mijn paard wordt steeds dunner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

Re: mijn paard wordt steeds dunner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 17:43

Dat is gewoon zo omdat ze elk jaar dit heeft, zij heeft de aanleg om sneller dun te worden maar dat betekent niet dat i kweet wat ik daarmee moet doen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:26

Margreet schreef:
Pauk schreef:
Dr komt geen dierenarts want dat mag niet en opnieuw ee nandere wormenkuur mag ook niet

Nou dan is het vlug klaar he...
Ik hoop maar dat hij niets onder de leden heeft!

Tsja hier heb ik niets aan toe te voegen.Alhoewel een paard kan niet voor zichzelf op komen en wij moeten er voor zorgen dat hij gezond is en als je paard elk jaar mager wordt is er dus iets aan de hand en moet je uit zoeken wat dat is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 00:05

Pauk schreef:
Dat is gewoon zo omdat ze elk jaar dit heeft, zij heeft de aanleg om sneller dun te worden maar dat betekent niet dat i kweet wat ik daarmee moet doen.

Dan vraag ik me af waarom je dit topic in hemelsnaam hebt geplaatst? Gebrek aan aandacht of zo?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 09:16

Cassidy schreef:
Pauk schreef:

Dan vraag ik me af waarom je dit topic in hemelsnaam hebt geplaatst? Gebrek aan aandacht of zo?

Helemaal niet maar waarom zou er iets aan de hand zijn als ze alle 3 dunner worden. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat er iets aan de hand is. En ik vroeg of iemand een product wist die iets dikker maakte. De dierenarts kon ik zelf ook bedenken en dr tanden ook. Mocht ditgeen niet gaan werken dan is begin juli de dierenarts er en dan laten we alsnog kijken. Het is heus niet zo dat ik slecht voor ze zorg maar mijn vader heeft ook geen geldboom in de tuin

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 09:47

Cassidy schreef:
Pauk schreef:

sj*zus wat een typische bokt-reactie....

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 16:40

Citaat:

sj*zus wat een typische bokt-reactie....

Dacht ik ook wilde ik alleen liever niet zeggen om de vrede te bewaren

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:27

ach ja mag best eens gezegd worden niet?
ik irriteer me soms mateloos aan de omgangsvormen van sommige bokkers, die dat normaal schijnen te vinden....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:02

Pauk schreef:

Helemaal niet maar waarom zou er iets aan de hand zijn als ze alle 3 dunner worden. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat er iets aan de hand is. En ik vroeg of iemand een product wist die iets dikker maakte. De dierenarts kon ik zelf ook bedenken en dr tanden ook. Mocht ditgeen niet gaan werken dan is begin juli de dierenarts er en dan laten we alsnog kijken. Het is heus niet zo dat ik slecht voor ze zorg maar mijn vader heeft ook geen geldboom in de tuin

Jij vraagt je dat zelf ook af anders vraag je geen advies aan ons maar
als 3 paarden die bij elkaar staan allemaal mager worden dan is er echt niet iets goed.Of je geeft ze niet genoeg te eten of er is iets lichamelijk mis.Ik denk niet dat iemand een geldboom heeft maar als je paard hulp nodig heeft moet je gewoon een dierenarts bellen en het laten uit zoeken.Als je niets met onze adviezen doet snap ik ook niet waarom je dit topic hebt geplatst.
[/quote]

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 19:50

Ik vroeg om producten die iets dikker maakten. En je kan zelf komen kijken er is gewoon niets mis met mijn paarden! Ik ben degene die mijn paarden het beste kent samen met mijn vader, ben van mijn vader afhankelijk en ik kan het hem niet kwalijk nemen dat die hiervoor de dierenarts niet in wil schakelen!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:43

Nou fijn is dat.Ben blij dat ik geen paard van jou ben want dan wordt ik aan mijn lot ovetrgelaten als ik niet lekker ben.Een product om dikker van te worden is niet het antwoord op jouw probleem maar ik heb je nu genoeg advies gegeven en als je er niets mee gaat doen houd het voor mij hier op.Erg jammer voor je pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:47

2 paarden verkopen, 1 kost minder dan 3 en dan is er wel geld om een da te laten komen.

En als ze het alle 3 hebben zegt het duidelijk dat er wat mis is met wat jullie voeren, of dat ze elkaar een flinke wormbesmetting hebben gegeven

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:48

Dus jullie hebben overal verstand van kennen mijn pony's en beweren dat ik slecht ben voor ze? Laat je nakijken! Als er 1 niet slecht is voor zijn pony's ben ik het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:56

Niet slecht, maar je laat ook geen da komen bij 3 ponys die te mager zijn.
Is dat dan goed?
Ik zou persoonlijk wel willen weten wat er aan de hand is, jij niet dan?
En aangezien dat niet zomaar zonder bloedonderzoek kan, kunnen wij ook niet meer geven dan dat advies.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:08

hey! niet bekvechten hier he...

ik ontwormde elke 6 weken, totdat mijn paard dus wel een zware wormbesmetting had...ik had altijd een goedkope kuur die dus niet bleek te werken...

wat je kunt doen:
haal een eqvalan, geef elke dier zijn normale dosering wormenkuur, en geef na een week dit weer, dit moest ik van mijn dierenarts ook doen..
dan is t meestal wel over, ik ben ook geen dierenarts fan hoor, ze kosten vaak veel geld voor dingen die ik zelf ook wel kan bedenken.

gewoon doen, alle drie even een extra kuurtje, kan geen kwaad, beetje extra hooi erbij of inderdaad mais gaan voeren, dan komt t vast wel weer goed Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 07:26

missnynke schreef:
ik irriteer me soms mateloos aan de omgangsvormen van sommige bokkers, die dat normaal schijnen te vinden....

Ik ben iemand die advies geeft, dat graag doet en het accepteerd als iemand dat advies aanhoort en vervolgens toch doet wat hem het beste lijkt. Tot op bepaalde hoogte. Als de veiligheid van paard of ruiter op het spel staat, of als de gezondheid van het paard op het spel staat, kan ik weleens hard overkomen ja. Liever een keer via het internet iemand op zijn tenen trappen, dan een paard dood op stal. En reken maar dat een wat forsere uitspraak beter blijft hangen dan een voorzichtig geformuleerd commentaar. En zoals je ziet helpt soms ook de wat bottere aanpak niet. Sommige mensen hebben echt een betonplaat voor hun hoofd.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:30

Cassidy schreef:
missnynke schreef:

Ik ben iemand die advies geeft, dat graag doet en het accepteerd als iemand dat advies aanhoort en vervolgens toch doet wat hem het beste lijkt. Tot op bepaalde hoogte. Als de veiligheid van paard of ruiter op het spel staat, of als de gezondheid van het paard op het spel staat, kan ik weleens hard overkomen ja. Liever een keer via het internet iemand op zijn tenen trappen, dan een paard dood op stal. En reken maar dat een wat forsere uitspraak beter blijft hangen dan een voorzichtig geformuleerd commentaar. En zoals je ziet helpt soms ook de wat bottere aanpak niet. Sommige mensen hebben echt een betonplaat voor hun hoofd.

volgens mij jaag je mensen daarmee tegen je in het harnas.
met een geduldige, vriendelijke uitleg kom je veel verder!!!!
en dan is het verder voor degene zelf wat ie ermee doet, en met een botte opmerking overtuig je iemand echt niet.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 08:34

Ik wissel elke keer van wormenkuur zodat ze de ene keer de normale hebben de andere keer tegen wat meer wormen! Zo moest ik het doen van mijn dierenarts zo doe ik het nog steeds!
Harde aanpak werkt niet en dode paarden zullen er bij mij echt niet staan. Ik een betonplaat voor me kop? Je grijpt gewoon te snel naar een dierenarts. En inderdaad een gewoon vriendelijk antwoord is gewoon normaal lezen normale reactie en dan misschien wel hetgeen wat ik ermee doe maar hier ga ik dus echt niet naar luisteren he. Mensen die beweren dat ik slecht ben voor mijn paarden die zoeken het maar uit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:46

Beter een keer te veel naar de dierenarts grijpen dan te weinig. Weet jij wel wat een wormbesmetting voor gevolgen kan hebben? Een wormbesmetting kan blijvende schade, en uiteindelijk de dood van je paard tot gevolg hebben. Regelmatig ontwormen is geen garantie dat je paard niet toch een wormbesmetting oploopt. Erger nog, als je maar één paard ontwormd en de rest met wormen loopt, kun je net zo goed niet ontwormen omdat ze zichzelf weer met wormen van het andere paard besmetten. Ook als je al een wormbesmetting in het land hebt zitten helpt alleen ontwormen niet meer, dan moet het land ook een jaar rust hebben voordat je die besmetting er weer uit hebt.

Wormen kunnen zichzelf een weg banen door de darmwand heen, en in de bloedbaan belanden. In de bloedbaan kunnen ze de wanden van de aders doorboren en lokaal voor hele zwakke plekken zorgen. Deze zwakke plekken kunnen dan voor aneurysma's (een soort bobbel/zwakke plek op de aders) zorgen, die op een gegeven moment kunnen knappen. En dan is het einde oefening, je paard bloedt van binnen dood.

Wormbesmetting kan ook zorgen voor littekenweefsel in de darmen, de plekken waar de wormen in de darmwand hebben gezeten vormen littekens, grote stukken darm kunnen zo niet meer functioneren. Deze plekken in de darmen kunnen ook de oorzaak zijn voor kolieken. Paarden die een wormbesmetting hebben gehad zijn en blijven hun hele leven lang erg gevoelig voor kolieken.

Helaas heb ik in mijn paardencarriere teveel paarden gezien die kolieken kregen vanwege wormbesmettingen. Een paar daarvan hebben het niet overleefd. Een paard moet haar leven lang met bloedverdunners blijven lopen omdat haar darm zo slecht is doorbloed dat ze eigenlijk voortdurend kolieken heeft....gelukkig is het met de bloedverdunners nu redelijk onder controle. Maar geloof mij, een paard zichzelf zien laten vallen omdat hij krampkoliek heeft is geen pretje!

Ik krijg de indruk dat veel mensen het risico en de gevolgen van een wormbesmetting onderschatten. Pas als ik even omschrijf wat de blijvende gevolgen kunnen zijn worden ze ineens wakker. Het is geen "verkoudheidje" dat weer over gaat. Het is een blijvende aanslag op het gestel van het paard, en kan uiteindelijk tot de dood leiden. En neem maar van mij aan: je bent ze heel snel kwijt. En koliek is voor een paard een hel, en een vreselijke manier om dood te gaan. Jij geen dode paarden op stal? Nog niet nee, maar dat kan snel genoeg.

Enfin, als je niet naar me wilt luisteren moet je het zelf weten. Je paarden zijn er uiteindelijk de dupe van dat jij je trots niet opzij kunt zetten.

En als je een middeltje wilt hebben om je paard dikker te krijgen, kun je het met maismeel proberen. Alleen moet je dan wel zorgen dat je paard gezond is, anders kun je voer in je paard blijven stoppen en haalt het nog niets uit.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:42

kijk dat vind ik nou een goed onderbouw, eerlijk maar vriendelijk antwoord, daar kun je wat mee:p

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:52

Tja...misschien moet ik er toch maar eens van uitgaan dat mensen die paarden hebben niet altijd weten hoe ze ermee om moeten gaan...Lips are sealed

Ik blijf bij mij mening dat, als iemand vraagt of je je paard Taxus kunt geven en je vriendelijk antwoord dat dat niet zo gezond is voor je paard, het minder aankomt dan dat je in hoofdletters neerzet dat het HARTSTIKKE GIFTIG !!! en DODELIJK is...

Als je begrijpt wat ik bedoel...ik ben te vaak tegengekomen dat mensen denken dat als je zegt "dat het niet zo goed is voor je pony", dat je het dan gerust wel mag geven, mits het met mate gebeurt...want aan een beetje Taxus ging een paard niet dood.... Huilen Frusty

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:09

als je zegt dat texus giftig is komt de boodschapo nmi ook wel over;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:15

Als je zegt dat Taxus in kleine doseringen dodelijk is, nog meer. Giftig betekend niet meteen dat ze er acuut van doodgaan. Knoflook is gezond voor je paard. Maar als je er iedere dag kilo's van voert, is dat dus echt wel giftig...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:03

Pauk schreef:
Ik wissel elke keer van wormenkuur zodat ze de ene keer de normale hebben de andere keer tegen wat meer wormen! Zo moest ik het doen van mijn dierenarts zo doe ik het nog steeds!

Zo deed ik het dus ook maar 3 jaar geleden had mijn pony toch een wormbesmetting te pakken.Hij stond daar met nog 5 andere paarden waarvan 1 van mijn vriend die hebben we ook een mest onderzoek laten doen en had dus ook wormen.Wij moesten 3 weken lang elke week 1 wormen kuur geven maar de mensen van die andere 3 paarden deden dat niet.Ik ben toen naar een andere stal verhuist want anders kwamen die van ons nooit van hun wormen af.Je moet echt de ernst van de situatie niet onderschatten.Ik kom mss wat hard over maar ik weet wel waar ik het over heb.

Verder heb ik mijn pony laten wegen dus ik weet nu precies hoeveel ik moet geven heel veel mensen geven te weinig.Een spuit is tot 600 kilo en de meeste paarden wegen meer dan dat.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:17

De kans zit er heus wel in dat snap ik ook wel maar net als jij(monsera) zegt het vriendelijk en dan kan ik ook normaal reageren. Morgen komt de dierenarts voor iets anders en zal ik er even naar vragen! MOcht zij een advies hebben kan ik altijd nog kijken wat ik daarmee doe maar ik heb haar niet hier apart voor laten komen

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:16

Wat voor brokken voer jij je paard? Een gewonen sportbrok?
Ik zou adviseren om je paard op merriebrok te zetten. Merriebrok zorgt meer voor de opbouw van spieren en vlees dan sportbrok. Sportbrok is voornamelijk voor het leveren van energie.
Verder zou je daar maismeel bij kunnen voeren.