Creatieve oplossing voor schaduw in de wei!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Germatje

Re: Creatieve oplossing voor schaduw in de wei!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:41

loveblacky schreef:
oja, regels en wetgeving...

iritant, waarom eigenlijk??!!
maar idd, daar had ik ff niet aan gedacht..

zou een lekker zooitje worden in het landelijk gebied als iedereen maar van die dingen neer gaat zetten.
Maar! ik dacht dus ook dat je wel wat mag neer zetten van bepaalde afmetingen en geen muren omheen.
En idd golfplaten lijkt mij alleen maar heel warm worden?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:04

Euhm golfplaten geeft echt een sauna effect.. Misschien kun je creatief doen met wat paaltjes, balkjes en een laken oid?

Mijn ouwe paard staat of ligt overdag met deze hitte onder een boom, en zodra het koeler word gaat ze grazen.. Dus misschien kunnen ze wel zonder schaduw maar ik vind het wel zo fijn voor de dat ze de mogelijkheid hebben om een koeler plekje op te zoeken..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 06:18

Voor nood zou je een vrachtauto in de wei kunnen parkeren of de trailer, maar een grote partytant lijkt me ook wel wat.

Gelukkig hebben wij veel bomen, maar daarvan is het nadeel dan weer dat het hier niet waait!

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:33

Of gewoon simpeler doen: 's nachts de wei op! Ik zet Star 's middags rond 17:00 uur buiten en haal hem de andere dag 's ochtends rond 7:00 uur weer naar binnen. Hij heeft dan overdag een koele stal! Dus paard is happy.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:49

Ik vind deze hitte dus echt niet te doen voor die paarden. Hier liggen de meeste al weer languit in het zand.
Straks als alles gemest is, zet ik ze iig van 12 tot 15 binnen. En mijn Shire haal ik van het land af. Even die manen vlechten en afspoelen. Dat dier is echt niet voor deze hitte gemaakt met zijn zware zwarte lijf.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:52

tja lastige kwestie!! bij ons staan ze ook in de bloedhete zon.
wat ik me nog steeds afvraag is dat vroeger op elke wei een oude eik of iets dergelijks stond. dat was vroeger zover ik weet verplicht. waarom is dat nu niet meer zo. dieren hebben toch ook recht op een stukje schaduw? ik vind op zich de party tent nog de beste optie....alleen mijn paard vind alles erg interessant en zal hem vakkundig weer afbreken...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:17

Wij hebben ook geen beschutting voor de dieren, maar het is een grote open vlakte met het voordeel dat er wel een zuchtje wind staat.. Een partytent zou bij ons wegwaaien of door de paarden gesloopt worden ben ik bang en bomen zouden het ook niet overleven en het duurt jaren voordat je een beetje een boom hebt die groot genoeg is gegroeid zodat de paarden daar schaduw van hebben...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:41

Mijn pony staat ook op de wei zonder schaduw, zoals ik al eerder zei, maar hij staat op een manegeweiland zeg maar, dus ik mag niet zomaar iets er op gaan zetten.
Nu heb ik wel het geluk dat mijn paard licht van kleur is (palomino) en dat het weiland in de polder ligt, dus meestal waait het wel.
Op stal zetten is bij mij geen optie, zelfs niet alleen overdag, daar is het benauwder dan op het weiland.
Dus de mijne staat gewoon 24/7 buiten, zonder schaduw, maar met wel genoeg drinken!
(en soms zie ik hem heel dicht bij zijn weidegenoot staan die groter is, dus dat is nog een klein beetje schaduw:P)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:51

soesita schreef:
Maar zweten beschermt ze toch niet tegen een zonneslag?

Jawel. Zweten is nl koelen. Een zonnesteek ontstaat bij mens en dier als de koeling onvoldoende is, en dus de lichaamstemperatuur oploopt. Niet drinken bij hoge temperaturen en wel inspannen kan een zonnesteek veroorzaken.
In rust zal koeling door zweten, tenzij het boven de 38 graden wordt (lichaamstemp), voldoende zijn om het lichaam op 38 graden te houden. Zelfs in de zon. En water (drinken dus) zal een paard het noodzakelijke vocht geven om te kunnen zweten.

Bij zware inspanning in de zon wordt het een iets ander verhaal. Daarom worden endurancepaarden ook altijd met water gekoeld. En het wordt ook moeilijker op temperatuur te blijven als de omgevingstemp boven de 38 graden wordt, en als de luchtvochtigheid heel hoog is, want dan kan het zweet niet verdampen.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 10:44

bedankt voor al jullie tips!
Die partytent is idd een goed idee, maar vraag me idd ook af of hij deze niet zal slopen.
Maar het valt te proberen natuurlijk!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:04

is een trailer niet een beetje gevaarlijk? ze kunnen naast de klep stappen en proberen om te draaien. Stel je voor dat er een paard van achter aanvalt? dan zit het paard in de trailer gevangen. Verder lijkt het me gevaarlijk als de trailer niet verbonden is met een auto, je mag toch niet voor niets zonder auto ervoor niet laden?

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:20

Bij ons is een oude veewagen (koeientrailer) deels ingegraven. Hij is een beetje klein, maar de paarden staan er zelfs wel eens met z'n tweeën in (staan maar met 2 op de wei). En van het weekend zag ik idd overdag 1 paard erin. Dus dat is enige schaduw. Bij ons hebben ze momenteel veel meer last van dazen en gaan om die reden overdag naar binnen (in een heel erg benauwde stal!).

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:34

Misschien voel je je door het volgende bericht minder schuldig: mijn pony's staan altijd buiten en hebben diverse bomen en een stal tot hun beschikking voor schaduw, maar ze staan de hele dag midden in de bloedhete zon. Blijkbaar vinden die van mij de hitte dus toch niet zo erg, mijn veulen ligt zelfs midden in de zon te slapen. Tijdens de voertijden probeer ik ze naar de schaduw te lokken, maar als het eten op is staan ze toch echt weer in de zon Haha!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:59

mijn paard en veulen staat ook in de weide zonder schaduw...Enkel savonds wanneer de zon achter de bomen zit. Anders is er heel de dag zon. Hij is aant werken aan een schuilstal maar is nog niet af Lachen

Ik heb wel een grote bungalowtent, zou ik het opzetten Clown ?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:17

Ik heb mijn paarden onder de bomen gezet, ze stonden vanmiddag in het enige streepje zon wat er was. Gaaaap dus ik denk dat ze het niet zo erg vinden.

Ik doe het nu maar voor mijn eigen gemoedsrust Haha!

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 20:58

word idd wel iets geruster als ik deze berichten lees.
Ik ben gister een stukje gaan fietsen met Rico, omdat het té warm was om echt wat te gaan doen (vond ik tenminste...) En ben onderweg gestopt onder een rij bomen.
Hij vond het er niets, en kon geen rust vinden!!
Dus misschien vinden ze een beetje zon ook wel lekker!
En toen ik zaterdag nacht thuis kwam van stappen, reden we er met de taxi langs (rond een uurtje of 5) Hij stond toen heerlijk te grazen!!! Toen was het nog koel natuurlijk!!
Toen ik rond de middag kwam aankakken, stond hij met zn vriendinnetje lekker op rust..
Dus ik denk dat de paarden er zich ook wel op aanpassen..
Maar bedankt voor de tips!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:10

Gisteren zag ik een grote parasol ergens in een wei staan als schaduw plek...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 07:53

snowdon schreef:
loveblacky schreef:
of gewoon vier hoge palen in de grond zetten, met een golfplaat erop. als dak weet je wel. geeft altijd wel schaduw lijkt me toch?

dit zou voor velen een oplossing zijn, als het ook zomaar overal zou mogen...

levens gevaarlijk. bij mooi weer zal t best werken maar bij storm slaat de wind er makkelijk onder en is de golfplaat als ie los laat net een scheermes.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:16

sandr0 schreef:

levens gevaarlijk. bij mooi weer zal t best werken maar bij storm slaat de wind er makkelijk onder en is de golfplaat als ie los laat net een scheermes.

Zit idd wat in! Ik persoonlijk zat ook meer te denken aan een grote stevige doek over die 4 palen dan... Canvas ofzo...

Ben ook al anan het rondkijken voor een grote parasol... maar wat zijn die krengen zelfs tweedehands nog duur zeg!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 07:19

Ik kreeg gisteren de nieuwe Hart voor Dieren binnen en daar stond wel een goede oplossing in! Ja

Zorg als je iets maak voor schaduw dat daar wieltjes onder zitten (dus verplaatsbaar). Zo kan geen enkele gemeente bezwaar maken Haha! En hun gaven als voorbeeld: een hooiruif met afdak en dat op wieltjes!

Super idee toch?! Haha!

vlokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 07:42

heb voor mijn haffie eergister ook een partytent gekocht E34,95 bij van cranenbroek. iedereen verklaarde me voor gek maar mijn paardje staat wel lekker in de schaduw en hun paarden in de volle zon. onder de partytent is het ook warm maar ze staat tenminste niet in de volle zon.

vlokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 07:47

Heb mijn haffie eergister ook een partytent gekocht E34,95 bij van cranenbroek. Iedereen die me uitlachte maar mijn haffie staat wel lekker in de schaduw en hun paarden in de volle zon. Onder die tent is het ook wel warm maar die brandende zon blijft tenminste weg.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 07:50

Bij ons (ze staan hier altijd 24/7 buiten) hebben we gelukkig een grote schuilstal met open voorkant en half open zijkanten. In de winter staan ze daar echt nooit in, weer of geen weer, maar nu, halve dagen!! Staan ze kop aan staart vliegen te verjagen. Nu is er bij ons altijd wel wat schaduw omdat de weide aan 4 kanten door bomen is omgeven.
Maar sommige paarden hebben het echt nodig, mijn paard heeft in de volle zon in een warme paddock wel eens een soort zonnesteek gehad. Hij zweette heel erg en was helemaal apatisch. Pas toen we hem onder de tuinslang hadden gezet kwam hij weer bij zn positieven!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 07:53

Ibbel schreef:
Als je het perse wilt: een partytent. Wordt ook op endurancewedstrijden gebruikt. Maar in principe is een paard zo'n beetje het enige zoogdier dat zonder schaduw kan. Een paard kan nl zweten. Een koe kan dat bv niet. Dus voor koeien is schaduw veel belangrijker dan voor paarden.

Boom/bomen planten voor de langere termijn.

Dat ben ik niet met je eens, op hete dagen als deze moet een paard verkoeling kunnen zoeken in de schaduw.
Het gestel van een paard is er absoluut niet op gebouwd om voluit in de zon te blijven staan.
Er zal geen een da te vinden zijn die zal stellen dat een paard wel zonder schaduw kan.
Niet alle paarden zullen het opzoeken, dat is wat anders......maar om te stellen dat een paard per definitie zonder kan omdat hij er op gebouwd is... Verward

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:03

Door deze berichten ga ik ook gelijk weer twijfelen, de mijne staat ook gewoon de hele dag in de zon, wel waait het dan.
Maar ik zou echt niet weten hoe ik er iets op moet zetten, laat staan wat enzo.
Misscien mag het niet eens van de manegeeigenaar, dus dat is het probleem,