milieu regels voor mesthoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: milieu regels voor mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 11:07

O ja, net nog een half uur aan de lijn gehangen met de gemeente en na diverse malen te zijn doorverbonden ben ik eigenlijk geen steek verder gekomen.
Er schijnen binnen onze gemeente helemaal geen richtlijnen te zijn kennelijk voor het houden van 1 pony binnen zoveel meter van de erfafscheiding. Ze mogen er gewoon langslopen, dat is wel zeker. En plassen en poepen is ook geen probleem volgens de gemeente. Aanleg mesthoop voor 1 pony ... ze wisten niet of daar iets specifieks voor was, enz. Dus eigenlijk mag ik gewoon doen wat ik nu al doe Lachen

Ik denk dat de buren nu een probleem hebben en niet ik, maar ik ga nog even verder zoeken op landelijke regels, want die gaan gelden zodra de gemeente niets geregeld heeft.

Groeten, Ingrid

Uponastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:28

russel schreef:
Jammer he dat die stadsmensen altijd weer zo moeilijk doen over luchtjes e.d. Ze willen graag buiten wonen, maar klagen dan ook meteen over de luchtjes die bij het buitenwonen horen.

Ik heb gehoord dat er al heel wat boeren hierdoor in de problemen zijn gekomen. De dure stadsjongens kopen een mooi vrijstaand huisje en vervolgens klagen ze de boer next door aan vanwege zijn boerengeur..... Hamer

Aaargh, hier moet ik toch even op reageren !!!!! Misschien off topic, maar dames en heren.... kan het nog ongenuanceerder ? Laat ik even melden dat ik dus een van die 'dure stadsjongens' ben die inderdaad een mooi vrijstaand huisje heb gekocht...eigenlijk gewoon een vette boerderij met 3 hectare !!! Hebben we keihard voor gewerkt en werkelijk ALLES voor opgeofferd !!!!
Laat ik nu gisteren de gemeente 'gezellig' op inspectie hebben gehad: er was een anonieme klacht binnengekomen wegens vliegenoverlast waarvan onze mestbak (8 x 8 meter) de oorzaak zou zijn. Ter verduidelijking: wij hebben voor honderden euro's de oude mesthoop van de vorige eigenaar opgeknapt, betonnen elementen van bijna 2 meter hoog omheen laten zetten. Daarbij gebruiken we in onze stallen (voor 2 paardjes) vlasvezel.
En wie hebben er geklaagd ? Onze buren...die hun hele leven al daar wonen en altijd tegen de strontberg van de voormalige eigenaar (veehouderij) van ons huis aan hebben moeten kijken. De nieuwe situatie is honderd keer beter.
Ik heb de gemeenteinspecteur met z'n sandalen midden op de hoop gezet en we hebben geen insect kunnen bespeuren !!!!!! De klacht is ongegrond verklaard.

En waarom word er dan toch geklaagd ? Hoogstwaarschijnlijk puur jalouzie !!!! Tja, waar doen ze het van, he......

AUB niet iedere kl...zak uit de stad over een kam scheren !!!! Boos!

Zo, en dat wou ik nou effe kwijt !

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 08:22

Je hebt gelijk hoor ... niet alle stadslui over 1 kam scheren. Maar er zit verschil in stads- en stadslui, daar zijn we het allemaal wel over eens.

Kijk het "dorp" waar ik woon heeft ook stadsrechten, dus is het in principe ook een stad Bloos

Maar bovenstaande als voorbeeld nemend; jullie zijn duidelijk bewust naar het platteland verhuisd om paarden te gaan houden en het netjes te onderhouden e.d.

Deze mensen naast ons zijn er komen wonen om een grotere tuin te hebben en rust en frisse buitenlucht. En tja dan staat er zo'n stinkend dier naast, heeft de tegenoverbuurman een grote enge waakhond en stoken er mensen nog op houtkachels (hetzij buiten, hetzij binnen, want wij stoken in de winter inderdaad nog op hout, dus dat wordt straks de volgende klacht).

Ik heb een vriendin uit Vlaardingen, echt een puur stadsmens. Ze vind bij ons de polder met de koeien wel aardig voor 1 dag, maar vind een varkensbedrijf ook vreselijk stinken en is duidelijk gewend aan de lucht van industrie en uitlaatgassen (bij wijze van). Zij zegt ook nooit te willen wonen zoals wij wonen.

Da's het verschil denk ik dan Knipoog

Inderdaad off-topic, moest ik even kwijt, ga hieronder weer verder met nieuw antwoord over het vervolg van het "milieuprobleem"

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 08:25

Nou inmiddels een schriftelijke reactie van die mensen. Ze vinden het een onhoudbare stank waar ze geen dag langer wensen in te zitten met dit weer. Het verzoek is nu of ik de pony (tijdelijk) wil gaan verplaatsen en de vervuilde grond wil afdekken totdat ik kans zie deze geheel uit te graven en op te schonen.

Hmmm, niet leuk, want ik weet van een collega van mij dat zulke mensen je het leven heel zuur kunnen maken, al voldoe je officieel aan alle regels. We gaan dan ook dit weekend maar wat verzinnen. Ik denk een combinatie van tegels, dan zand met vlas of stro erop wat we wekelijks kunnen opruimen en de ondergrond kunnen schoonschrobben.

Overigens de inmiddels afgedekte mesthoop ging zo enorm broeien dat wij het nu vonden gaan stinken, dus deze is weer open. Dan ruikt hij eerder zoetig dan die vieze broeilucht. Da's dus niets dat afdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:42

Ja maar jij hebt paarden. Heb je niet goed begrepen wat de essentie van mijn commentaar is. Heb het over de stadsmensen die naar het platteland komen om idd een mooi buiten te kopen, voorts ergeren ze zich aan alles wat het boerenleven in houdt.

By the way, ben ook een stadse maar voel me niet aangesproken door mijn eigen mening hoor. Was er niet laatst een nieuwsbericht over de stadse die huizen kopen in het plattelandse en klaagde over de boerenluchtjes? Er zouden regels gesteld gaan worden. Was het nou om die "jongens" in bescherming te nemen of juist de boer. Weet ik effe niet meer, maar volgens mij dus niet de boer.

Waar mijn paard staat hebben ze camperen bij de boer. Ook daar komen soms, gelukkig soms, stadsmensen die klagen over de de geuren. Klagen dat er 2 keer per dag een paard langs hun caravan loopt (paarden lopen op de wei overdag) moet dat nu elke dag.

Trouwens jalouzie heb je overal. Helaas merk ik dat dagelijks weer. Heb eigenlijk het gevoel dat jalousie steeds erger wordt.Zeker in de paardenwereld. Het dorp waarin ik woon, heb ik soms het idee dat het een collectieve ziekte is. Idd jalouzie om elke in hun ogen euri te veel, maar zelf bulken ze er ook van. En niet zo zeer het boerke naar de dure stadsjongen (die ook zeker wel hoor) maar ook naar elkaar toe is er broodnijd. Ook wij hebben een anonieme klacht gehad over de mest, geklaagd dus door de buren (haha dus niet anoniem) Hebben zelf ook paarden, veel paarden. Ook ik dacht dat men elkaar in een kleine gemeenschap helpt, maar dat geld dus niet voor elk dorp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:47

Met deze hitte is het idd een probleem. Ik denk toch dat je een flinke berg vlas op de plasplekken moet gooien. Ik merk nl dat de stal niet stinkt door de vlas, pas als je de berg openspit en bij het natte komt, stinkt het. Kun je niet voor 1 paardje je mesthoop naar een hoekje van de wei verplaatsen? Als je dan ook nog vlas gebruikt, krijg je mooie compost.

Kun je niet met dit hete weer de paddock besproeien? Je zult toch wel een beregeningssysteem hebben, een grondpomp of zo? Nat ruikt het al niet meer,als de bovenlaag dan bijna droog is, vlas er over gooien, of een nieuwe laag zand en dan met de plasplekken beginnen met vlas. Mijn paard plast iig altijd op de zelfde plaats.

Straks moet je pony weg vanwege de buren. Kijk dat bedoel ik nu. Jij woont er langer en dan krijg je buren die alles vinden stinken, omdat ze het niet gewend zijn.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:29

russel schreef:
...
By the way, ben ook een stadse maar voel me niet aangesproken door mijn eigen mening hoor. Was er niet laatst een nieuwsbericht over de stadse die huizen kopen in het plattelandse en klaagde over de boerenluchtjes? Er zouden regels gesteld gaan worden. Was het nou om die "jongens" in bescherming te nemen of juist de boer. Weet ik effe niet meer, maar volgens mij dus niet de boer...

Ik meen zoiets gelezen te hebben in het blad van Vereniging Eigen Huis en dat het juist wel ter bescherming van de boer is. Van mij mag dat gisteren nog ingevoerd worden. OK dan!

Het ergste aan deze hele situatie vind ik nog dat het huurders zijn en geen kopers. Jij hebt straks een fortuin uitgegeven en zij vertrekken de volgende dag omdat ze de uitlaatgassen zo missen

Wat heb je toch een naarlingen!

=^.,.^=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 09:53

De mesthoop ligt nu al op het uiterste eind van de wei, ver bij het terras van de buren vandaan. Nogmaals is de klacht niet over de mesthoop, maar omdat ik geheid controle ga krijgen, wil ik deze wel in orde hebben ook voor die tijd.

De plasplek daarentegen is wel wat dichterbij, maar ook niet direct naast het terras, hoewel de pony op 4 meter afstand loopt, plast ze daar (gelukkig) niet.

Ik beregen nu de uitloop iedere dag zodat het ook minder stoft. Daarbij maak ik de plasplek 2x per dag nat (al voor de klacht) en strooi er nu stro op (wordt dus straks vlas). Maar dan nog klagen ze over onhoudbare stank. Nou wij stonden er gisteren met onze neus bovenop en we ruiken het NIET !!.

Kennelijk is er dus een verschil tussen een stadsneus en een plattelandsneus Clown

Een varkensboer vind zijn varkens waarschijnlijk ook niet stinken Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 09:56

Weten jullie wat eigenlijk nog het maffe is ... 2 jaar geleden toen de vorige mensen vertrokken met hun paard naar elders en ik zag wat de vraagprijs voor het huis was, was ik al erg bang dat er mensen terug zouden komen die veel centjes hadden en niet echt "agrariers" zouden zijn. Het huis is nl. totaal uit de stijl van de straat gebouwd 10 jaar geleden. Het is groot, wit, veel marmer en heel veel luxe. Dit in tegenstelling tot de overige huizen die oude boerderijen zijn met leuke gezellige groene luiken.

Dat er "ander volk" zou komen te wonen was snel duidelijk toen we de kopers zagen die erop af kwamen, maar niemand wilde het huis hebben. Daarom hebben ze het na 2 jaar leegstand, maar te huur aangeboden voor 1900 euro in maand. Of ze het ook echt huren voor dit bedrag is me niet bekend, maar gezien de vraagprijs eerst zal het er niet ver vanaf wijken.

Zou fijner zijn als deze mensen ipv hun hondjes (die overigens ook overal poepen in de tuin) een kleine pony zouden hebben gehad. Cool

Groeten maar weer en wordt vervolgd : Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 14:17

Inmiddels thuis nog eens wat firma's gebeld die agrarische middelen en dat soort zaken verkopen .... er is niets tegen om door de grond te werken, daar komt het kortgezegd op neer.

Omdat de mensen wel het probleem begrijpen gaf Agri Retail (BB/welkoop) mij een goede tip. Koop spul wat je door de kattebak kunt doen als geurverdrijver of in de kliko. Maak foto's (gedateerd) dat je het spul op de plek spuit en bewaar de aankoopbon.
Je kunt dan aantonen dat je wel degelijk wat aan het doen bent, mocht het toch "escaleren" en de milieu-inspectie op de stoep staan.

Inmiddels is mijn moeder in de weer geweest met hoopjes van die "vervuilde" grond en heeft ze besprenkeld met 3 verschillende middelen (chloor, dettol en kampferspiritus). De hoop met de chloor erin ruik je nauwelijks nog. Dus dat kan ik ook nog doen, maar is niet goed voor het bodem leven.

Ga nu dus "geurslokker" oid kopen. Clown

Groeten
Ingrid

Uponastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:34

Ik gebruik ook vlas en je ruikt amper wat. Je moet het zaakie natuurlijk niet uitelkaar halen want dan ruikt je natuurlijk wel urine-lucht.

Maarre...als jullie zelf met de neus erop, niets ruiken....nou, laat ze dan naar de k**** lopen ! Laat maar de inspecteur komen en doen wat ie moet doen. Is de klacht ongegrond, nou dan staan ze mooi voor schut. Is de klacht gegrond, nou, dan vraag je de Gemeente maar wat de oplossing is/aan welke eisen je moet voldoen.
Laat je niet zo op de kast jagen. Als je volgens de Gemeente aan alle (milieu-)eisen voldoet...is het goed...magge ze net zo veel klagen als ze willen (als ze toch niks beters te doen hebben). Vraag anders een gesprek aan met de betreffende gemeenteafdeling en leg het 'klachten-probleem' voor, vertel over hun probleem met de buurhond, de rook van de open haard, de vuurkorf..... Dat ze overal over klagen. Neem ze in ieder geval de wind uit de zeilen door als eerste met de gemeente te gaan praten en probeer in de gemeente je bondgenoot te vinden: hoe gaan we met deze 'notoire klagers' om ??????
Een voordeeltje heb je omdat het huurders zijn....tijdelijk ?

Let ook even op de regels van het waterschap, die kunnen ook nog een duit in het zakje doen....ik geloof dat een mesthoop op het land mag liggen, maar dat het vocht niet in aanraking mag komen met een sloot.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:00

poe.. wat een verhaal zeg.
moet eerlijk bekennen, dat ik heel nieuwschierig ben, over hoe de plek er uitziet daar waar de pony staat te plassen, en hoe dichtbij het bij het teras is? foto? Bloos Bloos
iniedergeval sterkte met je aardige buren...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 11:53

Uponastar schreef:
Laat je niet zo op de kast jagen. Als je volgens de Gemeente aan alle (milieu-)eisen voldoet...is het goed...magge ze net zo veel klagen als ze willen (als ze toch niks beters te doen hebben). Vraag anders een gesprek aan met de betreffende gemeenteafdeling en leg het 'klachten-probleem' voor

Op de kast jagen valt wel mee, maar wel ben ik gewoon bang dat ze straks de pony iets geven waar ze niet zo goed tegenkan om zo maar te zeggen. Ze kan makkelijk over het hek heen gevoerd worden met iets ... je hoort af en toe van die rare verhalen Verdrietig Maar goed daar gaan we even niet vanuit; zulke boemensen leken het me eigenlijk helemaal niet in het begin; ze vonden het paardje juist leuk zeiden ze toen (kwamen vroeg in het voorjaar er wonen).

Eisen van de gemeente ... tja dat is nog altijd het probleem ... ik heb al 3 dagen lang gebeld en gemaild, maar krijg er maar niets uit. Kastje naar de muur zeg maar; ze weten het kennelijk zelf eigenlijk geeneens.

Wel wilde ik inderdaad ook eens gaan vragen straks wat de gemeente nu zou gaan doen als die klacht bij hen op het bordje komt ... vertellen ze die man dan net als ik nu hoor dat eigenlijk alles mag binnen onze gemeente omdat er geen specifieke regels zijn, of gaat er dan iemand komen die zich aan regels gaat houden die niet bekend gemaakt mogen worden of zoiets.

Hoe dan ook ... net weer even lekker in de weer met wat bleekwater en ik moet zeggen, de bovenlaag is redelijk geneutraliseerd. Straks wordt het humor als ik met een hark er doorheen ga harken.

Voor Mariz ... de plek is ongeveer 1 m2 groot. Ze plast overal wel, maar op deze plek het meeste door de dag heen. Nu met dit weer is de urine ook donkerder (is bij onszelf ook als je niet genoeg drinkt) en ruikt dus sterker. De grond is daar hard en verzadigd, dus trekt het er niet meer gelijk in, wat elders op het land wel gebeurd. En dat is het probleem denk ik ook dat omdat de mensen klagen over stank bij vlagen. Ja dat is dan net de tijd die het duurt eer die plas de grond in getrokken is.

De stal en die plek liggen op ongeveer 20 meter van het terras van die mensen vandaan.

Wordt vervolgd ... als ik het geurloos krijg ben ik denk ik de eerste in Nederland Cool

Groeten, Ingrid

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:14

ik zou niet met chloor in de weer gaan .. Is gewoon heel slecht voor het milieu . Ik zou gewoon veel water sproeien en ze genoegt water laten drinken .Hang desnoods een zoutblok op zodat ze wel willen drinken .Dan is de urine geur ook minder . ik heb nu echt het idee dat ik het tref met mijn buren . Je hebt er niet veel aan .Maar ze willen we bijna alle mest hebben .die kunnen we gewoon over de planken heen gooien .Nu hebben we dus ook de mesthoop pal langs het scheid liggen en ze klagen er niet over .Ze vinden het alleen maar prachtig om uit het raam te kijken en zo een mooie schimmel en bruin paard te zien . Overigens zorgen we er wel voor dat de weide schoon blijft . Uit eigen belang en omdat het anders wel eens zou kunnen gaan stinken .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:36

Sterkte met je buren! Zoals ik ook al eerder las, zou ik niet met chloor gaan werken, dat is erg slecht voor het milieu, en daar kon je nog weleens meer problemen mee krijgen dan met de urine en mest. Ik zou heel hard op zoek gaan naar vlas.... succes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 14:52

Hehe, eindelijk een echt vriendelijke mevrouw aan de lijn gehad van de gemeente die mij de APV regels kon vertellen.

Voor het houden van een pony/paard binnen onze gemeente, bestaan geen specifieke regels. Dat is gewoon toegestaan zonder uitzonderingen. Behalve bij klachten dan kom je bij de APV uit. Ik heb de link gekregen om op te zoeken (onder verordening van het houden van gevaarlijke en hinderlijke dieren).

In het extreemste geval krijg je na controle een verbod op het houden van dieren op het door die inspecteur aangewezen terrein.
Voor zover deze mevrouw wist is dat binnen onze gemeente echt nog nooit voorgekomen en ze hadden al wel heel wat extreme stankklachten gehad.

Maw ik hoefde me geen zorgen te maken. Vooral niet toen ze hoorde dat ik eigenlijk mijn best al deed (alleen al de mest opruimen vond ze al voldoende volgens mij).

Ik ga ook maar niet meer chloor gooien, want niet ver van die plek pompen wij ons eigen grondwater op. Nu ziet die pomp wel diep geslagen, maar toch.

Ik ga wel exact die plek bestraten (is ongeveer een m2), en daar een afvoer puntje langs met een pvc pijp, waar ik dan regelmatig water in kan laten lopen oid) en op de tegels kan ik indien nodig nog een laagje zand met of zonder vlas erdoor strooien dat ik dan regelmatig verwissel met nieuw zand.

En maar hopen op een regenbui Lachen

Over het aanleggen van een mesthoop zou ik nog nadere gegevens krijgen, want dat wist deze mevrouw niet.

Dit najaar krijg ik nl. ca. 150 m2 grond erbij en daar wil ik de soort van U-bakken op maken waar we dan zowel ons keuken en tuinafval (compost) als de mest neer kunnen leggen, hetzij gemixt, hetzij los van elkaar. Maar ik wil dat dan wel ineens "goed" doen, althans volgens de hier geldende regels.