Vooraf beslissen 'slacht of Rendac'...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Vooraf beslissen 'slacht of Rendac'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:51

Wat ik alleen niet snap, waarom zou je je paard naar een slachterij willen? Lijkt me nou niet echt fijn :s gewoon inslapen is toch veel prettiger voor paard en eigenaar?
Dat ie dan daarna opgehaald wordt door een kadaver bedrijf, nou en, paard is dan toch al dood, slachthuis is 40x erger... Of zie ik nou iets verkeerd?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:59

Beetje rare gang van zaken. Er zijn in NL namelijk geen medicijnen met een wachttijd langer dan 28 dagen. Dus als het meer dan 28 dagen geleden is dat de medicijnen voor het laatst zijn toegedient, maakt het niet meer uit.
Punt is dat wanneer het paard BINNEN deze 28 dagen overlijd, je inderdaad niet mag slachten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:20

Ja Ikke, dat is precies wat ik dus ook dacht.
Heb ooit eens een paard naar de slacht gebracht en daar werd ook gevraagd naar medicijngebruik de afgelopen maand, maar dat zal tegenwoordig wel verandert zijn.

Toydoll daar kunnen een heleboel mensen je vele verhalen over vertellen, het waarom, alleen gaat het daar in dit topic niet over.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:25

Is het paard verzekerd? Zo ja, wat vindt de verzekering hier verder van?

Is het paard niet verzekerd, dan zou ik het paard wel medicijnen laten toedienen. Tenminste ik neem aan dat het paard nog jong is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:54

T@nj@ schreef:
Ja Ikke, dat is precies wat ik dus ook dacht.
Heb ooit eens een paard naar de slacht gebracht en daar werd ook gevraagd naar medicijngebruik de afgelopen maand, maar dat zal tegenwoordig wel verandert zijn.

Hmm, daar hebben we het afgelopen Hemelvaartweekend nog over gesproken. We hadden toen twee dierenartsen, een RVV keurmeester/dierenarts, een osthiopaat/fysiotherapeut en twee natuurgenezers (Silverlinde-opleiding). Deze mensen waren bovendien niet vies van elkaars werkwijzen, dus dat gaf leuke discusies. Hierbij is ook medicijngebruik/slacht aan de orde geweest en toen wisten zowel de dierenartsen als de RVV-keurmeester te vertellen dat deze 28 dagen wachttijd nog gewoon bestaat.
Handig hoor, zo'n cluppie medici op een weekend, zeker als er een ongelukje gebeurt. Dat paardje heeft nog nooit zoveel dierenartsen tegelijk aan z'n lijf gehad

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:00

Volgens mij is de wachttijd voor geregistreerde medicijnen, en is uit onderzoek gebleken hoelang de wachttijd dan is.
Ongeregistreerde medicijnen hebben geen (officiele) wachttijd, het vlees wordt dan afgekeurd.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:06

ikke schreef:
Hmm, daar hebben we het afgelopen Hemelvaartweekend nog over gesproken. We hadden toen twee dierenartsen, een RVV keurmeester/dierenarts, een osthiopaat/fysiotherapeut en twee natuurgenezers (Silverlinde-opleiding). Deze mensen waren bovendien niet vies van elkaars werkwijzen, dus dat gaf leuke discusies. Hierbij is ook medicijngebruik/slacht aan de orde geweest en toen wisten zowel de dierenartsen als de RVV-keurmeester te vertellen dat deze 28 dagen wachttijd nog gewoon bestaat.
Handig hoor, zo'n cluppie medici op een weekend, zeker als er een ongelukje gebeurt. Dat paardje heeft nog nooit zoveel dierenartsen tegelijk aan z'n lijf gehad

Dat is zeker handig
Ik vraag mij toch af of het idd. alleen om geregistreerde medicijnen gaat zoals Miran zegt of om alle medicijnen?
De wachttijd van 28 dagen kan ik mij nog heel goed herinneren maar ja, zoals ik al zei is het voor mij erg lang geleden maar als alle medici tijdens dat weekend nog steeds spraken over de 28 dagen vind ik een aantekening in het paspoort toch vreemd, zou dan logischer zijn als daar wel een aantekening staat maar dan met de datum van toediening en de bijbehorende wachttijd daarbij.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:42

IK denk dat als je geregistreerde medicijnen geeft, je t paard daarna gewoon nog naar de slacht kan brengen. Mits de wachttijd verstreken is. Blijkbaar heeft het paard een middel gekregen wat nog niet geregistreerd staat. En aangezien ze daar nog niet van weten hoe het zich gedraagd, wordt het dier niet voor consumptie geschikt. Mijn paard stond ook op medicijnen, en daar ben ik mee gestopt toen ik wist dat ze wegging. En na de wachttijd is ze weggegaan.
In principe zou ik kiezen voor de slacht, maar mijn paard gaat voor alles, dus als ie medicijnen moet hebben, waardoor ie niet meer geschikt zou zijn, en t echt niet anders kan, krijgt ie ze gewoon. Vind de gezondheid van me paard op dat moment toch echt iets belangrijker als de keuze wel of niet slager tzt.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 21:52

Miran schreef:
Volgens mij is de wachttijd voor geregistreerde medicijnen, en is uit onderzoek gebleken hoelang de wachttijd dan is.
Ongeregistreerde medicijnen hebben geen (officiele) wachttijd, het vlees wordt dan afgekeurd.

Het ging om medicijnen/middelen die niet specifiek voor paarden geregistreerd zijn. Eerlijk gezegd zal het me worst (om in de termen van slacht te blijven) zijn. Ik leef in het nu en later zien we wel weer verder. Als ik mijn paspoort terug heb, aangezien mijn paard nu nog in Utrecht verblijft, zal ik eens kijken wat er precies in staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:37

Nicolletje schreef:
Pmarena: je kan tegenwoordig ook kiezen of je hem door de "gezamelijke destructie" wil latenophalen of dat je 'm met een trailer met een soort brancard wil laten weghalen, kost 50 of 100 euro meer, maar is minder traumatisch voor de eigenaar.
Verder ga ik helemaal met je mening mee.

Mja het is heel hartverscheurend om het te zien als ze je paard toevallig net ongelukkig beetpakken met die grijper , ze zullen hem verdorie aan 1 been optillen en van 5 meter hoogte in een bak laten donderen....brr zulke spookbeelden krijg ik dan maar ik ben dan toch wel weer zo nuchter dat het op dat moment niks meer uitmaakt.

Als je het diertje een zo prettig mogelijk leven en laatste dagen / uren hebt geboden , dan doet die grijper er weinig toe.
Is nog maar een lichaam. Het moment dat er nog leven in zit , dat telt.
En waar die naartoe gaat , daar gebeurd er ook niet veel fraais mee hoor... zodra dat lichaam uit het zicht is , is het alsnog niks meer dan een paar honderd kilo afval

Maar mooi dat het kan voor de wat naïeve paarden-eigenaars die het niet willen zien en voor een subtielere manier kiezen voordat het lichaam vernietigd wordt....

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:43

pmarena schreef:
En waar die naartoe gaat , daar gebeurd er ook niet veel fraais mee hoor... zodra dat lichaam uit het zicht is , is het alsnog niks meer dan een paar honderd kilo afval

Maar mooi dat het kan voor de wat naïeve paarden-eigenaars die het niet willen zien en voor een subtielere manier kiezen voordat het lichaam vernietigd wordt....

Dat dacht ik ook. het is echt meer voor de eigenaar, voor het moment dat ze hem op komen halen. zodra die wagen bij rendac komt wordt het paard net als elk ander gewoon met een grijper bij de rest gegooid.
Die krijgt echt geen aparte behandeling.

Verder krijgt mijn paard alle medicijnen die hem mogelijk zouden kunnen helpen. naar de slacht gaat hij toch niet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:19

pmarena schreef:
Mja het is heel hartverscheurend om het te zien als ze je paard toevallig net ongelukkig beetpakken met die grijper , ze zullen hem verdorie aan 1 been optillen en van 5 meter hoogte in een bak laten donderen....brr zulke spookbeelden krijg ik dan maar ik ben dan toch wel weer zo nuchter dat het op dat moment niks meer uitmaakt.

Iedereen heeft het altijd over de beruchte grijper, maar in het slachthuis wordt een paard ook gewoon aan zijn achterbenen omhoog getakeld. Dit is dan wel uit het zicht, maar bij de grijper hoef je er ook niet bij te zijn...