welk voer en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arnoud

Re: welk voer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:37

@Daantje: Voor een Fjord (heb ik zelf ook) zou ik eerder Reform kruidenmeusli van Havens of Cavalor Pony*S*mix voeren, dat is gemaakt voor sobere rassen zoals fjorden en haffies ed. Waarom ik minder te spreken ben over Subli, is simpel omdat de voedingswaardes wat aan de lage kant zijn, waardoor je meer moet voeren voor een zelfde resultaat. Overigens heeft Subli wel het HACCP en GMP+ keurmerk. Persoonlijk wil ik mijn voer zo natuurlijk mogelijk, dus met zo min mogelijk conserveringsmiddellen of natuurlijke conserveringsmiddellen. Meestal ook niet langer houdbaar dan 6 maanden

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:54

Ik voerde eerst gewoon basisbrok, goedkoopste wat er was. In de winter kon ik er op een gegeven moment 3 kilo per dag instoppen en dan bleef hij net op gewicht. Gaat hier om een pony van toen 2.5, 1.47m hoog. Ik stond toen ook nog op een andere stal waar ze helaas erg weinig hooi kregen en van slechte kwaliteit. Ik heb toen een mailtje gestuurd naar Havens en kreeg het advies om sportbrok met muesli zonder haver te gaan voeren. Toen ik dat ging voeren kon ik al snel terug van 3 kilo naar 1.5 schep sportbrok/meusli mengeling. Hij glimde ook veel meer en zag er stukken beter uit. Ik ben diezelfde winter verhuisd naar een stal waar hij hooi, kuil en snijmais kreeg en toen hoefde ik helemaal geen krachtvoer meer te geven.
Nu staat hij op de wei en ben ik begonnen met rijden. De wei is vrij schraal en na het werk krijgt hij 1 kilo sportbrok. Als hij niet hoeft te werken krijgt hij een halve schep. Ik ga denk ik niet meer zo snel terug naar de goedkope basisbrokken, want het scheelt toch in mijn portemonnee als ik hem ander voer geef en ik merk gewoon dat hij er beter van uit gaat zien. Ik voer er verder ook geen extra suplementen of vitamines bij.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:49

Valt mij ook wel tegen de reacties over Subli en zet mij ook aan t twijfelen. Mijn paard is te schraal en vaak wat aan de slome kant met rijden maar als ik haar meer dan 2 kilo krachtvoer geef dan word ze verkeerd druk. Ze word dan sjagerijnig tegen mij en andere paarden. Ze kreeg eerst op aanraden van de dierenarts 3 kilo brok op een dag. Eerst sportbrok maar omdat ze daar zo heftig op reageerde toen de basisbrok van Subli die ze op stal voerden. Toen werd ze stijver en bleek dat ze tegen spierbevangen aanzat dus moest een eitwitarme brok gaan geven aangevuld met olie. Daar ze geen toevoegingen lust vaak zelfs niet door slobber (moeilijke eter) ben ik haar naast Subli Ponybrok de Subli EM bijgaan geven. In de stalperiode 1.5 kilo ponybrok, en 400 gram EM en een klein kommetje muesli door de slobber heen om ze die EM te laten eten want die vond ze ook niet lekker. Nu in de weide krijgt ze 1 kilo brok omdat ik bang ben voor die spierbevangenheid.
Nu ben ik de Subli ponybrok gaan voeren omdat op een kaart van de leverancier stond dat dat minder eiwit in zit dan de basisbork. Vergeleek toevallig pas de etiketten op de zakken zat er dus gewoon meer eiwit in de ponybrok. Ik bellen naar de subli word er gezegd dat er evenveel zit als in de Subli basis en op de nieuwe kaart staat dat er meer eiwit in de pony zit. Dus vat hem nu niet meer helemaal en ze blijft schraal.
Ook ik ben de subli gaan geven omdat er geen chemische anti-oxidanten inzitten.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:10

Onze oudjes, allemaal 15 plus, eten subli kruidenmuesli en Hartog lucerne, naast weidegang en 'swinters voordroogkuil. Zelfs de meest schrale ziet er nu weer geweldig uit.

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:32

de mijne krijgen equifit, kortom het beste eten dat er bestaat. je kan zelf eventueel paar haren van je paard opsturen voor een DNA-test zodat ze het beste voer naargelang je paard kunnen afstellen (welk voor het meest geschikt is voor jouw paard). De mijne krijgen Balance dit is een mengeling voor paarden die lichte arbeid verrichten (af en toe buitenritten en rond hobbelen in de piste maw woorden) en dan nog een kruidenmengeling Natural base het volledige maaltijd moet bestaan uit 20% NB en 80% mengeling. de NB verandert ook naarmate van seizoen want een paard dan nodig heeft, in de winter zullen er andere vitaminen en stoffen inzitten. Het zal wat meer kosten in aankoop (NB is iets van een 9 euro en de balance 8 euro) maar je moet er minder van geven. en hiernaast krijgen ze nog gras

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:33

oja voro de quarters is er zelf een speciale mengeling op de markt wat ook ideaal is voor fjorden en haflingers...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:42

Mijn Tinker en Shetjaarling krijgen allebei Tinkerbrok.
Dit is voor en door Tinkerhoeve de Bonte Parels ontwikkeld brok wat speciaal is afgesteld op de behoeftes van de Tinker.
Mijn Tinker krijgt hier nu 0.5 kg per dag van en staat verder 24/7 op een wei met hoog gras. Mijn Shet krijgt 1-2 handjes om hem bezig te houden terwijl mijn Tinker haar brok eet

In de winterperiode krijgt mijn merrie 2 kilo brok per dag, onbeperkt hooi, 2-3 kg winterpenen en om de dag een 1 kg slobber.
De Shet krijgt dan ong. 4 handjes brok, onbeperkt hooi, 1 kg winterpenen en om de dag een klein laagje slobber.

Mijn Shet werkt niet. Die hoeft alleen maar schattig te zijn en mijn Tinker gezelschap houden
Mijn Tinker werkt 4-5 dagen per week (longe, ohz) ong. een uurtje per dag. Het rantsoen van mijn Tinker zal aankomend winter wel hoger worden aangezien ze nu drachtig is.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:14

Ik voerde eerst altijd een goedkope huismerk brok, omdat mijn eerste pony deze bij de vorige eigenaar kreeg. Ik heb haar toen op dezelfde brok gehouden en ze deed het er ook goed op.

Toen mijn paard kwam heb ik deze in eerste instantie deze zelfde (goedkope) brok gevoerd, maar door intensiefe training (dressuur, springen en cross-training) had mijn paard spierverzuring gekregen. Ze had vitamine E en Selenium tekort, daarbij heeft ze snel last van teveel eiwit (metname met het voorjaarsgras) en toen is mij PAVO geadviseerd! PAVO heeft standaard (vergeleken met alle andere merken) veel vitamine E in de brok en weinig eiwiten! Ik ben dus over gegaan op PAVO all-sports. Deze sportbrok bevalt prima!
Daarbij krijgt mijn paard 'Muesli zonder haver' als extra, omdat het lekker is ze er mooi vol van wordt zonder dat ze er heet of gek van wordt.

Mijn A-welsh gezelschapspony krijgt ook de 'Muesli zonder haver', hij heeft verder geen brok nodig en doet het prima op de Muesli!

Daarbij krijgen ze natuurlijk allebei weidegang en hooi.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:18