Lichtrijden op je beugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Lichtrijden op je beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:57

Waarom maakt iedereen hier toch een óf óf verhaal van terwijl het in mijn ogen een beugel en benen verhaal is.

Vraag het anders eens aan iemand die endurance rijdt. Die moeten vaak uren achter elkaar lichtrijden. Ik denk dat die mensen echt wel de minst belastende manier, voor paard en ruiter, gevonden hebben anders hou je zo'n tocht nooit vol.

Wie stuurt een endurance ruiter even een pm? ik weet niet wie ik moet hebben.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:12

pol013, de rest van je benen liggen natuurlijk wel tegen je zadel, anders zou je je benen wel in een hele rare bocht moeten wringen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:17

Natuurlijk steken je knieen niet af
maar dat is wat anders dan ermee klemmen zodat je er een bierviltje tussen kunt houden Lachen
Wil je je knieen echt afsteken, dan druk je denk ik alleen maar met je onderbenen.

Citaat:
idd, je benen ontspannen af laten hangen en steun zoeken op de beugels.

Daarmee zeg ik het eigenlijk al.
Ga maar eens zitten en ontspan, dan merk je dat je benen wel tegen het paard liggen, maar zonder klemmen.

Verder heb ik zelf wel eens in de vakantie een stuk of 10 paarden gereden op een dag.
Normaal was 4 tot 6 per dag.
Dus ook nodige uurtjes achterelkaar te paard gezeten Lachen
Dus of alleen endurance ruiters het weten???

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:22

RK dan weet je ook dat je je omhoog laat veren door het paard en met je bovenbenen en beugels ervoor zorgt dat je zachtjes terug komt in het zadel.

Ik snap wel wat julile bedoelen: alleen op je bovenbenen rijden (op de bierviltjes/ gulden) manier is verkeerd maar ik hoop dat sommige mensen nu niet het idee krijgen dat je alleen op je beugels moet lichtrijden. dan raak je namelijk hopenloos uit balans, kun je je paard niet meer goed volgen en kun je onmogelijk verfijnde hulpen geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:46

nickyu schreef:
ok licht contact moet je altijd houden met de beugels eens , maar ben je het ook eens dat je wel je knieeen ten ale tijden moet aanhouden? sommige rijden zodanig dat je er een arm ussen steken kan ...

en op de zit rijden leren ze helaas al jaaren haast nergens meer .. Verdrietig

ik geef "zit"lesjes . sturen met je zit(en lijf) dus op een aantal mensen
de meeste rijden al een jaar of 10 en hebben eigenpaarden
en hadden hier nog nooiiit van gehoord

(buiten bovenbeen je paard omduwen je binnen zitknobbel je paard weg duwen buiten onderbeen je paard begrensen en binnen onderbeen licht uitdrukken en stelling vragen.. en dat je dus stelling kunt vragen zonder de bocht om te gaan en de basis voor de zijwaartse gangen ...
dat principe vinden de meeste erg raar ...

dit lukt echt niet als je alleen maar staat in je beugels en met je handen stuurd ipv je gehele lijf , vaak denken ze binnen hand 10 cm opzij buitenhand 10 cm naar voren en blijven voor de rest als een blok beton zitten

het meest verdrietig word ik van mensen die tegenovergesteld scheef zitten en dan niet begrijpen waarom hun paard en scheef / schuin de averechtse kant oploopt ...

en versnellend drijven is vaak ook nieuw (duwen ze 2 benen tegelijkerijd aan en vinden t dan raar dat hij gaat draven ipv harder stappen...of erger tegen gesteld drijven en dan niet begrijpen waarom die niet sneller gaat..)

ik meot zeggen ik rij pas 5 jaar
en ditgene dat je hier vertelt klinkt wel logisch, en snap ik ook wel.
maar op het paard zelf doe ik vééél dingen onbewust verkeerd.
bevoorlijk, ik wil naar rechts, kzit scheef naar links en men paard valt over de schouder naar buiten.
op die dingen ben ik nu hard aan het werken, maar dat wil niet zeggen dat het aan de instructie lag, dit ligty gewoon aan mij Haha!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:36

@Nickyu:
Ik rijd gewoon op m'n beugels en kan wel sturen met m'n zit, ik zit gewoon "in" het zadel op m'n zitbeenknobbels, m'n benen hangen af en steunen op de beugels. Als ik een wending maak gaat mijn binnenhand iets naar binnen, maar ze wend op m'n buitenhand, die niet naar voren gaat ofzo maar gewoon de buitenschouder begrenst. Ik zit dan op m'n binnenzitbeenknobbel waardoor ze mooi om mij heem buigt zal ik maar zeggen. En mijn bochten zijn gewoon goed. Ik vind niet dat je je knieen ten alle tijden er aan moet houden. Dan stoor je je paard in de beweging en krijg je nooit een ruimer voorbeen. Mijn knieen raken het zadel wel gewoon, maar ze drukken/klemmen niet, mijn bovenbenen ook niet trouwens die hangen ook gewoon af. Ik zit gewoon écht "in" het zadel en niet erop en steun op mijn beugels. In draf veer je ook gewoon op je enkels en rijd ik niet licht door met mijn bovenbenen te klemmen, dan krijg je hetzelfde effect als in de stap dat het voorbeen korte pasjes maakt.

Je kunt trouwens toch ook nooit fijne kuithelpen geven als je altijd maar de kracht op je bovenbenen zet? Omdat je hem daar mee "om" duwt voor de wending?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:13

pol013 schreef:
RK dan weet je ook dat je je omhoog laat veren door het paard en met je bovenbenen en beugels ervoor zorgt dat je zachtjes terug komt in het zadel.

Ik snap wel wat julile bedoelen: alleen op je bovenbenen rijden (op de bierviltjes/ gulden) manier is verkeerd maar ik hoop dat sommige mensen nu niet het idee krijgen dat je alleen op je beugels moet lichtrijden. dan raak je namelijk hopenloos uit balans, kun je je paard niet meer goed volgen en kun je onmogelijk verfijnde hulpen geven.

misschien type ik het een beetje raar maar zoiets bedoelde ik dus

natuurlijk klem je niet continu je bovenbenen zodanig dat je een dubbeltje er tussen houd , lijkt me ook alles behalve fijn voor je paard kun je ook niet onafhankelijk je hulpen geven en krijg je daarbij zwarsenegger boven beentjes Bloos maar je moet er ook geen hand breedte tussen zitten (of meer..)(er tussen door kunnen kijken dus..)wel de benen aan dus

maar alleen op je beugels staand lichtrijden is naar mijn idee ook niet het ..de meeste trappen dan ook de benen uit met het gaan staan ..
je kan mij niet wijsmaken als je alleen door te staan in de beugels bij het lichtrijden ook nog je hulpen kunt geven

(nou rij ik nooit tot super zelden en dan kort licht maar ok..das een ander verhaal)