hoe motiveer ik mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: hoe motiveer ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:14

Wisselen, wisselen, wisselen.

Geen 2 dagen achter elkaar hetzelfde doen. Ga maar een keer wandelen. Als je dit niet vaker doet, dan leert hij ook nooit dat hij dan ook rustig kan doen.
Mijn pony sprong vroeger ook boven je kop uit buiten, nu rijden we overal over en onderdoor. Zelfs midden in A'dam zou ik mezelf goed kunnen redden met hem.

Ga buitenrijden, ga anders alleen stappen als je bang bent dat hij ervandoor gaat met je.

Ga springen, vraag iemand om jou en je paard te helpen.

Zet kegels of balken in de bak en ga gewoon spelen. Beetje er tussendoor stappen, slalommen, achteruit door een L-vorm.
Longeer hem eens. Met touw, zonder touw, echt werken, alleen spelen, balkjes lopen, commando's oefenen

Bedenk iets. Zolang je maar vandaag iets anders doet dan morgen. En hij hoeft niet te werken. Je kan ook gewoon een dagje lekker stappen buiten. Ontspanning in de kop.

Liever 5 keer buitenrijden dan 5 keer dressuur.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:36

ja, als het echt komt omdat hij niet gemotiveerd of depressief ofzo is, dan kun je het volgende proberen: met het rijden neem je niet de teugels aan, maar je laat hem helemaal vrij. laat hem zo maar eens lopen, en maak je niet druk om of hij mooi loopt. en idd ook zeker buitenritten, wandelen, longeren, vrijspringen enz. enz. succes!

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 12:59

merel90 schreef:
hm...mag ik vragen hoe je hem rijdt? niet dat je slecht rijdt hoor, dat bedoel ik niet. maar rijd je wedstrijdgericht? rijd je altijd serieus?

Ik rijd niet wedstrijdgericht, omdat wedstrijden geen optie zijn. Maar ik rijd (meestal) wel vrij serieus. Ik bedoel: ik maak een combinatie. Twee maal per week moet hij echt werken... echt met het doel om verder te gaan en meer te vragen en meer te kunnen, etc.. (op het gebied van dressuur).

En de andere keertjes leg ik balkjes of stap ik eens het erf wat rond (mijn alternatief voor wandelingen Haha! )... Longeren doe ik ook geregeld. En eventjes springen, doen we ook.

Maar al bij al rijd ik dus vrij serieus... Daar zit volgens mij ook wel het probleem: hij denkt altijd dat hij moet werken, als ik eraan kom. De laatste weken probeer ik dat te veranderen: ik haal hem eens uit en borstel hem enkel... Maar al bij al blijven zijn interesse en motivatie maar zwakjes....

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 13:05

Monday schreef:
Hij verschiet van iets, maakt drama... maar wat doe jij dan?

De eerste maanden dat ik op hem reed, was ik heel bezorgd: zo van: "Dat hij zich maar niet pijn doet ..." of "Stel dat hij dit of dat doet ..." Maar dat heb ik vlug van me kunnen afzetten. Dat is het probleem niet. Hij kent mijn grenzen. Hij is gewoon echt vlug afgeleid... Het is geen spelletje... Ok: hij probeert soms nog wel eens een "trickje" uit te halen (iets in de aard van: aan de uitgang een bokje plaatsen ... of even lekker nukkig doen, als we gaan wijken) maar al bij al reageert hij er goed op, als ik dan doorzet. Na een tijdje geeft hij zich over en dan werkt het echt wel goed tussen ons twee..

Op gebied van rijden, is hij misschien niet de gemakkelijkste, maar daar lukt het nog wel. Al zou het gewoon veel beter gaan, als hij gemotiveerder was... als hij ook zou WILLEN dat we die ene dressuuroefening tot een goed einde kunnen brengen.. als hij zich voor mij zou willen inspannen...

Achja, als ik het hier nu zo lees, is het misschien wel wat veel gevraagd. Ik hoop eigenlijk gewoon dat hij me een beetje graag heeft, that's all... Want eerst is er de band tussen jezelf en je paard.. daarna pas komt (voor mij althans) het rijden. Ik wil gewoon dat we maatjes kunnen zijn.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:05

Kay, het klinkt eerder of het een wat onverschillig type is, niet dat hij je niet zou mogen. In dat geval zou je moeite hebben hem te pakken en zou hij zich misschien ook niet zo makkelijk weer tot de orde laten roepen met zijn kleine trucjes en streekjes. Ook paarden hebben verschillende karakters. Een onverschillig en wat lui mens verzet zich ook nergens echt tegen maar komt niet uit zichzelf op een klusje af en gaat verder het liefst op de bank hangen (of op een tuinstoel als hij of zij graag buiten is). Knipoog Je verandert iemands karakter niet makkelijk.
Wel ben ik het er mee eens dat het goed is dat je voor veel afwisseling zorgt, geregeld buiten iets doet i.p.v. binnen en ook eens met hem bezig bent zonder te rijden. Zo te horen doe je het prima en ben je erg goed voor hem maar is het gewoon een wat introvert paard! Haha!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:51

klinkt inderdaad al wel goed. de reden waarom ik dat vroeg, is dat ik eerst in een boek heb gelezen over een paard dat zich precies hetzelfde gedroeg. met het rijden luisterde hij wel, maar hij had er geen plezier in. ze reed heel prestatiegericht. de man die het boek geschreven heeft ging er toen mee aan het werk. hij steeg op, en gaf het paard helemaal lange teugel. zo reed hij haar een tijdje. in het begin had het paard moeite met die omschakeling, maar daarna kreeg hij er echt plezier in. dat meisje reed daarna elke week een keer zo, en het paard had veel meer plezier in zijn werk en zijn leven. vandaar... maar volgens mij ben jij al wel een beetje op die manier bezig. nog succes!

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 21:06

Bedankt voor de positieve reacties... Ja, ik doe echt wel mijn best hoor.

Maar ik moet wel zeggen dat ik al een kleine positieve evolutie opmerk: voor mij zijn het nu examens, dus ik heb niet veel tijd om hem uitgebreid te verzorgen, rijden, ...
Ik ga wel zo'n 2-3 keer per week naar hem toe, enkel en alleen om hem te douchen (en met dit vreselijke weer kan hij dat echt wel appreciëren), wat te borstelen en een beetje met hem rond te wandelen (aan het halster).

In die paar keertjes heb ik hem al een beetje zien evolueren: normaal gezien - als hij in zijn stal staat - kijkt hij niet eens om, als ik eraan kom. Maar nu staat hij al te kijken, met zijn oortjes vooruit. Echt wel een fijn zicht, als je weet dat hij een maandje geleden met zijn kont naar me toe bleef staan Bloos

Ik besef nu dat het een proces van lange adem is: hij moet "leren" dat ik ook wel fijne dingen met hem kan doen... en ik heb moeten leren om hem te motiveren (en ben er nog steeds volop mee bezig!). Ik weet dat ik nu iedere keer met een "verrassing" moet op de proppen komen, om zijn interesse aan te wakkeren...
Ik ben er misschien nog niet helemaal uit hoe dat nu allemaal precies moet gebeuren, maar we zijn op de goede weg.

Ik denk dat de methode van rijden (met langere teugels) veel effect kan hebben. Op zich vindt hij dat al erg aangenaam ... en het kan er alleen maar beter mee gaan. Echt supergoede raad! Dankjewel, Merel.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:14

Ik heb me er ook bij neergelegd dat ik geen pennypony heb. Ze interesseert zich vooral voor eten en andere paarden. Als ik kom kijkt ze wel even om, maar ze is drukker met zichzelf. Rijden is niet zo boeiend, poetsen is best lekker, maar niet omdat ík dat doe.
We wandelen nu veel buiten, stappen in de bak, op het erf, rij met of zonder zadel, stap balkjes, doe heel soms een minisprongetje, maar leuk wordt het nooit (al betrap ik haar de laatste tijd steeds vaker op een vrolijke blik)
Ik heb dus een onverschillige zuurpruim, en eigenlijk vind ik dat wel best Lachen Word zo moe van die opdringerige *IK WIL AANDACHT* types en bovendien is het goed voor je conditie om naar de andere kant van het weiland te lopen Knipoog

Overigens is dreigen een heel ander verhaal, als ze dat doet krijgt ze op haar falie.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:25

alsjeblieft hoor, maar ik heb het gewoon uit een boek Lachen van zo'n NH man, Michael nogwat (vergeten)

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 11:04

batje schreef:
Ik heb dus een onverschillige zuurpruim, en eigenlijk vind ik dat wel best Lachen Word zo moe van die opdringerige *IK WIL AANDACHT* types en bovendien is het goed voor je conditie om naar de andere kant van het weiland te lopen Knipoog

Helemaal mee eens Haha!
Ja: ik begin er me nu ook stilletjes aan bij neer te leggen. Al heeft hij ook echt zijn "goede momenten". Het zal altijd een beetje een raar gevalletje blijven. Maar dat is inderdaad niet erg.

batje schreef:
Overigens is dreigen een heel ander verhaal, als ze dat doet krijgt ze op haar falie

Ook helemaal mee eens.. Maar dat heeft hij echt nog nooit gedaan. Gewoon... onverschillig blijven. Maar dreigen: nooit. Hij zou het ook niet moeten proberen Haha!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:11

heb je je paard al vanaf veulen??
mijn haflinger heeft ook echt geen zin in werken.
we zijn er nu achter dat ze vrij onbeleerd in manege lessen terrecht gekomen is, waarna ze door iemand gekocht is die van haar een dressuurpaardje wilde maken dat ging niet goed dus hup meteen de slof uit de kast gehaald... nu heeft ze helemaal geen plezier meer in werken.... maar het gaat nu al steeds beter!! ze hoeft van mij niet zo nodig in de krul te lopen en heel dressuur matig als ze maar lekker aan het been is en op mij let.
ze komt trouwens ook niet naar mij toe in de wei (heel af en toe wel) maar gras is interessanter! maar als ze in de bak staat dan komt ze wel hinnekend naar mij toe Sigaar

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:24

nee, le kunt haar misschien niet helemaal veranderen, maar ik denk dat het wel goed is dat je het leuker voor hem probeert te maken. en echt goed dat hij al vrolijker doet!

Miem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:55

Je paardje klinkt een beetje zoals mijn verzorgpaard, die verzorg ik nog niet zo lang (nou ja, verzorgen, ik hoef niks te doen dan rijden Bloos ). In ieder geval is dat ook echt een liever-lui-dan-moe-type die meer geinteresseerd is in eten dan werken.

Ik probeer nu echt vaak dingen te doen als aan de hand lopen met hem, gewoon lekker wandelen dus, alleen eens poetsen en verder niet rijden. Ik hoop dat op deze manier het beter gaat. Mijn verzorgpaard is niet echt ingereden, er werd mee gelopen met een kind op de rug. Toen de huidige eigenaar hem kocht wist ie nog niks. Hij is niet echt lekker ingereden naar mijn idee, reageert niet vlot op hulpen en is zoooo lui!! Na 2 stappen draf moet ik aansporen anders gaat ie gelijk weer in stap. En altijd van die chagerijnige oren opzetten.

Hij komt dan wel naar me toe in de wei maar alleen omdat ik een korstje brood heb volgens mij hahaha.

Ik hoop dat het snel beter gaat met jouw en "mijn" paard! Ik ga die sites ook eens lezen die iemand gaf.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:19

Ik rij nu een paardje van een vriendin van me, Remi. Het is echt een heethoofdje en om de 5 seconden ziet hij iets of springt hij ergens van weg. Het is soms zo erg dat ik echt op zijn hals terecht kom.

Ik ben hem gewoon telkens bezig gaan houden, tijdens het rijden nooit de baan rond zonder iets te doen en hem echt de hele tijd bezig houden. Stelling links, stelling rechts, slangenvoltes, tempowisselingen, schijnovergangen, achtjes, gebrokenlijnen, overgangen, ga zo maar door.

Op een gegeven moment was er voor Remi en mij echt een omslag, als ik hem nu rij zijn zijn oortjes constant op mij gericht en niet op de rest van de wereld. Hij is ook heel rustig geworden, niet meer zo heet (dat komt meer door mijn manier van rijden).

Remi was ook panisch in het verkeer en hij kon absoluut het erf niet af. Toen ik dacht dat hij me wel vertrouwde ben ik toch gewoon met hem aan de hand naar buiten gegaan, lekker een tochtje aan de hand gelopen. Nou dat ging prima, natuurlijk schrok hij een paar keer, maar als je dan doet alsof er niks aan de hand is is het zo weer over. Ben daarna ook een keer erop naar buiten gegaan en hebben we een "echte" buitenrit gemaakt. Ging ook best goed! Tipje: samen met een ander paard naar buiten gaan.

Misschien is jouw paardje vergelijkbaar met Remi en moet je hem meer bezig houden? Remi heeft wel echt plezier in zijn werk, maar dat is natuurlijk een ander paard. Het is het proberen denk ik wel waard, succes en sterkte ermee!

Chocolaatje

Re: eerste vraag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:26

sorayalover1 schreef:
Op je hurken gaan zitten.. Meestal vinden ze dit wel interessant. Blijf gewoon net zo lang zitten tot dat hij komt (alleen als je de tijd hebt) Dan zo'n 10 meter ongv van hem af. Als je te lang zit gewoon iets naar voren gaan en daar op je hurken gaan zitten. etc.

Ja zo gedraag je je dus als een roofdier. Echt nooit doen! Daar worden paarden alleen maar bang van als ze daar gevoelig voor zijn.

Denk aan katten, die gaan altijd plat op de grond liggen als ze een muis willen vangen, dan lopen ze weer wat pasjes en dan gaan ze weer plat liggen.

Daarbij moet jij de leider zijn, dus moet jij groot zijn en -hoe lastig dat ook is- verwachten dat je paard je volgt. Met die instelling sta je hoger dan je paard.

Een test om te kijken of je paard op je let en jou als een leider ziet: Met hem aan de hand lopen, zelf stil gaan staan en kijken hoe ver hij doorloopt. Als je nog voor de schouder staat is er niks aan de hand, sta je erachter zet je hem een paar passen streng achteruit en doe je de test opnieuw. Nog meer grondwerk zal zeker helpen.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:08

Ik zie net je reactie staan ; je bent alleen met 'm gaan wandelen deze week, borstelen.. En sindsdien kijkt hij naar me op enzo.
Misschien is dit niet zo'n werkbeestje, betekend natuurlijk niet dat hij niet hoeft te werken, hij moet natuurlijk wel een beetje opbrengen voor jou.
Maar je rijd dus 2 keer per week serieus, en de andere keren een balkje, of wandelen op het erf. Als je die dingen misschien kunt vervangen door een keer buiten in de berm 'm te laten grazen, of met 'm een soort van spelletje doen (Bijv. dingen als dat jij gaat rennen, dat hij mee in draf gaat. Of je leert 'm kunstjes doen. Zelfs al doet hij het niet helemaal perfect, goed belonen met je stem, heel erg enthousiast). Zelf merk ik 't ook bij mn paardje. Eigenlijk heeft hij altijd wel zin om te rijden of te werken. Maar kleine dingetjes als vierkant staan, als ik dat gaat oefenen. Dan tik ik een beentje bij, en dan beloon ik echt met ; GOEDZO STEF, BRAAF HOOR. Dan zie ik gelijk zijn oortjes naar voren gaan, en dan doet hij zo zijn best de hele tijd.
Het is natuurlijk niet zo dat je om alles een wortel of een snoepje moet geven, maar gewoon veel belonen met je stem, er een beetje een spelletje van maken, niet altijd rijden, maar misschien ok wandelen (ik bedoel dus gewoon met halster/hoofdstel en halstertouw), bij 'm gaan zitten in de wei en tegen 'm aanlullen.. Van dat soort dingetjes. En ik heb ook niet het idee dat hij je niet mag hoor, hij 'moet' zich gewoon wat meer interesseren (en jij dus zijn aandacht trekken Knipoog )

Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 20:47

dekoezegtboe schreef:
heb je je paard al vanaf veulen??

Neen. En het is ook mijn paard niet. Van een familielid met tijdsgebrek Knipoog Ik rijd er ondertussen zo'n 2 jaartjes op...

Hij is vroeger ook totaal niet goed ingereden geweest. Heel veel verschillende ruiters die allemaal iets anders eisten en dat telkens op een andere manier... dat heeft hem ook een beetje 'verziekt'.