Met 30 graden op de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ecudes

Re: Met 30 graden op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:13

Ik spreek even voor Sammetje, ik kom uit ongeveer dezelfde regio Knipoog.

Ja, er is een reden voor dat de paarden niet het hele jaar door buiten kunnen staan. In de randstad is namelijk maar weinig grond beschikbaar en de grond die er is is vaak te nat (klei, polder). Om 's zomers nog plezier te kunnen hebben van je wei moeten ze hier 's winters op stal.

Mijn pony staat nu 24/7 buiten, ook bij het super warme weer. Van de winter mag ze een paar uur per dag los in een bak.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:15

Buiten. Maar wel op een wei waar bomen staan. Waterbakken zijn uiteraard goed gevuld maar dat zijn ze ook bij koud weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:07

Hebben ze in de randstad nog niet van drainage gehoord?
Wist niet dat ze daar zo onderontwikkeld waren Tong uitsteken Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:17

dat werkt net in een polder die onder NAP ligt met een bodem van vette klei. 1 buitje regen en je mag weer met laarzen de wei op om je knol uit de bagger te trekken..... zo gaat dat hier, helaas
De grond is volstrekt ongeschikt om paarden op te huisvesten

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:53

Wij hebben "hier in de randstad" kleigrond. Zoals smurf zegt 1 bui en haal je laarzen maar te voorschijn. Toch ben ik blij dat de paarden bij ons in de winter dus wel naar buiten mogen. Ze gaan na het ontbijt naar buiten lekker in de blubber (want land kan je het in de winter haast niet noemen...) en dan voor het avondeten weer naar binnen.

Mijn paard krijgt niets van die blubber hoor. Maar mijn stal is dus de enige stal in de wijde omgeving waar ze in de winter het land op mogen. Ik rijd ook elke dag een aardig stukje met de auto omdat ze hier gewoon een superplaatsje heeft wat ik dichter bij huis niet vinden kan.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:00

Die van mij staat 24/7 buiten. Nou heeft hij eigenlijk ook wel altijd bomen o.d. voor de schaduw, maar het belangrijkste vind ik het water. Dit is altijd volop aanwezig, dus van mij mag hij lekker buiten staan.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 05:46

Zelf vind ik blubber geen excuus. Als het hier hard regent zijn we blij dat we in Drenthe zitten maar blubber hebben we evengoed. Zoals al eerder gezegd, ze gaan niet smelten van blub Lachen.

Maar goed, dat is natuurlijk ieders eigen keus.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 07:40

Bij mijn kunnen ze ook altijd naar buiten, als het droog is kunnen ze de wei in, met regen staan ze in hun loopstal met buitenplaats. Zowel in de wei als in de buitenplaats kunnen ze in de zon of in de schaduw staan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 07:52

bij ons staan ze in de winteran 7 uur 's morgens tot het donker wordt in de blubber (tja polder hè) en dat veroorzaakt toch wel vrij ernstige hoef- en beenproblemen in de zin van rotstraal, mok, schurft, veel te zachte hoeven doordat ze gewoonweg de hele dag in de nattigheid staan, de hoefgroei staat stil omdat ze op veel te zachte bodem staan enz.
Ik ben dus op zoek naar een beter alternatief, waar hij 24/7 buiten kan in de winter en nietmeer opgesloten hoeft te worden in een hokje, maar dan zal ik het erg ver van mijn huis moeten zoeken......

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 07:54

Momenteel staan mijn verzorgpaardjes gewoon overdag buiten en snachts binnen.

Ik heb twee jaar terug een tijdje paar dagen heen en weer gefietst om merrie en veulen (beiden zwart) binnen te halen van 12 tot 4, omdat merrie best snel last had van de warmte en er geen schaduw was. Toen was het oko echt heel broeirig, drukkend en warm. Spuit erover en op stal. Tot d emeeste hitte weg was. Verder stond ze ook snachts buten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:31

Faas schreef:
Zelf vind ik blubber geen excuus. Als het hier hard regent zijn we blij dat we in Drenthe zitten maar blubber hebben we evengoed. Zoals al eerder gezegd, ze gaan niet smelten van blub Lachen.

Maar goed, dat is natuurlijk ieders eigen keus.

Nou dat is niet onze keus maar die van de stalhouders.Als ik kon kiezen stond mijn pony in de winter lekker in de blubber maar mijn stalhouder wil niet dat het land vertrapt word.

Maar met 30 graden staan onze paarden ook allemaal gewoon buiten we geven dan wel naast het slootwater water bij in bakken.Het zijn kleine slootjes en na een paar dagen 30 graden vind ik dat sloot water niet zo fris meer.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:01

Givar heeft drie weken geleden, toen het ook een keer zo heel heet was ineens, een flinke zonnesteek opgelopen.
Sindsdien haal ik hem tussen 12 en 3 in de middag naar binnen en zorg ik dat hij voldoende vocht binnenkrijgt. Dat doe ik door wat wortels te breken en in een emmer wat te doen. Dan neemt hij ook het water mee namelijk, dat gaat heel goed.
Wat ik ook nog wel eens wil doen om hem te laten drinken is een scheutje aanmaaklimonade in een emmer water gieten en hem dat laten drinken, werkt ook prima.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:12

Ben het helemaal met moeshie eens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:20

@moeshie: natuurlijk is op stal minder geschikt voor een paard en is 'buiten' beter. Maar mijn paarden hebben de gelegenheid om binnen of buiten te staan als ze dat willen. En met dit weer kiezen ze toch echt voor binnen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:22

ik vind ook dat een paard niet opgesloen hoort te worden en ik ben al jaren op zoek naar een boer die in de winter paarden op het land wil hebben, meerdere paarden, want ik vind ook dat een paard niet alleen mag staan.

Helaas heb ik het nog steeds niet gevonden en wordt mijn paard 's winters nog voor de nacht opgehokt, te triest voor woorden, maar het is zo en ik schaam me er diep over.

Als ik mijn paard de mogelijkheid zou geven om met dit weer binnen te staan zou hij het niet doen, hij haat binnen staan .....

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:26

Hier staan ze gewoon dag en nacht op het land, met voldoende water.
Het is zo goed als open, dus ze staan lekker in de wind, zonder vliegenspray.

Edit: Water ook uit de sloot.
Laatst bijgewerkt door MarrieLeen op 18-06-05 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:30

Dag en nacht buiten, water uit de sloot. Cheyenne is er happy mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 13:10

Sugarmiss schreef:
@moeshie: natuurlijk is op stal minder geschikt voor een paard en is 'buiten' beter. Maar mijn paarden hebben de gelegenheid om binnen of buiten te staan als ze dat willen. En met dit weer kiezen ze toch echt voor binnen.

Dat klopt

Die van mij gaan nu overdag ook zelf binnenstaan, de deur staat gewoon dag en nacht open.
Vanavond zie je ze weer naar buiten komen.
Maar hier stikt het ook alweer van de dazen en gelukiig!! komen die niet op stal.
Hebben de paardjes nog ergens rust.

Wat dat betreft is wonen in Brabant/Limburg niks. Verdrietig

En smurf
In de winter de hele dag buiten is toch ook wel lekker?
Dat is meer dan veel paarden hebben bij jullie in de regio. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 13:31

2 van mij heb ik maar binnen laten staan ivm de zon en 2 van mij staan 24/7 op de wei dus die blijven daar mooi staan, en mijn andere ¨paard weet ik niet want die is momenteel niet thuis en daar rij ik ook niet "zomaar" even langs

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 13:43

De onze staan nu dag en nacht buiten. Ze kunnen wel in hun stalletjes als ze dat willen. Ze redden zich wel Knipoog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:00

mijn shetjes staan 24/7 op het land, wel in het bos dus een voordeel dat er omheen alleen maar bomen staan Lachen en een nadeel, die lastige vliegen Lachen die heb je overal wel maarja Lachen
iedere keer als ik aankom, rond een uur of 12 ofzo, dan staan ze toch echt buiten, en 1 pony is zwart en de andere bruin met zwart..

en ze hebben een schuilstalletje,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:06

Buiten maar met beschutting (bos) en veel water. Maar ze worden met die felle zon wel meer gecheckt hoewel de lespaarden het hele jaar door lekker buiten staan kunnen ze dus wel meer hebben. Vorig jaar was er een Haflinger van een particulier op bezoek en die haf stond bij een manege waar paarden bijna nooit buiten kwamen dus de haf wist niet dat hij beschutting tegen de zon moest zoeken toen hij op de wei stond met 30c. Met als gevolg een zonnesteek, dat was wel eng zeg. Maar alles was gelukkig weer goed gekomen toen de DA kwam.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:31

Mijn paardjes lopen nog steeds op het natuurgebied in flevoland.

Ik was daar vandaag en heb eens even een uurtje paardjes gekeken.
Die arme (maar ook stomme!) beesten werden helemaal gestoord van de vliegen. Ze liepen alleen maar rondjes langs het water(ook stom!).

Die sukkels bleven dus gewoon daar staan terwijl er zoveel bos is om in te schuilen. Voordeel is wel dat ze ineens actief zijn en die vetrollen eraf werken Haha!

Na een uurtje liep ik weer weg en zowaar liep mijn fjord met mij mee en de rest volgde.
Dichterbij de bossen gekomen gingen ze in een drafje/galopje over, rende een stuk vooruit en gingen vervolgens vrolijk in de bosjes staan.
Veilig in de schaduw weg van de vliegen.

Verderop trof ik nog meer paarden in de bosjes(koppel van ong 40 stuks).

mijn conclusie van vandaag is dat ze het toch wel op prijs stellen om bij zulk weer een schuilgelegenheid te hebben.
Dat kan een dikke boom zijn of een stalletje.
Maar van deze 2 of 3 warme dagen zullen ze niet smelten hoor.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:16

Mijne staat lekker koel binnen met een plak hooi, ze is vanmorgen even naar buiten geweest en gaat vanavond ook weer een paar uurtjes naar buiten Lachen

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:23

Mijn paard staat op het moment maar korte momenten op het land (volgende week gaat ze naar Utrecht en moet daar 2 weken helemaal binnenblijven) maar daarna gaat lekker de hele dag naar buiten. 's Nachts haal ik haar wel binnen, omdat ze in haar eentje op een stukje land komt en ik wil niet dat ze gaat panieken als ze de anderen mogelijk niet zou kunnen zien. Afhankelijk van welk stukje ze krijgt is er wel of geen schaduw. Drinken doen ze uit de sloot bij ons, dus water is er zat.