Wat voor soort zweep?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meiske36

Re: Wat voor soort zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 19:44

Fielychi schreef:
ik wil alleen maar even opmerken dat ik vind dat je erg goeie vragen stelt meiske36. Haha!

Conclusies
Rijzweep: gebruik je in het algemeen bij het rijden, is wat langer, maar stevig. Kan een flapje of een touwtje hebben.
Dressuurzweep: gebruik je bijde dressuur. Is lang met een touwtje en is door zijn buigzaamheid niet duidelijk om te corrigeren (kan wel), maar om aanwijzingen te geven.
Springzweep: gebruik je bij het springen. Is een kort stevig zweepje met een flapje. Vooral om 'bij te tikken', zo van: hey, let eens ff op
Longeerzweep: gebruik je bij het longeren. Is een lange zweep met een lang touwtje eraan. Gebruik vooral om paard voorwaarts te houden, na(ast) de stemhulpen.
Heb ik het zo ongeveer..??

Advies: neem les , dan leer je hoe, wanneer en waarom je de zweep gebruikt. In jouw geval zal ik inderdaad een rijzweepje nemen.
Wil je afbeeldingen zien, moet je even gaan googlen.

Groetjes!

Goed idee , effe googlen, maar nou kwam ik de term fleck zweep tegen, volgens mij is dat een gewone rijzweep toch? of is het een merk of zo iets

[img]http://www.tackshop.nl/images/fleckleat-100x100.jpg

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 19:49

En nog een vraagje, waarom zou je eigenlijk een springzweep gebruiken, uit een aantal reacties merk ik op dat het een vreselijk onhandig ding is

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:18

Fleck is een merk.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:11

Nou misschien gebruik je een springzweep om mee te springen. Verward
Door z'n lengte is het wel handig om gebruik van te maken met springen, maar is het absoluut niet te gebruiken om dressuur mee te rijden.
Als je springt is het ontzettend onhandig om zo'n lange dressuurzweep te gebruiken, zit alleen maar in de weg.

Maar uhm.. Koop nou gewoon een rijzweepje (kijk zelf in de winkel wat je mooi vindt, vraag desnoods aan de verkoopster welke het handigste is bij een shetlander). Ik snap niet waarom sommige mensen zo'n gedoe maken over welk zweepje ze moeten gebruiken.. Een zweepje is gewoon, tsja, een zweepje. Tong uitsteken Met een gewoon rijzweepje kan je van alles doen, zolang je maar weet hoe je hem goed moet gebruiken. Ik rij vaak niet eens met een zweep (buitenritten). Is alleen maar onhandig als je gewoon lekker een buitenritje wilt maken.

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 14:12

Hoe anders gebruik je een springzweep dan een gewone zweep? andere plek bijtikken of zo??

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:21

Tikkie op de schouder of met de teugels in 1 hand vol op z'n reet Schijnheilig

Voor veel paarden is overigens alleen al het vasthouden van het zweepje net even dat beetje stimulans extra, dan hoef je 'm niet eens te gebruiken.

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 17:00

Margreet schreef:
Tikkie op de schouder of met de teugels in 1 hand vol op z'n reet Schijnheilig

Voor veel paarden is overigens alleen al het vasthouden van het zweepje net even dat beetje stimulans extra, dan hoef je 'm niet eens te gebruiken.

Tong uitsteken klinkt lekker aardig, vol op z'n reet
En als ze niet luisterd, dus, been, geen reactie, been zweep, en bij geen reactie weer been zweep alleen, elke keer als je een tik geeft word die dan steeds harder??

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:46

Ik heb niet zo heel veel geduld hoor, die vlieg voelt 'ie ook zitten en de betekenis van een kuithulp kent hij goed, dus ik laat me niet negeren.
Vraag het 1x lief, herhaal dat nog 1x iets krachtiger en als ik dan nog geen reactie heb, dan kan hij 'm krijgen hoor en vol ook. Meestal is dat ook maar een keer nodig en dan is het geheugen voldoende opgefrist en is hij er scherp bij.
Dat lijkt me voor allebei prettiger en duidelijker dan dat constante gebuts en gezwiep of hij alsjeblieft aan de praat wil blijven.

Maar je moet het ook een beetje afstemmen op het individuele paard, voor de een is een "aai" met de zweep al een hele straf, de ander heeft bij wijze van spreken zo'n dikke huid dat een dreun met een end hout 'm nog weinig doet.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:44

@Margreet dat laatste is vaak het geval bij shets Nagelbijten / Gniffelen

Als ze niet goed reageren op m'n beenhulpen, geef ik gauw een tikje. Vooral bij de meeste shetlanders moet je streng zijn, eigenwijze beesten.
Het is inderdaad beter om gewoon een tik te geven dan de hele tijd te blijven duwen met je benen zonder reactie. Schoppen is al helemaal zinloos, op die manier wordt het paard alleen maar vervelender en minder gevoelig voor je beenhulpen.
Met dressuur moet je met sommige oefeningen even bijtikken, zodat het paar nét iets netter loopt, zoals bij schouder binnenwaarts.
Alleen als het paard niet echt reageert op de teugelhulpen geef ik op z'n schouder een tikje, puur om even wakker te schudden.

Loje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:36

ik denk dat een gewoon rijzweepje wel goed is voor een shet. Ik gebruik zelf een dressuurzweep, maar das voor een grotere pony. Knipoog