Een ruin die een hengstige merrie dekt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Een ruin die een hengstige merrie dekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:01

Bij ons op stal is er ook 1 ruin die dit doet.Laatst was ik in de buitenbak aan het longeren en die ruin is in totaal 6 keer op die merrie gesprongen en daarna wilde hij op de merrie van mijn vriend springen.Ik vind het helemaal niets.Oke als hij er nu 1 of 2 keer per hengstiggeid opspringt alla dat is de natuur denk ik dan maar zo vaak.Ik heb daarna onze pony's in een ander stukje gezet en de eigenaaresse van de andere merrie verteld of ze wist dat haar merrie gedekt werd.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:47

bij mij in het weiland gebeurt het ook maar de eigenaar van die ruin kan het niks schelen terwel de merrie niet eens meer bij die ruin in de beurt durft te komen want doetr ze dat wel duikt hij er boven op

Birgitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:01

wij hebben 3 ruinen en 2 merries bij ons op stal.

1 merrie is eigenlijk het hele jaar door hengstig ook in de winter, en de andere alleen in de zomermaanden.

we hebben 1 ruin die heeft beide merries een keer mogen dekken en is daarna gecastreerd. sinds dat die gecastreerd is staat die bij onze merrie's op de wei. Hij springt ook heel vaak nog op die hengstige merrie. die merrie gaat er ook altijd voor staan en de ruin springt er ooit ook wel 5 keer achter elkaar op maar meestal maar 1 of 2 keer achter elkaar.

nu was afgelopen week de dierenarts hier om ff een paard te controleren en toen hadden we aan hem gevraagd of dat kwaad kon dat die ruin 3 jaar na zijn castratie nog op de merrie sprong. hij zij dat dat geen kwaad kon want hij kon niet meer bevruchten. dus niks om je zorgen over te maken zij hij.

hij zij wel dat je de merrie een spuit kunt laten geven dat ze niet meer hengstig is of bijna niet meer als ze het hele jaar door hengstig zijn kan ook gebeuren als er dus een ruin in de buurt staat. maar zo'n spuit is wel heel prijzig en die werkt 1 jaar als het goed is en dan moet die weer herhaald worden.

het kan dus geen kwaad dat die ruin nog steeds dekt. we hebben ook een ruin die nooit gedekt heeft en al heel jong gecastreerd is en die heeft niks.

de dierenarts vertelde ons dat het denken komt de leeftijd waarop een hengst gecastreerd wordt en hoe vlug zijn ontwikkeling is. sommige ruinen dekken dus nog altijd merrie's ondanks ze ruin zijn, ze denken dat ze hengst zijn maar ze kunnen geen veulens meer voortbrengen.

groetjes

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:58

Mijn shetlandruin heb ik vorige week nog op een tuiger merrie betrapt. Hij is laat gecastereerd (hij was 5) en dekt nog dat het een lieve lust is (met fluit en al) Hier kon kij net niet bij. Op de vorige stal gingen de merries wel eens liggen en kon hij er wel op. We hebben nog wel eens geinformeerd bij de dierenarts of hij geen klophengst is want anders zouden er maar raare gedrochten uitkomen

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:30

bedankt voor de reacties allemaal!
Tzal dan allemaal wel meevallen denk ik..
Nu maar hopen dat de hengstigheid snel voorbij is, dan durft z'n eigenaresse er weer op Haha!

Ik ga morgen wel ff voor de zekerheid kijken of er geen 'spul' uit komt bij het dekken Knipoog
ALS ze het dan natuurlijk nog doen he..

Verder geloof ik niet dat het echt kwaad kan voor hen, want ze zaten er alletwee wel van te genieten Clown

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:31

ik heb ook een ruin die zeer sterk reageerd op hengstige merries
hij dekt ze en houdt ze behoorlijk stevig vast in de hals met zijn tanden
voor de merrie die er toen eens bijstond een ware marteling dus want hij is behoorlijk hard h(t)andig
ook kan hij niet samen met ruinen staan want hij gaat ze te lijf en bijt ze tot bloedens aan toe
het lijkt in het begin hardhandig spelen maar naarmate het "spel"vordert wordt hij ronduit gemeen
er is maar 1 merrie bij ons op stal die bijna nooit hengstig is waarmee het redelijk goed gaat(wel in de gaten houden)
voor de rest gedraagd hij zich als een echte ruin....

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:43

Hihi.... , jij treft het..
Mijn ruin zit altijd op zijn beste vriend..jaja..een ruin..*LOL*

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:20

Het is niet verstandig om een ruin een merrie te laten dekken, juist omdat de ruin niet echt meer kan dekken is er een kans dat de merrie en de ruin overigens ook een infectie opkunnen lopen. Er is een kans op baarmoederontstekingen bij de merrie. Dus liever niet toelaten! Wij hebben ook zo'n chameur in huis en houden hem apart van de merries!!