Fielychi schreef:ik wil alleen maar even opmerken dat ik vind dat je erg goeie vragen stelt meiske36.![]()
Conclusies
Rijzweep: gebruik je in het algemeen bij het rijden, is wat langer, maar stevig. Kan een flapje of een touwtje hebben.
Dressuurzweep: gebruik je bijde dressuur. Is lang met een touwtje en is door zijn buigzaamheid niet duidelijk om te corrigeren (kan wel), maar om aanwijzingen te geven.
Springzweep: gebruik je bij het springen. Is een kort stevig zweepje met een flapje. Vooral om 'bij te tikken', zo van: hey, let eens ff op
Longeerzweep: gebruik je bij het longeren. Is een lange zweep met een lang touwtje eraan. Gebruik vooral om paard voorwaarts te houden, na(ast) de stemhulpen.
Heb ik het zo ongeveer..??
Advies: neem les , dan leer je hoe, wanneer en waarom je de zweep gebruikt. In jouw geval zal ik inderdaad een rijzweepje nemen.
Wil je afbeeldingen zien, moet je even gaan googlen.
Groetjes!
Goed idee , effe googlen, maar nou kwam ik de term fleck zweep tegen, volgens mij is dat een gewone rijzweep toch? of is het een merk of zo iets
[img]http://www.tackshop.nl/images/fleckleat-100x100.jpg

Met een gewoon rijzweepje kan je van alles doen, zolang je maar weet hoe je hem goed moet gebruiken. Ik rij vaak niet eens met een zweep (buitenritten). Is alleen maar onhandig als je gewoon lekker een buitenritje wilt maken.