2 Berijders 1 paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neemt je paard, de rijstijl van je bijrijder over?

1: Ja
Geen stemmen
2: Nee
Geen stemmen
3: Geen mening
Geen stemmen
4: Iets anders dan bovenstaande opties
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

carola90

Re: 2 Berijders 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:12

ja zoals er al was gezegd
dat kunnen ze ja
maar ik weet niet ik heb mijn paarden nooit laten bijrijden
maar ik neem wel van ze aan dat ze weten wie erop zitten
en ik weet niet of die twee verschillend rijden? maar meestal kan je bijrijder/ster er ook voor zorgen dat die weer beter gaat lopen
zelf zou ik persoonlijk dan ook maar 1bijrijder/ster nemen omdat die kan je dan nog helpen en dan rijd die gene en ik b.v er nog maar alleen op en dat is denk ik wat fijner voor de pony/paard aleen is dat bij ieder paard/pony verschillend!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 10:21

Sjonniej schreef:
Ja.
Een paard weet dondersgoed wanneer hij onder het werk uit kan komen. Laat de bijrijder dit gebeuren, zal het paard het na verloop van tijd ook bij de eigenaar proberen.

Hier ben ik het ook absoluut mee eens! Denk inderdaad ook dat paarden de ruiters wel uitelkaar kunnen houden en hun best doen om zo goed mogelijk hun best te doen onder het zadel m.n. maar toch denk ik dat ze na verloop van tijd gauw in de gaten krijgen wie wat van hun vraagt en of bepaald gedrag getollereerd wordt.

doubledream schreef:
Ja ik kan merken als mijn bijrijder heeft gereden en ik stap er de volgende dag op dat mijn paard sloom is en helemaal niet op mijn hulpen reageert maar mijn bijrijder neemt hier les voor en veder is ze heel lief voor het paard en tuttelt lekker met hem dus ik vind het allemaal wel goed.

Ik had ook een bijrijdster waar ik erg tevreden mee was, alleen op rijtechnisch gebied lagen we een heel eind uitelkaar, helaas!
Met rijden ben ik graag geconcentreert met mijn paard aan het rijden, aan het oefenen van bepaalde oefeningen en zorgen dat we vooruit gaan, succes boeken maar helaas was zij niet zo gemotiveert. Ik merkte daarom, ondanks dat ze zo goed en lief voor mijn paardje was, dat ik naderhand te vaak met de problemen zat.

Ellebel schreef:
Ik denk dat het belangrijkste is dat je het onderling eens bent over waar de grenzen liggen, en fundamenteel ook hoe je een paard hoort te rijden. Hoe je dat dan bereikt kan ieder voor zich weten.

Ook weer helemaal mee eens

_Michelle_ schreef:
3 berijders en 1 paard ook goed Wij hebben er met Gamble niet echt last van ofzo. Hij is eigenlijk wel een heel geschikt paard voor ons. Soms vind ik wel dat mijn vader consequenter moet zijn. Dan is hij aan het longeren en galloppeerd Gamble, dan zie je dat ie bijna terug gaat vallen in draf maar mijn vader ziet dat niet dus laat hij hem in draf overgaan terwijl dat niet de bedoeling is. Dan zeg ik wel tegen hem dat ie dat niet moet doen. Probeerd ie dan wel maar geloof dat mn vader het niet zo goed aan ziet komen. Ik en mn zus zien dat wel aankomen dus waarschuwen we Gamble dan dat hij door moet lopen. Je weet dat Gamble niet zo'n vervelend paard is wat je echt uit probeerd maar tuurlijk weet hij wel wie er met hem bezig is. We hebben wel geprobeerd om hem allemaal dezelfde stemhulpen aan te leren. Maar mijn vader had eerst wat andere hulpen waar Gamble ook op reageerde (nu niet meer geloof ik). Met de training voel ik eigenlijk niet dat een ander van ons hem 'verpest' (ik bedoel niet echt verpesten maar vind het moeilijk om uit te leggen wat ik precies bedoel). Maar ik heb er dan ook niet zoveel verstand van dat ik dat aan kan voelen als dat wel gebeurd. Ik heb wel dat ik bepaalde dingen wil oefenen/trainen en het lang duurt voordat dat erin zit omdat ik maar 2 of 3 keer in de week rijd. Dat vind ik wel jammer, maarja, liever een paard met zijn 3en delen dan dat ik geen paard had gehad

Michelle, grapjas! Een paard met z'n drie-en delen mogen we inderdaad niet vergeten! Petje af trouwens, dat jullie het met z'n drien-en zo geod redden! Inderdaad denk ik net als sommige anderen, dat een paard met familie delen, vaak net een tikkeltje anders ligt dan wanneer je er een vreemde op/bij hebt. Jullie, net als vele andere paardeneigenaars, willen het beste voor zijn of haar paard een vreemde lijkt me daar toch iets laconieker in te zijn ondanks de goede bedoelingen!!

runningkawa schreef:
Idd Sjonniej

En dan is het toch vloeken als je elke keer weer tegen dat ge-emmer aanloopt.
Iemand die bijv niet consequent in de hulpen is en je moet het paard regelmatig duidelijk maken dat het nu wel zo is.

Of iemand die vind dat hij de eerste 10 min wel uit mag razen onder het zadel.
Veel succes geen etter onder je kont te hebben de eerste 10 min. en jezelf wel rustig wilt beginnen.

het lijkt me minder een probleem als je recreatief rijd, maar als je in de sport zit, zou ik het nooit willen.

Juist om deze redenen, zou ik dus géén "zomaar iedereen bijrijdster" voor mijn paard meer willen hebben! Ik heb mijn lesje nu wel geleerd! hihi

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:18

Partout wordt ook door 3 mensen gereden. Het meeste door Liesjuh (eigenaar), ik rij hem wanneer zij niet kan en soms les ik met hem en haar zusje rijdt hem ook in de les, 1x per week een half uur.
Hij weet precies wie er wanneer op zit. En dat zie je ook in zijn lopen.
Nou moet ik zeggen dat onze rijstijlen veel op elkaar lijken. Alleen wat hele kleine verschillen.
We hebben dan ook alle 3 les van dezelfde instructeur

Het gaat dus super goed! Ik kan zelf niet echt merken wanneer Lies of Natas er op heeft gereden. Misschien andersom wel.
Maar ik kan bijvoorbeeld wel merken wanneer hij met pessoa is gelongeerd. Dan loopt hij ronder en lager.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 09:42

Het valt mij op dat het hebben van een bijrijder/ster niet altijd op problemen hoeft uit te lopen, mits diegene op ongeveer dezelfde manier rijdt als de eigenaar van het paard en hetzelfde streven heeft.

Natuurlijk ligt het ook aan het type paard dat je hebt. De ene is er nou eenmaal gevoeliger voor als het andere maar wat ik me nou afvraag is (zoals eerder genoemd in dit topic):

Je bent heel blij met je bijrijder, maar je merkt dat het rijden niet goed klikt, niet op dezelfde lijn ligt als dat van jou en je merkt dat je paardje daardoor steeds slechter gaat lopen en in protest gaat wanneer jij erop zit. Is dit dan een vorm van het paard "verpesten" ?

Ben benieuwd!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:38

ik denk wel zeker dat dat zo is.... want mijn haffie liep echt tien keer beter toen mijn bijrijdster niet meer reed ze was veel meer ontspannen en veel meer aan het been bij mij.... gelukkig heb ik nu een nieuwe bijrijdster en bij mij loopt siets net zo goed als toen ik geen bijrijdster had.... ik weet wel dat mijn nieuwe bijrijdster en ik ongeveer de zelfde rijstijl en gedachten hebben over rijden en paarden en dat had ik met mijn eerste verzorgster niet

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 11:18

@dekoezegtboe: Heel fijn te lezen dat je wel degelijk verschil hebt gekend! Dus op een lijn zitten maakt dus wel dégelijk verschil!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:48

Mijn pony neemt de rijstijl van de bijrijder niet over, hier is hij veel te eigenwijs voor. Nou heb ik ook nog niet voor een langere tijd een bijrijder gehad. Maar hij gaat alleen aan het werk bij mij en mijn instructrice. Hij is vroeger verkeerd bereden en verwaarloosd, dus het kost je juist veel tijd en moeite om zijn vertrouwen te krijgen met rijden. Ik merk wel dat hij soms kleine trucjes met me uithaald, wat bij de bijrijdster wel kan, zoals schuren of hoofd omhoog gooien met hoofdstel omdoen. Maar als hij merkt dat ik het ben, is het zo afgelopen. Dus ik denk dat het in elke situatie anders is.