Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Citaat:idd, je benen ontspannen af laten hangen en steun zoeken op de beugels.

nickyu schreef:ok licht contact moet je altijd houden met de beugels eens , maar ben je het ook eens dat je wel je knieeen ten ale tijden moet aanhouden? sommige rijden zodanig dat je er een arm ussen steken kan ...
en op de zit rijden leren ze helaas al jaaren haast nergens meer ..![]()
ik geef "zit"lesjes . sturen met je zit(en lijf) dus op een aantal mensen
de meeste rijden al een jaar of 10 en hebben eigenpaarden
en hadden hier nog nooiiit van gehoord
(buiten bovenbeen je paard omduwen je binnen zitknobbel je paard weg duwen buiten onderbeen je paard begrensen en binnen onderbeen licht uitdrukken en stelling vragen.. en dat je dus stelling kunt vragen zonder de bocht om te gaan en de basis voor de zijwaartse gangen ...
dat principe vinden de meeste erg raar ...
dit lukt echt niet als je alleen maar staat in je beugels en met je handen stuurd ipv je gehele lijf , vaak denken ze binnen hand 10 cm opzij buitenhand 10 cm naar voren en blijven voor de rest als een blok beton zitten
het meest verdrietig word ik van mensen die tegenovergesteld scheef zitten en dan niet begrijpen waarom hun paard en scheef / schuin de averechtse kant oploopt ...
en versnellend drijven is vaak ook nieuw (duwen ze 2 benen tegelijkerijd aan en vinden t dan raar dat hij gaat draven ipv harder stappen...of erger tegen gesteld drijven en dan niet begrijpen waarom die niet sneller gaat..)
pol013 schreef:RK dan weet je ook dat je je omhoog laat veren door het paard en met je bovenbenen en beugels ervoor zorgt dat je zachtjes terug komt in het zadel.
Ik snap wel wat julile bedoelen: alleen op je bovenbenen rijden (op de bierviltjes/ gulden) manier is verkeerd maar ik hoop dat sommige mensen nu niet het idee krijgen dat je alleen op je beugels moet lichtrijden. dan raak je namelijk hopenloos uit balans, kun je je paard niet meer goed volgen en kun je onmogelijk verfijnde hulpen geven.
maar je moet er ook geen hand breedte tussen zitten (of meer..)(er tussen door kunnen kijken dus..)wel de benen aan dus