Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline81

Re: Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:08

Het voorijzer ziet er wel aardig uit. Ruim zat, maar beter iets te ruim dan te krap. Achterijzer is echt veels te ruim gelegd, misschien moet je hem vragen of hij soms wil dat je pony het ijzer snel aftrapt. Want zo blijven ze snel haken en beschadigen ze ook anderen bij het mogelijke trappen veel meer. Het lijkt er op dat hij "vette" ijzers gebruikt. Vraag maar om normale dikte ijzers en niet te overdreven ruim leggen dan vernagelt hij je pony ook minder snel...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:13

Arabesk schreef:
Ik vind wel dat de verzenen van de voorhoef veel te lang zijn!

Jij bent niet anders gewend dan kort verzenen. En dit is traditioneel beslaan, geen Natuurlijk bekappen/beslaan.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:16

het ijzer ziet er idd te groot uit. dat is het nadeel van koud beslaan, als je het ijzer eerst verhit, dan kan doen ze hem met een hamer in de juiste buiging slaan. als het ijzer koud is gaat dit bijna niet. mijn smid slijpt de hoefijzers ook, zodat het ijzer maar een paar mm uitsteekt aan de zijkant. dat is hier ook niet gebeurt.
volgens mij is dat het gewoon, willem is ook 1 keer koud beslagen en toen zag het er ook zo uit. daar had mijn smid toen ook zijn redenen voor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:24

Mijn smid verhit het soms ijzer om hem in de juiste vorm te krijgen, maar slaat het er evengoed koud onder.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:31

Is dit gedaan door een hoefsmit die net is afgestudeerd? Op de opleiding leer je nl dat je ijzers ruim moet leggen. Het voorijzer ligt in die maatstaven gewoon goed. Ik vind t alleen maar goed dat er niet zoveel nagels in zitten. Dat is alleen maar beter voor de hoef (+ mechanisme) Het achterijzer is idd iets te ruim. Lijkt mij ook dat ie dan niet in de witte lijn kan nagelen, omdat de rits te ver naar buiten ligt. (zo ga je juist in de hoefwand nagelen, niet fijn) Dus ik zou vragen of ie achter iets minder ruim wil leggen. Verder heb ik er niets op aan te merken. Het is gewoon afwachten hoe je pony er op reageerd. Trapt ie ze nou binne no-time af, dan weet je dat je krapper moet gaan beslaan. (voorijzers) Anders zijn de voorijzers op deze manier wel t beste voor je pony z'n hoeven.
(te krap=geen/weineig mechanisme)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:44

Ik ben het met de eerst post van Cassidy eens...

Het is wel heel makkelijk hem nu af te kraken en te zeggen dat het een slechte smid is, maar misschien heeft ie er wel zo zijn redenen voor. Dat het achterijzer te groot is lijkt me duidelijk.

Je hebt foto's van het boven aanzicht gemaakt, dan is het heel moeilijk te beoordelen of de voet recht is, maar dan nog, een mens ik ook niet recht een hoefsmid kan niet zo maar een paard recht op zijn voeten zetten omdat het er dan mooi of goed uit ziet. Hij moet toch echt, als ie weet wat ie doet met de hoef meewerken....

Dat vernagelen is vervelend maar dat kan de beste smid overkomen. Ik zou eerst verhaal halen voordat je oordeeld !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:11

het achter ijzer ligt er inderdaad goed onder! Vanwege het afrollen! Zo hoort het ook en aan de zijkanten mag het best wat uisteken alleen lijkt dit ijzer wel een beetje aan de grote kant. Maar daar kan je uitleg omvragen. Om nou gelijk te zeggen dat dit een slechte hoefsmid is ben ik het niet mee eens.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 17:17

dus eig kan ik hem maar beter bellen om meer uitleg te vragen.
Een normale hoefsmid hoort dit toch gelijk te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:27

heb je al om uitleg gevraagt toen ie er mee bezig was?
En ja ik zou gewoon ff bellen.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:27

Lestria schreef:
Die onderste is een achterijzer. Achterijzers hebben twee lipjes aan de zijkanten. Voorijzers hebben 1 lipje in het midden. Dat dat lipje daar zit is dus normaal.
Het ijzer ligt wel heel erg ver naar achteren. Nu kan de hoefsmid daar natuurlijk een reden voor gehad hebben en dat kan je toch aan hem vragen? Bij mijn merrie heeft de hoefsmid de ijzers ook iets verder naar achteren gelegd zodat ze haar hoeven beter af kan rollen. Het lopen wordt op die manier wat natuurlijker en makkelijker.
Maar zoals gezegd, die van jou liggen wel erg veel naar achteren.

mijn paard had/heeft ( k ga over op naturlijk bekappe...)
4 ijzers rondom met elk ijzer 2 lipjes omdat dat beter paste..

het aantal lipjes heeft dus echt me je paard te maken..

dit ijzer is gewoon te groot voor je pony
verder vind ik de hoeven te kort. maja van dat ijzer zal de smid wel een rede hebbe

bij mij lagen de ijzers ook naar achter niet zo ver maar wel meer..
zodat zijn ijzers minder snel slete..

voor mer info mag je me altijd evenpben

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:38

Ik ga met arabesk mee.

Mijn smid legde de ijzers ook altijd zo alleen dan wel een maatje kleiner.
En de uitleg die hij over het iets naar achter leggen van het achter ijzer had was dat het beter was voor het afrollen en het eventueel aantikken. Een ijzer levert immer meer schade op dat een blote voet.

Ik lette juist op dat aan de zijkant wat ruimte over was(voor de groei en het hoefmechanisme). Ik heb 1x een smid gehad die de ijzers precies legde....na 2 weken kon ie weer komen(en dat was tevens de laatste keer).

Ik heb wel erger prutswerk gezien.

Aleen het achter ijzer zou een maatje kleiner mogen.
Maar zijn die er wel uit de fabriek? Of wordt het dan hand werk.

Cassidy:
Mijn smid heeft dat toen ook uitgelegd met die sliding ijzers omdat ik ze er ook onder wou. Hou zou ze idd wat scheef zetten zodat ie wel recht glijd en dus geen bleussure's oplopen.
Ze zijn er niet onder gekomen uiteindelijk maar was wel intressant om even te horen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:08

Die ijzers zitten er echt slecht onder.. Het onderste ijzer is echt extreem, maar ook het bovenste ijzer vind ik er slecht onder zitten.. De hoef moet gelijk aan het ijzer lopen en dat is op beide foto's zeker niet het geval.. De kand dat hij de ijzers er zelf aftrapt is ook wel groot..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:11

De hoef moet helemaal niet gelijk lopen met t ijzer. Dat zou betekenen dat de hoef niet kan uitzetten en groeien. IJzers hoor je ruim te leggen, alleen de praktijk wijst uit dat t soms beter is om ze iets krapper te leggen ivm aftikken. Alleen t achterijzer is te groot. Z'n voorijzer ligt goed. In ieder geval voor de eerste keer. Als ie m er zo snel af tikt, kan ie m altijd de volgende keer iets minder ruim leggen. Maar nooit gelijk aan de hoef! (dat werkt alleen bij een stijl voetje, omdat ie recht naar beneden groeit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:18

De 1e foto gaat nog wel, maar de 2e daar is het ijzer echt veel te groot! De hoef van je pony heeft achteraan bijna helemaal geen steun van het ijzer, want de takken van het ijzer steken eruit!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:23

Nee joh, ijzer is veel te groot! Ziter ook niet goed onder vind ik! Volgens mij ben je deze ook binnen no-time kwijt en het loopt voor je paard natuurlijk voor geen meter.

Als je smid in het leven slaat zegt dat dus ook wel wat over de smid! Ik zou het wel tegen hem zeggen, hij zal er dan denk IK echt wel wat aan doen want hij moet toch ook z'n klaten tevreden houden, anders heeft hij echt niemand meer over!

julesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:34

Bij de onderste is de hoef veel te ver naar voren geschoten.. Het lijkt wel of het paard heel hard heeft geremd.. Dit is een pure vorm van gemakzuchtigheid van de hoefsmid... Voordat je boos wordt op de hoefsmid:: Het kan ook een rede hebben dat de ijzers wat naar achteren liggen... Ik ben geen hoefsmid dus..

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:48

Of een hoefsmid een keer in het leven slaat (vernagelen) zegt op zich niets over hem. Het overkomt namelijk elke hoefsmid wel eens. Ik zou me pas zorgen gaan maken als dat vaker gebeurt.

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:53

mag ik vrage welke smit je hebt of wil je me pb-en?
ik vind het werkelijk pruts werk maar het komt me bekent voor vandaar dat ikw il weten welke smid je hebt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:01

Ik vind het er niet echt uitzien... Ik zou vragen om een verklaring, waarom hij dit heeft gedaan...

Zo als het eruit ziet lijkt het net of het er elk moment onder vandaa kan worden getikt, ergens aan blijft ahngen ofzo... Brrr...

Overigens dat in het leven slaan, kan elke smid gebeuren. Wij hebben een erg goed altijd, maar hij heeft ook eens in het leven geslagen. Een keertje merkte hij het gelijk, maar oko een keertje dat het paard er pas later wat last van kreeg, en is hij gewoon nog even langs geweest.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:05

Peachy schreef:
Ik heb eerder al een topic geopend dat mijn hoefsmid in het leven van mijn pony heeft geslagen.
En nu wilde ik graag weten van jullie hoe vinden jullie de hoefijzers zitten en ook de vorm van zijn hoeven zelf?

Hier de foto's ervan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZDXQFOVI[/img]

Afbeelding

nee,absoluut niet.
vooral de achterhoef is érg slecht gedaan,het ijzer is te groot langs de zijkanten.
ook het voorpuntje van de hoef zeg maar,gaat te ver over het ijzer heen.
oja,en de 'spijkers' komen te dicht bij het 'driehoekje'

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:13

zoek een andere smid, dit gaat ten koste van je pony !! afschuwelijk, ik kan me niet voorstellen dat die vent hiervoor geleerd heeft. }> Of hij heeft gewoon zitten slapen tijdens de opleiding !! }>

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:13

Het achter ijzer is te groot. Daar zou een maat kleiner onder moeten. Voor de rest valt het mee. Het is normaal dat een ijzer ruim ligt, maar te groot is wat anders.
Mijn paarden hebben ook altijd hard geremd als ze van de smid wegkomen. Ook dat is vrij normaal.
Ik denk ook dat hij ze expres zo ruim heeft gelegd omdat het de eerste keer is. Dan kan hij kijken hoe de hoeven groeien en of ze eventueel wat minder ruim gelegd kunnen worden.
Ik zou even bellen en vragen. Ik zou gelijk ook even vragen of hij de volgende keer voor achter kleinere ijzers mee wil nemen.
Verder vindt ik dat hij keurig is bekapt, dat zie je niet zo gauw bij shetjes. Alleen het ijzerwerk is te groot.

Off: wel grappig dat heel bokt in een keer voor hoefsmid heeft geleerd. Niet dat ik heofsmid ben, maar kijk even door de te grote ijzer heen en kijk eens bij je eigen paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:49

Het achterijzer is wat te groot, maar verder vind ik het er niet zo slecht uit zien.
Een ijzer kan beter te ruim liggen dan te strak.
En dat de achterhoef er aan de voorkant wat overheen steekt is waarschijnlijk gedaan voor het makkelijk afrollen van de hoef, en dat is helemaal niet slecht.
Vraag je hoefsmid eens om uitleg als hij je pony beslaat. Misschien dat er dan een hoop duidelijk wordt. Vaak doen ze bepaalde dingen niet zonder reden...

En misschien kun je eens bij andere klanten van deze hoefsmid informeren wat ze van zijn werk vinden.

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:58

ik zou meteen naar een andere smit gaan wand dit kan egt niet!! dit gaat tenkoste van je pony

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:41

Marije1984 schreef:
Off: wel grappig dat heel bokt in een keer voor hoefsmid heeft geleerd. Niet dat ik heofsmid ben, maar kijk even door de te grote ijzer heen en kijk eens bij je eigen paard.

Erg grappig wat je zegt. Even wat opmerkingen recht zetten:

Een klapijzer wordt alleen voor gebruikt omdat een paard wel zijn ijzers achter kan verliezen maar niet af kan trappen met zijn "achterhoef" een klapijzer heeft een stompere voorkant en kortere takken, de hoef rolt daardoor makkelijker af en is dus sneller weg en de korte takken voorkomen dat hij er snel op trapt
Als bekend is dat je pony wel eens zijn voorbenen raakt met zijn achterbenen kan er voor gekozen worden achter het ijzer ietsje verder naar achteren te leggen, Zo'n ijzer geeft van die lelijke wonden. Maar daar hoor ik je niet over.

Het gebruikte ijzer is geen Vet ijzer, het hoefje is gewoon klein, vergis je niet in de afmetingen.

Een ijzer is van achteren altijd wat ruim met een beetje uitstekende takken. Dit heet garnituur en is bedoelt zodat de hoef kan uitzetten en inkrimpen tijdens het lopen.
Het ijzer een oplopende voorkant geven heet opzet en zorgt er voor dat er beter afgerold kan worden. Zoals het er nu onder zit kan ook maar lijkt meer op natural balance en dat is weer iets heel anders.
Dat er tegenwoordig twee lippen achter gebruikt worden is eerder een mode verschijnsel dan noodzaak. De lip op een ijzer is vooral handig voor de smid zodat hij het ijzer goed op maat kan maken en plaatsen, maar eigenlijk is ook dat niet nodig.
Wat is dan het verschil tussen een voor en een achterijzer, voorijzers zijn rond en achterijzers veel ovaler.

Ok genoeg de wijsneus uitgehangen weer.