Maten van rijbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yswing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:05

@ janine,
Jij zou 15x38 dus afraden als ik het goed begrijp?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:07

yswing schreef:
@ janine,
Jij zou 15x38 dus afraden als ik het goed begrijp?

10 zou ik zeker afraden.

15 zou ik niet direct afraden, maar wil je lekker rijden is het voor mij toch minimaal 20 meter.
De lengte is opzich wel erg mooi. Bij het paard dat ik rij heb ik ook een binnenbak van 20 x 36 meter, en dat vind ik wel prettig. Kleiner in de breedte moet ik echt niet aan denken...

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:10

yswing schreef:
hallo,
wij hebben een stukje ruimte om een bak te maken,
het stukje is 9x18 meter.
Is dat te doen of niet?
de lange zijde is ruim genoeg, maar weet iemand ook of je bij een
korte zijde van 9 meter wel goed de bocht door kan galloperen?

Alvast bedankt!

Ik denk dat het niet erg prettig gaat, dan is die nog iets kleiner dan een 10 meter volte bijv bij B en X
denk dat je niet erg prettig kan galoperen...

Denk dat het net zou lukken, maar of het prettig gaat is de vraag dan nog. ;)

yswing

Re: Maten van rijbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:12

oke, nou het gaat om een fjorden pony van 1,45 en een kwpn paard van 1,65....
je kan dus wel makkelijk de bocht door komen?
alleen lijkt het jou niet zo fijn rijden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:14

Janine1990 schreef:
Tigra_ schreef:
Wij hebben hier een 20 x 40 maar als ik zelf kon kiezen zou ik er eentje maken van 25 x 50. Vooral als je een groot paard hebt vind ik die 20 meter toch krap worden.

Nou dan heb je wel een aardig probleem wil je wedstrijden gaan rijden :P Een hoek is met een groot en lang paard ook prima te maken.

Ik rijdt geen wedstrijden, maar vindt het zoiezo prettiger om een grotere bak te hebben. Zo kun fijner trainen. En zit je niet perse aan de hoefslag gebonden. Vroeger reden we in een wei dat was echt wel fijn omdat je veel meer zelf moet rijden. Met 20x40 zit je te makkelijk aan de hoefslag geplakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:19

yswing schreef:
oke, nou het gaat om een fjorden pony van 1,45 en een kwpn paard van 1,65....
je kan dus wel makkelijk de bocht door komen?
alleen lijkt het jou niet zo fijn rijden?

Bij 15 meter? Ja, dat moet wel kunnen. Prettig lijkt het me niet. (weinig tijd om recht te stellen)

Stel dat je niet zo rijvaardig bent, zal je er zelf ook veel last van ondervinden. Paarden moeten een hele goede balans hebben, en natuurlijk sterke spieren om dit vol te houden.
Met een jong paard hetzelfde verhaal, niet sterk, nog weinig balans zeker met een ruiter op de rug, is het ontzettend zwaar om dergelijke bochten te moeten lopen.
Ik persoonlijk zou daar best moedeloos van worden en het plezier in het rijden verliezen. Evenals het paard (als deze het daadwerkelijk lastig heeft).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:20

Volgens de FNRS regels is de minimum maat 15 bij 30m. Dat komt omdat een van de eerste maneges die daar bij aan sloot in een oude koestal was en toevallig die maten had. Dit is prima voor ponies. Met grote paarden kan het lastiger zijn.
Alles wat kleiner is, is niet geschikt om figuren te rijden, maar je kunt er best wat oefeningen in doen. Ik heb een paard moeten trainen en les moeten geven aan eigenares van het paard in en ruimte van ongeveer 16 x 20m, dus eigenlijk bijna een vierkant. (En van zeer slecht gaande tot zeer lenig gekregen, dus het werkte wat dat betreft niet in het nadeel)

De lengte moet altijd 2 keer de breedte zijn voor een "normale" rijbaan. Een rijbaan voor de hoogste proeven moet 20 x 60m zijn. Oftewel de lengte is 3 x de breedte.

Voor springen ziet men graag meer breedte en zijn rijbanen soms 30 x 50 of 30x 60m . Daar zijn verhoudingen niet belangrijk, die zijn nl belangrijk voor het rijden van figuren.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-02-11 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:23

Tigra_ schreef:
Ik rijdt geen wedstrijden, maar vindt het zoiezo prettiger om een grotere bak te hebben. Zo kun fijner trainen. En zit je niet perse aan de hoefslag gebonden. Vroeger reden we in een wei dat was echt wel fijn omdat je veel meer zelf moet rijden. Met 20x40 zit je te makkelijk aan de hoefslag geplakt.

In 20 bij 40 hoef je ook niet per se aan de hoefslag te plakken. Als je paard aan de hoefslag plakt loopt hij niet voldoende op eigen benen en in balans. Is dat het geval? Kan je ook in een 20 x 40 bak hier maatregelen tegen nemen. En ook in een 20 x 40 kan je een controle oefening uitvoeren op het plakken aan de hoefslag al dan niet.
Rij zelf een paard van 1.75m, die prima door de hoeken (goed, als ik m'n best doe, ben echt een smokkelaar) en over de lange zijde te rijden is. Puur kwestie van rijden. Paard van 1.80m kan dat ook hardstikke prima.
En op de korte zijde even voorwaarts rijden is ook prima te doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:29

Op de hoefslag plakken heeft niets met afmetingen te maken, dat is terecht opgemerkt een fout in het africhten en gebrek aan fantasie wat het rijden van figuren (en figuren in/aan figuren bv), dus dat ligt bij de ruiter. Je kunt bv prima een links omkeert rijden waarbij je de boog verzameld en de schuine lijn terug strekt. Dan heb je een figuur waarin zowel buiging als totaal recht zijn geoefend wordt, 2 schakelingen zitten (van arbeids naar verzameld en van verzameld naar gestrekt in dit voorbeeld) en 3 tempos te pakken in 1 oefening op weinig ruimte!
Je kunt ook op het midden van een gebroken lijn in een gang een volte naar binnen of naar buiten rijden in een andere gang... etc.
Ik heb zelf in zeer kleine bakken prima resultaten gehaald.

yswing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:38

@ lusitana,
wat is de kleinste afmeting bak waarin je hebt gereden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:52

Heel vroeger met een pony in 12 x 18m en recentelijk dus in 16 x 20m met een paard van 1.65m.
Het niet 2 x de breedte hebben als lengte maakt dat je absoluut geen bestaande figuren, of niet met de normale afmetingen kunt rijden, maar met fantasie is er veel mogelijk.

Feitelijk werk je altijd aan ritme, tempo, soepelheid, impuls, rechtrichten en verzameling, waar en hoe dan ook. Daar wordt je paard lenig, buigzaam en gehoorzaam van. Daar heb je heus geen standaard figuren of standaard afmetingen voor nodig. Ik doe dat zelfs tijdens buitenritten.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:48

de meeste dressuurbakken zijn 20x40 of 20x60
en voor springen heb je meestal gewoon enorm grote hindernissen voor de parcourtjes .
hoop dat het een beetje lukt :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:36

Janine1990 schreef:
Tigra_ schreef:

In 20 bij 40 hoef je ook niet per se aan de hoefslag te plakken. Als je paard aan de hoefslag plakt loopt hij niet voldoende op eigen benen en in balans. Is dat het geval? Kan je ook in een 20 x 40 bak hier maatregelen tegen nemen. En ook in een 20 x 40 kan je een controle oefening uitvoeren op het plakken aan de hoefslag al dan niet.
Rij zelf een paard van 1.75m, die prima door de hoeken (goed, als ik m'n best doe, ben echt een smokkelaar) en over de lange zijde te rijden is. Puur kwestie van rijden. Paard van 1.80m kan dat ook hardstikke prima.
En op de korte zijde even voorwaarts rijden is ook prima te doen.

Omdat het veel moeilijker is om een paard recht te stellen als je geen hoefslag hebt en dat vindt ik prettig als je een grote bak hebt dat je zelf meer je lijnen kan bepalen en je niet de steun hebt van de hoefslag. In ieder geval ik kan dan veel vrijer rijden.
Het zeker niet onmogelijk maar ik vindt het persoonlijk prettig om veel ruimte te hebben en niet gebonden zit.
Het rijdt voor mij prettiger als ik de ruimte heb. Heeft niets te maken dat het in een kleinere afmeting niet gaat waarschijnlijk gewoon een voorkeur die ik heb.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:38

Ook op de hoefslag kan je je paard rechtstellen, en zoals ik al zei, controle oefening.
Sjah, ik zie daarin geen argument. :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:42

Janine1990 schreef:
Ook op de hoefslag kan je je paard rechtstellen, en zoals ik al zei, controle oefening.
Sjah, ik zie daarin geen argument. :P

Ik wel omdat veel mensen smokkelen en door in een grotere afmeting te rijden kun je imo je zelf beter testen.
Wat ik al zei dat zal het zelfde zijn als dat de ene graag springt en de andere dressuur rijdt. Rijdt ik graag op grotere oppervlakte's voelt fijner en vrijer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:44

Op smokkelen word je voor de jury wel afgerekend. Als je niet wedstrijden rijdt, hoef je je daar in mijn ogen niet druk om te maken. Doe je dat wel, moet je er zelf ook gewoon aan werken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:47

Janine1990 schreef:
Op smokkelen word je voor de jury wel afgerekend. Als je niet wedstrijden rijdt, hoef je je daar in mijn ogen niet druk om te maken. Doe je dat wel, moet je er zelf ook gewoon aan werken.

Ja en dat kun je voornamelijk dus goed oefenen door een grotere bak/weide te hebben en daar eerst te trainen.
Daarbij af en toe onder het rijden het paard echt eens even los laten gaan vindt ik heerlijk dat gaat in een 20x40 ook niet zo goed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:48

Hmm, hebben jij en ik een andere manier van rijden ;)
Mijn ervaring is dat het ook prima in een gewone bak kan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:49

Janine1990 schreef:
Hmm, hebben jij en ik een andere manier van rijden ;)
Mijn ervaring is dat het ook prima in een gewone bak kan.

Ik zeg ook niet dat het niet gaat. Ik zeg alleen dat hoe groter hoe prettiger ik het vindt.
Omdat je dan in mijn ogen pas echt kunt merken of je het goed voor elkaar hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:50

Als je paard niet recht is, merk je dat ook in oefeningen, met name oefeningen waar buiging wordt gevraagd..

Edit:
Zoals de eigenaresse van mijn paard zegt: "Op een scheef (of vul in wat van toepassing is) paard rijden is net als rijden in een auto die scheef is. Als vaste bestuurder merk je het niet. Pas als iemand anders er in gaat rijden, die opmerkt dat er iets mis is, zie je zelf ook wat er mis is."

Oftewel, als vaste berijder mis je sneller dat een paard scheef gaat (of wat dan ook) dan wanneer iemand anders op gaat zitten. Gewenning.
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 25-02-11 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:52

Janine1990 schreef:
Als je paard niet recht is, merk je dat ook in oefeningen, met name oefeningen waar buiging wordt gevraagd..

Tuurlijk merk je dat maar blijkbaar hebben wij een ander idee van wat we prettig rijden vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:54

Zie edit Tigra ;)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:42

Als je normale figuren wilt rijden zou ik inderdaad kiezen voor 20x40 (of eventueel 20x60 meter). Ik rijd op dit moment zelf regelmatig in een bak van (schat ik) zo'n 40 bij 40 meter. Heerlijk zoveel ruimte, maar figuren rijden vergt wat creativiteit. Als je veel springt is een brede bak praktisch.

@yswing: 10 meter zou ik echt veel te smal vinden. Met een shetlander is dat misschien nog te doen, maar met een paard zou ik eerst goed willen losrijden, voor ik zulke bochten maak.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:44

Ik mag gebruik maken van een rijbak van 15x30 meter. De bodem is super, maar hij is wel wat aan de krappe kant.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:54

Ik heb thuis een bak van 17x34. Voor de pony prima, voor mijn paard onder het zadel ook prima. Alleen met de kar erachter wat aan de krappe kant. Sommige Z oefeningen kan ik niet doen, maar puur voor de basis (wat je toch voornamelijk doet!) is het heel goed te doen. Uitgestrekte draf en middengalop (met de kar dan, ohz lukt het nog wel) kan ik niet oefenen, maar dat lukt in een 20x40 bak ook niet echt. Maar weinig mensen hebben de ruimte voor 20x60 of (zoals ik voor het mennen zou willen) 30x60.

Voordeel is dat als ik wedstrijd heb alles veel makkelijker gaat. Heb je je paard in zo'n kleine bak voor elkaar, dan stelt de rest niets meer voor.