Prijs voor een bijrijdster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TerrorBaby

Re: Prijs voor een bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:27

Mijn verzorgpaarden staan ook aan huis, en ik betaal er €40,- voor.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:49

Misschien ontvang ik nu een hoop kritiek, maar ik vind het niet helemaal kloppen om kosten die jij aan jou paard besteed op een bijrijder door te berekenen. Je kiest namelijk zelf voor deze onderhoudskosten op het moment dat je een paard koopt en dan mag je jezelf ook een trotse eigenaar noemen. Ik vind niet dat je dit dan op iemand moet verhalen die jou eigenlijk bij de verzorging helpt. Helemaal voor niets hoeft ook niet altijd, op de manege zouden ze er ook voor moeten betalen, maar ik vind dat het bedrag wel redelijk moet zijn en dat jouw eigen kosten hierbij niet mee moeten tellen.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:02

mijn bijrijdster betaald 75 euro per maand voor 2x per week rijden en 2 x per maand een dressuurwedstrijd. Als we concours hebben betaalt ze de helft vd trailer en ze vlecht mijn paard voor me in als we/ik wedstrijd hebben/heb. Ze kan het bos in, binnen rijden, buiten rijden en ze rijdt nu L2 dressuur met mijn paard. Ook mag ze hem 3x per jaar 1 à 2 weken doen als ik met vakantie ben.

michelleXvX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:49

Ik vind persoonlijk dat je eigenlijk helemaal geen kosten kan vragen net als wat MightyMike zegt wij (als verzorgsters,praat even in het algemeen) zorgen dat jullie paarden beweging krijgt omdat jullie te weinig tijd hebben,dus wij moeten gaan bijbetalen terwijl jullie geen tijd hebben,wij betalen dus voor jullie vrije tijd, nu zal ik ook wel een zooi kritiek over me heen krijgen maar dat is mijn mening eigenlijk ik kan dr niks anders van maken

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:04

michelleXvX schreef:
Ik vind persoonlijk dat je eigenlijk helemaal geen kosten kan vragen net als wat MightyMike zegt wij (als verzorgsters,praat even in het algemeen) zorgen dat jullie paarden beweging krijgt omdat jullie te weinig tijd hebben,dus wij moeten gaan bijbetalen terwijl jullie geen tijd hebben,wij betalen dus voor jullie vrije tijd, nu zal ik ook wel een zooi kritiek over me heen krijgen maar dat is mijn mening eigenlijk ik kan dr niks anders van maken

Aan de andere kant krijgen jullie ook je plezier en vrijheid er voor terug die op een manege duur betaald zou zijn...en op een manege heb je over het algemeen denk ik aanzienlijk minder vrijheid, ben je gebonden aan dat specifieke lesje op dat specifieke moment... Ik zie het trouwens anders; je betaalt niet voor iemand's vrije tijd, je investeert een bijdrage in het paard... en een echte paardenliefhebber vindt het imo niet erg om iets aan het paard te besteden. Haha! Mijn bijrijders betalen bijvoorbeeld een bijdrage waarvan mijn prive weilandjes bekostigd kunnen worden, een extraatje wat mijn paarden rechtstreeks ten goede komt. Als iemand dat niet voor mijn paarden over zou hebben dan zou ik ze ook niet de geschikte bijrijders vinden voor mijn paarden Knipoog . Imo is het voor een eigenaar die de paarden aan huis heeft staan ook zo dat een (kleine) bijdrage kan worden besteed aan extraatjes voor het paard. ik denk dat een leuk verzorgpaard dat wel waard is... toch?

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:12

Als de ponies aan huis staan en je weinig kosten hebt dan zou ik een symbolisch bedrag vragen, zeker ook omdat het een pony betreft en er dus hoogstwaarschijnlijk ook een jonge(re) verzorgster voor zal komen. Als je die al kunt vinden als je een bijdrage vraagt, maar dat terzijde. Bij symbolisch bedrag denk ik aan 20 euro per maand of liever nog af en toe een zak wortels of een zakje snoepjes. Wees blij dat er kinderen zijn die voor je pony willen zorgen. Ik zou trouwens liever zien dat ze hun geld besteden aan les met je pony dan bij te dragen in overige kosten.

Het voorbeeld van Fleurtje100 vind ik niet meer bijrijden/verzorgen, dat vind ik een paard delen en dan lijkt het me ook logisch dat je de kosten deelt.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:16

Ik sluit me dan maar aan bij wat Monday zegt Clown !! Symbolisch bedrag van ong. 20 euro of nog beter gewoon om de week / elke week een lesje ofzo.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:04

Monday schreef:
Als de ponies aan huis staan en je weinig kosten hebt dan zou ik een symbolisch bedrag vragen, zeker ook omdat het een pony betreft en er dus hoogstwaarschijnlijk ook een jonge(re) verzorgster voor zal komen. Als je die al kunt vinden als je een bijdrage vraagt, maar dat terzijde. Bij symbolisch bedrag denk ik aan 20 euro per maand of liever nog af en toe een zak wortels of een zakje snoepjes. Wees blij dat er kinderen zijn die voor je pony willen zorgen. Ik zou trouwens liever zien dat ze hun geld besteden aan les met je pony dan bij te dragen in overige kosten.

Het voorbeeld van Fleurtje100 vind ik niet meer bijrijden/verzorgen, dat vind ik een paard delen en dan lijkt het me ook logisch dat je de kosten deelt.

Idd... Je pony krijgt toch weer extra beweging en extra aandacht. Dus je bijrijder helpt jou eigelijk ook. Zou idd niet te veel vragen..

ik heb ook een soort van bijrijdpony, wordt ik wel voor betaalt. Maar ik denk dat dat ook van het niveau van de ruiter afhangt..

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:12

ik zou daar echt niets voor vragen, zou ook niks betalen voor een paard.

Markvniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:34

Ik ben het met de meeste eens dat het van veel dingen afhangt of je wel of niet wat kan vragen!

Moet je uitmesten (bij mijn vriendin op stal gebeurt dit alleen in vakantie's en in het weekend)
Wat voor ruimte geef je je bijrijdster (Binnen rijden, buiten rijden, paard weekendje mee nemen??)
Wat voor ruimte heb je om te gebruiken (binnenbak, buitenbak, geschikte rij omgeving)

Kortom vindt dat het van veel afhangt hoe hoog de bijdrage is, maar vindt wel dat je het gewoon kan doen! De verzorgsters willen ook graag paard rijden anders begin je niet aan een verzorgpaard. Tuurlijk helpen ze de eigenaren uit nood maar als die eigenaar zijn paard niet beschikbaar stelt daarvoor zouden ze alleen bij manege's terecht kunnen en dan zijn ze ook geld kwijt! Het valt als eigenaar niet altijd mee om je paard bij iemand in handen te geven! Die persoon moet ook nog is het zelfde idee hebben over hoe om te gaan met het paard en die vertrouw je daar ook in. Door voor een verzorgpaard wat te vragen breng je de verzorgsters ook bij dat een paard hebben niet alleen leuk is maar ook geld kost!

Kortom voor wat hoort wat!!

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:08

Markvniel schreef:
Ik ben het met de meeste eens dat het van veel dingen afhangt of je wel of niet wat kan vragen!

Moet je uitmesten (bij mijn vriendin op stal gebeurt dit alleen in vakantie's en in het weekend)
Wat voor ruimte geef je je bijrijdster (Binnen rijden, buiten rijden, paard weekendje mee nemen??)
Wat voor ruimte heb je om te gebruiken (binnenbak, buitenbak, geschikte rij omgeving)

Kortom vindt dat het van veel afhangt hoe hoog de bijdrage is, maar vindt wel dat je het gewoon kan doen! De verzorgsters willen ook graag paard rijden anders begin je niet aan een verzorgpaard. Tuurlijk helpen ze de eigenaren uit nood maar als die eigenaar zijn paard niet beschikbaar stelt daarvoor zouden ze alleen bij manege's terecht kunnen en dan zijn ze ook geld kwijt! Het valt als eigenaar niet altijd mee om je paard bij iemand in handen te geven! Die persoon moet ook nog is het zelfde idee hebben over hoe om te gaan met het paard en die vertrouw je daar ook in. Door voor een verzorgpaard wat te vragen breng je de verzorgsters ook bij dat een paard hebben niet alleen leuk is maar ook geld kost!

Kortom voor wat hoort wat!!

AMEN Knipoog

Saranyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:18

Ik heb zelf ook een Fjord en heb al een paar maandjes een bijrijdster. Zij hoeft hier niets voor te betalen. Ik ben allang blij dat zij hem wil rijden. Ze lest er wel 1 keer in de twee weken op en dat betaalt ze dan zelf.
Wel zit ik met mijn zadeltje in de maag, ik heb toen een duur zadel gekocht en dat slijt natuurlijk ook sneller naarmate het meer gebruikt wordt. Ik heb nog wel een tweede zadel hangen maar vraag me af of dat niet vervelend voor mijn pony is als hij twee verschillende zadels heeft??

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 00:24

Black_White, je paarden staan thuis.. dus je hebt geen kosten van stalling.
De meeste paardeneigenaren die een bijrijder laten betalen hebben de rekening van een pensionstal. Ze zien daar graag een deel van terug van de bijrijder.
Dit gaat bij jou niet op.

Als je nu een geschikte bijrijder kan vinden, dan zou dat toch alleen maar fijn zijn. Je kan dan regelen hoe je het allemaal wilt.
Zodra iemand betaald, heeft die persoon ook bepaalde verwachtingen. Als het daardoor wat zou gaan wringen.. ben je misschien een fijne bijrijder kwijt. Iemand die fijn met je paarden is en in de omgang, is goud waard.

Ik zou persoonlijk geen geld vragen, mede daarom. Ik zou zelf ook nooit betalen. Heb 2 verzorgpaarden gehad, kon en deed er alles mee.
Daarvoor in de plaats was ik juist meer geneigd allerlei dingen voor de eigenaar te doen. Dat voelde goed en ging goed. Hij waardeerde dat ook. Da's toch het fijnste wat er is?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 01:20

Mijn bijrijdster betaalde 125 euro per maand en dan kwam ze 2 tot 3x per week Lachen Moet ik er ook wel bijzeggen dat ik stalgeld had van 230 euro per maand en we zijn toen samen tot dit bedrag gekomen Lachen

Maar aangezien jouw pony thuis staat, zou ik er niet al te veel voor vragen. Ik denk aan zo'n 50 euro per maand, als ze 2x per week mag komen Lachen

Succes met het vinden van een geschikt iemand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 06:11

Idd kleintje
Op die manier heb ik ook verzorgpaarden gehad.
Ik mocht elke dag rijden. (het waren er meer)
Maar dan hoorder ook de klusjes als mesten, tuig poetsen, de dat netjes achterlaten bij.
En in deze tijd, bijv mee hooi binnenhalen.

Dat vond de eigenaar genoeg terug betaald in natura.

En ik kwam echt elke dag, om die reden laten betalen was echt niet nodig.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:33

Ik heb zelf mijn pony aan huis staan en vraag geen bijdrage van mijn bijrijder, omdat ik vind dat ik geen faciliteiten heb (alleen een supereenvoudige bak).
Wel is ze verplicht om les te nemen die ze zelf moet betalen.

Zou hij op een pensionstal staan, dan zou ik een evenredig deel van het stalgeld vragen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:34

Ik snap heel goed dat je daar iets voor wilt vragen. Doordat het een zakelijke overeenkomst wordt heb je een beetje meer zekerheid dat de bijrijder ook echt komt en niet alleen als het mooi weer is. Voor de bijrijder heeft zo'n overeenkomst het voordeel dat hij ook echt iets terug mag verwachten voor het geld.

Ik ben ook bijrijder geweest en het was heel teleurstellend om bij elke wens of vraag de knip op de neus te krijgen met de uitspraak" Je mag toch al gratis rijden". Als of je god op je blote knietjes mag danken. Nu zijn de rollen omgedraaid en heb ik een bijrijder. Mijn stalgenoten vonden het debiel van me dat ik daar geld voor vroeg. Maar mijn bijrijder is er nog terwijl zij keer op keer op zoek kunnen gaan naar een nieuwe. Nou moet ik zeggen mijn bijrijder is dan ook echt een gouwe en inmiddels ben ik in het stadium dat ik soms hoop dat ze vergeet te betalen. We zijn steeds meer vriendinnen geworden en vullen elkaar als ruiters geweldig aan.

Maar hoeveel? Juul mag altijd komen als ze daar zin in heeft, en ik zorg er voor dat zij dus toegang heeft en dat alle spullen die zij nodig heeft in orde zijn, dat wil zeggen incl het paard. Er is steeds overleg over hoe we met het paard omgaan en wat voor hem nu nodig is. Het kan gebeuren dat ik hem mee heb en dat zij dan baalt en andersom dus dat probeeren we te voorkomen, maar er zijn geen vaste afspraken over welke dag zij en wanneer ik rij. Zij betaald me 45 eur per maand en dat vind ik een redelijk bedrag.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 12:10

Bedankt voor alle reacties. maar ik ben het toch niet met iedereen eens.

Ik doe het niet gratis. een bijrijdster helpt mij met het verzorgen van een paard, maar ik help haar ook aan een paard (of in dit geval een pony). Ik vind een pony een kostbaar iets, en dat mogen mensen best beseffen. Ze helpen jou door je pony beweging te geven, maar doen ze het niet goed ben je veel verder van huis. En ik vind dat als ze een pony gebruiken ook met de kosten mee mogen betalen d.m.v. iedere maand een bijdrage.

ik denk dat ik 40 / 50 euro een redelijk bedrag vind.

En nog iets. Er zijn veel mensen denken dat een paard aan huis stallen gratis is. nou ze die droom maar uit je hoofd. Het LIJKT gratis, maar niet is minder waar. of vind jij 30.000 euro (als het niet meer is, kijk niet naar de rekeningen van mijn ouders ) gratis? Nou daar kun je volgens mij een helehoop maandjes van op een pensionstalling staan (want uiteindelijk betaal je voor hetzelfde, alleen dan iedere maand een beetje). En als je thuis je paarden stalt heb je ook onderhouds kosten hoor. Als het gratis was hadden er een stuk meer mensen paarden aan huis. Tja mensen denk daar maar eens over na

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:28

Hoe kom je nou aan die 30.000 euro?
Volgens mij kost een paard ongeveer 100 euro per maand (aan stalling) als je hem thuis stalt, mits je geen rare dingen doet. Jij hebt hem zelfs op de wei staan ipv in een stal, dus echt veel meer zal het niet zijn. Dan vind ik het een beetje raar dat je op deze manier nog extra aan je pony wilt verdienen. Kostendekkend kan ik inkomen, maar winst maken kun je niet maken imo.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:35

Ik denk dat ze bedoeld dat land bijvoorbeeld ook wat kost om te kopen of te huren ...
Winst maken lijkt me idd ook niet echt fair, maar dat is ook niet d'r bedoeling volgens mij ...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:45

Mijn bijrijdster betaald 85 euro per maand, mag daarvoor 4 dagen rijden, naar strand, duin, wedstrijden etc.
Als ze zelf naar een wedstrijd wil stel ik mijn trailer beschikbaar aan haar, net als het zadel en hoofdstel wat zij gebruikt. Mocht er niet betaald voor worden zou ik dus ook never nooit doen natuurlijk...

Het geld wat ik krijg voor het bijrijden gaat apart op mijn spaarrekening, als er wat stuk of nodig is pak ik het daar vanaf. Ben nu aan het sparen voor een nieuw zadel. Als het shabrakje een beetje begint te pluizen en er niet fatsoenlijk meer uit ziet haal ik ook een ander.
Zadel wordt ongeveer 1 x per jaar nagekeken en heb de singelstoten laten vervangen, veiligheid gaat bij mij toch echt wel voorop.

Hoefsmid wormenkuren etc zijn allemaal voor mij verder, de pony staat rondom op ijzers met gaten zodat alles altijd mogelijk is (naar buiten, gras wedstrijden etc).

Ik ben niet afhankelijk van het geld, en dat ben ik ook nooit van plan ook.

Maar ik vind wel dat als je je paard/pony en spullen zodanig beschikbaar stelt dat het bijna een 'eigen' pony wordt, dat je daar best geld voor mag vragen.
Daarintegen heb ik voor mijzelf ook de plicht gesteld dat als er iets stuk gaat of ontbreek (zadel/hoofdstel etc) dat hier zo snel mogelijk vervanging voor komt.

En in augustus gaat ze een maand het land op, dan hoeft er van mij dus ook niet betaald te worden aangezien het mij dan ook al in kosten scheelt en ik dus niet vind daarvoor betaald moet worden...

P.S. Ik moet wel zeggen dat ik een super bijrijdster heb hoor, heel verantwoordelijk en net zo verliefd op de pony als ikzelf
Laatst bijgewerkt door Malibu op 29-06-05 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:49

Daarom vraag ik hoe ze aan die 30.000 euro komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:52

Ik heb mijn paarden aan huis en voorheen op pension, dus ik kan goed vergelijken.

En thuis staan ze letterlijk voor niks

Nee, ik tel de hypotheek dan niet mee, want daar hebben we zelf het genot van door het fijne landelijk wonen.

maar qua voer enz, je betaald geen zak, schrik elke maand weer dat het zo weinig is.
En dat meen ik serieus

Ik ben gemiddeld (incl ontwormen, enten, vliegen lotion, smid enz ) gemiddeld 75 euro kwijt per maand voor 2 paarden

Wat zou ik een brijrijder dan moeten vragen om elke dag te mogen rijden

Lekker paardjes helemaal voor niks staan

Owja een deel van het land verhuren wij aan een koeieboer, dus daar krijgen we ook nog geld van
En dat heb ik nog niet mee geteld

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:58

Ben erg jaloers op jou kawa, dat is nog echt mijn 'grote' droom

Maar ik mag voorlopig even rustig verder dromen

Ik betaal ongeveer 200 euro aan stalling, en dan hebben we alleen een buitenbak en longeerring. Grote voordeel is wel dat we het stappend afkunnen naar strand en duin.
Maar helaas geen weidegang, dat mis ik wel heel erg voor mijn pony...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:08

ik ben ook op zoek naar een bijrijder en zit ook steeds te denken over hoeveel ik ga vragen. gratis zou ik het nooit doen. tijdgebrek is het niet echt, meer dat ik het erg druk heb en ik thuis ook wel eens wat moet doen. maar vind ik niemand dan doe ik het wel lekker zelf. ik vind het nogal een onzin om te denken dat ik me op mijn blote knietjes moet danken omdat er iemand op mijn paard wil rijden. als niemand wil voor de eisen die ik stel dan maar niet. dan vind ik wel andere oplossingen.

maar je kan niet verwachten van een kind dat op een pony van 1.30 past, dat ze 50 euro kan betalen. dat doen de vaak de ouders.

ik zou gewoon met degene die je pony zou gaan doen overleggen hoe of wat. en in je advertentie gewoon neerzetten bijdrage in overleg.