Onderhoud klein weiland + grasvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Onderhoud klein weiland + grasvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 21:25

Bij mij is de zandverstuiving bijna in de achtertuin, dus dan weet je genoeg Haha!

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:41

Haha ik weet genoeg Knipoog

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:42

Helaas woon ik dr wat verder vandaan Verdrietig

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:38

Wij hebben ook een kleine wei, die heb ik verdeeld in 4 stroken van 7 a 8 meter breed.
Als ik met een nieuwe strook begin zet ik een klein stukje lint met 2 paaltjes eraan iedere dag ongeveer 2 meter naar achteren.
En de andere 3 stroken kunnen gewoon weer groeien.
Als je de mest netjes opruimt krijg je ook niet erg last van die poepplekken.

Ik vind het ideaal zo!!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:00

..mesten zal wel moeten om alleen al 1 simpele reden , schrale grond betekend St Jacobskruid!...vorig jaar een keer niet gedaan en nu 2 uur met 6 man bezig geweest om alles met wortel en al eruit te krijgen!....Nu staan de paarden nog op een kleine wei..daar mogen ze 4 a 5 uur per dag op om te wennen aan het gras om vervolgens 24/7 naar de grote wei te gaan...

De kleine wei houden we bij door drollen te scheppen, hoge gras te maaien, het 'goede'gras ook!(dit ook voor tegen gaan van St. J.kruid)...en niet langer als 5 uur per dag grazen(rest van de dag staan ze in de paddock/bak) en flink sproeien!..oooww en niet te vergeten, het gras niet te kort laten grazen, des te langer duurt het voordat je weer een beetje grasmat heb!

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:05

Lamyra schreef:
Als je de mest netjes opruimt krijg je ook niet erg last van die poepplekken.

wel dus Verward

Ik ruim het meestal elke dag op, heel zorgvuldig, maar die bruine vlekken blijven. Ik heb ook een periode gehad dat ik daarna gelijk ging harken eroverheen, om die plek helemaal mest vrij te maken, maar dat hielp ook niet..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:25

ongeveer zelfde,we hebben 5 weides,allemaal wel tamelijk groot,nog half aant verbouwen,dus hebben ze van 2 weides 1 gemaakt door de voorlopige omheining naar de vaantjes te helpen....dan nog 1 kleintje dat we houden voor als bv keer een paardje antibiotica ofzo moet krijgen en appart moet(is iets van 15 op 5 m),er staan echt wel veel gras,en ik haal de stront er nu en dan wel uit,verwissel ze regelmatig van weide(om de 1-2-3 weken,hangt ervan af hoe rap ze het opeten),en haal dan meestal de rest van de stront eruit,want om het elke dag te doen is het nie mogelijk qua tijd.
Alleen hou ik de paardenmest om de weiden te bemesten....gewoon niet dirrect,een paar maanden de mest op ne hoop smijten,de bovenkant er dan afscheppen,en je gaan dan zien dat war eronder zit al bijna geen paardenstront meer te noemen is,meer voedingrijke humus,heel goed voor de bemesting van de weide....want is wel zot,sommige mensen betalen om hun mest weg te doen,en betalen dan nog ne keer om kunstmest te kopen....da vond ik zo gek,en dan ergens gelezen dat je ook natuurlijk kan bemesten met paardenmest,en is wel zo hoor....