hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lola4913

Re: hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:39

Wij hebben ook een paard gehad dat niet vast kon staan. zodra ze vast stond begon ze zich hevig te verzetten en te hangen.
Ik vind het wel belangrijk dat een paard vast kan staan. Er kunnen zich altijd situaties voordoen waarin dit noodzakelijk is.
We hebben haar met een koeienband vastgezet aan een stevige haak. Na zo'n 30 minuten gaf ze het verzet op. Het vastzetten is daarna nooit meer een probleem geweest.
Een veulen leert ook vast te staan door te ervaren dat verzet zinloos is. Bij een groot paard ziet het er heftiger uit, maar het is wel de manier.
Blijf wel bij je paard in de buurt als je dit gaat doen.

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:07

luvvel schreef:
dus jullie denken, gewoon met steviger materiaal vastzetten?
ik durf namelijk geen schop onder dr kont te geven, de vorige keer kreeg ik ook n halve hoef tegen me aan :S, het is meestal niet alleen hangen maar daarna ook op en neer springen.

Jij gaf een schop en jij kreeg er meteen 1 terug...dDat had ik toch even beloond met een nog hardere schop! veder weet ik niet echt een oplossing maar soms helpt een schop of een klap echt wel! sommige paarden moeten nou eenmaal op hun plaats gezet worden. Dat van die koeienband vind ik een goed idee.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:21

Ik heb ook altijd een koeienband gebruikt met een ijzeren ketting.
Gaf geen problemen. Mijn paard trok ook alleen maar als ze bij stal vast moest staan. Ergens anders gaf nooit problemen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:53

De meeste nekblessures bij paarden komen door hangen in t halster. Dus je paard lekker laten hangen is mishandeling imo! Ze doen t met een reden. Of ze vinden iets eng, dus moet je ze gerust stellen (met je stem enzo) of ze lopen zwaar te kloten, en dan mag je ze gerust een schop onder hun kont verkopen zodat ze weer naar voren gaan. Met zo'n koeienhalster kunnen ze dus gewoon hun nek breken! Dus das niet echt een optie. En een paard kan in een 2 paardstrailer met tussenschot, of een 1 paardstrailer gewoon los staan hoor. Geen probleem. (mijn oude stond in een 1,5 zelfs los.)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:04

Needje schreef:
De meeste nekblessures bij paarden komen door hangen in t halster. Dus je paard lekker laten hangen is mishandeling imo! Ze doen t met een reden. Of ze vinden iets eng, dus moet je ze gerust stellen (met je stem enzo) of ze lopen zwaar te stinkmodder, en dan mag je ze gerust een schop onder hun kont verkopen zodat ze weer naar voren gaan. Met zo'n koeienhalster kunnen ze dus gewoon hun nek breken! Dus das niet echt een optie. En een paard kan in een 2 paardstrailer met tussenschot, of een 1 paardstrailer gewoon los staan hoor. Geen probleem. (mijn oude stond in een 1,5 zelfs los.)

Die mishandeling doet hij echt zichzelf aan. En mijn ervaring is toch echt dat de meeste paarden hangen uit baldadigheid, lamlendingheid en niet uit angst of iets dergelijks. Ze doen het met een reden, dat klopt, en die reden is dat ze geen zin hebben om vast te staan. Ik heb nog geen paard gehad die echt bang was om vast te staan, het was altijd aanstellerij. Met zo'n koeienhalster breken ze echt hun nek niet.

En ik zou het niet durven, paard los in de trailer. Hoeft maar iets te gebeuren, hij kan zich wel omdraaien! In een vrachtwagen is het minder erg, die zijn stabiel en reageren niet heftig als een paard rondloopt, maar een trailer??? Levensgevaarlijk, en niet alleen voor je paard maar ook voor je medeweggebruikers!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:33

Ik zou t knap vinden van mijn paard als ie zich met z'n teddyberenbuik kan omdraaien in de trailer. Maar daar gaat t niet om.
Als een paard ergens van schrikt en daardoor dus gaat hangen, is er wel degelijk sprake van angst. Maar idd de meeste lopen te kloten, en die geef je dan een tik op de billen. Maar als ie niet snel naar voren gaat, maak ik m toch echt zo snel mogelijk los. Ataxie wordt ook door zulk soort "ongelukjes" veroorzaakt. En als de nek beschadigd is, ben je niet blij. (maar ach, dat doet ie zichzelf aan toch!)

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:47

Neonlight schreef:
Needje schreef:
De meeste nekblessures bij paarden komen door hangen in t halster. Dus je paard lekker laten hangen is mishandeling imo! Ze doen t met een reden. Of ze vinden iets eng, dus moet je ze gerust stellen (met je stem enzo) of ze lopen zwaar te stinkmodder, en dan mag je ze gerust een schop onder hun kont verkopen zodat ze weer naar voren gaan. Met zo'n koeienhalster kunnen ze dus gewoon hun nek breken! Dus das niet echt een optie. En een paard kan in een 2 paardstrailer met tussenschot, of een 1 paardstrailer gewoon los staan hoor. Geen probleem. (mijn oude stond in een 1,5 zelfs los.)

Die mishandeling doet hij echt zichzelf aan.

Hihi, ja maar jij zit met de consequenties ervan Knipoog Haha!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:58

ik zet die van mij noooooit vast.. Ik poets hem altijd in de stal..
Hij raakt nl helemaal in paniek als hij merkt dat ie vast zit en gaat dan ook echt hangen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:25

Tja, sorry, nooit een paard met attaxie gehad, of met andere gevolgen van nekblessures.Dus het risico zal echt wel meevallen. Haha!
En een keer schrikken en dan gaan hangen is heel wat anders dan altijd gaan hangen als ze vaststaan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:10

Als je een paard hebt dat regelmatig gaat hangen, en je laat er een osteopaat bij komen, hebben 9 van de 10 paarden toch echt blokkades in hun nek zitten. Of zelfs in hun rug. Artsen als Steffi vd Laarse zijn ook tegen t vastbinden. Juist omdat zij zovaak de uitwerkingen ervan zien. Mijn paard staat ook gewoon vast, en heeft ook wel eens een keer gehangen (ik had m te los staan, en toen is ie met z'n been over t touwtje gekomen, en was dus helemaal in paniek). Het kan altijd een keer gebeuren. Kijk dat een paard t "zichzelf aandoet" ok, maar hij heeft r niet om gevraagd om vast te staan. Dus een beetje verantwoordelijkheidsgevoel tov je paard zal wel op z'n plaats zijn. Je moet een paard leren om vast te staan, en als t echt niet lukt, wees dan zo slim om m niet vast te zetten, want dat is voor zowel t paard als de ruiter beter dan.

luvvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 17:41

lovelyhorses schreef:
luvvel schreef:
dus jullie denken, gewoon met steviger materiaal vastzetten?
ik durf namelijk geen schop onder dr kont te geven, de vorige keer kreeg ik ook n halve hoef tegen me aan :S, het is meestal niet alleen hangen maar daarna ook op en neer springen.

Jij gaf een schop en jij kreeg er meteen 1 terug...dDat had ik toch even beloond met een nog hardere schop! veder weet ik niet echt een oplossing maar soms helpt een schop of een klap echt wel! sommige paarden moeten nou eenmaal op hun plaats gezet worden. Dat van die koeienband vind ik een goed idee.

nee het zat niet zo, mn paard was in paniek (ze schrok, ging hangen en raakte meer in paniek toen ze merkte dat ze vastzat) op dat moment raakte ze mij dus half met haar hoef. ik voel daarom niet zo de behoefte om in gevecht te gaan met n stel paardebenen.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:49

Neonlight schreef:
Tja, sorry, nooit een paard met attaxie gehad, of met andere gevolgen van nekblessures.Dus het risico zal echt wel meevallen. Haha!
En een keer schrikken en dan gaan hangen is heel wat anders dan altijd gaan hangen als ze vaststaan.

Daar heb je gelijk in Knipoog Haha!

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:45

Uhmm, hangt van de pony af. Probeer er zelf rustig onder te blijven !!

Bij de ene pony trek ik hem los, bij de ander laat ik gewoon zijn gang gaan.
Bij mijn eigen beestje ga ik dr achter staan (klein hengstje) en duw ik tegen zijn kont, maar dat moet je niet bij iedereen proberen !

Probeer er zelf rustig onder te blijven, dat scheelt weer een hoop!

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:45

Als hij dit niet uit angst doet kun je het ook proberen met een lang touw. Dit haal je door de ring en het uiteinde houd je zelf vast en ga je hem gewoon borstelen. als hij gaat hangen geef je even een beetje druk en dan laat je het touw opeens zonder zelf naar voren te lopen vieren. Doordat hij opeens geen druk meer voelt schrikt hij. Dan zet je hem weer gewoon terug op zijn plaats en doe je hetzelfde weer de meeste paarden hebben na een paar keer wel door dat hun trucje niet meer werkt.