Paard afspuiten, toch niet zo goed..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Re: Paard afspuiten, toch niet zo goed..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:41

afspuiten lijkt me helemaal niet slecht. het zorgt dat de zweetgeur weggaat, waardoor je paard niet wordt lekgeprikt door de horzels als hij weer de wei op gaat (of in ieder geval minder). zweet dat opdroogt, lijkt me ook dat dat gaat jeuken. en voor de benen is het idd goed. wel zou ik als je alleen koud water tot je beschikking hebt, eerst de beneb afspuiten, zodat ze aan de temperatuur gewend zijn, en dan rusitg omhoog werken. als je ineens de koude slang op heel zijn lijf zet, is dat wel erg slecht. is eigenlijk hetzelfde als bij mensen. als het warm is, moet je ook niet opeens in koud water springen, maar eerst je enkels en polsen natmaken, anders kan je een hartstilstand krijgen, geloof ik.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:37

Die van mij spuit ik na het rijden altijd helemaal af. Vooral de benen, waar de bandages/peesbeschermers hebben gezeten neem ik goed mee. Hij is na een training altijd zeiknat van het zweet en na droogstappen blijft er toch altijd van dat opgedroogde zweet geplakt zitten.. ziet er niet uit en het lijkt me ook helemaal niet prettig aanvoelen. Hij mag na het afspuiten lekker weer los en meestal gaat hij dan ook rollen.. Bij mijn oudere paard voel je hem echt afkoelen als je hem gewassen/afgespoten hebt. Hij word nooit in het zweet gewerkt en na het rijden is hij toch warm. Als hij dan onder de kraan is geweest en hij droogt, dan voelt hij gewoon koud aan.. lijkt me heerlijk als je paard bent Haha!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 12:05

Ik blijf Kyra (paard) lekker afspuiten Knipoog
Bedankt voor jullie reactie's en vooral voor de uitleg.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:03

ik spuit die van mij ook af, maar liever met lauw water en als de rug erg warm is doe ik hem zeker niet met koud water.
ik denk namelijk dat het niet erg goed is als je op hele warme spieren de koude slang zet.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:20

ik spuit mijn paard altijd helemaal af ... en zet hem dan zo weer terug in de weide ... dan ziet hij zelf maar wat hij doet ... en de warmte bij die paarden komt door de goede doorbloeding .. dus daar is niks ergnstigs aan ..

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:22

Ik hoorde laatst dat het water op de vacht als een spiegel zou werken, en dus de warmte nóg mer zou benadrukken.
Zelf dacht ik echter dat een paard ook zweet om af te koelen (zo werkt het bij mensen wel), en dat zweet ook vocht is (goh, slim....).
Dus ik spuit mijn paard ook af bij warm weer.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:19

Uponastar schreef:
Mijn paarden geven zelf aan wanneer ze afgespoten willen worden: ze gaan dan stoicijns bij de waterplaats (in de wei) staan. Dat is mijn sein. Ik spuit ze af terwijl ik ze niet eens vast heb staan. Hebben ze er genoeg van, nou dan lopen ze vanzelf weg om weer verder te grazen.

Sjoerdje, m'n Fries, die gaat er ECHT helemaal voor staan: hoofd omhoog, achterbenen uit elkaar, hij draait zelf waar ie de waterstraal wil hebben...en daarna heerlijk rollen in het stof.

Dit ritueel herhaalt zich tijdens de warme dagen zo'n 4 a 5 keer per dag.

Bij mij precies zo Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:21

Ik gebruik altijd lauw water
Kawa laat ook heel er duidelijk merken dat hij erg beledigd is als ik koud water neem, wat voor weer het ook is, hoe langzaam ik ook van de voetjes uit naar boven ga. (en na het rijden doe ik het boven de knieën al zeker niet met koud water)

En ik kan me er wel iets bij voorstellen, zelf douche ik nu ook kouder dan in de winter, maar ijskoud ook niet.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:26

jij word toch ook niet in ene heel warm als je uit het zwembad komt??

lijkt me bij paarden dus ook niet

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:31

Hoppaa lekker de sproeier erop Tong uitsteken Zolang je het niet lang doet kan het geen kwaad.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:46

ik doe het ook altijd na het rijden, even het zweet eraf! paarden zijn niet van suiker!! zeker niet in de zomer, volgens mij maakt het geen d r o l uit als je het nou met lauw, warm of koud water doet. Ik vind persoonlijk in de zomer toch koud veel lekkerder...

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:38

ik spuit ze na het rijden af . als ik ze met zweet vlekken het land in zet dan komen al die vliegen erop af en dan niet.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:52

Mijn paard vindt het heerlijk om gedouched te worden. Vooral als je haar uiertjes ook even afspoelt. Dan zet ze haar benen wijder en zie je haar genieten, de gekke merrie....

Zolang je niet in de buurt van haar hoofd komt met dat water dan vindt ze het heerlijk. Ik zie haar er altijd van opknappen en ze gaat daarna altijd weer fit het land in. Dan draaft ze haar vriendjes tegemoet.