijk een heel deel bij, maar daar moet je mee om kunnen gaan. Vief vind alles leuk, echt alles, binnen een maand kon ze wijken en schoudervoor!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:01

meissielief schreef:
Paris85 schreef:
Ik zou een fjord nemen als ik jou was, je treft namelijk eerder een ontzettend koppige haflinger dan een ontzettend koppige fjord en dan bedoel ik ook echt koppig. (Er zijn veel verhalen bekend van haflingers die snel naar de andere kant van de bak rennen in een sprintje en dan staken) EN NEE IK BEDOEL NIET ALLE HAFLINGERS ik geef gewoon mijn mening.

HOEZO EEN VOOROORDEEL

Idd, ik heb verschillende haflingers gereden en nog nooit last van gehad. Ook met fjorden nooit problemen gehad, ik heb zelfs leren rijden op fjorden. De haflinger die ik nu rijd is super werkwillig, doet alles voor je. Zoals ik al zei, het is net wat je treft. Het is zeker niet zo dat haflingers koppiger zijn dan fjorden..

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:05

Haflingers en Fjorden zijn eigenlijk geloof ik wel een beetje
hetzelfde. Ze zien er misschien anders uit, maar eigenwijs kunnen
ze allemaal zijn. En dat is juist het leuke aan deze rassen Saai
zijn ze gewoon niet.

Wat betreft het kiezen: Ik heb leren rijden op een Fjord en toen ik een
pony mocht zijn we eerst naar een Fjord wezen kijken, maar dat was
niks. Toen zijn we bij een Haflinger geweest en die was gewoon super
en het klikte ook erg goed, dus die heb ik nu dan ook alweer een jaar.
Ik zou zeggen; ga kijken bij verschillende pony's, Fjorden én
Haflingers, en zoek naar de pony die bij jou past en waarmee het klikt.
Iedere pony is anders en heeft zijn eigen karakter en ik weet zeker dat
er ergens jouw droompony rondloopt! Succes

ziggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:15

elke pony heeft een eigen karakter ga naar verschillende kijken en zeg niet gelijk bij de eerste van verkocht.
Als ik jou was zou ik wel groter dan 1.45 nemen maar eigen keus..

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:19

Ik zou dus eigenlijk geen van 2en willen kopen

Maar waarom eigenlijk persé een haf of fjord? Je kan toch ook gewoon kijken naar bv. een new-forest pony... Gewoon van alles afgaan wat in je prijscatagorie ligt... Je zegt wel dat je dat niet wil, maar je weet maar nooit... ik ken wel meer van dat soort verhalen
Ik wil geen ruin, geen vos en al helemaal niet veel wit... nou je raad al waar ze dan mee thuis komen Een vosruin met een gigantische bles en 4 hoge witte benen, en blij dat ze er mee waren

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:36

ik vind dat je gewoon moet kijken naar haflinger en fjorden.En waar het mee klikt moet je het doen.

Ja kan ook een haflingerX Fjord nemen

heb je van beide.Maar je ziet ze niet vaak

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:59

Haflingers en Fjorden zijn in principe hetzelfde.
Beide kunnen ze koppig zijn, dus Paris85;
dat is zeker een vooroordeel.

Kijk naar Guusje en Taco; beide harstikke werkwillig.
En ik ken zat haflingers die ook werkwillig zijn; alleen ken ik daar geen 'bekende' van.
Ik heb zelf wel veel ervaring met haflingers; heb op heel veel haflingers gereden.
Ik had 4½jaar een verzorghaflinger en altijd wou die werken voor me.

Ik zou een haflinger nemen

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:39

Tr3z3l_l0v3r schreef:

@ dovish: dat het geen echte kinderpony's zijn weet ik, daarom juist, ik wil geen ( niet beledigend bedoelt ofzo , ) slome pony die nooit eens iets zal doen. want een kinderpony heb ik aan mijn 3 jarige shethengstje

met kinderpony bedoelen dovish en ik denk ik allebei dat het juist geen slome sullen zijn.

voor meer info foto's verhalen etc kijk eens op www.fjordenwereld.nl een en al fjord daarzo!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:46

ja, maar ik ben juist voor die 2 rassen gevallen, door hun lieve, maar toch ook zo lompe karakter. want alle fjorden en hafjes die ik ken, zijn qua karakter heel lief, en daarom ben ik een beetje aan het twijfelen, ik zou ze graag alle2 wel willen nemen, maar om nou 4 pony's te hebben rondlopen gaat me toch iets 'te ' ver . maar ik ga gewoon bij een aantal kijken. en dan zien we wel wat het wordt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:33

mijn keuze zou gaan voor een fjord, ik vind deze qua uitstraling nét iets leuker dan een haflinger(al lopen hier ook genoeg leuke paarden tussen natuurlijk!)

uiterlijke verschillen tussen de rassen zijn er genoeg, maar zoals al is gezegt; ze zijn 'hetzelfde'. beide koudbloeden die winterhard zijn, ongeveer dezelfde schofthoogte hebben én ze zijn beide zeer goor als ze hebben liggen rollen

ik hoor héél veel verhalen over fjorden die lomp en dik zijn, nu is mijn fjord absoluut niet dik(rijtypisch), maar hij zal wel sneller dik worden dan een nrps-pony.. sloom kun je hem ook niet noemen, absoluut niet zelf, ry wil altijd voor je werken, tuurlijk heeft hij wel eens een bui waarbij hij bv. naar links gaat terwijl jij naar rechts wilt, al is dit maar zeer weinig, maar toch hij doet wel zijn best
lomp issie soms wel, en daarmee bedoel ik dus niet zn uiterlijk, ik vind hem zelf super stoer met zn lange manen(overigens hoef je een fjord dus niet altijd te toiletteren, doe je het niet krijg je ook een super mooi resultaat -> zie profiel..) maar hij kan af en toe wel lompe dingen doen, zo gaf hij vandaag weer eens een bok tijdens het rondrennen en was dit natuurlijk precies tegen het (gelukkig) tussen hek en lag de plank eraf.. of hij trekt 'gewoon' een plank van de stal af en komt daar vrolijk mee aan lopen (niks whaa ik wordt achtervolgd! maar; jij schiet niet op dus dan help ik wel even *overigens laten de planken los doordat ry wel eens tegen zn voerbak loopt te schrapen/schoppen tijdens het eten..*)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:50

ArieLover schreef:
Haflingers en Fjorden zijn in principe hetzelfde.
Beide kunnen ze koppig zijn, dus Paris85;
dat is zeker een vooroordeel.

Kijk naar Guusje en Taco; beide harstikke werkwillig.
En ik ken zat haflingers die ook werkwillig zijn; alleen ken ik daar geen 'bekende' van. Ik heb zelf wel veel ervaring met haflingers; heb op heel veel haflingers gereden.
Ik had 4½jaar een verzorghaflinger en altijd wou die werken voor me.

Ik zou een haflinger nemen

Yvon en Lady zijn Z1
Renee en Haron vd milt Z1
Toep en ajax M2 bijna Z1.......
Zoro hier op bokt was Z2 met haar haf....

En zo ken ik er nog veeeel meer

maar als iok de ts was zou ik gewoon naar een paard/pony gaan zoeken en niet alleen naar haf/fjord..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:40

Het zijn allebij inderdaad koudbloeden en kunnen allebij koppig zijn.
Een deel heeft natuurlijk met opvoeding te maken hoe ze zich verder ontwikkelen.
Maar ik zou voor de fjord gaan ( heb er zelf ook 1 en zat ook te wtijfelen tussen haf en fjord ) Maar ik ben eigenlijk op een gegeven moment 100% voor de fjord gegaan. Ik vind ze veel, maar dan ook veel mooier! Nee en hafje is niet zoveel voor mij.
Je kan je ook lekker uitleven met toileteren op fjorden
Maar dit is allemaal mijn mening. Er zijn trouwens al heel veel topics hierover misschien dat je daar nog even naar kunt zoeken

Laat je wel weten wat het wordt?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:47

allebij leuk! Waarom kijk je niet gewoon in de ronte, en kijkt naar een leuke fjord, als je die vind, en anders een leuke haflinger.
Het is mij opgevallen dat Fjorden een stuk sterker zijn dan Haflingers, en VAAK ook harder zijn in de mond, maar ik heb niet op alle fjorden en haflingers gereden. Dus ik weet het niet van allemaal

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:53

punkies schreef:
allebij leuk! Waarom kijk je niet gewoon in de ronte, en kijkt naar een leuke fjord, als je die vind, en anders een leuke haflinger.
Het is mij opgevallen dat Fjorden een stuk sterker zijn dan Haflingers, en VAAK ook harder zijn in de mond, maar ik heb niet op alle fjorden en haflingers gereden. Dus ik weet het niet van allemaal

Dat ligt er gewoon aan hoe ze gereden worden... als er iemand steeds op zit te trekken dan krijgen ze allemaal een bek van beton

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:57

Grappig wat hier ontstaat....Getouwtrek tussen fjorden en heidipferdjes (haffies) Liefhebbers. Nee, heb beste advies vind ik dat je bij allebij de rassen verschillende moet bekijken en daarin ook verschillende typen, ouderwets of luxe, en dan pas beoordelen wat JIJ het beste bij JOU vind PASSEN. Een aantal personen hebben dit al genoemd, en daar ben ik het dus helemaal mee eens.

En wat betreft de 800 euro, waarom koop je geen jaarling, dan ben je er optijd bij met opvoedden, doe je dit goed heb je minder problemen met koppigheid, want ze kunnen ook voor je door het vuur gaan als het moet. En eh, die 2 jaar zijn zo om, en jaarlingen zijn goedkoper.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:00

Je moet zelf weten wat je wilt. Jij rijd erop dus laat die keus niet aan ons over. de dingen die hier worden verteld dat de een koppiger is dan de ander en de een liever werkt dan een ander kloppen niet (sommige mensen corrigeerden ook ) het ligt puur aan het paard zelf hoe die is en niet aan het ras. je kan een superdikke haf hebben die geen zak wil doen en super vervelend is. maar dat kan netzogoed met een new forest. Dus het maakt niet uit wel ras het is en wat goldie zei, waarom zou je niet naar andere paarden kijken. zoek gewoon lekker rond en kijk naar een leuke fitte pony met uitstraling en karakter. Tenminste, dat is mijn tip.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:33

Arnoud schreef:
Grappig wat hier ontstaat....Getouwtrek tussen fjorden en heidipferdjes (haffies) Liefhebbers. Nee, heb beste advies vind ik dat je bij allebij de rassen verschillende moet bekijken en daarin ook verschillende typen, ouderwets of luxe, en dan pas beoordelen wat JIJ het beste bij JOU vind PASSEN. Een aantal personen hebben dit al genoemd, en daar ben ik het dus helemaal mee eens.

En wat betreft de 800 euro, waarom koop je geen jaarling, dan ben je er optijd bij met opvoedden, doe je dit goed heb je minder problemen met koppigheid, want ze kunnen ook voor je door het vuur gaan als het moet. En eh, die 2 jaar zijn zo om, en jaarlingen zijn goedkoper.

Jah grappig he

Ik vind dat je een jaarling juist lekker in een kudde moet laten lopen, ze voeden elkaar wel op. Ik heb al vaker meegemaakt dat mensen van alles met hun jaarling deden en die waren uiteindelijk ook onhandelbaar...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 23:15

Je moet ook niet "vanalles" met een jaarling doen, maat poetsen, wassen , hoeven krabben en stukjes lopen wel, zodat een jaarling overal aan went en normaal vind, dus ook veel in handen is, zonder gelijk iets te doen. Keekt ook een band, maar is bijvoorbeeld met een stukje te gaan lopen, ook veiliger straks voor buitenritten (verkeersmak). Maar waarschijnlijk wil ze liever 1 waar ze gelijk op kan rijden, de keus is niet aan ons, moet ze toch echt zelf doen. Wijze raad ieg geen gebrek.

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:54

ik heb een haflinger en een fjord allebei vind ik het fijn en allebei de rassen kunnen koppig zijn maar dat kun je toch ook wel met een ander ras treven als ik jou was zou ik gewoon wat gaan rond kijken bij fjorden en haflingers dan kun je altijd nog beslisen welke je het leukst vind . veel suc-6

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:07

@ Paris85; dat is dus echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Dit verhaaltje ken ik ja; eerder op bokt gelezen. Maar volgens mij is dat gewoon iets geweest bij één pony dat enorm opgeblazen is, en vervolgens doen 'de meeste haflingers' dit.
Dit ligt niet aan het feit dat het een haflinger is; dit ligt aan de ruiter, de opvoeding en aan het beest zelf. Een fjord kan net zo goed een stijve kop hebben, net zo goed als welk ander ras dan ook. Íeder paard heeft wel eens een dwarse bui.

Ik raad je hetzelfde aan als de anderen; ga gewoon wat rondkijken en kijk bij welk paardje je de klik vind Zoek niet naar een specifiek ras, zul je zien dat je met iets heel anders thuiskomt
Ik heb een haflinger, een heel fijn beest.. Ze kan wel behoorlijk eigenwijs zijn, en ze is slim en sterk. Je moet heel consequent blijven.
Een fjord heb ik nog nooit gereden dus daar ga ik niet over oordelen Ik vind ze persoonlijk minder dan haflingers, maar ik heb ook wel eens een heel erg leuke fjord gezien en een mindere haflinger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:16

MIjn vriendin heeft een fjord en ik een haf, ze zijn allebei echt ZO leuk en presteren hele goed

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:22

Ik zou gewoon eens naar een aantal fjorden en naar een aantal haflingers gaan kijken, en dan kijken welk paardje je het meest aantrekt.
Ik vind zelf Haflingers én fjorden hele leuke pony's omdat ze (meestal) lekker stoer zijn, een beetje een eigen willetje hebben en niet snel onder de indruk zijn van iets.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:22

ik wilde altijd een haflinger en anders iets rustigs.

Toen was daar sjors, de fjord. Zijn karakter deed het hem. Niet zijn uiterlijk. want hij was dik, onbesoierd en had rare manen.

Ondertussen (2,5 jaar later) ziet hij er supergezond uit, en is het een onwijs leuk ding. Maar hij kan echt stronteigenwijs zijn. En het is geen beginnerspaardje, want hij heeft flink veel pit. Maar daardoor kan hij wel leuk lopen.

Mocht Sjors er ooit niet meer zijn, dan weet ik niet of ik persee nog een fjord neem. Ik vind toch niet weer dezelfde als Sjors.

Ik zou gewoon gaan kijken, staar je niet blind op 1 ras of het eerste paardje waar je gaat kijken. Want er zijn leuke paarden zat. En wie weet kom je wel thuis met een tinker