Hoe gaat dat, slachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiana

Re: Hoe gaat dat, slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:56

Ik heb mijn vorige paard laten slachten.
Dit kon op afspraak, zodat mijn paard niet hoefde te wachten.

We kwamen aanrijden, hebben hem van de trailer gehaald, zijn deken afgedaan en zijn naar binnen gelopen.

Paard was 1 tel binnen en al weg.
Mijn paard heeft er geen enkel besef van gehad.
Ze schieten de pen in zijn hoofd waardoor hij hersendood is.
Hij gaat daardoor ook gelijk onderuit, dat is minder........
Vervolgens snijden ze inderdaad de slagaders door en de rest staat hierboven al vermeld.

Naar mijn mening is dit nog de meest diervriendelijke manier.
Het gaat snel en voor het paard onbewust.
Wat er na het schot gebeurd is alleen voor de eigenaar vervelend, maar daar ging het mij niet om.

Ja , en dat mijn paard opgegeten wordt is vreemd, maar liever een paard wat pijn had, dan een gezond paard slachten.

Ik kreeg 300 euro voor hem, contant. Er zat vanwege zijn pijn niet veel vlees op.

Hard geschreven misschien, maar ik heb vrede met mijn beslissing en de manier waarop.

Sterkte.....

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:26

Ik heb mijn eerste pony laten slachten.
Ik kende toen wel iemand die in dit wereldtje zat en die heeft mij toen geholpen.
Hij heeft toen een afspraak gemaakt bij de slager en zijn met de trailer erheen gereden. We moesten nog even wachten omdat ze nog met wat schapen bezig waren en mijn pony stond rustig in de trailer.
Toen het moest gebeuren heeft die kennis mijn pony uit de trailer gehaald, heb ik haar nog wat brokjes gegeven en hij heeft haar naar binnen geleid waar ze haar stonden op te wachten met een schietmasker.
Ik ben toen heel even de andere kant uitgelopen maar ik heb nog wel gezien dat ze heel rustig naar binnen liep.
Heel kort daarna hoorde ik "ploef" en toen was het al gebeurd.

Als je het goed kunt afspreken met de slager is je paard dood voordat ze beseft waar ze is en dan vind ik dit een heel vriendelijke dood.
Het is alleen wel moeilijk om afscheid te moeten nemen terwijl ze nog leeft want ik denk dat de meeste mensen niet meer gaan kijken als het gebeurd is.

Ik weet niet wat het kost. Ik heb toen via die kennis een slachtprijs gekregen.

De reden waarom ik toen voor de slacht koos is omdat ze dan netjes "verwerkt" worden en niet in een bak tussen andere dode dieren gesmeten worden.
Sorry, dat laatste staat vrij grof, maar hier komt het wel op neer.

Als ik er ooit weer voor kom te staan kies ik weer (indien mogelijk) voor de slacht en anders voor de kogel, want volgens mij heb je deze keuze ook.
Bij het spuitje ging het in de meeste gevallen die ik ken te vaak mis.

Heel veel sterkte met je beslissing en je grote verlies.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 01:00

ook ik wil je alle sterkte van de wereld wensen, want je hebt nog een moeilijke beslissing te maken Ach gut .

ik kan je ook alleen maar mijn verhaal vertellen, ik heb beide kanten al meegemaakt. zowel slager als inslapen.

wat de slager aangaat, het gaat echt super snel en ze voelen er niets van. ik heb al 2 keer een paard naar de slager gebracht. de slager die mijn paarden heeft gedaan is een vrouw (en heeft zelf paarden) misschien is dat ook nog anders, maar ze is verschrikkelijk meelevend. en weet gewoon dat je het er moeilijk mee hebt. je paard komt van de trailer en word de schietkamer binnengebracht. op dat moment geef ik over aan een hulpje van hun, want op dat moment ben ik op. 30 seconden later komt ze dan naar buiten om te zeggen dat het al over is. ik heb bij de slager ook nog nooit gemerkt dat het paard wist dat het einde eraan kwam, of dat ze bloed roken.

bij het inslapen, 1 keer was ik erbij (was niet mijn paard) en 1 keer niet. de eerste was niet leuk. zoals al geschreven gaan sommige paarden over de rooie nou deze dus ook. de DA had te weinig gegeven, en het paardje heeft 2 uur lang tegen de overdosis gevochten.
de tweede is op de kliniek gedaan. op voorhand heb ik die DA gevraagd hoe ze inslapen omdat ik er al een slechte ervaring mee had. en zij geven dus eerst narcose, het paard is dus volledig onder zeil, voordat ze de overdosis geven. als ik had gekunt zou de 2e ook geslacht zijn, maar hij had medicijnen gehad waardoor hij niet mocht.

voor mij, als ik weer de keuze zou moeten maken of slachten of inslapen, kies ik echt de slachter.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:08

horselover21 schreef:
chantal_cs schreef:
Als je het mij vraagt is schieten voor het paard toch een fijnere manier dan in laten slapen.
In laten slapen van een paard heb ik nog nooit gezien, maar bij koeien wel. Ik vind het soms nog aardig lang duren voordat een koe echt helemaal weg is na een spuitje.
Als het nodig is en het paard kan het aan zou ik hem dus laten slachten. Dan is het paard in 1 keer weg.
Maar het paard naar de slacht brengen is natuurlijk niet altijd mogelijk, het is maar net hoe het paard er aan toe is.

Ze is er (voor mensen die haar zien) heel goed aan toe, mooie vacht, tis een bloedmooi paard verder.
Maar haar pees is afgescheurd, als ze een misstap maakt, of een vreugdesprong maakt is ze 2 weken zoet met prednison en pijnstillers.
Dit wil ik haar niet aandoen. Ze heeft veel pijn, vooral smorgens.
Ik moet haar nog even houden, omdat ze een jong veulen heeft.
Maar volgende maand gaan we echt aftellen.
Een paard moet wel paard kunnen zijn en blijven, en niet op deze (afschuwelijke) manier op de been gehouden worden, alleen maar omdat zijn baasje haar niet kan missen, toch??

Ik ben het helemaal met je eens! Zelf heb ik een paard die een peesblessure heeft gehad, paard is er weer bovenop gekomen, maar mocht mocht hij nog een keer een erngstige peesblessure krijgen breng ik hem zsm naar de slacht. Ik wil hem de pijn niet aandoen, hoe graag ik het paard dan ook zou willen houden.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:15

Ik heb zelf zoiets nog nooit meegemaakt, dus ik kan je geen advies geven. Ik heb het hele topic doorgelezen en mij lijkt de slacht dan wel vriendelijker als je paard tenminste stressvrij op de trailer gaat. (mijn paard zou dat dus niet leuk vinden). Wel heeft een vrouw die ik ken haar paard laten ophalen na het spuitje en das geen prettig gezicht. Dat paard werd aan een haak geregen waarna die in een vrachtwagen werd geladen.....Ook niet bepaald prettig om te zien lijkt me.
Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing Ach gut

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:23

bij ons is ook een keer een pony ingeslapen, maar die kreeg eerst een narcosespuitje en daarna pas het echte.
Dit lijkt mij opzich wel diervriendelijk omdat hij dan slaapt zou ik maar zeggen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:35

Met ded meeste slagers zijn goed afspraken te maken en een goede slager weet ook dat wij met onze paarden heel anders omgaan dan een boer bijvoorbeeld met koeien.

Correct gezien zorgen ze dat het inderdaad schoon en leeg is en ze maken er gaan drama van, het is aankomen uitladen en vaak binnen een paar minuuten gebeurd. Bij sommigen mag je daarna nog even bij je paard.

Het paard wordt uiteraard uit het zicht van de eigenaar opgehangen en verwerkt.
Al die verhalen over keel doorsnijden en aan een haak ophangen geven zo'n bloederig beeld maar dat doen ze dus niet waar je als eigenaar bij bent.

Dan vind ik nog dat ie beter netjes schoon gemaakt en verwerkt wordt dan in een vrachtwagen tussen de andere karkassen die al een paar dagen dood zijn wordt getakeld en in een destructie bedrijf met een stapel andere karkassen verbrand wordt.

Het is nooit een fijn moment natuurlijk en iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Inslapen ben ik ook een keer bij geweest en dat verloopt ook heel vredig, alleen ik vind het echt lang duren.
Er was geen gevecht of pijn ofzo maar we zaten echt er bij te wachten en te kijken wanneer ze nou echt dood was.

Dat heb je bij de slager niet het is echt in een tel gebeurt.

Hoe dan ook, heel veel sterkte !

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:46

Eerst wat een moeilijke beslissing voor jou en ook heel veel sterkte gewenst!

Ik heb het beide niet mee gemaakt maar ik denk dat als het dier veel pijn heeft het echt niet beter kan worden het dier op is maar nog wel met een trailer vervoert kan worden. Dan breng ik het naar de slacht. Kan het dier niet meer lopen niet de trailer meer op dan blijft er nog maar 1 ding over een spuitje het is dan niet anders en dan moet je hopen dat het allemaal goed gaat en dat het vredig heen gaat zonder te vechten. Dan laat ik het ophalen door rendac. Maar ik hoop dat mijn paard nog heel lang zorgeloos,vredig en pijnloos leven zal lijden!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:42

Ik heb deze keuze zo'n 1,5 jaar geleden moeten maken. En ik heb voor t paard gekozen, en niet voor mijn gemoedsrust. Want das wat toch meestal het geval is. Bij de slager is ie voordat ie t door heeft al heen gegaan. Dit is echt de snelste en dus ook diervriendelijkste manier. Vorige week is t paard van een kennis ingeslapen. Die kon niet meer opstaan, dus moest t daar gebeuren. Die heeft gewoon dik 6 spuiten nodig gehad. En heeft erg lang geduurd allemaal. Dat vind ik zielig. Kijk, t kon niet anders. In zo'n geval zal ik m ook laten inslapen. Maar als ie nog weg kan, gaat ie naar de slacht. Als t paard nou trailervrees ofzo heeft, is t ook niet erg fijn om weg te worden gebracht, dan zou ik t nog kunnen overwegen. Maar ik kijk naar wat voor t paard t beste is. Verdriet heb je toch wel. Op welke manier je paard ook gaat. Maar je kan er wel voor zorgen dat je paard t niet door heeft gehad.
Heel veel succes met een van de moeilijkste keuzes die je moet maken in je paardenleven!!!!!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:59

Hier had ik het dus pas ook over met mijn instructrice, zij is een keer blijven kijken..
Hoe het gebeurd is hierboven al gezegt. Maar ik zou toch echt liever hebben dat mijn paard zo snel mogelijke op een diervriendelijke manier mijn paard heen laten gaan. Als je het een spuitje geeft, heb je kans dat hij in het hondenvoer terecht komt.. dan heb ik haar liever in het mensen eten..

Heel veel sterkte met je keuze!

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:24

ik heb 3 weken geleden ook deze beslissing genomen om hem te laten slachten, en ik sta er dan ook voor de volle 100% achter.

Alleen hier in belgie gaat het wel wat anders dan in nederland.
Ik heb stad en land afgebeld naar de slachterije om mijn paard te laten slachten.
Als particulier is dit onmogelijk!!! dit kan alleen met een tussenpersoon (soort van handelaar), wat ik eigenlijk wel jammer vind, had hem graag zelf willen brengen.
Ik heb hem dan ook met goede afspraken "verkocht" aan een persoon die slachtpaarden opkoopt, ik heb voor mijn paard €400 gekregen, scheintje natuurlijk, maar ik wilde een vlotte afhandeling!

Maar omdat het paardenvlees (in belgie) niet zo geweldig over de toonbank vliegt, kan het ff duren totdat hij wordt geslacht.
Ik heb duidelijke afspraken gemaakt met die opkoper, en totdat hij wordt geslacht, staat hij in de wei met andere paarden.
Ook heb ik om een bewijs gevraagd als hij geslacht is, dit ter voorkoming dat hij in de handel terecht zou komen, maar ik vertrouw er op dat dit niet gebeurt!
Hij staat dus gewoon op de wei totdat er iemand komt die vlees nodig heeft!

Ik weet waar deze persoon woont, heb zijn adres, en het paard staat achter zijn huis op een grote wei waar ik bij kan met de auto.

Dit doe ik dan ook 1x per week, kijken hoe hij erbij staat en of hij al geslacht is (van een afstand natuurlijk, geen contact met het paard).

Dit is tot op de dag van vandaag nog niet gebeurt!

Dit is helaas de procedure in belgie, ik weet ook niet of ik met mijn paard terecht zou kunnen in nederland?

En als je paard medicijnen heeftgehad, is het de standaard procedure tot ze 2 maanden blijven staan totdat de medicijnen uit het bloed zijn!!!

het is me wat hier in belgie......miss beter om je paard (in belgie) in te laten slapen!!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:40

chantal_cs schreef:
Als je het mij vraagt is schieten voor het paard toch een fijnere manier dan in laten slapen.
In laten slapen van een paard heb ik nog nooit gezien, maar bij koeien wel. Ik vind het soms nog aardig lang duren voordat een koe echt helemaal weg is na een spuitje.

Ik heb mijn paard in februari in laten slapen. Dat ging erg snel, maar ze was er ook wel erg aan toe. Het is net of je paard gaat liggen slapen...
Het hangt er natuurlijk ook wel vanaf hoeveel spul (weet niet hoe het heet) de DA inspuit..

chantal_cs schreef:
Als het nodig is en het paard kan het aan zou ik hem dus laten slachten. Dan is het paard in 1 keer weg.
Maar het paard naar de slacht brengen is natuurlijk niet altijd mogelijk, het is maar net hoe het paard er aan toe is.

Dat laatste is absoluut waar. Wij zouden normaal gesproken ook voor de slacht hebben gekozen (je paard langs de weg zien liggen onder een stuk zeil is niet bepaald fijn), maar dat stond Amethyst's toestand niet toe..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:06

Ik heb meerdere malen gezien dat koeien geslacht en doodgespoten werden. Het is dus inderdaad zo dat ze na die pin niet dood zijn, het hart moet immers nog pompen om het bloed eruit te krijgen (en ja, ook hier heb ik bijgestaan).
Verder is het zo dat als je een kundige DA hebt, die dit vaker doet bij grote dieren, dat het allemaal heel rustig gaat. Die verhalen van vechten tegen de spuit zegt meer over de DA dan over de methode !

Bij koeien (boeren zijn daar natuurlijk minder emotioneel over!) die doodgespoten worden spuiten ze meestal in de "melk-ader" (die zie je bij paarden ook lopen onder aan de buik, die dikke ader). En zelfs hier (was telkens dezelfde DA waar ik bij was-ging namelijk vaak met hem mee op spoedvisites) heb ik nog nooit een koe zien vechten- het gaat erom hoeveel en hoe snel je het spul inspuit.

Een vriendin van mij die mijn taken op een manege waar ik gewerkt heb, had overgenomen, is erbij geweest hoe 8 paarden van die manege zijn doodgespoten (lang verhaal-reden waarom ik nooit een paard in Utrecht zal neerzetten) dit is allemaal rustig verlopen, zonder gevechten.

Het is ieders eigen keuze, maar de mijne is duidelijk, slachten nooit !! Als je een wedstrijdpaard hebt, dat elk weekend op een trailer staat is het nog wat anders. Maar de meeste paarden houden niet van transport, voelen ook heel duidelijk nerveusiteit van de eigenaar aan.

Punky , je zegt dat paardenvlees niet over de toonbank vliegt in Belgie ?? In Nederland moet je goed zoeken wil je paardenvlees in een supermarkt vinden hoor, de meesten verkopen het gewoon niet! in Belgie vind je het op elke straathoek.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:15

ik kreeg net het mailtje van paardentips, daar stond ook wel nuttige info in over dit soort dingen!
ook een heleboel links!
op 1 van die site's stond een filmpje hoe ze het in polen (dacht ik) doen! gewoon paard een doek voor de ogen een grote hamer, en keihard op zn voorhoofd slaan!
echt wreed, het paard gaat niet gelijk dood...gewoon vies

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:15

Ik persoonlijk zou kiezen voor inslapen.En ik zal mijn paard laten cremeren(geld maakt niet uit.) ik zou er een akelige gedachte aan hebben als mijn paard is geslacht....dan zou ik het beeld van mijn paard hebben die keihard een pin door zijn hoofd geschoten krijgt...mij altijd bijblijven! Ik heb zelf dan liever dat ze word ingeslapen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:14

Tozalin schreef:
ik kreeg net het mailtje van paardentips, daar stond ook wel nuttige info in over dit soort dingen!
ook een heleboel links!
op 1 van die site's stond een filmpje hoe ze het in polen (dacht ik) doen! gewoon paard een doek voor de ogen een grote hamer, en keihard op zn voorhoofd slaan!

Getverderrie. Ben blij dat we hier in Nederland een keuze hebben. Al is het wachten nog op cremeren/begraven maar ja dat is niet anders.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:16

Venetia schreef:
Precies, helemaal mee eens.

Inslapen is niet zo vriendelijk als het lijkt.
Ze moeten niet voor niets eerst verdoofd. Ze krijgen namelijk heel even een doodspaniek, als ze stikken.

Dit is dus NIET wat ik onder paardvriendelijk versta. Als het niet anders kan, dan moet het, maar anders altijd de slacht voor mij.
Dan zijn ze tenminste in één keer dood, zonder paniek. Veel vrediger.

Dat is dus echt niet altijd het geval. Hoe een paard in zijn eigen stal door de lokale dierenarts wordt ingeslapen gaat totaal anders in zijn werk dan in een dierenkliniek. Bij deze laatste wordt er niet gebruik gemaakt van 1 verdovingsmiddel- waarna het laatste spuitje volgt, maar van maar liefs 4. Het paard wordt eerst in een narcose gebracht, wat precies hetzelfde in werking gaat als wanneer ze voor een operatie klaar gemaakt worden. Dan slapen ze al in, voelen niets meer. Hierna-wanneer het paard in staat van narcose is gebracht, wordt het laatste spuitje toegedient. Dus van enige PANIEK is totaal geen sprake.
Hoe het er in je eigen huis en tuin aan toe gaat kan ik niet zeggen. Daar moet ik eerlijk zijn ook een aantal minder positieve verhalen gehoord te hebben. Ik zou een paniek aanval ten alle tijden willen verkomen en dit ook nooit voor mijn paard kiezen. Maar in een dierenkliniek gaat het er dus wel degelijk anders aan toe, en slapen de paarden rustig in. Lachen

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:22

dat dacht ik dus ook al! mijn hond (geen paard mjah) die kreeg ook eerst narcose en daarna spuitje en weg was hij...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:23

Ik heb een paar maanden geleden mij konijn laten inslapen. ik neem een beetje aan dat dat ongeveer hetzelfde in zijn werk gaat. DIe kreeg eerst een verdoving, en dan het dodelijke spuitje waardoor het hartje stopt. Daar voelt hij dus niks van. En voor jezelf lijkt het me een prettiger idee, maar dat is mijn mening. Het is een moeilijke beslissing en ik wens je er heel veel succes mee! -xx-

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:33

gouda schreef:
Tozalin schreef:
ook een heleboel links!

Getverderrie. Ben blij dat we hier in Nederland een keuze hebben. Al is het wachten nog op cremeren/begraven maar ja dat is niet anders.

paarden tot ong 1,55m kan je laten cremeren in nederland....

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:57

Ik moet ook een keuze maken, wat vreselijk is het om die keuze te maken.
Vraagtekens die ik nog heb zijn:
- als ze door de verzekeringsmaatschappij worden opgehaald, gaan (volgens mij) ze naar Belgie. Omdat daar de prijs hoger is.
- ik neem aan dat als de vrachtwagen aankomt, het slachten aan de lopende band gebeurd?

ik ben dus benieuwd of hier iemand meer van weet, dus het slachten in Belgie.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 20:20

bedankt allemaal voor jullie reacties.. ik denk toch dat ik voor het slachten ga.. maar ik wil ook nog iemand vinden die met mijn paard mee gaat, ik kan het namelijk niet.. en ik wil wel van iemand horen dat ze echt dood is..
Oh ik hoop dat ik het allemaal aan kan.. Boos! Boos! Boos! Boos!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:33

Morris schreef:
Ik moet ook een keuze maken, wat vreselijk is het om die keuze te maken.
Vraagtekens die ik nog heb zijn:
- als ze door de verzekeringsmaatschappij worden opgehaald, gaan (volgens mij) ze naar Belgie. Omdat daar de prijs hoger is.
- ik neem aan dat als de vrachtwagen aankomt, het slachten aan de lopende band gebeurd?

ik ben dus benieuwd of hier iemand meer van weet, dus het slachten in Belgie.

daarom zou ik mijn paard dan ook altijd terug nemen van verzekeringmaatschappij(je krijgt dan verzekerde waarde minslachtprijs voor je paard terug)zo kun je er zelf zorg voor dragen dat het dier netjes zonder stress wordt afgemaakt.En niet op een of ander transport wordt gezet.Sommige mensen kan het niet schelen,zolang ze er maar vanaf zijn.Ik vind dat een paard na alle diensten die het jou bewezen heeft,verdient heeft om door zijn baasje of iemand anders die hij kent begeleid te worden en zo snel mogelijk af te laten maken,en niet met een zooite vreemde bange paarden op transport.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:39

horselover21 schreef:
Ja ik vind de verhalen van in laten slapen veel enger, dat ze terug kunnen vechten enzo.. maar ik zit hier zooo erg mee.
Ik denk nergens anders meer aan...

Idd. in laten slapen KAN veel erger zijn, je moet het vergelijken met een hond, soms zijn ze van 2, 3 spuitjes nog niet ingeslapen..En dan zijn ze echt paniekerig..(was bij onze hond zo, dat was zo'n vechter!), met slachten is het meteen gebeurd...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:40

Ik heb 1 paardje gehad, wat ze hebben laten afmaken, omdat hij al een tijdje kreupel was en het zou niet meer goed komen..Ik ben er zelf niet bijgeweest, want het was immers een manege paard en ik wilde ook niet mee.. Ik heb me wel ong. laten vertellen hoe het gebeurd, bij onze slachterij, komen de paarden altijd als eerste, zodat ze niks merken, omdat het er dan nog helemaal schoon is, dat is opzich een fijne gedachte.. Verder heb ik gehoord dat ze dan een kogel krijgen en dat het gelijk over is en voordat ze door hebben wat er is gebeurd, zijn ze al dood.. Dat is ben een fijn gevoel voor jezelf dat je weet dat ze niet liggen te vechten, wat nog wel is met inslapen gebeurt. Als een paard in prima conditie is, zal hij of zij gaan vechten.. Mijn eigen paardje Olympia heb ik wel in moeten laten slapen, omdat ze niet meer kon staan en het was ook zo over voor haar, omdat ze zelf al onderweg was om dood te gaan... Het erge vond ik daarvan dat ze enorm lag te vechten om weer om te kunnen staan..

Als ik er zo voor mogen kiezen wat ik wil, als het echt niet meer gaat met mn paard zou ik voor de slacht gaan, omdat dat gewoon veel sneller gaat..