Bang voor je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Re: Bang voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:16

imker schreef:
Nee, ik ben niet bang van mijn paard, ook nooit geweest trouwens.

Als je bang bent voor je eigen paard, zit er wat mij betreft maar 1 ding op: verkopen en op zoek gaan óf naar een paard waar je niet bang van bent, óf serieus bij jezelf ten rade gaan of je wel wílt paardrijden.

Ik kan uit eigen ervaring spreken dat dit niet waar is. En vooral de laate zin vind ik echt belachelijk, je weet niet waarover je praat.

Ik ben een hele poos echt bang geweest óp mijn paard. Ik heb een ontzettend lieve merrie, die met rijden gewoon heel moeilijk is, het zit ook in haar bloed en ze is wat je noemt een ´pismerrie´.
Maar in de omgang superlief en braaf, ik kan er mee lezen en schrijven.

Ik heb periodes gehad, dat ik er voor een miljoen nog niet op ging, en dat kreeg mijn paard door. Zodra ik erop zat, ging ze wegspringen, bokken, staken noem maar op. Doodeng vond ik dat. Verdrietig

Ik heb de juiste mensen om me heen gehad. Appie van bokt heeft me veel geholpen, en is vaak langsgeweest, en Jura ook, maar ook meerdere mensen van bokt hebben mij gesteund.
Ook had ik een heel geduldige instructrice, die mij en mijn paard goed aanvoelde.

Inmiddels ben ik verhuisd (ik heb Pompidou al zo´n 4 jaar of zo) en heb ik alles aan huis.
Ik heb een trap gehad van een paard een heel tijd terug, en sindsdien vreselijke pijn in mijn rug, waardoor ik heel af en toe eens reed.
Tot een poos terug. Ik was het zat om mijn mooie getalenteerde merrie maar op die wei te zien lopen, en heb via via een heel goede instructrice gevonden met wie het heel goed klikt.

Ik rij nu al een aantal weken weer fanatiek met Pompidou en ik heb echt dagen dat het geweldig gaat!! Ook heb je altijd dagen dat het klote gaat, zoals vandaag. Ze was erg lastig, en omdat ik mijn cap kwijt was, was ik bang om te vallen. En Pompidou heeft daar een neus voor, en heeft erg lastig gedaan. Toch heeft mijn instructrice mij erdoorheen weten te trekken en hebben we goed af gesloten.
Maar echt, ook ik was vanmorgen echt weer even angstig, wat voorkomt uit mijn eigen onzekerheid. Dan denk ik dat ik het niet kan, terwijl als ik haar goed heb lopen, dat ik denk van, o ja!

Zorg dat je goede mensen hebt die je begeleiden en verstand van zaken hebben en je vertrouwen geven.
Ik herken je bericht heel erg, zo begon ik ook.
Ik was bang (door vroegere ervaringen) en had een groene lastige hete merrie gekocht. Hoe verin je het!! Knipoog

Toch ben ik erg vooruit gegaan met haar, en ze zal ook noooooit meer weggaan.

Je mag me ook pb en als je wilt, ik heb precies hetzelfde meegemaakt.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:20

Citaat:
imker schreef:

Als je bang bent voor je eigen paard, zit er wat mij betreft maar 1 ding op: verkopen en op zoek gaan óf naar een paard waar je niet bang van bent, óf serieus bij jezelf ten rade gaan of je wel wílt paardrijden.

Ben ik het dus ook niet mee eens. Ik rij al paard sinds mn 7e en heb al pony's vanaf mijn 9e. Ben nog nooit bang geweest totdat ik dus een ongeluk (je) kreeg door mijn eigen paard. Maar bij mij was het gewoon 'tijd heelt alle wonden'

Ik dacht trouwens toen ik er zo bang voor was ook echt dat ik hem dan maar moest verkopen want wat moest ik nou met een paard waar ik bang voor was? Maar ik wilde hem gewoon niet weg doen, ik heb voor dit paard gekozen en ik zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat wij een goede band hebben. Ik ben nu ook niet meer bang van hem en ik weet ook heel zeker dat paarden en ik niet zonder elkaar kunnen Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:52

Mijn bijrijdpaard wil tijdens het rijden nogal eens totaal onverwachts wegschieten. Hierdoor was ik in het begin erg bang om te rijden.
Wanneer ik op de grond sta ben ik nooit bang geweest voor mijn paard.

Vanwege die angst ging ik onbewust mijn adem inhouden en al mijn spieren aanspannen. Dit had tot gevolg dat het paard ook gespannen raakte en juist ging wegschieten.

Dit is grotendeels verholpen door wanneer ik op het paard gestapt ben niet gelijk mijn aandacht op het paard te richten en te bedenken welke enge dingen hij wel niet allemaal kan doen en of hij wel goed loopt. Maar door eerst op mezelf te letten bewust adem te halen, spieren ontspannen, daarna mijn houding corrigeren. Als ik dan ontspannen ben ga ik weer op mijn paard letten en merk dan dat mijn paard ook gaat ontspannen en vanaf dat punt ga ik dan beginnen met fanatieker te rijden. Daarna heb ik mijn aandacht zo nodig om de oefeningen goed te kunnen uitvoeren dat ik als het ware vergeet om bang te zijn. Het rijden gaat nu erg goed.

Toch voel ik nog steeds iets van angst als ik ben op gestapt en moet dus nog steeds bewust adem halen en spieren ontspannen.

Iemand langs de bakrand die je helpt herinneren om bovenstaande te doen kan in het begin ook handig zijn. Je zou ook kunnen proberen om te gaan fluiten op je paard. (Lukt alleen als je ontspannen bent dus dan moet je wel ontspannen)

Overigens denk ik dat het niet verstandig is geweest om een groen paard te kopen als je maar op 1 paard durft te rijden. Maar ja gewoon langzaam opbouwen en dan komt het hopelijk vanzelf goed.

Succes en sorry voor het lange verhaal

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 11:04

Ik heb haar gekocht van de fokker, want ik wilde een paard zonder (evt. naar) verleden.

Alleen heeft ze natuurlijk in de opfok gelopen en heb ik dus niet een band met der opgebouwd, ik riep altijd dat dat wel komt als ik zelf met haar aan het werk zou gaan. Ik vind haar helemaal geweldig als ik ernaast sta en ik vind het ook erg mooi als ik der onder het zadel zie, maar ik heb gewoon spoken in m’n hoofd… Als ze 1 stap verkeerd zet, dan zie ik mezelf al in het draad hangen, zulk soort dingen…

Maar er is iemand die mij heeft gePBt n.a.v. dit topic en zij komt mij helpen en begeleiden zodra Quellian weer bij mij op stal staat Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:13

Gelukkig veel succes en ik denk dat het best wel goed komt als je begeleiding hebt.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:04

imker schreef:

Sorry, dit vind ik onzin...

Ik heb een verzorgpaard, Olga, nu bijna 1.5jaar. Toen ik haar een paar maanden verzorgde, ben ik super hard afgevallen. Ik kan 2 maanden niet rijden en ben toen zo bang geworden! Ik was echt bang van ELK paard. Zelfs als ik er eentje uit de stal moest halen, was ik al bang dat ie ging lopen enzo. Ik heb toen echt zwaar overwogen om te stoppen, maar het is mijn grote hobby, die geef je neit zo maar op .

Ik ben toen van 0 af weer begonnen met Olga. heb iemand gezocht die les gaf, enheb één maand aan een stuk 3 keer per week gelesd. pas na drie weken ben ik een keer alleen in de bak gaan rijden.

En zo heb ik het steeds op gebouwd.

En nu zijn we een jaar verder en ik kan nu eindelijk zeggen dat ik niet meer bang ben Lachen. Soms zit ik nog wel eens op een paard en dan denk ik van: oh nee, *paniek*. Maar dan zeg ik tegen me zelf: Je bent nu zo ver gekomen, nu kan je het wel aan Haha!.

Het is echt heel belangrijk dat je het rustig aan doet, je moet het op je eigen tempo doen. En hulp vragen Ja, hulp is echt geen schande Lachen.

_Astrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:39

Ik vond Indy (mijn verzorgpony) altijd al een beetje eng, want ik zit al met een rij angst ik durf gewoon ernaast in de stallen enz. maar zodra ik er op zit, krijg ik een soort black out, ik word dan heel erg bang en weet ook niet meer wat ik allemaal moet doen(qua het rijden), dus ik vond het rijden al eng, eerst gewoon rijden aan longeer touw en lkkr draven enz. en toen ging ik los rijden, en daarvoor eerst ff longeren kon ze zich uitleven, en dat ging dan wel goed, tot ik op een dag er hard afviel, en mijn zus helpt me altijd met mijn angst en precies die dag was ze er niet, en nadat ik er af viel ben ik met andere mensen terug gegaan en heeft iemand me geholpen met longeren. En een week erna ofzo ben ik weer gaan rijden maar met de longeer lijn, en toen gingen we op een veld longeren, ik er op, en ik heb gestapt gedraaft en gegallopeerd, en kben er nog niet overheen op Indy maar dat komt omdat ik daarna niet meer heb gereden op der omdat ik toen met zwaar gekneusde ribben zat, en ze heeft nu een veulentje.
Ik ben ook bang geweest voor mijn eigen paard, omdat hij me op een dag trapte, en toen heeft mijn zus me weer goed geholpen(wat een schat is het toch) en ik vind het nog wel eng om bij zijn kont te komen maar ik doe wel weer alles met hem. En het rijden op hem vond ik ook eng(zoals mijn zus zei, ik schijt zeven kleuren in mijn broek) maar ik ben pas zelfs met hem door het bos gegaan, terwijl hij daar wel eens flink gek doet. Ik rij ook wel eens zonder zadel maar dat vind ik nog wel een beetje eng omdat je dan niet echt stevig zit. Maar ik blijf vooruitgang boeken Haha! en ik ben super blij dat mijn zus me helpt Haha! (ze heet trouwens op bokt RaQuKa)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:08

Ik heb een pony gehad waar ik toch echt bang van ben geweest. kwam van een shet af en dan is een dpony opeens wat anders, helemaal een onbeleerde met een erg slecht verleden. Ging met vallen en opstaan, maar op laatst gooide ie iedereen er af. Deed zo raar dat je niet kon blijven zitten en dat hebben ze snel door. Ik zat op laatst te huilen of ik er weer snel af mocht en dta is dan je eigen :S. Kon het rare gespring wel steeds beter uitzitten en ging ook wel beter, maar vertrouwd werd het niet. De pony is uiteindelijk verkocht door mijn ouders na vele waarschuwingen van dierenarts, hoefsmid etc dat mijn leven niet veilig was met dat beest. Een trainer heeft het nog geprobeerd maar is ook niks geworden, te danken aan het slechte verleden.. (mishandeld, verwaarloosd, dierenbescherming)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:11

Quellian vraagt om een mening en die geef ik. Dat niet iedereen het daamee eens is, dat is logisch, maar het slaat zeker wel ergens op. Oke, het is misschien niet al te aardig gesteld, maar ik denk er zo over.
Zoveel mensen, zoveel meningen...

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:25

Quellian schreef:
Maar er is iemand die mij heeft gePBt n.a.v. dit topic en zij komt mij helpen en begeleiden zodra Quellian weer bij mij op stal staat Lachen

misschien een idee om haar dan alvast mee te nemen naar de stal waar Quellian nu staat, kan ze zien hoe er op dit moment met haar gewerkt wordt en direct tips krijgen Pling

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 13:27

imker schreef:
Quellian vraagt om een mening en die geef ik. Dat niet iedereen het daamee eens is, dat is logisch, maar het slaat zeker wel ergens op. Oke, het is misschien niet al te aardig gesteld, maar ik denk er zo over.
Zoveel mensen, zoveel meningen...

Ik snap jou mening wel, hoor Ja Dit zijn (zoals ik al eerder zei) ook dingen die door m'n hoofd gaan, maar ik wil het nog niet opgeven.

Ze komt over anderhalve week terug op stal en dan gaan de bokker en ik saampies aan het werk met Quell. Ik probeer het iig tot de winter en als het dan nog niet gaat, dan moet ik eerlijk zijn. Zowel tegen Quell als tegen mezelf.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:30

Quellian, ik kan me herinneren dat je hier eerder mee zat toen het over Stanley ging. Klopt dat?

Met Stan ben je nu toch helemaal prima en ok?

Hoe heb je dat toen opgelost?

Waarschijnlijk is het gewoon iets dat bij jezelf zit, soort angst voor het onbekende ofzo, of angst om met een nog niet vertrouwd paard te rijden.

Als je voor jezelf weet waar het aan ligt dan ben je een heel stuk verder, anders krijg je dit de eerste periode bij elk nieuw paard waar je op gaat rijden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 13:51

Apple schreef:
Quellian, ik kan me herinneren dat je hier eerder mee zat toen het over Stanley ging. Klopt dat?

Met Stan ben je nu toch helemaal prima en ok?

Hoe heb je dat toen opgelost?

Waarschijnlijk is het gewoon iets dat bij jezelf zit, soort angst voor het onbekende ofzo, of angst om met een nog niet vertrouwd paard te rijden.

Als je voor jezelf weet waar het aan ligt dan ben je een heel stuk verder, anders krijg je dit de eerste periode bij elk nieuw paard waar je op gaat rijden.

Klopt idd!! Ja Jeetje, dat je dat onthouden hebt!

Bij Stan heb ik alleen maar doorgebeten, doorgebeten en doorgebeten... Heeft overigens bijna 4 jaar geduurd om hem te krijgen hoe hij nu is. Moet ik ook wel zeggen dat Quell een veel vriendelijker karakter heeft en veel makkelijker in de omgang is. Van Stan verwacht ik verder ook niet iets 'serieus'. Buitenrijden is genoeg en we weten inmiddels wat we elkaar kunnen maken...

Ik weet dat dat met Quell ook wel kan komen, maar de vraag is hoelang dat gaat duren..

@ rhijnauwen; is misschien nog niet eens zo'n gek idee Lachen Zal vanavond een met haar aan de PB gaan Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:26

Sorry, ik zal nu wel half bokt over me heen krijgen, maar ik vind het gewoon zo raar dat mensen die zo'n problemen hebben met hun paard, fat die dan niet eens denken over anders omgaan met hun paard, mbv natural horsemanship. Zo veel problemen zijn hier op een vriendelijke manier mee op te lossen. Dat mensen dan toch nog zo eigenwijs zijn dat ze de schuld aan hun paard blijven geven, daar kan ik gewoon niet bij.

Ik ben ik zelf absoluut geen expert op nh gebied, maar ik heb nog nooit een negatief verhaal gehoord over nh.

Rapelu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:42

Ik ben ook bang geweest voor Aquila toen ik haar net had! Als je in dr stal kwam bijten. En als je dr eenmaal had... Dan stil staan en niet lopen.. En soms keihard bokken als je er gewoon naast loop. Op een dag ben ik gewoon dr stal in gegaan halster snel omgedaan, en ze wilde alweer bijten! Maar toen heb ik dr een 'standje' gegeven, en ze keek me echt zo aan van.. 'wat doe jij nou weer?' Toen was ze eerst ook banger voor me.. Nou niet echt banger maar gewoon ze kwam minder snel naar me toe enzo.. en dat is na een weeek eigenlijk weer wel geworden. Aquila kwam dan gewoon weer naar me toe, eerst heel langzaam met oortjes naar voren. En na een week, kwam ze galopperd naar me toe met oortjes naar voren Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:53

Ook ik ben bang geweest van m'n eigen paard.Op de grond niet alleen om er op te rijden. Forceer niks, al zit je de eerst volgende 3x alleen maar. Opstijgen, zitten afstijgen. Zolang jij de wil maar heb komt het vast goed. Ik doe nu weer de gekste dingen met m'n paard. Vorige week ben ik er voor de eerste keer vanaf geknald en zat er zo weer terug op. Terwijl ik zo'n 3 maanden geleden bijna niet eens durfde op te stijgen..

Kijken naar hoe je paard het doet en stapje voor stapje, maar je moet wel willen!

Zorg ook dat je begeleider/instructeur van je angst weet en het niet zo is van ja maar maandag durfde je ook los door de bak te stappen en nu in ene keer niet meer???

@dorientje; Ik geloof niet dat Quellian problemen met haar paard heeft maar puur met haar eigen angst die in principe niks met het paard te maken heeft.

Enne nog niet verkopen hoor! Geef het in ieder geval een kans. Mijn instructrice zei ook, je moet doorzetten voor jezelf anders blijf je met die angst zitten niet alleen bij dit paard maar bij alle paarden..

Ik ben er nu overheen en je mag best weten ik ben beretrots!! Haha!
Succes!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 19:02

Ik was pas bang voor mijn verzorgpaard toen.
ik geloof dat ik een jaar of 11 was, en de pony(die nu van mij is:)) was is ontzettend vals.
geloof mij ze bijt niet af en toe ze komt echt over het hek op je afstormen met haar mond open en laat niet meer los. ze heeft zelf iemand zo erg toegetakeld dat diegene naar het ziekenhuis moest..
ik wou rijden, en toen heeft die pony mij aan mijn duim over het hek heen getrokken, die er dan ook naastbungelde zowat.
ik was Zo bang toen, dat ik nooit meer wat met dat beest temaken wou hebben.
na een maand toch weer gegaan, en ik stong gewoon te bibberen en huilen van angst.
toen een knop omgedraaid, en misschien vinden jullie mij nu een mishandelaar, en haar echt onwijs harde klappen gegeven.
ze had gelijk door dat ze niet meer met mij moest sollen, en nu kan ik werkelijk alles met haar, maar ik ben dan ook de enige, op de eigenaar na.....

als je angst heb voor een paard, mijn advies is loop er niet voor weg, maar vind een oplossing. desnoods verkoop of stop je ermee als het wel weer goed gaat, maar ik denk dat een heleboel het met me eens zijn als ik zeg dat ervoor weglopen je angst alleen maar vergroot..!

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 01:28

Ik zou me eens goed gaan afvragen waar ik nou precies bang voor was. Is het de angst om te vallen? De angst om onder het paard te komen? De angst om ...?

Als je in een bak rijdt kan er niet zo heeel veel gebeuren. Ik weet heus wel dat er duizend dodelijke situaties zouden kunnen gebeuren, maar over het algemeen is een paard toch redelijk rustig en als het paardje net helemaal getraind is lijkt me dat het allemaal toch wel redelijk goed zou meoten zitten.
Tuurlijk gaan er wel dingen gebeuren. Het is een jong paard. Ze moet nog dingen leren.

Ik denk dat je het ook eens gewoon echt GOED moet proberen. Gewoon je er serieus van overtuigen dat het niet eng is, en dat je het kan en dat het leuk gaat worden. Want je kunt het ook gewoon en het komt ook allemaal heus wel goed.

Maar als je het nou ECHT eng vindt? Tja. Misschien moet je dan toch over niet meer paardrijden na gaan denken. Niet iedereen is een paardrijmens. (Maar jij bent er vast wel 1)
Dat wil trouwens nog niet zeggen dat je de paarden hoeft te verkopen, toch? Je kan bijv. gaan mennen of je kunt ze zelf niet berijden maar gewoon veel tijd met ze doorbrengen en evt. een lief jongetje of meisje blij maken!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:21

ik geef het meteen toe,
ik ben soms ook bang voor mijn paard,
of nee,
niet voor mijn paard maar om wat er kan gebeuren !

Vroeger heb ik wel wat nare dingen mee gemaakt,
die angst is gewoon binnen geslopen,

Zo heb ik een heerlijk verkeersmak paard,
behalve als het hem neit uitkomt en ik ga 1 bepaalde kant op..

Mijn moeder gaat altijd met een ander paard naar buiten,
maar ik ga ook vaak alleen,
en dat alleen is vaak TE voor hem,
op de terug weg gaat uie dribbelene,
ziet ie spoken en schiet nog eens weg..

ik ben zo ontzettend bang dat ik eraf val end at hij de grote weg oprent,
dat is eigenlijk mijn grooste angst!

Verder rijdt ik gewoon met hem,
nee in de bak heb ik geen angst,
hij bokt en doet gek en springt ookw ele ens weg,
maar op de een of andere manier voel ik me in de bak veiliger als op straat..

In eht begin was het heel erg,zo erg dat ik dus ook twijfelede of ik hem wel kon houden..

Maar ik heb besloten dat ik ervoor wil gaan,
iedere keer een stukje angst opzij zetten.stapje voor stapje,.

en ik ben zo blij dat ik nog steeds aan het doorzetten ben Haha!

dus kom op het lukt je vast wel !!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:02

Ik ben nooit een hele zekere ruiter geweest en door slechte instructrices toen ik net begon met lessen is dit ook niet goed begeleid. Soms gaat het hele periodes goed, maar de angst kan ineens door iets heel kleins weer terug komen. Ik haat het, de angst, want ik vind paardrijden heerlijk.

Twee jaar geleden heb ik een ernstige smak gemaakt van mijn bijrijdpaard. Ik reed haar toen net 4 weken en zag het totaal niet aankomen. Het is ook geen bokker, dus ik was er niet op bedacht. Ik was aan het opstijgen en had mijn rechtervoet nog niet eens in de beugel toen ze opeens als een gek door de bak begon te stuiteren. Ik lag er in no time naast. Ben er na even ademhalen en een stevige NH oefening met paard wel weer opgestapt, maar ik had heel erg veel pijn in mijn rug, die later ook scheef bleek te staan. Na een half jaar fysio en fitness was dat pas weer 100% in orde.

Na die val ben ik wel door gegaan met rijden. Donja wordt alleen door mij bereden en ik voelde me verantwoorelijk voor haar. Ik longeerde haar 2x per week en stapte er 1x per week op, ook om mijn eigen angst te overwinnen. Ik longeerder haar dan wel eerst, maar ze had feilloos door dat ik bang was en begon dan moeilijk te doen met opstappen. Het was trouwens toen voor mij alleen angst bij het opstijgen, na 2 rondjes was het over.

Wat voor mij heel belangrijk is is dat ik niet ging rijden als ik me niet ok voelde. Dan maar aan de longe. Ze heeft heel goed in de gaten in wat voor bui ik ben, dus ik wilde het mezelf niet te moeilijk maken. Het is daarna heel erg lang goed gegaan, tot vorig jaar november. Ik had twee maanden voornamelijk in het bos gereden en ineens begon ze daar te etteren. Wegspringen voor dingen waar ze nooit bang voor was, vreselijk fel worden. Bah. Ik heb de hele winter in de bak gereden. Inmiddels ben ik ook daar overheen en op het moment vind ik alles prima. Woensdag was ze buiten zelfs aan het bokken en ik vond het niet eens eng! Dat zegt voor mijn doen heel erg veel!

Wat mij heel erg geholpen heeft is het rijden op verschillende paarden. Ik merkte dat ik heel erg vastgeroest ben op Donja. Ik ken haar gewoontes en de hulpen die ik nodig heb door en door, maar zodra ik op een ander paard stapte kreeg ik het moeilijk. Het heeft geholpen om sneller te reageren als er iets gebeurt en minder snel in paniek te raken. Ik ben nog steeds bang om te vallen, maar het gaat nu erg lekker met ons. We hebben een duidelijke band en ik ben heel erg blij dat ik heb doorgezet.

Succes! Lachen

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:18

Hallo,

Ik ben momenteel bang voor mijn paard. Niet als ik ernaast sta, maar ik durf er niet meer op! Als je erop gaat zitten gaat ze vluchten en bokken en aangezien ik er de laatste keer ben afgevallen en mijn rechter ribbenkast had gekneusd durf ik nu echt niet meer. Ik denk eraan om haar te verkopen omdat we kennelijk toch geen goede match zijn (heb haar pas een half jaar). Je moet eigenlijk afwegen wat je wilt. Je betaald er elke maand een hoop geld voor en je moet dus kijken wat in jou ogen kan. Is het mogelijk om je vertrouwen weer terug te krijgen, misschien met hulp of denk je van niet. Het is en blijft een hobby en je moet er dus wel van genieten!!

Veel succes!

Groetjes

Mii_JuúL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:35

ik ben ook bang geweest omdat ik hard van een paard vanaf was geketst
Maar met de goede hulp van mijn vriendinnen heb ik het rustig weer opgebouwd..

Suc6...!!

Gr. JuúL Cool

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:48

de eerste paar jaar toen ik een stel paarden verzorgde kon ik er met 1 niks doen.. als ik met haar liep trapte en beet ze me al.
toen verzorgde een vriendin van mij haar.. ik deed een ander paard.
dat andere paard werd ziek.. en kon ik niks meer mee doen.
dat vriendinnetje ging verhuizen.. en als ik dus wat wilde doen met een gezond paard moest ik wel met haar wat gaan doen.

na heel veel geduld, respect naar elkaar toe en oefenen zijn we nu echte maatjes geworden.
het heeft een lange tijd geduurd maar met geduld kan je echt alles bereiken!!
begin met kleine stapjes... eerst poetsen.. gaat dat goed ga dan wandelen.. gaat dat goed ga dan longeren.. enz enz.. leer je paar kennen en leer de baas zijn naast je paard.. dan wordt het meestal ookal makkelijk als je op het paard zit...
let op meestal.. is natuurlijk niet bij alle paarden zo!

veel suc6!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 08:58

@ dorientjuh; ik heb geen problemen met mijn paard en ik geef haar al zéker nergens de schuld van! Het is een onwijs lief dier, maar nog erg onzeker (is nog jong) en ik ben ook onzeker. Het ligt echt puur aan mezelf!

Wat ik hierboven ook al las: misschien ben ik ook wel bang voor wat er kan gebeuren en niet eens zozeer voor m'n paard. Als ze 1 stap naarvoren schiet, krijg ik al de meest vreselijke gedachten en zit mezelf al over het hek vliegen, dát zijn dingen die ik uit m'n hoofd moet gaan zetten.

Elders in het topic las ik te gaan fluiten op m'n paard, vind ik op zich een goed idee. En wiebelen met je tenen, toch? Haha!

Quell en ik gaan het sowiezo tot de winter proberen en dan kijken we wel verder.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:05

Quellian schreef:
Elders in het topic las ik te gaan fluiten op m'n paard, vind ik op zich een goed idee. En wiebelen met je tenen, toch? Haha!

Zingen is volgens mij effectiever. Dat regelt meteen je ademhaling. Als je angstig bent, ga je (onbewust) hoog ademhalen. Daardoor span je je nog meer en dat breng je over op je paard. Probeer lager te ademen, je zwaartepunt verplaatst zich dan naar beneden en je merkt dat je rustiger wordt. Lachen

Ik lees ook dat je misschien bang bent je balans te verliezen. Misschien heb je iets aan de basisprincipes van Centered Riding? Die gaan ook uit van o.a. ademhaling en balans: http://www.alona.nl/susanharris.htm