Bestaat teveel hooi voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Bestaat teveel hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:21

Charos schreef:
Onbeperkt hooi voeren is alleen maar goed, dan moet je het natuurlijk wel over echt hooi hebben en geen kuilgras, maar een paard is gebouwd om de hele dag te eten (in beweging houden van darmen etc.).

Ik heb het ook over hooi en dat kan ik echt niet onbeperkt voeren.Verder staan ze op stro en daar eten ze ook van dus beweging genoeg in de darmen Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:33

laura2span schreef:
als jou shetten 250 kilo wegen heb je wel dikkerds! ik heb grote maat shetten en die zitten rond de 150/175 kilo.

Dennis, in zomer/dek seizoen, weegt 180 kg. Dennis is 94 cm, niet breed gebouwd, niet smal gebouwd en dan kan je z'n ribbetjes net een beetje zien als hij beweegt(en ja, dikker krijg ik hem zomers niet ivm het dekken). Dit is met een geeikte weegschaal gewogen (eentje om olie vaten enzo te wegen, 10 cm hoog en dan 1x1m groot, dus precies leuk om een shet op te zetten).

Dus een grote maatse shet weegt makkelijk 250 kg.
Roos is met zo'n lintje opgemeten vorig jaar voor medicijnen, dat kwam uit op 280 kg! Roos is 100 cm, fors gebouwd en was toen iets mollig(maar zeker niet dik).

Dus jou pony's wegen denk ik wel meer dan die 150/175 kg.

Dennis kreeg altijd 2 pakken hooi per dag in z'n eentje met daarbij nog wat krachtvoer.

Deze winter heb ik aan 5 pony's (een jaarling, een drachtige merrie en 3 andere merries) altijd 4 hooinetten per keer gevoerd. Hier gingen gemiddeld 6 plakken in. Dus 12 plakken per dag voor 5 pony's.
Ik voerde 's ochtends rond 8 uur, dat was rond 3 uur op. Ik heb er niet een bij die door blijft eten, ze aten 2 uurtjes en gingen dan met z'n alle een tukkie doen en aten dan nog wat meer. 's Avonds rond 7 uur kregen ze nog een portie.
Hierbij kregen ze nog krachtvoer naar werk(een kleine halve kg voor een uurtje intensief rijden).
Er was er niet eentje te dik of te dun.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:47

Hmm, laten we ook niet vergeten dat er verschillende soorten hooi zijn:
eerste snede (eiwitrijk) t.e.m. zesde snede (cellulose-rijk),
bemest/niet bemest,
soort gras (vooral engels raaigras, of veel eiwitrijke klaver erbij),
stengellengte (makkelijk of moeilijk verteerbaar),
gehakseld of niet,
droog of redelijk vochtig,
onkruid-% etc.

Je kan dus eigenlijk moeilijk spreken over "ik geef zoveel plakjes, of zoveel kilo", want de voederwaarde kan enorm verschillend zijn.

En wat het gewicht van een paard betreft, de grootte en vorm zeggen niet alles: bij de één is het spiermassa, bij de andere vet. Dat verschilt wel in vet. En zware, of licht botstructuur? Dit verschilt nog eens per paard.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:56

Dat ben ik helemaal met je eens Lunas, heb hier 2 Welshjes staan die vrijwel even groot zijn, schelen toch even 40kg met elkaar, ook een jaarling Welshje, die is bijna 20cm groter dan de grootste Shet hier, maar wel 100kg lichter (jaarling, erg smalletjes Haha! )

Maar het soort hooi maakt idd. ook uit, bij mij krijgen ze niet al te rijk hooi, grof en lang van stengel (heb eigenlijk geen idee van welke snede het is), dat eten ze dus de hele dag en nacht door (met tussenpozen, er moet ook nog getukt worden Haha! )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:15

Idd, ik heb ook flut hooi gehad. Dat hadden ze binnen een uur op en bleven maar bedelen. Daar voerde ik ook meer van. Ik weet niet wat er met dat hooi was, maar mijn pony's bleven honger houden.

Ik heb heel kruidig hooi, er zit van alles in. Ik haal het bij een boer hier in de buurt. Welke snede heb ik geen idee van. Mijn pony's doen het er iig goed op.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:20

monsera schreef:
Myra1 schreef:
Ik heb met mijn paard alleen het probleem, dat na haar hooi/kuil ze vervolgens de HELE stalbodem naar binnenwerkt... (van de week besefte ik dat dat neerkomt op soms meer dan een kruiwagen per dag).
Dus ze vreet een stalbodem stro en 7 kilo kuilgras per dag... toen ze nog op hooi stond kreeg ze 1/3 baal per dag.

Is ze dan ook te dik of ziet ze er goed uit?

In de winter (met dit rantsoen dus) is ze redelijk op peil, aardig gevuld.
's Zomers in het land is ze wat dikker, maar gelukkig geen ballon.
Maar: ik rijd me dan ook echt t apenzuur om alles er een beetje af te houden!

Ze is meestal wat te rond, maar ik laat haar echt niet moddervet worden.

Overigens krijgt ze driemaal daags ruwvoer, en vroeger zelfs 5 keer per dag hooi! Alleen... Als je er 2 plakken ingooit en je komt terug na een half uur... Ja een half uur!!!... dan is alles op! De andere paarden die minder krijgen staan dan nog altijd rustig op hun hooi te kauwen.

Ik merk trouwens wel dat het de laatste tijd wat is afgenomen, deze vraatzucht. Vorig jaar was ze op het land echt altijd aan het eten, alleen maar eten, eten, eten. Ze was dan ook gewoon te dik. Nu is ze goed gevuld, maar zie ik haar vaak spelen, rollen, slapen enz.

Misschien leert ze eindelijk dat een supervolle buik niet fijn is Verward.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:53

Ik denk dat je de voederwaarde van het hooi eens moet laten nakijken. Heb je hooi van jong gras (zoals de melkveehouders meestal hebben) dan kan een paard daar zeker niet onbeperkt van eten omdat daar veel te veel voedingsstoffen inzitten. Maar hooi van lang stengelig gras is uitermate geschikt voor paarden (lage voedingswaarde)en de meeste paarden kunnen hier dan ook (bijna)onbeperkt van eten zonder gevaarlijk dik te worden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:43

Myra1 schreef:
monsera schreef:

Is ze dan ook te dik of ziet ze er goed uit?

In de winter (met dit rantsoen dus) is ze redelijk op peil, aardig gevuld.
's Zomers in het land is ze wat dikker, maar gelukkig geen ballon.
Maar: ik rijd me dan ook echt t apenzuur om alles er een beetje af te houden!

Als ze in de winter redelijk op peil is dan kan het niet echt kwaad dat ze zoveel stro eet dan heeft ze het wel nodig denk ik.In de zomer zijn volgens mij alle paarden wel wat dikker dan in de winter.Moeilijk he paarden die zo snel dik worden he?